Agres

Coordenaes: 38°46′47″N 0°30′58″W / 38.7797°N 0.5161°O / 38.7797; -0.5161
De Wikipedia
Agres
Alministración
País España
Autonomía Comunidá Valenciana
ProvinciaBandera de Alacant provincia d'Alacant
Comarques Condado de Cocentaina (es) Traducir
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde d'Agres Josep Manel Francès i Reig
Nome oficial Agres (ca)[1]
Códigu postal 03870
Xeografía
Coordenaes 38°46′47″N 0°30′58″W / 38.7797°N 0.5161°O / 38.7797; -0.5161
Agres alcuéntrase n'España
Agres
Agres
Agres (España)
Superficie 25.8 km²
Altitú 722 m
Llenda con
Demografía
Población 619 hab. (2023)
- 306 homes (2019)

- 259 muyeres (2019)
Porcentaxe 100% de Condado de Cocentaina (es) Traducir
0.03% de provincia d'Alacant
0.01% de Comunidá Valenciana
0% de España
Densidá 23,99 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
agres.es
Cambiar los datos en Wikidata

Agres ye un conceyu de la Comunidá Valenciana, España. Asitiáu nel norte de la provincia d'Alicante, na comarca del Condáu de Cocentaina. Cuenta con 574 habitantes (INE 2015).

Historia[editar | editar la fonte]

La so etimoloxía puede venir del llatín “ager” campu o de “agger”, que quier dicir altor o elevación.

El términu de Agres foi habitáu pol home dende los tiempos remotos. Los xacimientos arqueolóxicos de la Cova Beneito(en Muriu del Alcói), la Solana, Carbonell, la Covatxa, la cova del Moru, la cova dels Pilars, la Mola d'Agres, la peña de l'Águila, el Cabeço de Mariola y la Covalta, afayáronse restos del home paleolíticu, 40.000 a 30.000 años antes de Cristu y del Neolíticu, 500 años antes de Cristu.

L'añu 76 antes de Cristu, coincidiendo cola dómina del triunviratu de Xuliu César, Pompeyo y Graco, constátase la presencia de los romanos per estes tierres, exemplu de la romanización de la Valleta d'Agres ye'l xacimientu arqueolóxicu del Cabeço de Mariola, nel que s'atoparon diverses cerámiques romániques, según monedes del sieglu I.

Carta Puebla de Bocairent, Agres y Mariola (1256).

El rei Xaime I el Conquistador a principios del añu 1245 conquistó'l territoriu qu'entiende l'actual Mariola.

L'añu 1248 realizóse la entrega de les tierres apocayá conquistaes a una serie de pobladores cristianos, na so mayoría aragoneses y catalanes. A Pelegrí Baldoví y cuatro miembros de la so familia apurrió unes cases a Agres con 80 jovadas de terrén.

El 15 de xineru de 1388 el Rei Xuan I "el Cazador" vendió Agres y el so castiellu al so mayordomu Andreu Guillem Escrivà. Na segunda metá del sieglu XV pasaron al conde de Cocentaina Joan Roís de Corella y más tarde a la familia Calatayud.

En 1512 figuró como señor Joan de Calatayud, y más tarde quedó venceyada al conde de Cirat, que la tener hasta la primer metá del sieglu XIX, cuando quedaron suprimíos los señoríos.

Agres foi una de les 45 villes de señoríu del reinu de Valencia y perteneció mientres tol sieglu XVIII al Conde de Cirat.

A principios del sieglu XX, Agres llega a tener una población de cuasi 1300 habitantes, que empezó a escayer a partir de los años 40-50 por causa de la non industrialización y pola migración de les nueses xentes a les ciudaes industriales del alredor.

Economía[editar | editar la fonte]

La economía de Agres ye básicamente agrícola de frutos de secanu como son les mazanes y los piescos. Anque la mayor producción ye d'almendrales y olivares. Cuenta con un taller de madera lo mesmo que de un mozu artesanu d'esta y forxa de fierro y metales. Hai delles industries testiles. Hai dos almazaras d'aceite y una Cooperativa agrícola.

Demografía[editar | editar la fonte]

La población de fechu que según les tables que publica l'Institutu Nacional d'Estadística de 10 en 10 años, el 1 de payares de 2011 xubía a 576 habitantes, 301 varones y 275 muyeres.

Xeografía[editar | editar la fonte]

Pueblo de monte. Ta asitiáu ente la Sierra de Mariola y la Sierra de Agullent, na zona norte de la provincia d'Alicante y sur de la provincia de Valencia, el so términu delimita dambes provincies. Ye pueblu empináu de cascu antiguu bien calteníu y llenu de fontes de llimpia y bona agua frío.

El clima ye frescu, de monte y la nieve garantizada tolos iviernos. El 6 de xineru de 2010 les temperatures baxaron hasta los -7 ºc.

Plantía:Entamu BS Plantía:BS Plantía:BS Plantía:BS Plantía:BS Plantía:BS Plantía:BS Plantía:BS Plantía:BS Plantía:BS Plantía:BS Plantía:BS Plantía:BS Plantía:BS Plantía:Final BS

La llocalidá ye accesible per ferrocarril al traviés de la llinia 47 de Renfe Media Distancia, tamién conocida como llinia Valencia-Xàtiva-Alcói.

Llocalidaes estremeres[editar | editar la fonte]

Les sos llendes son: al norte, Agullent, Benisoda y Albaida; al este, Muro d'Alcói y Cocentaina; al oeste, Alfafara y Bocairent; y al sur, Alcói.


