Declaración d'Independencia de Bolivia

De Wikipedia
Infotaula documentDeclaración d'Independencia de Bolivia
Tipu documentu y acta (es) Traducir
Estáu Bolivia
Cambiar los datos en Wikidata

La independencia del Estáu Plurinacional de Bolivia foi proclamada'l 6 d'agostu de 1825 nun Congresu celebráu en Chuquisaca.

Batalla de Junín[editar | editar la fonte]

Mientres les tropes grancolombianas desembarcaben nel puertu de Callao sol mandu del xeneral Antonio José de Sucre, el xeneral Andrés de Santa Cruz, qu'hasta poco tiempu antes lluchara nes files realistes, llegó a compartir les idees llibertaries de José de San Martín y foi unviáu a engrosar les tropes de Sucre, empecipiando la so marcha escontra'l Alto Perú. N'agostu de 1823 ingresó na ciudá de La Paz, y forzáu a llibrar combate, Santa Cruz sale victoriosu na batalla de Zepita contra una división del xeneral Valdez, el 25 d'agostu de 1823.

Ente los años 1822 y 1823, la situación nel Perú tornárase caótica: los exércitos fueren ganaos polos realistes y los políticos taben sumíos na anarquía. Con estes condiciones bien llamentables atopóse Simón Bolívar (llamáu'l Llibertador) al Perú, cuando'l 1 de setiembre de 1823 presentar en Lima. El Congresu dio-y la xefatura militar.

La independencia de Perú nun taba consolidada, una y bones el 29 de febreru de 1824 los realistes llograron ocupar nuevamente Lima. Pero esta vegada, les conmociones polítiques que vivía n'España influyeron decididamente pal fraccionamiento de les tropes españoles n'América.

El xeneral Pedro Antonio Olañeta, absolutista recalcitrante, remontar contra'l virréi La Serna, que yera d'enclín lliberal y constitucionalista, porque-y atribuyía a ésti'l deséu de dixebrase de la monarquía pa lliberar a Perú del absolutismu que quería imponer Olañeta.

Bolívar atopó a los realistes estremaos y entamó prontamente un exércitu formáu por colombianos, arxentinos y peruanos y el 6 d'agostu de 1824, ganó al exércitu español del xeneral José de Canterac col coronel Manuel Isidoro Suárez nos campos de Junín. Esta victoria constitúi sobremanera, el pasu previu pal trunfu final na batalla d'Ayacucho. Los xefes españoles, Canterac, Valdés y De La Serna, axuntaos nel Cuzco decidieron reorganizar les sos fuercies y salir al alcuentru de los vencedores de Junín.

Simón Bolívar, El Llibertador.

Batalla d'Ayacucho y entrada de Sucre nel Altu Perú[editar | editar la fonte]

Mariscal Antonio José de Sucre Presidente de la República de Bolivia en 1825.

Sucre, por encargu de Bolívar, decidió siguir la campaña militar nel Perú, y el 9 d'avientu de 1824, los independentistes llograron una victoria na llanura d'Ayacucho. Cola capitulación del virréi De La Serna reconocíase la Independencia de Perú y d'América.

En Cochabamba sublevóse'l 16 de xineru l'escuadrón de caballería Dragones Americanos, col coronel José Martínez, prindaron a oficiales y al gobernador y depués apoderáronse del Primer Batallón del Regimiento Fernandu VII. Plegóse depués l'escuadrón de Santa Victoria, quedando la totalidá de la guarnición de la ciudá (de 800 homes) en manes independentistes. Designar a Mariano Guzmán como gobernador, y ante el so arrenunciu, al coronel Saturnino Sánchez. La población xuró la independencia.[1]

El teniente coronel Pedro Arraya colos escuadrones Santa Victoria y Dragones Americanos dirixir a Chayanta, onde tamién se xuró la independencia.

En Vallegrande, sublevóse'l Segundu Batallón del Fernandu VII (con 200 homes), deponiendo al brigadier Francisco Javier Aguilera el 26 de xineru. El coronel José Manuel Mercado ocupó Santa Cruz de la Sierra'l 14 de febreru. Mojos y Chiquitos xuntaron. Por cuenta de estes aiciones, Olañeta abandonó La Paz el 22 de xineru en direición a Potosí.

