Almoharín

Coordenaes: 39°10′35″N 6°02′38″W / 39.1764°N 6.044°O / 39.1764; -6.044
De Wikipedia
Almoharín
Alministración
País España
AutonomíaBandera de Estremadura Estremadura
ProvinciaBandera de Provincia de Cáceres provincia de Cáceres
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde d'Almoharín Antonio Cano Cano
Nome oficial Almoharín (es)[1]
Códigu postal 10132
Xeografía
Coordenaes 39°10′35″N 6°02′38″W / 39.1764°N 6.044°O / 39.1764; -6.044
Almoharín alcuéntrase n'España
Almoharín
Almoharín
Almoharín (España)
Superficie 97.3 km²
Altitú 487 m
Llenda con Arroyomolinos, Miajadas, Santa Amalia, Valdemorales, Zarza de Montánchez, Escurial y Don Benito
Demografía
Población 1799 hab. (2023)
- 894 homes (2019)

- 917 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.46% de provincia de Cáceres
0.17% de Estremadura
0% de España
Densidá 18,49 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
almoharin.es
Cambiar los datos en Wikidata

Almoharín ye un conceyu español de la provincia de Cáceres, n'Estremadura. Pertenez a la Mancomunidá Integral Sierra de Montánchez y al partíu xudicial de Cáceres.

Asitiáu na carretera que xune Cáceres con Don Benito, tien cuasi 2000 habitantes, lo cual fai que seya los tercer conceyu más pobláu de la mancomunidá. El pueblu ye conocíu pola so producción de figos y la so patrona ye la Virxe de Sopetrán. Hasta 1598, cuando mercó'l títulu de villa, Almoharín perteneció al señoríu de Montánchez.

Símbolos[editar | editar la fonte]

Escudu de Almoharín
Escudu de Almoharín

L'escudu de Almoharín foi aprobáu por aciu la "Orde de 6 de payares de 1995, pola que s'aprueba l'Escudu Heráldicu y la Bandera Municipal, pal Conceyu de Almoharín", publicada nel Diariu Oficial d'Estremadura el 23 de payares de 1995 depués d'aprobar l'escudu'l conceyu'l 27 d'abril de 1995 y emitir informe'l Conseyu Asesor d'Honores y Distinciones de la Xunta d'Estremadura el 17 d'ochobre de 1995. L'escudu defínese asina:

Escudu entado en punta. Primero, de sinople, un castiellu d'oru de tres torres almenadas, la central mayor que les otres dos, esclariáu de gules y mazonado de sable. Segundu, de gules, torre de la ilesia parroquial de Almoharín d'oru, esclariada de sinople y mazonada de sable. Terceru, de plata, cruz de la Orde Militar de Santiago de gules. Al timbre Corona Real zarrada.[2]

Xeografía física[editar | editar la fonte]

Llocalización[editar | editar la fonte]

Almoharín parte con:[3]

Hidrografía, orografía y clima[editar | editar la fonte]

El términu municipal ta flanqueado al este pol cursu del Ríu Búrdalo, (típicu ríu mediterraneu, con dalgún caudal de seronda a primavera, pero práuticamente ensugo pel branu estiaje), ye un afluente direutu del Guadiana; al sur poles amplies vegues d'esti postreru, según daqué al suroeste les sierres de Don José y La Parrilla, formaciones menores éstes, dependientes de les primeres estribaciones orientales de la formación montascosa central estremeña conocida como sierres de San Pedro.

Al oeste'l pandu encampizáu de Arroyomolinos de Montanchez, según más al noroeste pola sierra de Montánchez (cercana a los 1000 msnm), y al norte pola sierra de San Cristóbal (856 m) y Cancho Blanco (940 aprox) más conocida esta postrera, na llocalidá como la Sierra de Zarza. El monte de la Sierra de San Cristóbal, dada la so cercanía al nucleu poblacional, según la so particular morfoloxía convertir nun auténticu símbolu de la llocalidá. El restu del términu, salvo delles zones llanes na parte central (los llanos, les viñes o'l camín de sopetran), ye onduláu, ensin grandes brusquedaes, salvo les zones cercanes a les sierres pizarrilla, cola, la cancha o'l pozu flaire.

Naturaleza[editar | editar la fonte]

Tocantes a la flora, les zones de monte son del característicu baxu monte mediterraneu, alternando con terrenes típicamente encampizaos, ensin ser demasiáu amplies estes postreres.[4]

Historia[editar | editar la fonte]

Historia antigua[editar | editar la fonte]

