Batalla de Boyacá

Coordenaes: 5°27′N 73°26′W / 5.45°N 73.43°O / 5.45; -73.43
De Wikipedia
Batalla de Boyacá
Parte de Independencia de Colombia
Fecha 7 agostu 1819
Llugar Contorna de la ponte sobre'l ríu Teatinos, Tunja, Boyacá, Colombia
Coordenaes 5°27′N 73°26′W / 5.45°N 73.43°O / 5.45; -73.43
Resultáu Decisiva victoria Independentista
Belixerantes
Nueva Granada
Venezuela
Monarquía católica
Comandantes
Simón Bolívar
Francisco de Paula Santander
José Antonio Anzoátegui
Carlos Soublette
José María Barreiro Plantía:Executed
Francisco Jiménez Plantía:Executed
Sebastián Díaz Plantía:Executed
Isidro Barrada Valdés
Fuercies en combate
Exércitu Independentista
Estimación antigua:
2000 tropes[1]
Estimación moderna:
2850[2]-2900[3]tropes
(2200 infantes y 600 caballeros)[4]
Exércitu Realista
Estimación antigua:
2900 tropes[1]
Estimación moderna:
2670[2][3]-3500[5]tropes
(1800 infantes y 400 caballeros)[4]
Baxes
13 muertos y 53 mancaos[6] 100 muertos, 150 mancaos y 1600 prisioneros.[6] Barreiro y los 37 oficiales españoles prisioneros fueron executaos.
[editar datos en Wikidata]

Plantía:Campaña Llibertadora de Nueva GranadaPlantía:Campaña Independencia de Colombia

La batalla de Boyacá foi la confrontación bélica de la guerra d'independencia de Colombia que garantizó l'ésitu de la Campaña Llibertadora de Nueva Granada. Tuvo llugar el día 7 d'agostu de 1819 nel encruz del ríu Teatinos, en redoma de Tunja. La batalla saldar cola rindición en masa de la división realista, y foi la culminación de 78 díes de campaña empecipiada dende Venezuela por Simón Bolívar pa independizar el Virreinatu de Nueva Granada.

Antecedentes[editar | editar la fonte]

Empezó por una llucha territorial ente l'exércitu realista y l'exércitu independentista, el realista tratando de conquistar territorios y el republicanu tratando de torgar.

Exércitos[editar | editar la fonte]

Les tropes republicanes taben conformaes de la siguiente manera:

Les tropes realistes taben conformaes de la siguiente manera:

  • Númberu de combatientes: 2670 (Infantería 2300; Caballería 350; Artillería 20).
  • Xefe al mandu: Brigadier José María Barreiro.
  • Xefe del estáu mayor: Sebastián Díaz.
  • Vanguardia al mandu del coronel Francisco Jiménez.
  • Tercer división del exércitu espedicionariu de mariña firme. La procedencia de los soldaos ye de tropes americanes na so totalidá, orixinaries de Venezuela y Colombia (granadinos), sacante l'estáu mayor que ye orixinariu d'España.
  • Comandante d'artillería: José María Cancino.

Desarrollu[editar | editar la fonte]

Francisco de Paula Santander. Oleu sobre tela de Martín Tovar y Tovar
Ponte de Boyacá. Monumentu y ponte construyida nel llugar de la batalla, reemplazando a la ponte orixinal.
Monumentu a Simón Bolívar, ponte de Boyacá, Colombia.

El sábadu 7 d'agostu na mañana, l'exércitu realista dende Motavita empecipió'l so desplazamientu escontra Santafé. El so oxetivu yera llegar a la capital pa xunir les sos fuercies coles del virréi Sámano y entamar un frente militar contra Bolívar y l'exércitu independentista. Escoyeron la vía pela ponte de Boyacá nel Camín Real, con direición a la capital del virreinatu. Alvertíu d'esti movimientu, Bolívar ordenó la marcha del so exércitu, tamién escontra la ponte de Boyacá, dispuestu a tomalo pa torgar a Barreiro el so desplazamientu escontra la capital neogranadina.

Los dos fuercies atopar nel campu de Boyacá. L'exércitu independentista taba conformáu por 2.850 combatientes al mandu del xeneral Simón Bolívar. La vanguardia rebalba taba comandada pol xeneral Francisco de Paula Santander y la retaguardia, pol xeneral José Antonio Anzoátegui. El xeneral Carlos Soublette yera'l xefe del estáu mayor.