El 29 de xineru de 1825, el xeneral José Miguel Lanza proveniente de les zones rurales cercanes (Republiqueta de Ayopaya), tomó la ciudá de La Paz y declaró la independencia de les Provincies del Altu Perú, siendo nomáu'l so primer presidente. El 6 de febreru'l mariscal Sucre a la cabeza del Exércitu Llibertador crució'l ríu Desaguadero (llende col Perú) ya ingresó en La Paz a otru día.

En Chuquisaca el batallón Dragones de la Frontera, del coronel Francisco López, pronunciar polos independentistes el 22 de febreru y xuróse la independencia.

El xeneral Olañeta permaneció en Potosí, onde recibió al batallón Unión, procedente de Puno al mandu del coronel José María Valdez, convocó a un Conseyu de Guerra qu'alcordó siguir la resistencia. Olañeta distribuyó les sos tropes ente la fortaleza de Cotagaita col batallón Cazadores, el Chichas al mandu de Medinaceli al Tumusla, Valdez colos restos del Reximientu d'Infantería de la Unión foi unviáu a Chuquisaca y él coló a Vitichi, con 60.000 pesos d'oru de la Casa de la Moneda de Potosí. Abandonó esa ciudá Olañeta el 28 de marzu, xusto primero qu'entrara la vanguardia independentista al mandu de Arralla.[2] Magar les órdenes terminantes de nun avanzar que'l gobernador de Salta, José Antonio Álvarez d'Arenales, unvió'l 17 de marzu al xefe de la so vanguardia, coronel José María Pérez de Urdininea, ésti con 200 dragones sorprendió a la guarnición de Tupiza el 23 de marzu.

El coronel Carlos de Medinaceli 300 soldaos sulevar en contra de Olañeta el 1 d'abril, a otru día dambos enfrentáronse na batalla del Tumusla que remató cola muerte de Olañeta. Diverses fontes nieguen la esistencia de tal batalla, argumentando que Olañeta morrió del únicu disparu que se fixo.

El 7 d'abril, el xeneral José María Valdez rindir en Chequelte ante Urdininea quien avanzaba dende Jujuy, pidiendo ser entendíu na Capitulación d'Ayacucho, poniendo fin a la guerra nel Altu Perú.

El 7 d'abril recibió Sucre un pliegu unviáu por Álvarez d'Arenales dende Mueyo (cerca de Tupiza), faciéndo-y saber la comisión que-y fixera'l gobiernu de Buenos Aires el 8 de febreru por que trate colos xefes realistes de les provincies del Altu Perú'l fin de la guerra:

(...) sobre la base de qu'éstes han de quedar na más completa llibertá por qu'alcuerden lo que más convenga á los sos intereses y gobiernu.

Congresu Constituyente de la Nación[editar | editar la fonte]

El 9 de febreru de 1825, el mariscal Antonio José de Sucre y Casimiro Olañeta, abogáu de Chuquisaca y sobrín del mentáu xeneral, convocaron a toles provincies altoperuanas p'axuntase nun congresu que tenía de decidir el destín de la nación.

Pero, el destín de la nueva república taba suxetu a tres posibilidad que s'abrir nel senu de l'asamblea, prosiguir la unidá con Buenos Aires, incorporándose al conxuntu de les Provincies Xuníes, caltener l'adhesión al Perú reconociendo les midíes d'incorporación dictaes pol virréi Abascal como resultáu de la revolución del 25 de mayu de 1809 en Chuquisaca, o sostener con decisión la independencia absoluta del Altu Perú, non yá con rellación a España, sinón tamién con referencia al Provincies Xuníes del Ríu de la Plata y al Perú. Tanto como'l gobiernu de Buenos Aires y el Perú almitíen esta tercera alternativa, sicasí, Bolívar, magar nun desautorizó públicamente a Sucre, reprochó-y en carta privada esta iniciativa, pos entendía qu'afalar nesi momentu un actu de soberanía d'esa naturaleza, conspiraba contra los intereses de la Gran Colombia, una y bones el territoriu de la Real Audiencia de Quito podría pretender el mesmu trato que la de Llamargues.

El Congresu Xeneral Constituyente de Buenos Aires, por decretu de 9 de mayu de 1825, declaró que «anque los cuatro provincies del Altu Perú, pertenecieron siempres a esti Estáu, ye la voluntá del congresu xeneral constituyente, qu'elles queden en plena llibertá pa disponer de la so suerte, según crean convenir a los sos intereses y a la so felicidá», estenando'l camín a la independencia altoperuana.

