Carrera Panamericana

De Wikipedia
Carrera Panamericana
Xeneral
Tipu de competición Rally
Deporte deporte de motor
País Méxicu
Historia
Fundación 1950
Desapaición 1954
Competición
Web oficial
Cambiar los datos en Wikidata
El Studebacker de Michel Jourdain y Miguel Angel Diez, segundos absolutos na Carrera Panamericana de 2010.

La Carrera Panamericana, tamién llamada la Carrera (the Carrera, n'inglés)[1], la Panamericana[2] o solamente la Pana,[3] ye un eventu deportivu d'automovilismu tipu rally entamáu añalmente al traviés de la República Mexicana.[4] La so hestoria estremar en dos etapes, l'antigua o orixinal, que s'efectuó de 1950 a 1954, y la moderna, que s'entama dende 1988 hasta esta fecha.[5] Na etapa actual la participación de modelos d'automóviles estremar en 4 grupos y 9 categoríes.[6]

El direutor de la división deportiva de Mercedes Benz nos años 50, l'alemán Alfred Neubauer llegó a considerar la Carrera como un amiestu de les 24 Hores de Le Mans, la Mille Miglia, el Gran Premiu de Trípoli y el autódromu Nürburgring.[7] La prueba atraxo la participación de les principales marques d'autos deportivos europeos como Ferrari, Porsche, Lancia, Talbot, Mercedes-Benz, Pegaso y Alfa Romeo.[ensin referencies]

Historia[editar | editar la fonte]

Etapa antigua[editar | editar la fonte]

La carrera empecipio la so hestoria nel añu de 1950, escurrida pol Gobiernu Federal d'esos tiempos, como un mediu d'atraición escontra los turistes y inversionistas y utilizóse como ruta de la mesma l'apocayá creada carretera panamericana.

La carrera que nesi añu de 1950, namái rexistró la inscripción d'automóviles fabricaos por dalguna de les grandes marques estauxunidenses, nos años subsecuentes espertó l'interés de les marques europees que fabricaben automóviles deporivos y de gran turismu, convirtiendo llueu la carrera nun escaparate nel que les marques como Ferrari, Porsche, Mercedes Benz y Lancia colos sos pilotos de nivel mundial, apostáronse la gloria de ganar caúna de los cinco carreres celebraes hasta 1954, añu en que foi celebrada la V carrera, yá que al añu siguiente foi suspendida polos accidentes mortales nelles asocedíos y pol tráxicu accidente asocedíu nes 24 Hores de Le Mans de 1955.

Etapa moderna[editar | editar la fonte]

Foi hasta l'añu de 1988, cuando un grupu de promotores ente los que destaquen Pedro Dávila y Eduardo de Lleón col interés d'alicar la celebración de la Carrera Panamericana, convocó y convidó a les distintes agrupaciones automovilístiques del mundu pa la so celebración.

Acutando la competencia p'automóviles fabricaos ente los años de 1940 y 1965, dependiendo de la categoría, pero dexando la modernización de les unidaes nos aspeutos de suspensiones y seguridá.

Nos primeros años de la prueba, l'entamu foi na ciudá de Tuxtla Gutiérrez, nel estáu de Chiapas. Sicasí, en 2009 camudó per primer ocasión y arrincó dende Huatulco, nel estáu d'Oaxaca. En 2010 empecipió nuevamente en Tuxtla Gutiérrez y en 2011 volvió arrincar en Huatulco.[8][9] Na edición 2012 de la prueba l'entamu foi na ciudá de Veracruz,[10] dende onde tamién va empecipiar la edición de 2013.[3] La meta foi camudada alternadamente y el final de la prueba tuvo llugar tantu na ciudá de Nuevo Laredo, nel estáu nortizu de Tamaulipas, como na ciudá de Zacatecas, nel estáu del mesmu nome.[11][3]

Dende los sos entamos, la prueba trescurrió sobre carreteres federales, estatales y secundaries d'asfaltu a lo llargo de siete díes, con un percorríu total averáu de 3,000 quilómetros, que varia dependiendo de la ruta añal.[6][9][12][13]

Na etapa moderna, los modelos d'automóviles dexaos estremar en cuatro grupos y nueve categoríes:[6]

  • Grupu A, d'automóviles panamericanos, coles categoríes Turismu de producción, Turismu mayor, Sport menor y Sport mayor;
  • Grupu B, d'automóviles históricos, coles categoríes Histórica A, A Plus, B y C;
  • Grupu C, d'automóviles panamericanos orixinales, y
  • Grupu D, d'automóviles d'exhibición. Nesti grupu entren tolos vehículos que nun puedan ser arrexuntaos nos anteriores. Ye un grupu non puntuable y ensin derechu a premiación.

