Buendía

Coordenaes: 40°22′02″N 2°45′26″W / 40.3672°N 2.7573°O / 40.3672; -2.7573
De Wikipedia
Buendía
Alministración
País España
AutonomíaBandera de Castiella-La Mancha Castiella-La Mancha
Provincia provincia de Cuenca
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcaldesa de Buendía (es) Traducir Desamparados Sierra Santos
Nome oficial Buendía (es)[1]
Códigu postal 16512
Xeografía
Coordenaes 40°22′02″N 2°45′26″W / 40.3672°N 2.7573°O / 40.3672; -2.7573
Buendía alcuéntrase n'España
Buendía
Buendía
Buendía (España)
Superficie 88.5 km²
Altitú 688 m
Llenda con El Valle de Altomira, Albalate de Zorita, Almonacid de Zorita, Pastrana, Sayatón, Sacedón y Villalba del Rey
Demografía
Población 418 hab. (2023)
- 213 homes (2019)

- 187 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Cuenca
0.02% de Castiella-La Mancha
0% de España
Densidá 4,72 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
ayuntamientodebuendia.com
Cambiar los datos en Wikidata

Buendía ye un conceyu español de la provincia de Cuenca, na comunidá autónoma de Castiella-La Mancha. Da nome al condáu de Buendía, dau a la familia Acuña pol infante don Alfonso en 1465 a favor de Pedro Vázquez d'Acuña.

Xeografía[editar | editar la fonte]

Allugamientu[editar | editar la fonte]

La llocalidá atópase na provincia de Cuenca y llenda cola provincia de Guadalaxara y atópase xunto al banzáu al que da nome.

Historia[editar | editar la fonte]

