Guerra d'El Líbanu de 1982

De Wikipedia

Plantía:Formatu de cita

Guerra d'El Líbanu de 1982
Parte de Conflicto Israel-Líbano (es) Traducir
Fecha 6 xunu 1982 → 17 mayu 1985
Llugar El Líbanu
Resultáu Victoria táctica y derrota estratéxica israelina
Ventaya política siria
Consecuencies
  • Espulsión de la OLP d'El Líbanu.
  • Fracasu de l'alianza maronita-israelina.
  • Aumentu de la influencia siria n'El Líbanu.
  • Conflictu nel sur d'El Líbanu.
Belixerantes
Bandera de Israel Israel Bandera de Palestina OLP
Comandantes
Bandera de Israel Ariel Sharón Bandera de Palestina Yasir Arafat
Fuercies en combate
Bandera de Israel 100 000 (1982)[1]
  • Bandera de Israel 1500 tanques (1982)[1]
  • Bandera de Israel 10 000-15 000 (1985)[2]
Bandera de Palestina 15 000-18 000 (1982)[3]
Baxes
Bandera de Israel 657 muertos y 4000 mancaos[3][6] Bandera de Siria Bandera de Palestina 9798 muertos
  • Bandera d'El Líbanu 17 825 muertos[7]
  • Bandera de Palestina 6000-9000 prisioneros[3]
[editar datos en Wikidata]

Plantía:Campaña Conflicto árabe-israelina

La Guerra d'El Líbanu de 1982, denominada por Israel «Operación Paz pa Galilea» y tamién dacuando conocida como Primer Guerra d'El Líbanu, foi un conflictu armáu que dio entamu'l 6 de xunu de 1982 cuando les Fuercies de Defensa d'Israel invadieron el sur d'El Líbanu coles mires d'espulsar a la OLP de dichu país. El Gobiernu d'Israel ordenó la invasión como respuesta al intentu d'asesinatu del embaxador israelín nel Reinu Xuníu, Shlomo Argov, per parte del grupu d'Abu Nidal. Vease tamién la Operación Litani.[8]

Antecedentes[editar | editar la fonte]

El conflictu ente El Líbanu ya Israel remóntase a los años 70 y dio llugar a numberoses y sangrientes incursiones militares israelines contra grupos armaos palestinos y Hezbolá.

En 1978, Israel ocupó parte del territoriu libanés na Operación Litani, asitiándose nuna franxa asitiada al sur del ríu del mesmu nome. Más de 1 000 civiles morrieron na guerra. Esi mesmu añu, el Conseyu de Seguridá de la ONX aprobó dos talos resoluciones nes qu'encamentaba a Israel a abandonar los territorios ocupaos y creaba una fuercia provisional internacional col fin de confirmar esa retirada y garantizar el reestablecimientu de la paz.

En xunu de 1978, les fuercies israelines retirar d'El Líbanu, quitando lo que Tel Aviv denominó "zona de seguridá". Nesta rexón, los israelinos cuntaron cola ayuda d'una milicia cristiana libanesa, l'Exércitu del Sur d'El Líbanu (ESL), al qu'apurren instrucción militar y ayuda económica.

Mientres el branu de 1982, Israel punxo en marcha nuevamente una gran ofensiva contra'l país vecín. Nesta ocasión facer col control de Beirut, que foi sitiada y bombardeada mientres dos meses, hasta que les fuercies de la Organización pa la Lliberación de Palestina (OLP) aceptaron salir de la ciudá. La operación militar recibió'l nome de 'Paz pa Galilea'.