Desenvuelvo[editar | editar la fonte]

Etapa antigua[editar | editar la fonte]

1950[editar | editar la fonte]

La Primer Edición de la Carrera Panamericana en 1950, que tamién yera llamada como “Mexican Road Race” cuntó con 32 coches inscritos y la victoria foi pa un Oldsmobile y el primer participante inscritu foi'l mexicanu Jose Antonio "el vieyu" Solana, Nesta ocasión la inscripción de les marques europees foi cuasi nula, debíu esto a que'l reglamentu de la prueba qu'esixía una fabricación mínima de 500 unidaes de los modelu inscritos y esto favorecía claramente a les grandes marques norteamericanes, siendo por tanto honrosa la participación d'una Alfa Romeo 2500 de seis cilindros en V piloteado por Taruffi, que terminó na cuarta posición absoluta.

Na salida de Ciudad Juárez, el 5 de mayu de 1950, dellos pilotos amosáronse inconformes, argumentando que si nun descalificaba a les Alfa Romeo tripulaos por Piero Taruffi y Felice Bonetto, nun correríen, pos consideraben que contra esos autos nun tendríen oportunidá. La protesta nun espolletó, dando entamu la competencia col arranque del auto 1 de los mexicanos Luis y Tomás Iglesias. La carrera constó de nueve etapes y seis xornaes; rematando'l 10 de mayu en Tuxtla Gutiérrez. Mientres la prueba, resultó significativu'l tiempu que realizó Fernando Razo Maciel ente Méxicu y Puebla, siguíu d'Estrada Menocal, que fixeron el 1-2 na etapa.

Unu de los accidentes mas espaxaraos asocedió na entrada a Durango, cuando l'auto 29 de los Hermanos Solana impautó contra una turria, de resultes del frayatu de la caxa de velocidaes. Minutos dempués, el Cadillac 27 impactóse sobre'l coche topetáu de los Solana.

1951[editar | editar la fonte]

En 1951, los organizadores de la prueba dexaron a los constructores realizar cambeos nos xasis y motores de los coches de serie, a condición de que se caltuviera intactu l'árbol de lleves y asina la Ferrari tien la so primer participación con dos coupes 212 Sport con motor V12 de 2.6 llitros, destinaos a les duples Taruffi/Chinetti y Ascari/Villoresi, colos cualos afara na prueba llogrando les dos primeres places, clasificándose en tercer llugar el Chrysler de Sterling, forníu con un motor d'ocho cilindros de 220CV.

Esta victoria italiana obliga a los organizadores a clasificar en distintes categoríes a los vehículos almitíos na prueba, yá que se consideró que la Ferrari había solo allargáu'l so modelu 212 de solu dos places pa convertilo nun coupé 2+2 y cumplir asina coles especificaciones que rexíen la carrera.

1952[editar | editar la fonte]

En 1952, en parte por cuenta de la presión de los competidores estauxunidenses, creáronse dos categoríes distintes, la Sport, p'automóviles deportivos de dos asientos, y la Turismu estándar, para Automóvil de turismu automóviles turismu con siquier cuatro asientos.[14] Anguaño los ocho etapes previstes, realizar en cinco díes, siendo suprimíu'l día de descansu que se realizaba en carreres anteriores.

El Mercedes Benz 300SL de Karl Kling/Hans Klenk, segundu na III Carrera Panamericana, na llegada d'etapa dempués del incidente col zopilote.

Para anguaño, Ferrari diseñó un coche especifico pa la Panamericana, col motor deriváu del 340 América con nuevos árboles de lleves y válvules más grandes, llogrando una potencia de 280CV, allargó'l xasis, reforzó les suspensiones con un par d'amortiguadores hidráulicos Houdaille del tipu palanca nel tren traseru, cola exa fita de la mesma a ballestes y dobles brazos en paralelos. Adoptáronse ruedes de 16 pulgaes pa dexar espaciu a tambores de frenu de mayor diámetru y diséñase un cambéu de cinco velocidaes con una quinta sobre multiplicada, pa llograr velocidaes punta elevaes ensin estropiar el motor nes llargues rectes mexicanes. Pero la novedá más vistosa yera la so espectacular carrocería, realizada por Vignale sobre diseño de Giovanni Michelotti, denominábase Ferrari 340 Méxicu, del cual fabríquense 3 cupes pa Ascari/Farina, Villoresi/Cornacchia y Chinetti/Lucas y un roadster pal americanu Bill Spears. A esa perimportante participación de los Ferraris oficiales, sumáronse un 250 MM y cinco 212, amás de cuatro Lancia Aurelia GT, formándose asina una importante representación italiana.