Les tropes rebalbes taben compuestes por granadinos y venezolanos. Los sos integrantes yeren criollos, mestizos, mulatos, zambos, negros ya indíxenes, xeneralmente xentes probes, escases d'alimentos y desatacaos, consideraos poles autoridaes realista como insurxentes. L'exércitu tuvo enforma sofitu popular de los granadinos, y n'especial de los llabradores de Tunja.

Pela so parte, l'exércitu realista taba conformáu íntegramente por tropes natives americanes, unos 2.670 soldaos, de los cualos 2.300 yeren d'infantería, 350 de caballería y 20 d'artillería. Este pertenecía a la tercer división del Exércitu Espedicionariu creáu en Nueva Granada. El so comandante yera'l brigadier José María Barreiro; el xefe del estáu mayor, el coronel Sebastián Díaz, y la vanguardia taba al mandu del coronel Francisco Jiménez.

Dende l'altu de San Llázaro en Tunja, Bolívar y l'estáu mayor repararon los movimientos del exércitu realista. A les 10 de la mañana ordenaron torgar el pasu pela ponte de Boyacá, nel cual conflúin los dos caminos: el de Samacá, utilizáu polos realistes dende Motavita y el Camín Real, utilizáu polos independentistes.

A les 2 de la tarde la descubierta del exércitu patriota, encamentada al capitán Andrés Ibarra colos sos caballeros, baxó del boquerón d'El Tobal y llegó hasta la Casa de Texa y la so contorna, onde s'enfrentó a la vanguardia realista que taba en plena xinta. El xeneral Francisco de Paula Santander empecipió cola vanguardia'l combate, y punxo en retrocesu a la vanguardia realista hasta la ponte de Boyacá, onde taba fuerte na vera opuesta del ríu Teatinos.

Nesi momentu llegó al campu de Boyacá el gruesu de la división de Barreiro pel camín de Samacá y enfrentóse a la retaguardia de Bolívar comandada pol xeneral José Antonio Anzoátegui. Nesos momentos llegó a la Casa de Texa Bolívar, quien s'allugó nuna llomba equidistante ente la ponte y la casa. Asina diz el coronel Antonio Obando nos sos Apuntamientos pa la hestoria: "El xeneral Bolívar cola nuesa retaguardia siguió'l movimientu de Barreiro y formóse un frente al llau opuestu del ríu". A les 3 de la tarde l'acción militar yera intensa en dos combates simultáneos: los dos vanguardies pela redolada de la ponte y el gruesu de los exércitos na planicie escontra'l camín de Samacá. Les fuercies patriotes teníen unidá y facilidá nes comunicaciones; sicasí, les realistes taben incomunicaes y separaes pol Teatinos y la vanguardia rebalba.

Pela so parte, el coronel Juan José Rondón colos sos llanceros de Llanu Enriba recibió la orde d'atacar pel centru al exércitu realista.

Mapa del campu de batalla.

Simultáneamente, Santander ordenó a los guíes de Casanare, empuestos por José María Ruiz, pasar al regatu Teatinos pa volver pel costazu a la vanguardia realista. Los patriotes engataron polos serrapatosos llugares llenos de carbes y presentáronse d'improviso pa envolubrar pel costazu a la vanguardia realista comandada pol coronel Francisco Jiménez. Dos escuadrones de realistes enfrentar a los llaneros, pero fueron derrotaos. El xeneral Santander aprovechó'l desconciertu del enemigu pa llanzar sobre la ponte de Boyacá a los batallones Cazadores y Primero de Llinia, comandados polos tenientes coroneles Joaquín París Ricaurte y Antonio Obando. La vanguardia patriota pasó a la vera derecha del ríu Teatinos o Boyacá y tomóse la ponte, l'oxetivu del combate.

El xeneral Barreiro caltúvose a la defensiva. Trató de refaer la so infantería n'otru altor, pero la rapidez de les tropes patriotes cerró-yos el pasu, polo cual la retaguardia realista, abarganada perdayures, decidió rindise. Asina mesmu rindió la vanguardia realista ante la fuercia militar de la patriota, col so comandante Santander, consideráu'l 'Héroe de Boyacá'. Los xefes españoles y la división realista cuasi al completu, unos 1.600 soldaos de tropa americana, fueron fechos prisioneros.

La batalla terminó a les 4 de la tarde del 7 d'agostu de 1819. Apenes morrieron más de 100 realistes, ente ellos el coronel Juan Tolrá y el comandante Salazar, y 150 quedaron mancaos. De los patriotes morrieron 13 soldaos, ente ellos el capellán de la vanguardia, fray Ignacio Díaz, y 53 quedaron mancaos.

