Bollullos Par del Condado

Coordenaes: 37°20′23″N 6°32′14″W / 37.339722222222°N 6.5372222222222°O / 37.339722222222; -6.5372222222222
De Wikipedia
Bollullos Par del Condado
Alministración
País España
Autonomíasimple Andalucía
Provincia Provincia de Huelva
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Bollullos Par del Condado (es) Traducir Francisco José Díaz Ojeda
Nome oficial Bollullos Par del Condado (es)[1]
Códigu postal 21710
Xeografía
Coordenaes 37°20′23″N 6°32′14″W / 37.339722222222°N 6.5372222222222°O / 37.339722222222; -6.5372222222222
Bollullos Par del Condado alcuéntrase n'España
Bollullos Par del Condado
Bollullos Par del Condado
Bollullos Par del Condado (España)
Superficie 50 km²
Altitú 131 m
Llenda con Almonte, Rociana del Condado, Villarrasa, La Palma del Condado, Villalba del Alcor y Hinojos
Demografía
Población 14 263 hab. (2023)
- 7092 homes (2019)

- 7180 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de Provincia de Huelva
0% de Andalucía
0.03% de España
Densidá 285,26 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
bollullospardelcondado.es
Cambiar los datos en Wikidata

Bollullos Par del Condáu ye un conceyu español asitiáu na provincia d'Huelva, n'Andalucía. Nel añu 2016 según l'INE cuntaba con una población de 14.177 habitantes[2] y una superficie de 50 km². Recibe l'apellativu de «Par del Condado» (en castellán antiguu "par" equival a "cerca de") por tar xunto al Condáu de Niebla.

La so economía ye principalmente de tipu agrícola (viñéu, piescu y fresa), anque tamién hai que reseñar la importancia de la industria vitivinícola y la puxanza cada vez mayor del sector servicios, en que destaquen l'arreglu de vehículos de motor, artículos personales y d'usu domésticu, la construcción, la industria de l'alimentación, bebíes y tabacu, la hostelería y la industria de la madera y del corchu.

Historia[editar | editar la fonte]

Los oríxenes d'esti pueblu, según les numberoses muertes arqueolóxiques topaos nes sos contornes, perder nel l'antigüedá. La Edá del Bronce dexó restos de gran valor, tanto históricu como artísticu, como útiles de piedra. La dómina romana mandó a la llocalidá la so primer referencia escrita: el nome, Bubulca, ye la clara evidencia d'una ocupación que se reflexa nunes columnes topaes pela redolada d'esta llocalidá y que fueron usaes dempués na edificación d'ilesies y ermites. Afayos arqueolóxicos atopaos pela redolada del actual nucleu de la población y, más apocayá, los topaos na zona llamada "el Perú" ratifiquen y confirmen la importancia del poblamientu en dómines romana y árabe.

L'actual ciudá, apaez yá col nome de Bollullos ente otros pueblos llevaos en dote per Doña María Coronel, cuando casó en 1282 con D. Alonso Pérez de Guzmán (Guzmán el Bonu). Siguió sol señoríu de los Guzmanes y, más tarde, nel Condáu de Niebla y la so tierra, en 1369, cuando otru D. Alonso Pérez de Guzmán, nietu del anterior, casu cola sobrina del rei, Doña Juana, perpetuándose títulu y territoriu na Casa Ducal de Medina Sidonia. Cola estinción de los señoríos, adquiría esti poblamientu'l títulu de villa, constituyéndose entós el correspondiente Conceyu.

Curiosamente, nel so nome atopamos la definición Par del Condado. L'alverbiu "par" en Castellán antiguu equivalía a "cerca de" Nesti casu al Condáu de Niebla.

Los datos más fidedignos amuésennos nel sieglu XV un términu municipal formáu por dellos asentamientos humanos, asitiaos pela redolada del actual nucleu de población: xunto al popularmente conocíu como conventu franciscanu de San Juan de Morañina (San Xuan Bautista) nes paraxes de Marchenilla, Agarrada, Villares y Cabezo de Santiago, nes proximidaes de l'actual ermita de Ntra. Sra. de les Mercedes. La principal lacra de la dómina, la peste, terminó moviendo a toos estos nucleos poblacionales escontra l'actual allugamientu de la llocalidá, onde yá en 1645 contabilizábense unes 3.000 almes.

A principios de sieglu, Bollullos cuntaba con una población inferior a los 8.000 habitantes (7.922), algamando anguaño una cifra cercana a los 14.000, lo que convierte a Bollullos nuna de les llocalidaes, del interior de la provincia d'Huelva, con mayor crecedera demográfica del sieglu XX. Dos fechos históricos van marcar la vida de Bollullos y los sos ciudadanos nel sieglu XX: les parcelaciones de deveses de los años venti y la creación de la Sociedá Cooperativa Vinícola del Condáu, en 1956, qu'apigura non yá la mayor parte de la producción de vinu de la ciudá, sinón tamién de la contorna del Condáu d'Huelva, denominación d'orixe a la que s'acueyen la gran mayoría de los caldos d'esti conceyu.