Mientres la ocupación israelina de Beirut, dexóse la entrada de milicies cristianu-falanxistes libaneses a la zona oeste de la ciudá, onde s'atopaben dos campos de refuxaos. El 16 de setiembre, diches milicies entraron a los campos y empecipiaron la execución d'unos 3.500 refuxaos palestinos na ciudá (vease Matanzas de Sabra y Chatila).[9]

Les fuercies israelines ocuparon Beirut hasta xunetu de 1983, cuando se retiraron al ríu Awali, al norte de Sidón. Tola zona entendida ente esti ríu y la frontera siguió ocupada hasta 1985, cuando recularon nuevamente a la 'zona de seguridá'.

Les fuercies de Tel Aviv fueron asediadas mientres esti periodu por ensame de grupos armaos libaneses, ente los que destaquen los surdíos de la comunidá xiina, la más numberosa del sur d'El Líbanu. Ente ellos ocupa un llugar preferente la organización Hezbollah, fundada en 1982.

Les rellaciones ente les distintes milicies libaneses caracterizáronse de cutiu pola rivalidá, lo que provocó diversos enfrentamientos armaos. La Lliga Árabe punxo fin a estos ataques cola firma del Alcuerdu de Taif en 1989.

El poder de Hezbolá[editar | editar la fonte]

Pela so parte, el Gobiernu libanés decretó'l desarme de tolos grupos armaos del país, con esceición de Hezbolá, que desmanteló la so estructura en Beirut, pero caltener nel sur d'El Líbanu pa siguir el so conflictu con Israel. Dende 1981, los combates nel sur d'El Líbanu arreyaren a Hezbolá y a les fuercies israelines y del ESL. El 25 de xunetu de 1983, tres l'asesinatu de siete soldaos israelinos, Tel Aviv punxo en marcha la operación Rindición de Cuentes (la 'Guerra de los Siete Díes' dende la óptica panarábica), na que'l sur del país sufrió la mayor ofensiva militar. Los combates acabaron al llegar les partes contendientes, cola mediación d'Estaos Xuníos, a un alcuerdu pol que s'axustaba que los combatientes de Hezbolá nun atacaríen el norte d'Israel y que los israelinos nun atacaríen a persones o blancos civiles n'El Líbanu.[10]

Sicasí, esti alcuerdu nun acabó colos combates, treslladaos a la 'zona de seguridá' y al norte d'Israel.

El 11 d'abril de 1996, tres los asesinatos de dellos israelinos na frontera norte del país, Israel entamó la 'operación Uves de la Roxura', que s'enllargó per espaciu de 17 díes y que supunxo la continuación de los ataques contra Beirut per primer vegada dende 1982. Más de 300 000 libaneses y 30 000 israelinos viéronse obligaos a fuxir de los sos llares pa nun perecer na guerra. Les baxes civiles fueron, sicasí, cuantiosas.

Les hostilidaes acabaron con un nuevu alcuerdu, con disposiciones relatives a la proteición de los civiles. Pa supervisar el so aplicación creóse un Grupu de Vixilancia formáu per Estaos Xuníos, Francia, Siria, Líbanu ya Israel.

La retirada d'Israel[editar | editar la fonte]

En mayu de 2000, l'exércitu israelín retirar de los territorios ocupaos nel sur d'El Líbanu, más de seis selmanes antes de alcordar.

La tensión ente los dos países enfoscar pola decisión de los libaneses de faese con parte del caudal de l'agua d'unu de los afluentes del ríu Xordán. Israel calificó de «intolerable» la postura y amenació col usu de la fuercia pa evitalo.

De magar, el clima de tensión y desencuentro foi constante na zona. Tanto Israel como'l Líbanu contribúin a alimentalo con ocasionales escarceos en territoriu enemigu y velaes amenaces contra la integridá del país contendiente.

Nel cine[editar | editar la fonte]

La matanza de Sabra y Shatila foi reflexada pol direutor Ari Folman ye'l so documental animáu "Valse con Bashir" de 2008, onde en primer persona esplora les sos alcordances como soldáu naquella guerra. Tamién se refier esti conflictu bélicu nel llargumetraxe "Lebanon" de 2009, del direutor Samuel Moaz.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]