Chaitania

De Wikipedia
Chaitania
Vida
Nacimientu Nabadwip (es) Traducir1486[1]
Nacionalidá Sultanatu de Bengala
Llingua materna bengalín
Muerte Puri (es) Traducir1534[1] (47/48 años)
Causa de la muerte afogamientu[2]
ensin valor[3]
septicemia (en) Traducir[4]
Mordedura de culiebra[5]
Familia
Casáu con Vishnupriya
Estudios
Llingües falaes Sánscritu
Oficiu sanniasin (es) Traducir
Creencies
Relixón Visnuismu
Cambiar los datos en Wikidata

Chaitania (1486Nabadwip (es) Traducir – 1534Puri (es) Traducir)[6] foi un santu bengalí, fundador del krisnaísmo bengalí, una de les cañes del krisnaísmo (el cual ye de la mesma una caña del hinduismu).

El so nome Krisná Chaitania (pronunciáu en bengalí chetánna) significa ‘conciencia de Krisná’. Suelse escribir Śrī Kṛṣṇa Caitanya Mahāprabhu (siendo shri un apellativu respetuosu, krisná: el dios Krisná, chaitania: ‘concencia’ majá: ‘gran’, y prabhú: ‘amu’).

Biografía[editar | editar la fonte]

Chaitania nació col nome de Visvambhara Misra (anque-y dicíen Nimai, porque'l cabanu onde foi paríu atopábase debaxo d'un árbol de nim), na lluna enllena de fines de febreru de 1486, al atapecer, nel Ghati de l'aldega de Maiápur ―a unos 100 km al norte de Calcuta, al llau del ríu Bhagirathi (un brazu del delta del Ganges)―, al llau del pueblu de Navadwip, distritu de Nadia, na provincia de Bengala Occidental (India). Los sos padres llamábense Yáganath Misra y Sachi Devi.

Según los sos siguidores (probablemente pa comparalo con Krisná), primero que él naciera los sos padres tuvieron ocho neñes que morrieron. (Na lleenda de Krisná, el malváu rei Kamsa mató a los primeros seis fíos de la so madre Devaki). El novenu fíu foi'l so hermanu Vishwa Rupa, quien más tarde se volvería méndigu relixosu. Y Nimai foi'l décimu y postreru.

Nábadwip fuera la capital de Bengala, y tenía delles escueles famoses de sánscritu. Naciendo nuna familia de brahmanes krisnaístas, Nimai aprendió la gramática sánscrita a los diez años d'edá. El so padre morrió cuando él tenía 14 o 15 años. Darréu dempués, Nimai casóse cola fía del famosu maestru Vallabha Acharia, Laksmi Priya, y abrió una escuela de sánscritu na so propia casa. Cuando Chaitania taba lloñe del so llar nun viaxe por Bengala Oriental, Laksmi Priya morrió. Llueu él volvió casase con Visnú Pría, fía d'un pandit del llugar.

En 1508, a los 22 años, viaxó a Gaya y realizó sraddha, rituales d'honor a los muertos, pol so padre y la so primer esposa. Ellí tuvo los sos primeros éxtasis relixosos y conoció a Isvara Puri, un asceta de la doctrina Madhva (tamién krisnaísta), quien más tarde lo empecipió na orde Bharati de los Dashanamis de Shankará y apurrió-y el mantra Gopala (que los krisnaístas recen xunto col gáiatri).

De vuelta en Nábadwip, Nimai empezó a liderar kírtanes (cantares y dances grupales n'allabancia a Krisná) diariamente. Convertir nel carismáticu líder de los krisnaístas en Nadia.

En 1510 abandonó a la so esposa y a la so madre y entró na orde de vida d'arrenunciu (sanias) y camudó el so nome por Krisná Chaitania (‘conciencia de Krisná’). Adoptó una vida de méndigu relixosu y mientres seis años analayó de templu en templu por tola India. Pasó cuatro meses en Sri Rangam nel Sur de la India.