Ye d'interés tamién destacar que, con fecha ventiocho d'agostu de 1948, el Ministeriu de la Gobernación concedía a Bollullos par del Condáu'l títulu de CIUDÁ, previu informe positivu de la Real Academia Española de la Historia y arriendes de la solicitú unviada pol Conceyu de la llocalidá.

Monumentos[editar | editar la fonte]

Ilesia de Santiago
  • Edificiu Majuelo-Sotu, destináu a bodega, foi construyíu por August Eiffel pa sede del antiguu pabellón del Círculu de Llabradores de la Esposición Iberoamericana de Sevilla, de 1929.
  • Ermita de Ntra. Sra. de les Mercedes, patrona de la ciudá. Estilu colonial. Sieglu XX. Delantre de la ermita esiste un monumentu romanu, columna de mármol, procedente d'un templu romanu anterior a J.C.
  • Ruines del conventu de Morañina. La construcción llevantar nuna pandiella, nel términu Los Villares de Marchenilla, nel camín que conducía de Almonte a la llocalidá de Sanlucar de Barrameda, sobre l'antigua ermita rural de San Juan de Morañina. El so nome, quiciabes proceda, según Juan de Ledesma, d'una antigua parienta de los Duques de Guzmán Medina Sidonia, qu'habitaba nun castiellu próximu a la ermita. D'ende pue que llamárase San Juan de Morañina, “onde mora la neña de Guzmán”. Foi nel añu 1400, concretamente'l 16 de febreru, cuando se fundó esti conventu, que correspondía a los relixosos de tercer orde de penitencia de San Francisco. La fundación viose ayudada por Enrique Pérez de Guzmán y Castiella, segundu Conde de Niebla, cola donación de les rentes de la devesa de Montañina y la finca de los Villares. Dende la so fundación nel sieglu XV hasta empiezos del sieglu XVII, el conventu foi llugar de pelegrinación de tolos devotos de la contorna. Ellí allegábase a venerar a la imaxe de Santa María de Morañina, la Virxe de la Consolación. Nel añu 1602, la comunidá de franciscanos decidió treslladase a un nuevu conventu construyíu en Sevilla, llamáu La nuesa Señora de Consolación. Al colase lleváronse consigo tolos oxetos de cultu incluyida la imaxe de la virxe. Pa ello pidieron y llograron el 14 de xunetu de 1603 bulda d'autorización del Papa Clemente VII. Años más tarde, poles circunstancies propies de la orde y a instancies de los vecinos, tornaron los flaires, anque nun se traxeron la imaxe de la virxe que se quedó definitivamente en Sevilla, onde güei se venera nel altar mayor de la Ilesia de los Terceros. Nel so llugar traxeron una imaxe de la virxe del Socorru. La imaxe de la virxe, d'unos 90 cm d'altor, d'autor anónimu del sieglu XVII, caltiénse anguaño xunto a lo que foi parte del altar mayor del conventu, na Capiya d'El nuesu Padre Jesús Nazarenu. L'estilu artísticu del Conventu ye mozárabe, construyíu con lladriyos cocíos. Dende la marcha de los flaires provocada poles Lleis de Desamortización, fixeron qu'a partir del añu 1836, el Conventu pasara a manes privaes (la finca foi mercada por Antonio Delgado Hernández) y que l'edificiu sufriera un progresivu deteriodo. Esto fixo qu'anguaño se caltengan pocos elementos del antiguu edificiu, según la vexetación de la dómina de máxima rellumanza del Conventu.

Rutes naturales y senderismo[editar | editar la fonte]

Son trés les rutes que podemos realizar dientro de les Rutes Medioambientales: la Ruta de Pérez y Vaques, la Ruta del Conventu y la Ruta de la Devesa Boyal y Cruz de Romero. Toos estos itinerarios d'escursiones a cuerpu, en bicicleta, a caballu o en coche de caballos, amuésennos asentamientos humanos del sieglu XV. Amás, en toes estes rutes pueden apreciase lo que ye'l cultivu de la vide, les olivares, plantíos de freses y nectarines.

  • La Ruta del Conventu.

A unos 200 metros siguiendo la carretera que nos lleva al parque de san Sebastián, a la derecha ábrese un camín ente dos turries d'unos cuatro metros d'altor. Ye equí onde empieza la nuesa ruta. Siguiendo esi camín ente viñes y olivares y teniendo en llontanza la llocalidá de Bollullos, llegamos dempués de percorrer unos 4 km a les ruines del conventu de San Juan de Morañina.

  • Ruta de la Devesa Boyal y Cruz de Romero Ye una ruta qu'escurre por

paraxes eminentemente mediterráneos, onde amás de la viña y la olivar destaquen les deveses de sufreres y los montes de pinos y ocalitos, xunto a la carba autóctona de la zona (jara, tomillu y retama).