  • Los oríxenes de Buendía remontar a tiempos bien alloñaos; tiénense noticies de que pequí anduvieron pueblos primitivos, Olcades, Lusones...
  • Na Sierra de Enmedio, ente'l focete que forma'l ríu Guadiela y el Tajo, asítiense los restos de l'antigua ciudá de Recopolis del sieglu VI. Esta ciudá foi fundada pol rei visigodu Leovigildo pal so fíu Recaredo, apocopada Recaredopolis, conocida como Recópolis. Dende bien antiguu los vecinos de Buendía teníen conocencia d'ella, a pesar de que distintos historiadores y arqueólogos asítiase na zona de Zorita (tamién llamada Recópolis, siendo dambes una sola). (Na Antigüedá, Griegos y romanos, construyíen ciudaes relativamente cercanes col mesmu nome. A esto llámase-y dípolis)
  • Nel sieglu X, el moru Rasis asitia la ciudá ente Santaver y Zorita "llugar bien alto". Ambrosio de Morales na so Crónica Xeneral d'España (1577) yá faía referencia, "asitiándola nun llugar llamáu Almonacid na xunta de los ríos Tajo y Guadiela, nun sitiu de los más altos y fuertes de los que pueden topase n'España". Nel sieglu XVIII el padre Gabriel de Henao señalaba'l sitiu, según les rellaciones topográfiques que mandó faer.Felipe II. Nes de Buendía contestaes en 1578 dizse: "Faía poniente hai unos edificios y Çimientos de cal y cantar que por nome tienen La Ciudá". Igualmente nun mapa, sobre xuicios ente Buendía y Huete sobre unos visos de la Sierra de Enmedio, iguáu sobre les averighuaciones de 1450, ta señalada'l so llugar como La Ciudá Despoblada.Fray Marcos de Salmerón. Xeneral de la orde de la Mercé. Conseyeru, confesor y predicador de Felipe IV. Calificador de la Inquisición. Obispu de Trujillo (Perú). Escritor. Nacíu en Buendía, nos sos "Alcordances Históriques" diz :"........... cerca ta (Buendía), d'aquella ciudá que fundó ente dos montes el Rei Leovigildo, a onde xúntense los dos ríos (Tajo y Guadiela) nel fin de la Celtiberia". En 1845, Basilio Sebastián Castellanos, dempués de ver el terrén en 1845 diz nel so llibru La Isabela: " les grandes piedres ente les qu'hai dellos cachos de mármoles que se ven entá sobre la superficie faen conocer que foi ciudá de dalguna considerancia..."; y entá más Fr. Diego de Jesús y María, monxu qu'habitó nel Ermu Carmelitano de Bolarque, na ribera derecha del Tajo, frente a la Sierra de Enmedio diznos na "Historia del Desiertu de Bolarque en 1651" : "La sierra opuesta que llamen de Enmedio, xurisdicción de Cuenca y términu de Buendía, na esquina en que remata pa dar llugar al amiestu de los dos ríos, Tajo y Guadiela, publica güei muertes de dalguna antigualla con cimientos de grandes edificios, piedres llabraes y, a la cayida del Guadiela, padrastros de pontes yá desenllazaes los nuesos güeyos rexistren nicios y señalen de dalguna arruinada ciudá".
  • Yá nel sieglu XX foi estudiáu'l llugar pol académicu de historia Juan Catalina García según pol arqueólogu Juan Cabré, nun viendo nada especial que-yos fixera pensar de la esistencia de tal ciudá. Ye posible que refugaren la idea polo abrupto del terrén. (En tiempos visigodos el Tajo y el Guadiela diben encajonados tamién, pero nun esistía la presa de Bolarque, polo qu'al traviés d'una ponte romana, güei so les agües, podíen comunicase)
  • La casualidá quixo qu'Emilio Villellas Casalduc, cazador de pro y escritor, oteando el llugar atopó a un paisanu de Buendia (el tíu Toyos) y ésti indicó-y el llugar exactu, cual nun sería la sorpresa al ver los restos de muralla, arcos, cimentaciones de cases, calzada, etc. A lo llargo de bastantes años siguió esplorando y desenterrando murios, calzaes, puertes, contabilizando más de 108 cases, y dempués de la llamentable quema sufierta en xunetu de 2003, quedaron al descubiertu bastantes más restos, según una plaza de 35 m de diámetru, perfectamente empedrada, formando radios.
  • Na parte más baxa, frente al cai de Nueva Sierra, atópase la llanura de la Majana, onde s'atoparon diversos majanos formaos poles piedres de la cases, desmantelaes cola invasión árabe, nesta paraxa taba asitiada la zona noble, enriba, enriba de la ermita de la Virxe de los Desamparaos, la zona militar, cuarteles, etc. Los restos de muralles dícennos que tuvieron de tener ente 2,5 y 3,5 metros d'altor por 4,5 m d'anchu.
  • Buendia, pol so allugamientu, zona fronteriza de la Marca Media d'Al-Ándalus, tuvo sometida a frecuentes incursiones de los exércitos castellanos, hasta qu'en 1085 foi conquistada esta zona pol Rei Alfonsu VI, al empar que, al casase cola princesa Zaida fía del rei de Sevilla, recibió como dote les tierres de Uclés, Huete, Konka (Cuenca). Por cuenta de la entrada de los almorávides y la so rápida espansión, perdiéronse estos terrenes tres les batalles de Sagrajas, Consuegra y Uclés, perdiendo non solo los territorios de Cuenca sinón tamién los reinos de Toledo y Valencia.
  • Ye en 1171, cuando'l 21 de setiembre'l rei Alfonsu VIII conquista Cuenca y tol so territoriu, concediendo fueros y nueves lleis pa la so repoblación, por aciu los Comunes de Villa y Tierra.
  • Les tierres al sur de la Alcarria Baxa (terrén altu, rasu y de poca yerba) yeren adminsitradas pol común de Huete, y qu'adulces fueron adquiriendo la condición de villes, siendo una d'elles Buendia
  • En 1475, concretamente'l 9 de febreru, Los RRCC, concedieron carta de privilexos y confirmaciones pa faer mayoralgu de los sos estaos a: D. Pedro d'Acuña Conde de Buendía y a la so muyer Dª Inés d'Herrera
  • Tuvo arrodiada por muralla, de cal y cantar, revistida de sillares, y nel Norte una fortaleza del sieglu XV, mandada construyir por Pedro d'Acuña Albornoz.
  • Cinco puertes daben accesu a la cortil: Puerta Calzada, la del Castiellu, camín del Conventu (güei campusantu), Calle Botica y camín de la Isabela (frontón).
  • Na actualidá tan solo queden de pies Puerta Nueva, la del Castiellu y la del Conventu, según los restos de los murios norte y este de la muralla y panal Norte del castiellu.Les sos cai radio-concéntriques, siguen el cánon medieval: con Conceyu, Ilesia y Plaza mayor nel centru, del que parten les cais más importantes; el restu formando circunferencies, siguiendo'l trazáu de les sos muralles. Pasiando poles sos cais, atoparemos magnífiques rexes,(sieglu XV-XVI), dalgunes, otres del XVII y posteriores. Igualmente son dignes de reparar les sos puertes, inda con gateres, dalgunes coles iniciales de los propietarios y l'añu de construcción; llamadores y otros elementos.
  • En 1578, por aciu el cuestionariu que mandó iguar Felipe II, yá se diz que tenía 900 vecinos (4 ó 5 mil habitantes. Tuvo molinos fariñeros, y d'aceite, ganaos lanar y vacunu, según unos baños termales que, al construyise'l banzáu, quedaron so les agües.
  • Na actualidá reconstruyóse una de les puertes que daben accesu a la cortil, "La puerta del Sol" que daba accesu a la cai de la botica, de la cual namái quedaben unos pocos restos; coles mesmes tase reconstruyendo la llamada "Puerta Calzada".