Pero en Tuxtla Gutiérrez los Ferrari atopar col escuadrón Mercedes Benz, colos nuevos prototipos 300SL (el famosu ales de gavilueta), dos coupés y un roadster, destinaos a les duples Kling/Klenk, y Lang/Grupp los dos primeros y que llegaben con una estructura entamada de manera cuasi militar y con un gran esplegue d'homes y medios de sofitu.

Na primer etapa retirábase'l Ferrari de Ascari, pero Luigi Villoresi axudicóse la segunda. Nos dos etapes siguientes (de Puebla-Ciudá de Méxicu y Ciudá de Méxicu-Lleón) la carrera paeció ser la repetición de la edición anterior, col Ferrari de Villoresi como ganador de dambes, moviendo a Bracco de la primer posición.

Lamentablemente, na etapa siguiente tamién Villoresi tuvo qu'abandonar cola caxa de cambéu estrozada, dexando a Bracco solu defendiéndose del ataque de Mercedes. Nes últimes etapes los más rápidos 300SL sacaron tol so potencial, siendo Kling el ganador y Lang el segundu, clasificándose terceru Chinetti con un Ferrari 340 Méxicu.

1953[editar | editar la fonte]

La Carrera Panamericana de 1953 carauterizar polos grandes accidentes. El Lancia de Bonetto topetaba contra un muriu nel pueblu de Silao Guanajuato, depués d'haber brincado descomanadamente rápido un vau que nun taba debidamente señalizáu, y finó. Antonio Stagnoli y Giuseppe Scotuzzi sufren una pinchada na so Ferrari na zona d'Oaxaca, que-yos provoca una espectacular salida que los obliga a abandonar. Pegaso participó nesa edición con un coupé construyíu específicamente pa la carrera, de portón traseru y barres contra zopilotes nel parabrís.

La carrera foi apoderada nesta edición por Lancia cola so D24,[ensin referencies] un vehículu especialmente diseñáu pa la Panamericana, que'l so motor de 6 cilindros en V de 3096 cc, disponía d'una potencia de 226CV con un pesu total nel so conxuntu de 760 kg,[15] col cual consigue los trés primeres places de la prueba, ocupaes, respeutivamente, pol arxentín Juan Manuel Fangio, entá ensin ganar nenguna etapa, y los Italianos Taruffi y Castellotti.[15]

El Porsche 550 del Alemán Hans Herrmann primeru na categoría Sport de menos de 1500 c.c. en 1954.

1954[editar | editar la fonte]

Pa la carrera de 1954 los Ferrari ensin una intervención oficial de la fábrica, taben confiaos a equipos privaos, nin siquier nel casu de Luigi Chinetti (darréu fundador y dirixente de la NART) y del aficionáu Franco Cornacchia, quien fueron los primeres n'inscribir los sos coches, 375MM y un 250 Monza, yeren los del equipu oficial, que se quedaron n'Italia, porque Ferrari había vendió dos magníficos 375Plus a los estauxunidenses Erwin Goldschmidt y John Edgar y ellos entainaron a inscribilos na prueba, confiando la so pilotaje a Umberto Maglioli el primeru y a Luigi Chinetti con Bill Spears el segundu, quien los conocíen a la perfeición por habelos piloteado exitosamente n'Europa como parte de la Scuderia Ferrari, xuniéndose a ellos un tercer 375Plus, pilotáu por Forbes-Robinson, un 750 Monza del pilotu español Alfonso de Portago y un Ferrari 212 Europa pilotáu por Echeverria-Villegas. Pegaso participó nesta edición con una barchetta touring apadrinada por Leónidas Trujillo, Presidente de la República Dominicana, polo que al coche bautizóse-y como "el dominicanu". Tenía un motor 3.2 llitros con compresor preparáu pa usar un tipu especial de carburante del que s'unviaron a Méxicu gran cantidá de bidones. Pero al llegar ellí diéronse cuenta que naide se fadió en lleese'l reglamentu, qu'obligaba al usu d'otru carburante bien distintu. Con éses los dos mecánicos de Pegaso tuvieron que camudar los reglajes del motor a contra reló.