En 1515 visitó Vrindavan, el pueblu onde'l dios Krisná pasara la so infancia. Nel costáu norte de la llomba Góvardhan dixo afayar el sitiu onde tuviera l'estanque Radha Kunda, onde ―según la lleenda― Krisná tuviera rellaciones íntimes con Radha.

En 1516 Chaitania establecióse (pol restu de la so vida) en Puri, onde s'atopa'l templu de Yáganat (que yera'l nome del so padre). Según una lleenda, la primer vegada que Chaitania vio la imaxe de Yáganath, esmorecióse y fundióse dientro de la estatua.

Cheitania (con dhoti color lila) realiza una danza relixosa colos sos compañeros Nitiananda (con dhoti azul) y Aduaita (con dhoti blancu y barba).

Mientres seis años Chaitania foi'l líder de los cantantes y baillarinos qu'acompañen al inmensu xarré de Yáganath nuna procesión añal. Cada añu veníen dellos cientos de bengalíes a visitar a Chaitania, y siguieron faciéndolo mientres venti años (lo cual nel sieglu XVI yera realmente difícil).

Siguidores[editar | editar la fonte]

Chaitania nun entamó conscientemente una secta a la so alredor, pero'l so carisma y devoción por Krisná atraxeron a persones importantes, como Sarva Bhauma Bhatta Acharia (una gran autoridá de lóxica), a Adwaita Acharia (el líder de los krisnaístas en Bengala), Pratapa Rudra (el rei de Orissa) y Ramananda Ray (ministru bráhmana).

Seis Gosuamis de Vrindavan[editar | editar la fonte]

Nitiánanda, que fuera un asceta de la creencia Madhva (dientro de la doctrina visnuísta), convertir nel organizador del movimientu.

Chaitania unvió a un grupu de teólogos a escribir el fundamentu teolóxicu del cultu bhakti. Fueron conocíos como los Seis Gosuamis de Vrindavan. El desenvolvimientu de Vrindavan como'l pueblu de la infancia de Krisná debióse principalmente a estos discípulos de Chaitania, que seríen conocíos como los gaudía-vaisnavas (krisnaístas de Bengala). Ente estos seis eruditos atopábense los dos hermanos Rupá y Sanatana, que construyeron los primeros templos de Vrindāvan, cola ayuda de ricos majarash (reis) de Rayastán.

Les liles[editar | editar la fonte]

Estatues del Santísimu Quintetu (Pancha-Tattuá: ‘cinco verdad'), conformáu por cinco persones: un solu Dios. D'izquierda a derecha: Aduaita (con dhoti celeste y barba), Nitiananda (con dhoti azul), Chaitania (con dhoti mariellu), Gadádhar (con dhoti púrpura) y Srinivas (con dhoti blancu). Sobre un altar en Wellington (Nueva Zelanda).

La vida y los pasatiempos de Chaitania Mahaprabhu puédense categorizar en dos partes, llamaes adi (principiu) y sesha (final). Los adi lila asocedieron nos sos primeros 24 años. Los śesha lila asocedieron nos siguientes 24 ya inclúin madhia (6 años) y antia (18 años).

  • Adi lila (24 años).
    • Balia lila (hasta los cinco años):
    • Pauganda lila (dende los cinco hasta los trelce años).
    • Kishora lila (adolescencia, dende los trelce a los dieciséis años): a los 16 (en 1503) casóse con una neña llamada Laksmí Devi, que morrió picada por una culiebra. Depués casóse con otra neña llamada Visnupría.
    • Iauvana lila (16 a 24 años).
  • Sesha lila (25 a 48 años).
    • Madhia lila (25 a 30 años): toma saniasa y viaxa pola India.
    • Antia lila (30 a 48 años): establecer en Yáganath Puri. Por 6 años sigue'l sánkirtan y los postreros 12 años zarrar nel so cuartu del templu, llamáu gambhira (‘fondu, secretu’).

Nueva doctrina[editar | editar la fonte]

Chaitania creó una nueva doctrina filosófica llamada achintia-bheda-abheda: ‘inconcebiblemente distintu y non distintu’ (a-chintia: ‘non-concebible’, bheda: ‘distintu’, a-bheda: ‘non-distintu’). Significa que ―anque unu nun pueda imaxinalo― l'alma nun ye distinta de Dios, pero tamién ye distintu.