Alministración[editar | editar la fonte]

Alcaldes dende les eleiciones de 1979
Llexislatura Nome Partíu
1979-1983 Vicente Obispu Ballesteros PSOE
1983-1987 Vicente Obispu Ballesteros PSOE
1987-1991 Vicente Obispu Ballesteros CDS
1991-1995 Vicente Obispu Ballesteros PSOE
1995-1999 Vicente Obispu Ballesteros PSOE
1999-2003 Vicente Obispu Ballesteros PSOE
2003-2007 Vicente Obispu Ballesteros PSOE
2007-2011 Vicente Obispu Ballesteros PSOE
2011-2015 Desamparaos Sierra Santos PP
2015-2019 Desamparaos Sierra Santos PP
2019-2023 n/d n/d
2023- n/d n/d

Monumentos y redolada[editar | editar la fonte]

  • El llugar por excelencia ye la "Plaza Mayor-Ayuntamiento-Iglesia", porticada.
  • La Ilesia Parroquial de Ntra. Sra. de l'Asunción con una superficie de 1.000 m², de los sieglos XV y XVI, totalmente de sillería, con ventanes abocinadas, dos portaes estilu herreriano y una impresionante torre maciza de cuatro cuerpos con zócalo. Consta de tres naves d'estilu góticu de Salón o columnaria, con columnes cilíndriques, arrincando'l fexe de nervios en forma de palmera. Al pie de la sacristía tres capilla llaterales, más otra nel muriu d'entrada. El coru ye de rejería de madera policromada. D'estilu góticu
  • El Conceyu asítiase frente a la Ilesia, de dos plantes, porticada la planta baxa.
  • Unu de los edificios más antiguos ye El Pósito o La Tercia, fecháu nel sieglu XV, destináu, como'l so nome indica, a depósitu de granu y llugar onde se pagaba'l diezmu o tercia. Ye de sillarejo con cornisa moldurada y la puerta d'accesu con arcu de mediu puntu abovedáu; na planta alta caltiénse'l artesonado de madera, les sos parés de mampostería, con ventanes y "troneres". Na actualidá alluga'l muséu del Carru y la Casa de la Cultura.
  • El Muséu del Carru ta compuestu por pieces donaes y otres mercaes pol Conceyu, siendo restauraes por xente del pueblu.
  • Otru edificiu emblamático ye L'Antigua Botica La de la Señorita Asunción. Zarrada al públicu, Esta boticaria (realmente yera fía y hermana pero mientres bien de años tuvo al mandu de la mesma ), dexar en testamentu a la ilesia. Dende la so muerte más de 10 años, tol botamen, anterior al sieglu XIX, copes de lloza, botes, instrumentos, etc. atopar nun llamentable estáu. L'Obispáu tener zarrada.
  • Tuvo dellos conventos, hospital, etc, quedando tan solo un paredón nel actual campusantu.
    • El conventu francisco-alcantarino de Ntra.Sra. de la Rosal, fundáu en 1596. Conócense tan solo'l nome de dos maestros canteros Martín de la Vaca y Pedro Muñoz. Cola desamortización de 1835, foi desmanteláu al tener tan solo 8 flaires.
  • A la entrada del mesmu atopen les antigües bodegues. Buendía eleboraba un escelente vinu, (22.000 arrobes nel sieglu XVII )"Cuetu de la Fuente", según la fonte onde se recoyía l'agua. Tuvo antaño cantidá de manantiales, pero bien pola seca o peles agües del banzáu práuticamente ensugáronse cuasi toes.
  • Siete fueron les ermites que tuvo: San Antón. San Benitu. San Xuan Bautista. San Sebastián Foi patronu de la villa, Santiago. Ntra. Sra. de la Rosal y la de Ntra. Sra. de los Desamparaos. De les que tan solo queda la de los Desamparaos.
  • Igualmente tuvo unos bien afamaos agües y folles termales.Posiblemente anteriores a los romanos, pos nuna remodelación llevada a cabu a empiezos del sieglu XVIII, atopáronse monedes De César Augusto y Tiberio, inscripciones y tumbes. Güei tópense so los cimientos de la presa de Buendía.
  • Pola so condición de Villa, tuvo enclavada nel camín Real a Cuenca, El rollu o Picota. indicativu de que la mesma exercía los dos funciones; La xurisdiccional y penal-

