Cauchu

De Wikipedia
Cauchu
material
polímeru y elastómero (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata
Estracción de látex d'un árbol tropical.

El cauchu ye un polímeru elásticu, cis-1,4-polisopreno, polímeru del isopreno o 2-metilbutadieno. C5H8 que surde como una emulsión llechienta (conocida como látex) na cazumbre de delles plantes, pero que tamién puede ser producíu sintéticamente. La principal fonte comercial de látex son les euforbiáceas, del xéneru Hevea, como Hevea brasiliensis. Otres plantes que contienen látex son el ficus Euphorantonius cruznavs y el diente de lleón común. Llógrase cauchu d'otres especies como Urceola elastica d'Asia y la Funtumia elastica d'África occidental. Tamién se llogra a partir del látex de Castiella elástica, del Kalule patenium argentatum y de la Gutapercha palaquium gutta. Hai que notar que dalgunes d'estes especies como la gutta percha son isómeros trans que tienen la mesma formulación química, ye'l mesmu productu pero con isomeria distintu. Estes nun fueron la fonte principal del cauchu, anque mientres la Segunda Guerra Mundial, hubo tentatives pa usar tales fontes, primero que'l cauchu natural fuera suplantáu pol desenvolvimientu del cauchu sintéticu.

Na actualidá'l Hevea cultivar en grandes plantíos, en dellos casos propiedá de grandes industries del neumáticu, nes que s'utilicen ensiertos de variedaes xenéticamente modificaes pa optimizar la producción de látex. Les zones de mayor producción son China, Méxicu, Vietnam y Brasil. Hubo grandes plantíos de Heveas n'África tropical, Guinea, Liberia y Congo, pero anguaño'l predominiu de la producción pertenez al Sureste asiáticu.

Historia[editar | editar la fonte]

Nel so llugar d'orixe, el centro y sur d'América, el cauchu foi recoyíu mientres enforma tiempu. Dende muncho primero de la llegada de los europeos, ciertos indíxenes del amazones llamar cautchouc, o "árbol que llora", y usar pa faer vasíes y llámines a prueba d'agua.[1]

Les civilizaciones mesoamericanes usaron el cauchu sobremanera de la Castiella elastica (el hule). Los antiguos mesoamericanos teníen un xuegu de pelota onde utilizaben pelotes de goma, y unes pelotes precolombines de goma fueron atopaes (siempres en sitios que tuvieron anubiertos d'agua duce), les más antigües aproximao del añu 1600 e.C. Según Bernal Díaz del Castillo, los colonizadores españoles ablucar polos reblincones que llograben les pelotes de goma de los azteques.

Los mayes tamién faíen un tipu de zapatu de goma somorguiando los sos pies nun amiestu de látex. El cauchu foi usáu n'otros contestos, como tires pa sostener preseos de piedra y metálicos a mangos de madera, y acolcháu pa los mangos de preseos. Anque los antiguos mesoamericanos nun cuntaben con procesos de vulcanización, desenvolvieron métodos orgánicos pa tratar el cauchu con resultaos similares, entemeciendo'l látex crudu con delles cazumbres y zusmios d'otres enredaderessobremanera la Ipomoea alba.

En Brasil, los habitantes poníen el látex nuna rueda de paletes de madera que faíen xirar en mediu del fumu producíu por una foguera y al repitir les inmersiones llograben una bola de cauchu afumáu. Entendieron l'usu de cauchu pa faer tela hidrófuga. Una historia diz que'l primera européu en retornar a Portugal dende Brasil con muestres de tela impermeable engomada impresionó tanto a la xente que foi xulgáu por bruxería.

Cuando les primeres muestres del cauchu llegaron a España, reparóse qu'un cachu del material yera bonu pa borrar escritos de llapiceru sobre'l papel. Esto mesmu establecer Joseph Priestley, el clérigu inglés qu'afayó l'osíxenu. Entá s'usen pa esti fin cachos d'esti material, conocíos como 'gomes' n'España y América del Sur, y en Méxicu conozse como goma o chicle.