Los 375 Plus paecía fabricáu especialmente pa la Carrera Panamericana de 1954, yá que cola so V12 de 4,5 llitros que xeneraben 340 CV de potencia, llograba velocides punta d'hasta 300Km/h nes llargues rectes del norte del país. Vistosamente patrocináu pola empresa petrolera 1-2-3, con unes lletres en blancu que cubríen cuasi los llaterales, Maglioli caltúvose en cabeza de la prueba dende l'empiezu hasta'l final, ensin que naide llograra amenacialo, estableciendo un nuevu récor de la prueba en más de 173 km/h de media, siendo amás, estremáu por ser el ganador de más etapes de la carrera.

El Ferrari de Portago retirar por avería mecánica, cuando llevaba apenes percorríos 200 km, ente que el Ferrari 375Plus pilotáu por Robinson, sufría un terrible accidente que-y obligaba a retirase, igual suerte sufrió'l 212 Europa pilotáu por Echeverria.

Los pilotos de Pegaso, Joaquín Palaciu y Celso Fernández, llegaren solo 4 díes antes de la prueba pudiendo solo realizar, con un Chevrolet, un entrenamientu de la primer etapa y en sentíu inversu. Empezó la carrera y el Pegaso nun fixo un gran debú. Pero foi remontando puestos hasta asitiase cuartu na xeneral y terceru na tercer etapa, tres los Ferrari de P. Hill y Maglioli, comiéndo-y el terrenal quilómetru a quilómetru. Na cuarta etapa, la barchetta conducida por J. Palaciu salió volando a la fin d'una recta coronada por una curva que nun vio, pola movición d'espectadores qu'arrodiaba un accidente nel mesmu llugar asocedíu un momentu antes. Diba a más de 210 km/h. Palaciu salvar de milagru, acabando colgáu d'un cactus, y el coche quedó estrozáu.

Dempués de los tarrecibles accidentes sufiertos por munchos pilotos de sonadía, dalgunos de los cualos atoparon la muerte, la Carrera Panamericana foi atayada, pa namái volver ser reorganizada a partir finales de la década de los años 1980 y tola década de 1990, col formatu dedicáu puramente a vehículos clásicos, con modelos históricos pertenecientes a aquella dómina.

Ganadores[editar | editar la fonte]

Etapa antigua[editar | editar la fonte]

Añu Pilotu Copilotu Automóvil Tiempu Vel. media Notes
1950 Bandera de Estaos Xuníos d'América Hershel McGriff Bandera de Estaos Xuníos d'América Ray Elliott Oldsmobile 88 27h 34´25" ? [16]
1951 Bandera d'Italia Piero Taruffi Bandera de Estaos Xuníos d'América Luigi Chinetti Ferrari 212 Inter 21h 57´52" 141.729 kp/h [17]
1952 Bandera d'Alemaña Karl Kling Bandera d'Alemaña Hans Klenk Mercedes Benz 300 SL 18h 51´19" 165.000 kp/h [18]
1953 Bandera d'Arxentina Juan Manuel Fangio Bandera d'Italia Gino Bronzoni Lancia D24 18h 11´00" 168.825 kp/h [19]
1954 Bandera d'Italia Umberto Maglioli Ferrari 375 Plus 17h 40´26" 173.691 kp/h [20]

Etapa moderna[editar | editar la fonte]