Chaitania nun foi un escritor, yá que nun escribió nada, sacante'l Śiksha ashtaka (‘ocho [versos] d'enseñanza’).

Los sos siguidores creíen qu'él yera Krisná mesmu en forma de devotu, y «revistíu del humor (y color de piel) de Radha».

Muerte de Chaitania[editar | editar la fonte]

Otra deidá del Señor Cheitania, en Maiápur (Bengala), el so pueblu de nacencia.

La muerte de Chaitania, en 1533, ye un misteriu. Acordies colos testos de los sos siguidores, yera un avatar de Krisná y como tal, la cuestión de la so muerte ye absurda. La comunidá krisnaísta de Bengal quedó dafechu ablayada pola so desapaición.

La escasez de datos avera del fallecimientu del santu deber al fechu de que la mayoría de los testos fueron escritos polos siguidores de Chaitania, y ellos nun creíen na posibilidá de la so muerte (por cuenta de la so divinidá) y xeneralmente negábense a falar avera de la tema. Por eso los más famosos biógrafos de Sri Cheitania nun comenten nada en detalle.

KrisnaDas Kavirash Gosuami (1496-1588) escribe que la so desapaición asocedió nel añu saka 1455 (1533 d. C.). Kavi Karnapura solo informa que Chaitania «volvió a la so morada celestial». Polo tanto'l fallecimientu de Chaitania quedó como un misteriu mientres dellos sieglos.

Hipótesis alrodiu de la so muerte[editar | editar la fonte]

Les escases referencies alrodiu de la muerte de Chaitania deber al fechu de que la mayoría de los testos fueron escritos por devotos, y ellos nun creen (nin tampoco quieren falar) de la muerte del maestru. Por eso, los sos biógrafos nun narren l'incidente n'absolutu. Polo tanto la muerte del Chaitania quedó como un misteriu mientres dellos sieglos.

Dellos biógrafos bengalíes y oriyas (habitantes de Orissa) describieron la so muerte de distintes maneres:

  • Dalgunos creen que se fundiera «» dientro de la imaxe de Krisná llamada Tota Gópinath.
    • Otros creen que se fundiera dientro de la imaxe de Krisná llamada Yáganath.
  • Kavi Karnapura solo informa que Chaitania volvió a la so morada celestial.
  • KrisnaDas Kavirash Gosuami (1496-1588) solo informa que la so desapaición asocedió nel añu saka 1455 (1533 d. C.).
  • Otros devotos creen que Chaitania saltó al mar nun raptu d'éxtasis y afogóse.
  • Otros dicen que más probablemente'l santu foi asesináu polos sos enemigos relixosos.
  • Otros dicen que morrió de muerte natural.

Fundíu con estatues[editar | editar la fonte]

El Señor Nitiánanda (compañeru de Cheitania), nel templu de Cheitania en Maiápur (India).

Fusión dientro de Tota Gopinath[editar | editar la fonte]

Chaitania dixo atopar una estatua del dios Krisná en piedra negra, tirada na sablera de Puri. Bautizar Tota Gopinath (el Señor de les gopis nel xardín; siendo tota: ‘xardín’, gopī: ‘pastora de vaques’ y natha: señor’). Dar al so amigu Gadadhara Pandit por que la adorara pa tola vida nuna capiya.

Una versión diz que Chaitania entró nesti templete de Tota Gopinatha y nunca lo vio salir d'ellí, polo que supunxeron que se fundiera con esta estatua de Krisná. Sofiten esta versión:

Na actualidá puede visitase el templu de Tota Gopinatha (nes contornes de la ciudá de Puri). Por una módica mampurra, el sacerdote amuesa una rajadura de color doráu na rodía de la estatua negra, y declara que pellí entró'l Señor Chaitania (que tenía la piel dorao).