Almoharín remonta la so antigüedá a mediaos del primer mileniu a.d.n.Y, habiendo quedáu confirmáu xacimientos de dómina de la Edá del Bronce tardío, pero la falta d'estudios arqueolóxicos de la redolada territorial del conceyu de Almoharín, nun dexó, concretar entá más los periodos históricos. Ye probable que la cronoloxía que citamos, quédese curtia sobre noticies y nicios de periodos anteriores. A pocos metros del nucleu de la población se documentó un bronce de la ceca de Bolskan, fechada nel añu 105 a.d.n.Y, según otres monedes del mesmu periodu. Mientres unes obres realizaes el mes de xunu de 1991, xunto al cuartel, p'allugar una residencia de mayores, destruyéronse parte de la cimentación d'una "villae" romana posiblemente un asentamientu agrícola que según pudimos dimensionar tomaba unos 250 , anque los restos tuvieron de ser muncho más amplios, se documentó un molín redondu que s'utilizaba pa moler la cebera, según diversos fragmentos de "doliae", recipientes de gran tamañu, pal almacenamientu de les ceberes, según cerámica del tipu sigillata hispánica, de la forma D-37, y sigillata clara, tipu C, forma 40, y dellos fragmentos de sigillata clara forma 24/25 con decoración a ruedecilla.. Col afayu d'estos fragmentos, podemos fechar esti establecimientu romanu a primeros del sieglu I, llegando hasta'l sieglu IV. Los enterramientos confírmanos que les sepultures topaes na zona de La Vega y campu de fútbol, correspondíen a la vivienda allugada enantes.[5]

Historia moderna[editar | editar la fonte]

Edificiu singular y torre de la ilesia al fondu, marzu de 2012

Anque nun tán claros, sí hai evidencies de ciertos pobladores asitiaos yá nes feches del Baxu Imperiu Romanu, (restos d'enterramientos) y ye bien posible que dalguna aldega o villoriu hubiera na zona cerca de lo que probablemente fuera una plaza fuerte (zona conocida como'l Castiellu), mientres l'Alta Edá Media. Lo que sí ta claro ye que ye mientres la conquista musulmana, esa plaza fuerte consolídase y cuando les muertes d'una población creciente esisten, yá que el mesmu topónimu actual ye d'orixe árabe, más concretamente de la dómina de les invasiones de los almorávides (sieglu xi), ye cuando s'asitió definitivamente'l nucleu de población del que realmente data la llocalidá.

Almoharín foi ganáu a los musulmanes poles Tropes del Rei Alfonsu IX de Lleón mientres el primer terciu del sieglu xiii} (ca. 1223-1230). Otorgando la encomienda de la población a la Orde de Santiago, darréu tamién formó parte del Señoríu de Medellín y más tarde del de Montánchez.

Un restu evidente del asentamientu de raigañu almohade foi una vivienda na cai Italia, nᵘ 6-10, que la so destrucción non poder torgar magar la denuncia pertinente a les instituciones. Jaime Rio-Miranda Alcón estudió y fotografió lo qu'entá nun se destruyera de la piqueta.[6]

En 1598 el pueblu, previu pagu, «mercó» el títulu de Villa, “independizándose” en cierta manera de pagar tributos al Señoríu de Montánchez, namái dependiendo dende entós de les maltrechas cuentes del rei, daquella Felipe II, quien concede'l beneficiu. Actu del cual llevántase acta calteniéndose anguaño nun documentu conocíu popularmente como'l llibru del Magüetu.

A la cayida del Antiguu Réxime la llocalidá de constitúi en conceyu constitucional na rexón d'Estremadura que dende 1834 quedó integráu en partíu xudicial de Montánchez[7]que nel censu de 1842 cuntaba con 400 llares y 2191 vecinos.[8]

Demografía[editar | editar la fonte]

Gráfica d'evolución demográfica d'Almoharín ente 1842 y 2011
     Población de derechu (1842-1991) o población residente (2001) según los censo de población del INE.

     Población según el padrón municipal de 2011 del INE.

Alministración y política[editar | editar la fonte]

Alcaldes dende les eleiciones de 1979
Llexislatura Nome Partíu
1979-1983 Domingo Pavón[9] UCD
1983-1987 Senador Valero PSOE[10]
1987-1991 Senador Valero[11] PSOE
1991-1995 Antonio Cano[12] PSOE
1995-1999 Antonio Cano[13] PSOE
1999-2003 Antonio Cano[14] PSOE
2003-2007 Antonio Cano[15] PSOE
2007-2011 Antonio Cano PSOE
2011-2015 Antonio Cano[16] PSOE
2015-2019 Antonio Cano PSOE
2019-2023 n/d n/d
2023- n/d n/d

.


Economía[editar | editar la fonte]

L'actividá económica de la llocalidá ta basada nel sector agrícola, anque perdiendo importancia día tres día pol de la construcción y el sector servicios. El sector industrial ye práuticamente testimonial, anque se produció un llixeru repique del mesmu cola apertura d'establecimientos rellacionaos cola industria tresformador agroganadera, según un establecimientu rellacionaos cola industria químico. Puede destacar la esistencia de pequeños talleres de cerrajería rellacionaos col sector agrícola y de la construcción preferentemente, según un taller de muebles de fierro.

Na parte sureste del términu, riberanu col ríu Búrdalo esiste una zona (les viñes o los combos) con cultivos de regadío, infraestructures que daten de principios de los años 70, onde se cultiva preferentemente tomate y maíz, salvu en pequeñes parceles onde'l cultivu tradicional de pequeños güertos con figales y vides vuelve de nuevu a imponese, testimonial son otros cultivos de regadío, como arroz o fruta.