A principios del sieglu XVIII, Charles de La Condamine, quien darréu afayó que'l cauchu natural taba compuestu por cadenes d'hidrocarburu, colo que dexó abierta la posibilidá de producir cauchu sintéticu. Mientres la I Guerra Mundial los químicos alemanes fabricaron cauchu sintéticu a partir de dimetil butadieno, en cuenta d'isopreno.

Como otros grandes meyores de la ciencia, la vulcanización (una meyora clave na historia de cauchu), diose gracies a un accidente:

En 1839, por accidente, un inventor de Boston, Charles Goodyear dexó cayer un amiestu de cauchu y d'azufre sobre una estufa caliente. Foi'l principiu de la vulcanización, el procesu que fixo'l cauchu inmune a los elementos, tranformándolo de rareza en productu esencial de la era industrial.[2]

Pa 1925 abaratóse'l procesu usando butadieno, que de la mesma se llograba del butanu y butileno, subproductos del petroleu que se convirtió na principal materia primo pal llogru del cauchu. Darréu afayáronse otres clases de cauchos sintéticos. A partir de 1945 la producción de cauchu sintéticu supera la de cauchu natural, que sicasí permaneció nel mercáu, llogrando importancia en dómines de precios altos del petroleu.

Antes d'usase la Hevea brasilensis pa fabricar cauchu usó la especie asiática Ficus elastica.

Abusos[editar | editar la fonte]

Dempués de que John Dunlop inventara los neumáticos en 1887, el cauchu pasó a ser l'oru blanco de la selva suramericana.

El refugu a estos métodos quedó inscritu nes páxines de la lliteratura. La novela La Voráxine del colombianu José Eustasio Rivera o'l llibru El ríu, esploraciones y descubrimientos d'en la selva amazónica de Wade Davis son muestres d'ello.

... Los axentes de la Compañía obliguen a los pacíficos indios del Putumayo a trabayar día y nueche, ensin la más mínima recuperación salvo la comida necesaria pa caltenelos vivos. Róben-yos el so colleches, les sos muyeres, los sos fíos. Azotar inhumanamente hasta dexa-yos los güesos al aire... Tomen a los sos fíos polos pies y estréllen-yos la cabeza contra los árboles y parés... Homes, muyeres y neños sirven de blancu a los disparos por diversión y n'oportunidaes quémenlos con parafina por que los emplegaos esfruten cola so desesperada agonía ...

Los caucheros contrataron cientos de criminales a los que pagaben por curiar a los indíxenes esclavizados. Estos paramilitares y empresarios, guardianes d'un sistema económicu que nunca pudiera funcionar so un réxime xustu de trabayu remunerado:

Con cada incidente aumentaba'l terror. El matones despachaos a la selva volvíen con cabeces degollaes envolubraes en fueyes de plátanu. Pa prestase arreyaben a los indios a los árboles, abríen les sos piernes y prendíen fogueres debaxo. A los neños torturar por que revelaren onde s'escondíen los sos padres; a les neñes vender como prostitutes; a los ñácaros estazar y los sos cachos dar d'alimentu a los perros guardianes; a los mozos arreyar tapáben-yos los güeyos p'apostar ente los caucheros quién atinaba primero a disparar sobre los sos xenitales. Un capataz colgó a un indiu d'un árbol, jugueteó con él mientres se mecía agónicu y dempués, pa prestar a un colega, arrincó-y de mordigañu'l dedona y cuspir nel suelu. L'axente cauchero Aquileo Torres asitió'l cañón d'un rifle na boca d'un indiu y díxo-y que soplara: depués voló-y la cabeza. Allá una vegada esti sádicu cortó-y les oreyes a un home, arreyar a un árbol y obligar a ver cómo quemaba viva a la so esposa. José Fonseca, l'axente principal n'Últimu Retiru, celebró la Pascua de 1906 matando a tiros a cientu cincuenta indíxenes dende la so cabaña. A los mancaos atropar, regáron-yos gasolina y quemar.