Añu Pilotu Copilotu Automóvil Tiempu Vel. media Notes
1988 Bandera de Méxicu Eduardo Morales Bandera de Méxicu Gael Rodríguez Ford -
1989 Bandera de Méxicu Guillermo Rojas Bandera de Méxicu Alberto Rojas Jr Mercury -
1990 Bandera del Reinu Xuníu Alain de Cadenet Bandera del Reinu Xuníu Gordon Currie Jaguar -
1991 Bandera de Estaos Xuníos d'América John Ward Bandera de Estaos Xuníos d'América Shirley Ward Kurtis -
1992 Bandera de Estaos Xuníos d'América Peter Frank Bandera de Estaos Xuníos d'América Mark Williams Mercury -
1993 Bandera de Méxicu Carlos Anaya Bandera de Méxicu Eduardo Rodríguez Studebaker -
1994 Bandera de Méxicu Carlos Anaya Bandera de Méxicu Eduardo Rodríguez Studebaker -
1995 Bandera de Estaos Xuníos d'América Kevin Ward Bandera de Estaos Xuníos d'América Kimberly Elsnier Studebaker -
1996 Bandera de Méxicu Carlos Anaya Bandera de Méxicu Eduardo Rodríguez Studebaker -
1997 Bandera de Francia Pierre de Thoisy Bandera de Francia Phillipe Lemoine Studebaker -
1998 Bandera de Francia Pierre de Thoisy Bandera de Francia Phillipe Lemoine Studebaker -
1999 Bandera de Francia Pierre de Thoisy Bandera de Francia Jean Pierre Gontier Studebaker -
2000 Bandera de Francia Pierre de Thoisy Bandera de Francia Jaques Tropenat Studebaker -
2001 Bandera de Francia Pierre de Thoisy Bandera de Costa Rica Carlos Macaya Studebaker -
2002 Bandera de Estaos Xuníos d'América Doug Mockett Bandera de Estaos Xuníos d'América Alan Baillie Oldsmobile -
2003 Bandera de Francia Pierre de Thoisy Bandera de Bélxica Pierre Schockaert Studebaker -
2004 Bandera de Méxicu Juan Carlos Sarmiento Bandera de Méxicu Raúl Villareal Studebaker 03h.33m.32s.
2005 Bandera de Méxicu Juan Carlos Sarmiento Bandera de Méxicu Raúl Villareal Studebaker 03h.57m.26s.
2006 Bandera de Méxicu Gabriel Pérez Bandera de Méxicu Angélica Fuentes Ford 03h.01m.48s.
2007 Bandera de Francia Pierre de Thoisy Bandera de Francia Frederic Stoesser Studebaker 03h.48m.14s.
2008 Bandera de Estaos Xuníos d'América Bill Beilharz Bandera de Méxicu Jorge Ceballos Studebaker 04h.15m.28s.
2009 Bandera de Suecia Stig Blomqvist Bandera de Venezuela Ana Goñi Studebaker 04h.42m.28s.
2010 Bandera de Finlandia Harri Rovanperä Bandera de Finlandia Jouni Närhi Studebaker 04h.10m.25s.
2011 Bandera de Méxicu Ricardo Triviño Bandera de Méxicu Marco Hernández Studebaker 04h.27m.39.1s.
2012 Bandera de Méxicu Gabriel Pérez Bandera de Méxicu Ignacio Rodríguez Studebaker 04h.34m.18.0s. [21]
2013 Bandera de Méxicu Gabriel Pérez Bandera de Méxicu Ignacio Rodríguez Studebaker 04h.14m.49.6s. [22]
2014 Bandera de Francia Érik Comas Isabelle Sadeleer Studebaker 04h.49m.13.15s. [23]
2015 Bandera de Méxicu Emilio Velázquez Bandera de Méxicu Javier Marín Studebaker -
2016 Bandera de Francia Hilaire Damiron Bandera de Brasil Laura Damiron Studebaker -
2017 Bandera de Méxicu Ricardo Cordero Bandera de Méxicu Marco Hernández Studebaker -
2018 Bandera de Méxicu Emilio Velázquez Bandera de Méxicu Christian Coronel Studebaker -
2019 Bandera de Méxicu Ricardo Cordero Bandera de Méxicu Marco Hernández Studebaker -
2020 Bandera de Méxicu Ricardo Cordero Bandera de Méxicu Marco Hernández Studebaker -