Nel restu del términu pueden faese dos grandes diferenciaciones: per un sitiu los terrenes dedicaos a camperes pa ganáu, onde apodera práuticamente'l ganáu bovino y ovín (con un númberu de cabeces censaes bien importante), y per otru llau los terrenes dedicaos al cultivu de la figal, siendo esti xunto col olivo los predominantes, anque magar esti postreru asítiase en partir nordés del términu ocupando suelos polo xeneral probes, y de bien difícil laboreo, polo que la so producción ye bien irregular y non bien abondosa, a pesar de la cortil qu'ocupa.

Polo que se refier a otros cultivos tradicionales, otrora importantes na llocalidá, como ceberes o vide, son práuticamente testimoniales, salvo les dedicaes a superficie forrajeras (segáu y paya) con destín a la cabaña ganadera local.

Cultivu de la figal[editar | editar la fonte]

El cultivu de la figal, que nel so día dio fama mundial a la llocalidá, paez de nuevu repicar, pos nos postreros 35 años taba en francu retrocesu, sobremanera por cuenta de que mientres el tresformamientu en regadío d'una parte del términu (antes comentada) munchos de los meyores árboles de llocalidá fueron arrincaos pa dar pasu a los más rentables cultivos de regadío. Pero como se dixo enantes, vuelve de nuevu a "recuperar" el terrén perdíu, sobremanera en pequeña esplotaciones de calter familiar. El cultivu suel ser bastante aballador, yá que ye un árbol y precisa munchos cuidos.

Medios de comunicación[editar | editar la fonte]

Almoharín recibe la señal de la TDT del repetidor de televisión de Montánchez.[17]

Patrimoniu[editar | editar la fonte]

Ilesia y portalaes, marzu de 2012

Ilesia parroquial católica so la advocación d'El Salvador, perteneciente a la diócesis de Coria. Tamién s'atopa nel pueblu la ermita de La nuesa Señora de Sopetrán.[18]

Esta ermita foi construyida a principios del sieglu XX y fecha y dedicada especialmente a La nuesa Señora de Sopetrán, la patrona de Almoharín.

Festividaes[editar | editar la fonte]

  • La Velá, romería del Llunes de Pascua, celebrar na ermita de La nuesa Señora de Sopetrán, devoción pola Virxe y animada comida y fiesta compartida por tolos vecinos.
  • Fiesta del Día de la Maza, celébrase'l primer sábadu de mayu.
  • Feria de mayu, los díes 3, 4 y 5 d'esti mes el primer día dedicar a la feria del ganáu.
  • IV Centenariu, celébrase'l 6 de xunetu cuando Felipe II concedió'l títulu de villa, independiente del partíu xurídicu de Montánchez.(Namái se celebró nuna ocasión, en 1998)
  • Fiestes mayores d'agostu, los díes 15, 16 y 17 n'honor a la Patrona la Virxe de Sopetrán.
  • Fiestes d'agostu del 12 al 18 d'agostu.

Personaxes pernomaos[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. «Orde de 6 de payares de 1995, pola que s'aprueba l'Escudu Heráldicu y la Bandera Municipal, pal Conceyu de Almoharín» (en castellanu). Diariu Oficial d'Estremadura (Xunta d'Estremadura) (137):  páxs. 4908-4909. 23 de payares de 1995. http://doe.juntaex.es/pdfs/doe/1995/1370O/95050992.pdf. Consultáu'l 23 de setiembre de 2011. 
  3. Mapa oficial d'Estremadura Xunta d'Estremadura
  4. Rio-Miranda Alcón, Jaime. Revista Cultural BIGC Valdeobispo, 2ª dómina, nᵘ 14/1992
  5. Rio-Miranda Alcón, Jaime
  6. Rio-Miranda Alcón, Jaime. Arquiteutura popular en Almoharín (Cáceres)
  7. Cervantes Virtual [1]
  8. Conceyu Códigu INE -10.020 [2]
  9. Ministeriu d'Alministraciones Públiques d'España (ed.): «Alcaldes d'Estremadura en 1979» (castellanu). Archiváu dende l'orixinal, el 2 d'ochobre de 2013. Consultáu'l 29 de setiembre de 2013.
  10. Base de datos d'alcaldes: eleiciones 1979-2015 Ministeriu de Facienda y Alministraciones Públiques d'España
  11. Fina'l exalcalde de Almoharín Senador Valero El Periódico Extremadura, 28 de mayu de 2003
  12. https://boe.es/boe/dias/1992/02/07/pdfs/A04236-04236.pdf
  13. http://doe.gobex.es/pdfs/doe/1998/600o/98080725.pdf
  14. BOPCC - 26 d'abril de 2002
  15. BOPCC - 20 de xunu de 2003
  16. https://boe.es/boe/dias/2012/12/11/pdfs/BOE-A-2012-14985.pdf
  17. Ministeriu d'Industria, Enerxía y Turismu d'España (ed.): «Frecuencies qu'utilicen les canales de televisión de cada múltiple dixital, nel códigu postal consultáu». Archiváu dende l'orixinal, el 15 de febreru de 2016. Consultáu'l 10 de febreru de 2016.
  18. Parroquies Diócesis de Coria-Cáceres

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]