Bhaktisidhanta Sarasvati (fíu de Bhaktivinoda Thakur) amiesta: «La so desapaición ye trazada por La so amalgamación dientro de Gopinatha-Tota, en Puri. [...] Dalgunos cunten que fundir na deidá de Yáganath».

Fusión dientro de Yáganath[editar | editar la fonte]

Otros autores sostienen que Chaitania sumió dientro de la imaxe de Yáganath (entró al xigantescu templu de Yáganath, llenu de grandes portones en distintes direiciones, pero nunca más lo vio salir). Sofiten esta versión:

  • Isvara Dasa, nel so Chaitania-bhágavata.
  • Un discípulu contemporaneu llamáu Achiutananda (del estáu d'Orisa) escribió nel so Sunia-samhita: «Él [Chaitania] cantó'l nome de Radharani y como un rayu entró nel sagráu cuerpu de Yáganath».
  • Divakara Dasa, nel so Yáganath-charitamrita: «Chaitania absorbióse dientro de la deidá de Yáganath».
  • Bhaktisidhanta (sieglu XX, fíu de Bhaktivinoda Thakur).
  • Bhaktivedanta Swami (fundador de los hare krishna y discípulu de Bhaktisiddhanta) tien la mesma opinión: «Un día, cuando tenía 48 años d'edá,[7] entró nel templu de Jagannāth y sumió. Los sos amigos fuera esperaron, esperaron, pero nunca salió. Fundir na esistencia de Jagannāth».

Contradicción lóxica[editar | editar la fonte]

Dellos historiadores ortodoxos krisnaístas acepten dambes versiones como auténtiques y reales. Sostienen que Chaitania, nun Ratha-iatra (festival de los carros), multiplicóse baillando al empar en siete grupos de kírtan (cantar y danza en congregación). Si podía apaecer en siete distintos llugares coles mesmes, nun ye raru que pudiera morrer en dos llugares al empar.

Afogáu nel mar[editar | editar la fonte]

Otru mitu diz que tuvo una visión de Krisná sobre les foles y entró al mar y afogóse. Nos últimos años, Sri Chaitania esperimentaba fuertes biltos psicóticos, que los sos haxógrafos (como Mádhav Patnaik, Krisnadás Kavirash Gosuami y otros) diagnosticaben como divia-unmada (‘divina llocura’, éxtasis).

Krisnadás Kavirash Gosuami y otros haxógrafos tamién dan esa esplicación. N'estáu de trance él xeneralmente corría recitando o glayando'l nome de Krisná. Nuna ocasión tiró inconsciente al mar, pero foi milagrosamente rescatáu por un pescador coles sos redes.

Asesináu por brahmanes opositores[editar | editar la fonte]

Altar de Gaura-Nitai (con Damodara) nel templu de ISKCON en Albettone (Vicenza, Italia).

Dellos autores creen que Chaitania foi asesináu polos ortodoxos smarta-brāhmanas del grupu Govinda Vidyadhāra-Smarta. Demostróse que los dos referencies hestóriques que refrendaríen esta hipótesis ―el testu Chaitania-chakadā y la carta de Ramananda Ray nes que se basó'l Dr. Jayadev Mukhopadhyaya― son falses y fueron refugaes por eruditos como'l Dr. H. K. Mahtab.

Firida ya infeición[editar | editar la fonte]

Mientres la investigación, afayóse un manuscritu en fueya de palma que narra la muerte de Chaitania. Aparentemente ye'l testu más antiguu que trata sobre esta tema, yá que foi escritu nel añu 48 del calendariu anka (de Gayapati, rei d'Orissa), qu'equival a 1535, solu dos años dempués de la muerte del santu. El títulu d'esti manuscritu ye Vaisnava-lilamrita y el so autor llamábase Mádhav Patnaik, quien ye conocíu como l'autor del Chaitania-vilás, que nun s'afayó entá, pero ye citáu en detalle por otros autores como Biman Behari Mazumdar y el profesor P. Mukershí.

Mádhav tuvo en Yáganath Puri a lo llargo del periodu de la estadía de Chaitania y debe de ser testigu de los últimos momentos de la vida de Chaitania.