Los indíxenes homes fueron sometíos a la condición de trabayadores forzosos y les muyeres indíxenes por debajeadas y humildaes. Miguel Loayza, un capataz que tuvo Arana como matón y ayudante esclavizó a munches indíxenes ente nueve y trece años. Sirvíenlu de concubinas que permanecíen zarraes por que él violar cuantes vegaes quixera. D'alcuerdu al escritor Wade Davis los abusos yeren tan bultables que los afectaba hasta la mesma contextura física:

(...) algamaben l'adolescencia deformes, débiles y desconyuntadas pa siempres los sos cadriles pola cópula.
Rafael Calderón, un bandíu de ventidós años (...) tenía un lema: "Matar a los padres primeru y dempués gociar de les vírxenes". Cuando una muyer negar a chase con unu de los sos homes, Armando Norman envolubrar nuna bandera peruana trescalada en gasolina y prendía-y fueu. A otres muyeres empotrar, disponibles pa cualesquier. Cuando'l supervisor d'Atenes afayó qu'una moza india qu'él violara tenía una enfermedá venérea, arreyar en suelu y azotar mientres-y ensertaba un palu amburando na natura.

Unu de los protagonistes d'esti horror foi Julio César Arana d'Águila, un empresariu peruanu que creó un verdaderu réxime de terror en pro del so bolsu y ambición.

"En 1904 contrató a doscientos guardianes de Barbados y encamentó-yos la xera d'acorrexar a cualesquier qu'intentara escapar (...) Los caucheros, a quien se-yos dexaba 'civilizar' a los indios, atacaben a l'alba, atrapando a les sos víctimes nes malocas y ufiertándo-yos regalos como escusa a la so esclavitú. Una vegada en garres de deldes que nun podíen entender y a riesgu de la vida de les sos families, los huitotos trabayaben pa producir una sustancia que nun podíen usar. Los que nun cumplíen cola so cuota, los que víen que l'aguya de la balanza nun pasaba de la marca de los diez quilos, cayíen de focicu a la espera del castigu. A unos cutir y azotaben, a otros cortáben-yos les manes o los deos. Sometíense, porque si oponíen resistencies les sos esposes y los sos fíos pagaríen por ello."[4]

La esplotación del cauchu na Amazonia Peruana, Brasilana y Colombiana xenera tal actividá que ciudaes como Iquitos (Perú) o Manaus (Brasil) principal centru d'operaciones y puertu esportador que se xenera la fiebre del cauchu, constituyéndose en ciudaes de gran prosperidá económica y centros de los más llamentables abusos en contra de la especie humana. Anguaño nun esiste nengún xestu per parte de los Gobiernos implicaos nesti horror que faiga pensar nuna culpa histórica.

En 1885 los ingleses llogren sacar granes fora de la zona y llograron llantala con ésitu nes colonies asiátiques (Malasia) y zona subtropical d'África (Liberia y Congo). A Liberia llegóse-y a llamar el país de la Firestone, onde esta compañía tenía inmensos plantíos. Escontra 1915 comercializáronse les primeres partíes de cauchu d'estos plantíos a precios ensin competencia posible pa los caucheros de l'Amazonia lo que provocó la so debacle económica de la rexón y la de los caucheros.

Usos[editar | editar la fonte]

Anguaño fabríquense miles d'artículos de cauchu pa usos bien distintos. El cauchu ye llargamente utilizáu na fabricación de neumáticos, llantes, artículos impermeables y aislantes, polos sos escelente propiedaes d'elasticidá y resistencia ante los ácidos y les sustancies alcalines. Ye empuste a l'agua, aislante de la temperatura y de la lletricidá. Eslleir con facilidad ante petrolatos, bencenos y dellos hidrocarburos.