Entorno[editar | editar la fonte]

  • La Ruta de les Cares, llamada asina pola cantidá d'escultures tallaes en roca, dalgunes de más de cuatro metros, duendecillos, vírxenes, dames, etc. Ideal pa prauticar senderismo.
  • Cañón del Guadiela, (ruta pa dir a la ermita de los Desamparaos)
  • Otru llugar d'enraigono y devoción popular ye'l sitiu de la Virxe la ermita de Ntra. Sra. de los Desamparaos, a doce quilómetros del pueblu, a la fin del focete del ríu Guadiela. Foi llevantada nos sieglos XVI y XVII, na paraxa sierra de Enmedio, a veres del Guadiela.

Yera conocíu esti llugar como'l molín de Bolarque, d'orixe árabe, siendo mientres años motivu de disputa ente los Lara y los Castru. El Rei Alfonsu VIII sancionó la propiedá. Ta construyida sobre un antiguu y pequeñu eremitorio, qu'allugaba al Cristu del Amparu, ampliándose pa instalar a la Virxe de los Desamparaos tres la so apaición nesi Sitiu. Diz la lleenda que bien posiblemente, esta construcción dir polos visigodos, La Virxe de Recapel o Recaupel.... Nun escaezamos que sobre esta ermita, en roca, atópase'l xacimientu conocíu como "Recópolis de Buendía". D'antiguo yera sitiu onde los buendieros diben pasar dellos díes de descansu, esistiendo cases de la Hermandá de la Virxe, onde families enteres agospiábense; anguaño tan solo queda la casa del freru, la fonte, patiu y ermita, pos les agües de Bolarque anubrieron tola vega y chopera. Ye nesta ermita onde la Virxe de los Desamparaos permanez ocho meses al añu, siendo xubida en romería'l segundu sábadu de mayu, permaneciendo na Ilesia Parroquial cuatro meses. En setiembre ye baxada de nuevu en romería.

Intereses[editar | editar la fonte]

  • Hai una lleenda que fai referencia al nome del pueblu: "En dómina de reconquista estos territorios faíen de frontera, nuna escaramuza ente moros y cristianos, siendo más numberoses les huestes mores, y viendo el capitán cristianu próxima la derrota, encamentar a la Virxe, como les sos tropes taben maltrechas, arengó-yos, dándo-yos ánimu pa siguir, a la fin del día la victoria cayó sobre bandu cristianu, y ésti, de rodíes, dando gracies a la Virxe, dirixir a los sos soldaos diciéndo-yos "Soldaos bon día echemos güei...", dende entós camudó'l nome de Fuentesauco a Buendia. Nun hai nada escritu sobre esto, pero tolos buendieros conocen esta hestoria. Esiste inda un manantial llamáu Fonte del Sauco.
  • Na actualidá recuperóse, tres 52 años escaecíu, "La entrada de Moros y Cristianos", el segundu domingu de mayu, na procesión, faciendo referencia a la lleenda.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]