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Clarke, R.M. (1999). The Carrera Panamericana 'Mexico'. Brooklands. ISBN 9781855204126.
  • Tipler, Johnny (2008). La Carrera Panamericana: The World's Greatest Road Race!. Veloce Publishing Ltd. ISBN 9781845841706.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Tipler, 2008, p. 11.
  2. Víctor Hugo Villanueva (19 d'ochobre de 2011). NoticiasNet.mx (ed.): «¡La Panamericana, inspirada en Oaxaca!». Consultáu'l 28 de xunu de 2013.
  3. 3,0 3,1 3,2 La Carrera Panamericana (Ensin fecha). «ruta-de-la pana-2013-ya-esta-aqui La ruta de la "Pana" 2013 yá ta equí». Archiváu dende l'ruta-de-la pana-2013-ya-esta-aqui orixinal, el 26 de xunu de 2013. Consultáu'l 28 de xunu de 2013. Error de cita: La etiqueta <ref> ye inválida; el nome «ruta2013» ta definíu delles vegaes con distintu conteníu
  4. Tipler, 2008, p. 5-6.
  5. Tipler, 2008, p. 5.
  6. 6,0 6,1 6,2 La Carrera Panamericana (Ensin fecha). «Nuevu reglamentu LCP 2013». Consultáu'l 28 de xunu de 2013.
  7. James K. Lamona; Eric Rodríguez (trad.) (marzu de 1953). LaCarreraPanamericana.com.mx (ed.): «hestoria La hestoria remontar a los años 50's». AUTO SPORT Review Estaos Xuníos. Archiváu dende l'hestoria orixinal, el 8 de xunetu de 2013. Consultáu'l 28 de xunu de 2013.
  8. Víctor Hugo Villanueva (Ensin fecha). NoticiasNEt.mx (ed.): «La Panamericana vuelve a Huatulco». Consultáu'l 29 de xunu de 2013.
  9. 9,0 9,1 Mediotiempo.com / Percancies (20 de mayu de 2009). «Va Empezar en Huatulco Carrera Panamericana por promoción turística». Consultáu'l 29 de xunu de 2013.
  10. Roberto Santos (15 d'ochobre de 2012). AquiVeracruz.mx (ed.): «Arrinca carrera panamericana en Veracruz». Archiváu dende l'orixinal, el 4 de payares de 2014. Consultáu'l 29 de xunu de 2013.
  11. Stephen J. L.. PanAmRace.com (ed.): «Viva La Carrera Panamericana» (inglés). Consultáu'l 29 de xunu de 2013.
  12. Paul Ferriss. The Globe and Mail (ed.): «7 days, 100 cars, 3,000 km, one crazy race» (inglés). Consultáu'l 29 de xunu de 2013.
  13. Porsche.com. «1954 Porsche 550-1500 RS Spyder» (inglés). Consultáu'l 29 de xunu de 2013.
  14. Tipler, 2008, p. 30.
  15. 15,0 15,1 Motorsport Memorial (Ensin fecha). «Felice Bonetto» (inglés). Consultáu'l 28 de xunu de 2013.
  16. TeamDan.com (Sin fecha). «1950 Carrera Panamericana» (inglés). Archiváu dende l'orixinal, el 8 de febreru de 2012. Consultáu'l 28 de xunu de 2013.
  17. TeamDan.com (Sin fecha). «1951 Carrera Panamericana» (inglés). Archiváu dende l'orixinal, el 18 d'ochobre de 2008. Consultáu'l 28 de xunu de 2013.
  18. TeamDan.com (Sin fecha). «1952 Carrera Panamericana» (inglés). Archiváu dende l'orixinal, el 21 d'avientu de 2013. Consultáu'l 28 de xunu de 2013.
  19. Darren Galpin (Sin fecha). TeamDan.com (ed.): «1953 Carrera Panamericana» (inglés). Archiváu dende l'orixinal, el 7 d'avientu de 2016. Consultáu'l 28 de xunu de 2013.
  20. Darren Galpin (Sin fecha). TeamDan.com (ed.): «1954 Carrera Panamericana» (inglés). Archiváu dende l'orixinal, el 25 de febreru de 2012. Consultáu'l 28 de xunu de 2013.
  21. Carrera Panamericana (Sin fecha). «Carrera Panamericana 2012 Veracruz - Zacatecas Resultados oficiales / Official results». Consultáu'l 2 de payares de 2013. (enllaz rotu disponible n'Internet Archive; ver l'historial y la última versión).
  22. Carrera Panamericana (Sin fecha). «Carrera Panamericana 2013 Veracruz - Zacatecas Resultados oficiales / Official results». Consultáu'l 2 de payares de 2013. (enllaz rotu disponible n'Internet Archive; ver l'historial y la última versión).
  23. Carrera Panamericana (Sin fecha). «Carrera Panamericana 2014 Veracruz - Durango Resultados oficiales / Official results». Consultáu'l 27 d'ochobre de 2014. (enllaz rotu disponible n'Internet Archive; ver l'historial y la última versión).
  • Parte de la información llogróse al traviés d'entrevistes personales

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]