El cauchu natural suel vulcanizarse, procesu pol cual calezse y añedir azufre o seleniu, colo que se llogra'l enlazamiento de les cadenes d'elastómeros, p'ameyorar la so resistencia a les variaciones de temperatura y elasticidá. El procesu de vulcanización foi afayáu de casualidá en 1839 por Charles Goodyear, quien ameyoró descomanadamente la durabilidá y l'utilidá del cauchu. La vulcanización en fríu, desenvuelta en 1846 por Alexander Parkes, consiste en somorguiar el cauchu nuna solución de monocloruro d'azufre (Cl2S2). Anguaño más de la metá del cauchu usáu anguaño ye sintéticu, pero entá se producen dellos millones de tonelaes de cauchu natural añalmente.

Dende 1823 utilízase'l cauchu como material pa fabricar prendes de vistir, quiciabes sobre la base de qu'esti tipu de ropa forma una "segunda piel". El cauchu hipoalergénico puede producise a partir de guayule. El cauchu ye una propuesta pal futuru como aislante na industria motor. Col empiezu del sieglu XXI, en vistes de la creciente escasez mundial de petroleu, empezar a investigar en determinaes universidaes de Brasil el potencial que podría tener esti material como métodu de llogru d'enerxía llimpia, como por casu, como refuerzu esternu en determinaos tipos de motores a propulsión de sifón.

Téuniques de moldio del cauchu[editar | editar la fonte]

Moldio por compresión[editar | editar la fonte]

El moldio por compresión ye una téunica na cual la materia primo -en forma de polvu- ye introducida nun molde calefactado a una temperatura d'ente 140 °C y 160 °C, y sometida a una elevada presión. El calor y la presión caltener hasta que la reacción remata. Al cabu d'unos minutos determinaos a partir de la espesura de la pieza produz la plastificación y curáu dientro del mesmu molde, pa depués retirar la pieza terminada.

Esti métodu de moldio ye utilizáu pa producir interruptores de lletricidá y portafusibles, electrodomésticos, maquinaries, mididores de gas y lluz, ente otres aplicaciones.

Moldio por tresferencia[editar | editar la fonte]

Nel moldio por tresferencia'l procesu ye similar al anterior, cola diferencia que la materia primo se precalienta antes de ser introducida nel molde y ye tresferida hidráulicamente. Esti sistema úsase xeneralmente en moldes con movimientos y que tenga fuexos, insertos, postizos, etc.

Moldio por inyeición[editar | editar la fonte]

Nel moldio por inyeición la materia primo ye asitiada nuna tolva, y por gravedá cai dientro de la máquina que, al traviés d'un torniellu calefactado, inyectar a presión dientro del molde zarráu, con una temperatura inferior a la de la materia primo inyectada. Dempués d'unos segundos retira la pieza terminada. La presión de la inyeición ye alta, dependiendo del material que se ta procesando.

El moldio por inyeición ye un procesu rápidu, bien aptu pa producir gran cantidá de productos idénticos. Dende componentes d'inxeniería d'alta precisión hasta bienes de consumu d'usu común.

Procesu de deshumificación[editar | editar la fonte]

La deshumificación ye un procesu por aciu el cual, al traviés d'un sistema automáticu, asítiase la materia primo a utilizar a niveles deseyaos de mugor que son propios de cada material y del productu que se desea fabricar.

Toles materies primes hidroscópicas tienen de ser sometíes a procesos de deshumificación.

Atemperadores de molde[editar | editar la fonte]

Los atemperadores son sistemes per mediu de los cualos ye posible aumentar o menguar la temperatura del molde mientres el procesu de premoldeado. La temperatura que tien d'algamar el molde nesta instancia depende de la materia primo que se va a utilizar. Na mayoría de los casos la información sobre la temperatura de premoldeado ye suministrada pol fabricante.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Davis, Wade: El ríu, esploraciones y descubrimientos d'en la selva amazónica, páx. 276.
  2. Davis, Wade: El ríu, esploraciones y descubrimientos d'en la selva amazónica, páx. 277.
  3. Indigenas americanos: Esplotación, xenocidiu y olvidu
  4. 4,0 4,1 4,2 Davis, Wade: El ríu: esploraciones y descubirmientos na selva amazónica, páx. 283-284.
  5. Davis, Wade: El ríu: esploraciones y descubirmientos na selva amazónica, páx. 271.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]