Con esti enfrentamientu remató la Campaña Llibertadora de 1819, realizada nel so curtiu periodu de 78 díes, dende'l 23 de mayu, cuando Simón Bolívar espunxo'l plan na aldega de los Setenta ante'l xefes del exércitu patriota, siguiendo un itinerariu militar dende los llanos de Casanare, el cordal de los Andes y les tierres de l'antigua providencia de Tunja, que remató na ponte de Boyacá.

Fechos posteriores[editar | editar la fonte]

El mesmu día de la batalla, nes hores de la nueche, el coronel Barreiro foi prindáu mientres s'abelugaba nunes roques, por un soldáu adolescente llamáu Pedro Pascasio Martínez, acompañáu d'otru soldáu llamáu Negru José (ver embaxo). Barreiro y otros 37 oficiales españoles fechos prisioneros el día de la batalla, fueron executaos el 11 d'ochobre de 1819 por orde de Francisco de Paula Santander, dientro de la conseña de guerra a muerte.

En Ventaquemada allugada nel camín real a Bogotá, el 8 d'agostu'l xeneral Carlos Soublette expedió'l Boletín Nᵘ 4 sobre la Batalla de Boyacá. Bolívar dictó'l decretu de la Orde de Boyacá pa emponderar a tolos batallones y escuadrones que participaron na decisiva batalla.

El virréi Juan de Sámano foi informáu en Bogotá el día 9 d'agostu de la derrota realista y pudo escapar a tiempu, fuxendo precipitadamente a Cartagena de Indias, onde la so autoridá foi desconocida. Saleó hasta Xamaica, apaeciendo depués en Panamá, ensin mandu alministrativu nin mandu direutu de tropes. Nesta situación dimitió, y finalmente morrió en 1821.

Finalmente Bolívar llega a Santafé de Bogotá onde entró ensin resistencia dalguna'l 10 d'agostu de 1819 a la 5:00 pm.

Orde de Boyacá[editar | editar la fonte]

Bolívar creó la Orde de Boyacá en reconocencia a tolos combatientes que participaron en dichu acontecimientu históricu. Anguaño l'Estáu colombianu concede dichu reconocencia a les persones nacionales o estranxeres que se destacar pol so trabayu en bien de la patria.

Consecuencies históriques[editar | editar la fonte]

La Batalla de Boyacá foi un golpe decisivu pal poder español na Nueva Granada. A pesar de que los realistes fadríen fuertes n'otres provincies del Virreinatu como Santa Marta y Campera, onde aguantaríen dellos años; la capital del Virreinatu cayó en manes de los patriotes Venezolanos-Neogranadinos y collo abrió'l camín pa la unión de la Nueva Granada con Venezuela na República de Colombia

Lleendes populares[editar | editar la fonte]

Monumentu dedicáu a Pedro Pascasio Martínez y Negru José en redoma a la ponte de Boyacá.

La lleenda del neñu soldáu honráu:[7]

Cunta la lleenda que la mala suerte de Barreiro en tierres americanes quedó sellada esa mesma nueche de Boyacá cuando un rapazu de 12 años que s'encargaba de curiar los dos caballos del Bolívar, Pedro Pascasio Martínez, acompañáu d'un soldáu llamáu Negru José, facer prisioneru dempués de negase a ser sobornáu poles monedes d'oru de Barreiro. Pol heroicu actu d'atrapar al xeneral Barreiro foi xubíu a sarxentu y prometiéronse-y 300 pesos.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 Vergara y Vergara & Gaitán, 1866: 146-147. Los realistes yeren 2500 infantes y 400 caballeros.
  2. 2,0 2,1 Ocampo, 2006: 130-132
  3. 3,0 3,1 Semprún, 1998: 309.
    Efectivos: realista 2700 homes en cuatro batallones d'infantería y un reximientu de caballería. Insurxente 2900 homes en seis batallones d'infantería, dos de milicies, y caballería. Legion Britanica
    600 homes :
    Resultáu: victoria decisiva insurxente. Bolívar y Santander ocupen darréu Santa Fe y pocu dempués gran parte de Nueva Granada.
  4. 4,0 4,1 Thibaud, 2003
  5. Núñez, 2001: 18.
    Na batalla de Boyacá (1819), que representa la independencia de Colombia, Bolívar venció a un exércitu de 3500 soldaos.
  6. 6,0 6,1 Tucker, 2009: 1136
  7. Lleendes populares colombianes, por Javier Ocampo López 1996

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]