Empecipiar na Cooperativa Vinícola del Condado. Xubiendo, a un quilómetru de distancia, dexando a tres al regueru de La Zarrada, llegamos al Parque Natural de San Sebastián, con una estensión de 20 hectárees de propiedá municipal. El parque, cubiertu na so mayor parte de sufreres, ye una zona d'ociu y recréu de la población, sirviendo de soporte a romeríes populares y otres actividaes rellacionaes col usu y esfrute de la naturaleza. Ta dotáu d'equipamientos básicos, como fontes d'agua, barbacoes y merenderos, amás d'un parque infantil de xuegos. Siguiendo en direición a Hinojos, per un camín bastante anchu, vamos dexando a la izquierda una devesa con esplotación ganadera y a la derecha paisaxes agrícoles de viñes y olivar. A unos cinco quilómetros, na llende de xinoyos, atopamos un antiguu bebederu onde s'alza la “Cruz Romero”, llugar de celebración d'una antigua romería recuperada apocayá.

Darréu per estrechos senderos salimos a buscar un camín principal de albero que lleva hasta Almonte, una vegada nél, na planicie d'estos campos dibúxense grandes estensiones de freses y nectarines, con antigües cases rurales.

  • Ruta de Pérez y Vaques.

El so percorríu empecípiase visitando la Cruz de Montañina, pasando pol Santu de Remuñana, nun mar de viñes, traviesa la Ermita de Ntra. Sra. De les Mercedes y remata nel Llagar Majuelo Sotu.

Fiestes[editar | editar la fonte]

Les fiestes más importantes en Bollullos son les siguientes:

  • San Sebastián. Celebrada'l sábadu más próximu al 20 de xineru. Na devesa del Parque natural San Sebastián.
  • Antroxos. Celebraos nel mes de febreru. Ye una de les fiestes más importantes de la Llocalidá.
  • Selmana Santa. Na que salen a callar siete misterios y seis palios:
    • Domingu de Ramos. La borriquita.
    • Llunes Santu. Jesús nel so Prendimiento.
    • Martes Santu. Jesús Cautivo y La nuesa Señora de la Victoria.
    • Miércoles Santu. Cristu atáu a la Columna y La nuesa Señora de la Misericordia.
    • Xueves Santu. Vera-Cruz y La nuesa Señora de la Esperanza.
    • Vienres Santu (Madrugá) El nuesu Padre Jesús Nazarenu y María Santísima del Plasmu.
    • Vienres Santu (Tarde) Santu Entierru y La nuesa Señora de los Dolores.
    • Domingu de Resurreición. La nuesa Señora de les Allegríes.
  • Les Cruces de Mayu que se celebren nel mesmu mes:
    • Hdad Santa Cruz de Callar Niebla.
    • Hdad Santa Cruz de la Cai Santa Ana y Ntra. Sra. del Mar.
    • Hdad Santa Cruz de Montañina.
  • Velaes de San Antonio y San Juan. Celebraes en xunu en redol a la festividá d'estos dos Santos.
  • 15 d'agostu. Fiesta de l'Asunción de la Virxe, celébrase solemne procesión de Ntra. Sra. del Mar peles cais del pueblu.
  • Fiestes patronales, el 12 de setiembre. Día de la Virxe de les Mercedes. Ye'l día grande de Bollullos, que vístise coles sos meyores gales. Pela mañana celébrase Función principal n'honor de la Virxe y pela nueche La nuesa Señora de les Mercedes percuerre les cais del so pueblu hasta bien entrada la madrugada.
  • Feria del pueblu que se celebra del 12 al 16 de setiembre, n'honor a la patrona, la Virxe de les Mercedes, según al vinu, realizándose actos d'esaltación al mesmu.
  • 7 d'avientu. Quema de Gamonites. La quema de les gamonites ye una fiesta pagana de connotaciones relixoses, yá que a pesar de que la tradición perder nel tiempu, vien, según créese, de la quema de enseres, ropes o muebles, xunto a plantes arumoses: tomillu, romeru, ocalitu... p'acabar cola epidemia de cólera qu'azotó les tierres del Condáu de Niebla. Anguaño nun se quemar plantes arumoses sinón la planta denomada gamón común (Asphodelus ramosus), siendo les gamonites les antorches o manizos que se faen coles cañes seques d'estes plantes. Estes recuéyense nos vallaos de los caminos o montes de la zona, atrópense y ensúguense pa iguar con ellos los fexes que se quemar na viéspora del 8 d'avientu.
  • 8 d'avientu: La Santísima Virxe de les Mercedes vuelve a procesionar en conmemoración por llibrar al so pueblu del cólera morbo.

Personaxes pernomaos[editar | editar la fonte]

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Archivo Municipal del Conceyu de Bollullos Par del Condáu
  • Patrimoniu Históricu. Bollullos Par del Condado. L.B.P, M.J.C.T., R.M.C.M., A.D.P., M.J.D.D., F.M.G.G., J.M.G.G., Conceyu de Bollullos y Xunta d'Andalucía, 2003.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. «Tabla2874» (castellanu). Consultáu'l 3 de payares de 2017.


Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Afaya Bollullos Par del Condado