Sucre, un tanto cafiante pol reproche que-y faía Bolívar, dempués de demostrar les sos razones, anunció qu'obedecería lo mandao, pero que tamién abandonaría'l país, porque lo que se-y ordenar nun compartía col so criteriu, más al contrariu, topetaba cola so conciencia y comprometía la fe de la so pallabra.

Declaración de la independencia[editar | editar la fonte]

Acta de la Independencia de Bolivia na Casa de la Llibertá (Sucre).

Convocada nuevamente l'Asamblea Deliberante en Chuquisaca, el 9 de xunetu de 1825, y concluyida determinóse la completa independencia del Altu Perú, so la forma republicana, por soberana de los sos fíos. Finalmente, el presidente de l'Asamblea José Mariano Serrano, xunto a una comisión, redactó'l Acta de la Independencia que lleva fecha del 6 d'agostu de 1825, n'honor a la Batalla de Junín ganada por Bolívar.

L'acta d'independencia, redactada pol presidente del Congresu, José Mariano Serrano, na so parte espositiva diz en tonu vibrante:

El mundu sabe que l'Altu Perú foi nel continente d'América, l'ara onde virtió la primer sangre de los llibres y la tierra onde esiste la tumba del postreru de los tiranos. [...] Los departamentos del Altu Perú protesten a la cara de la tierra entera, que los sos resolución irrevocable ye gobernase por sigo mesmos.
Acta de la Independencia

La independencia foi declarada por 7 representantes de Llamargues, 14 de Potosí, 12 de La Paz, 13 de Cochabamba y 2 de Santa Cruz.

El nome de Bolivia[editar | editar la fonte]

El 18 de mayu de 1826 Bolívar robló en Lima un decretu de reconocencia de la independencia de Bolivia per parte de Perú.[3]

Por aciu un decretu l'Asamblea determinó que'l nuevu estáu llevaría'l nome de «República Bolívar», n'homenaxe al Llibertador, designáu «Padre de la República». Concédese-y tamién el supremu poder executivu en forma vitalicia, colos honores de Proteutor y Presidente.[4] Bolívar estimó estos honores, pero tornó l'aceptación del cargu, designando al xeneral Antonio José de Sucre.

Pasáu un tiempu volvió aldericase'l nome de la nueva nación, y un diputáu potosino llamáu Manuel Martín Cruz, dixo que al igual que «de Rómulo vien Roma», «de Bolívar va venir Bolivia».[ensin referencies]

Bolívar deseyaba que Bolivia formara parte d'otra nación, preferentemente Perú, pero lo que lu convenció fondamente foi l'actitú de les mases populares. El 18 d'agostu, a la so llegada a La Paz hubo una manifestación de gayola popular. La mesma escena repitióse cuando'l Llibertador llegó a Oruro, dempués a Potosí y finalmente a Chuquisaca. Esta espresión tan fervosa de la población, trescaló a Bolívar, quien llamó la so fía predilecta» a la nueva Nación.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Documentos pa la historia de la guerra separatista de Perú. Autor: Torata (Fernandu Valdés Héctor Sierra y Guerrero), Fernandu Valdés Héctor Sierra y Guerrero Torata, Jerónimo Valdés Noriegay Sierra Torata, Torata (Jerónimo Valdés Noriega y Sierra). Publicáu por M. Minuesa de los Ríos, 1898. páx. 7
  2. Apuntes pa la historia de la Revolución del Altu-perú, Hoi Bolivia. Autor Manuel María Urcullu. Publicáu por Impr. de López, 1855. páx.
  3. Oríxenes de la Nación Boliviana: interpretación históricu sociolóxica de la fundación de la república. páxs. 152. Autor: Ramiro Condarco Morales. Editor: Institutu Bolivianu de Cultura, 1977
  4. Asamblea Xeneral del Altu Perú (11 d'agostu de 1825). escritu en Chuquisaca. Independencia de les Provincies del Altu Perú. https://books.google.com/books?id=tM0bAQAAMAAJ&pg=PA215-IA2&hl=es#v=onepage&q&f=false.  Publicáu na Gaceta de Colombia, númberu 215, del 27 de payares de 1825.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Ye obligatoriu indicar l'idioma de Wikisource.