Nel Vaisnava-lilamrita de Mádhav Patnaik atópense les primeres referencies sobre la muerte de Chaitania (yá que s'escribieron en 1535, muncho primero que Lóchan Dās y Jayananda). Mádhav escribe que:[8]

Mientres baillaba na procesión de kirtan nel atapecer del Rukmini amavasia (o Vaisakha amavasia), Chaitania trió un lladriyu tiráu na carretera y torcióse el todíu esquierdu provocándose un esguince y mancándose la dedona, que sangró profusamente. Chaitania cayó al suelu esmorecíu. Los sos siguidores Yáganath Das, Kasísuara Misra, Yosobanta Das, Sribaisha y Ananta Das cargar sobre los sos costazos hasta'l mandapa norte del templu de Yáganath. Echáron-y agua na cara y glayáron-y hasta que volvió en sí. El tarrecible momentu pasara y hubo signos d'allegría en toles cares presentes. El templu enllenar col cantar del señor Hari. Gradualmente Chaitania repunxo la conciencia y pudo falar llibremente colos sos amigos y siguidores. El públicu interesáu y los sos siguidores gradualmente abandonaron el templu cola creencia de que Chaitania sufriera solo una firida menor y que taba bien. La pequeña mancada na dedona izquierda foi la causa de la so muerte. Gradualmente'l so cuerpu enchióse y la fiebre algamó alta temperatura y finalmente a la madrugada del auspicioso día d'aksaia tritía finó.
Mádhav Patnaik, Vaisnava-lilamrita

Esti testu de Madhav Patnaik ye creíble una y bones se refier a una muerte natural. Quiciabes él foi un testigu ocular, porque escribió esto apenes dos años dempués de la muerte de Chaitania. Pero nengún otru escritor d'esa dómina narró esi incidente.

Ente munchos haxógrafos bengalíes, solo Yaiananda informa dalgún otru detalle:

Chaitania decidió volver a Vaikuntha el séptimu día de la lluna llena del mes de ashadha.[9] Mientres baillaba ante los xarrés nel mes de ashadha mancóse la dedona izquierda con un lladriyu. Al sestu día'l dolor nel deu volvióse intolerable y Chaitania foi forzáu a abellugase nel tota [‘xardín’] del templu. Díxo-y a Gadádhar Pandit qu'abandonaría'l mundu la nueche siguiente na hora décima. El so cuerpu quedó tendíu, pero él volvió a Vaikuntha nel carru de Visnú.
Yaiananda, Chaitania-mangal (1568)

Estos dos declaraciones (de Mádhav Patnaik y de Jayananda) coinciden alrodiu de la firida que sufrió Chaitania mientres la danza kirtan. Décades dempués, devotos bengalíes o oriyas posteriores realizaron amiestes.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Identificador GND: 11851833X. Data de consulta: 15 ochobre 2015. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  2. Afirmao en: Chaitanya Charitamrita. Llingua de la obra o nome: Sánscritu. Autor: Krishnadasa Kaviraja.
  3. Afirmao en: Chaitanya Mangala.
  4. Afirmao en: Chaitanya Mangal. Llingua de la obra o nome: bengalín.
  5. Data de consulta: 3 setiembre 2018.
  6. Según el Chaitania-mangal (1568), Chaitania morrió'l séptimu día dempués de la lluna llena del mes de ashadha. La lluna llena de xunu-xunetu asocedió'l 5 de xunetu de 1533 a les 15:56. Entós el séptimu día dempués foi'l 12 de xunetu de 1533.
  7. En realidá, Chaitania nun finó a los 48 años (el cual ye un númberu preferíu polos haxógrafos, yá que dexa estremar la vida de Chaitania en númberos divisibles: 48, 24, 12, 6) sinón a los 47 años.
  8. «New light on the passing of Sri Chaitanya in Orisa» (nueva lluz alrodiu de la muerte de Chaitania en Orisa) artículu 21 de payares de 2001 nel sitiu web India Divine.
  9. El mes indiu de ashadha empieza'l 22 de xunu y termina el 22 de xunetu.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]