Edificios o conxuntos arquiteutónicos[editar | editar la fonte]

  • Torre Talaya. Declarada BIC por Disposición Adicional Segunda de la Llei 16/1985.
  • Les fontes: Les fontes tienen enforma que ver na vida y el ser del pueblu: La font del Mig, La Fonteta, La Font de Barxeta, La Font del Raval, La Font de L'Assut y la Font del Convent ente munches otres fuera del cascu urbanu. Encamentamos al visitante un sorbito d'agua de caúna d'elles.
  • Llavaderu públicu: Caltenemos un llavaderu públicu onde delles muyeres gusten de llimpiar ellí la ropa.
Santuariu.
  • Santuariu de la Virxe del Castiellu: Santuariu que ye'l visu del pueblu. Rincón de gran fermosura natural y centru de devoción mariana. Celébrase misa nel Santuariu tolos Domingos del añu a les 12 del mediudía. Y tolos domingos de setiembre lleguen numberoses pelegrinaciones marianes.
  • La Cava Gran: El pozu de nieve o neveru emblema del Parque Natural de la Sierra Mariola, mal llamáu Cava Arquejada, ta asitiáu dientro del términu municipal de Agres (Provincia d'Alicante), data del sieglu XV y ye unu de los más grandes y en meyor estáu de caltenimientu de los asitiaos nes aguaes al norte de les sierres de Aitana, la Carrasqueta y Mariola.

Con unes dimensiones de 14,90 m de diámetru, 12 m de fondura, 1.960 m³ de capacidá, caltener n'usu hasta 1906.

Paisaxes, naturaleza, fauna y flora[editar | editar la fonte]

La sierra de Mariola ye un macizu montascosu asitiáu nel norte de la provincia d'Alicante. La so altitú y gran tamañu favorecen la diversidá de paisaxes. Les agües de los sos ribayos y fontes alimenten los ríos Vinalopó, Serpis, Barxell, etc. La sierra ye de gran interés botánicu poles sos plantes melecinales y arumoses; poles sos mases forestales de pinu, con presencia puntual de carbayu, pládanu, fresnu, texu (en Agres atópase'l monte de texos, más meridional d'Europa), etc.

En Mariola guardábase la nieve que se consumía en La Costera y La Ribera en diverses neveres o caves: Cava Gran, Cava de Don Miguel, Cava de l'Habitació, Cava de la Utre, etc. Diversos senderos señalizaos (Senderu de Gran Percorríu GR-7 y Senderos de Pequeñu Percorríu) y dos abellugos de monte faciliten los percorríos pola sierra del Parque Natural.

Gastronomía[editar | editar la fonte]

Plato típicos:

Bébores[editar | editar la fonte]

Política[editar | editar la fonte]

Eleiciones municipales del 24 de mayu de 2015
Partíu Candidatu
Votos
Conceyales
Junts per Agres-Compromís Josep Manel Francés i Reig 186 48,69 % 4 1
Partíu Popular María García Pascual 133 34,82 % 2 1
Partit Socialista del País Valencià-PSOE Rafael Sanjuan Fernández 51 13,35 % 1 0
Fonte: Ministeriu del Interior (España).[2]
Alcaldes dende les eleiciones de 1979
Llexislatura Nome Partíu
1979-1983 Casimiro Barberà Antolí UCD
1983-1987 Joaquín Revert Vidal AP
1987-1991 Manuel Castro Sala AP
1991-1995 Arcadio Navarro Pascual PP
1995-1999 Arcadio Navarro Pascual PP
1999-2003 Arcadio Navarro Pascual PP
2003-2007 Alberto Calatayud Martí IpA
2007-2011 Rafael Francés Calatayud PP
2011-2015 Josep Manel Francés i Reig Junts per Agres-Compromís
2015-2019 Josep Manel Francés i Reig Junts per Agres-Compromís
2019-2023 n/d n/d
2023- n/d n/d

Fiestes[editar | editar la fonte]

  • Fiestes de la Virxe. Basaes nuna tradición que se remonta al 1484, na cual la Virxe apaecer a un pastor nel interior del castiellu de Agres. Según cuenta la historia, esta imaxe fuxó d'una quema que se declaró na ilesia de Santa María d'Alicante, y atopar un pastor, que yera mancu, nel mentáu castiellu. Esta ye una de les tradiciones más populares tantu nel pueblu de Agres, como nes poblaciones vecines. Esta fiesta celebra los díes 1,6,7,8 y 9 de setiembre cola participación de miles de pelegrinos veníos de tolos llugares de la nuesa comunidá y restu d'España. Destaca la La Filà dels Pastorets, custodios de la Virxe de Agres n'alcordanza del pastor Gaspar Tomes, al que se-y apaeció la Virxe devolviéndo-y el brazu que de pequeñu había perdíu.Unu de los momentos más emotivos y nel que se concentra más xente, tien llugar el día 7 de setiembre nel momentu en que el pastor realiza la conocida “Ambaixà del Pastoret”, na cual rellata lo asocedío aquella mesma mañana nel castiellu de la población.Unu de los actos más conocíos a nivel cultural que se realiza na nuesa población, ye la conocida representación teatral que se realiza l'últimu vienres y sábadu del mes d'agostu, na que s'alicar la vida de Agres y les sos costumes el mesmu día de l'apaición de la Virxe, esto ye, la vida que se vivía nesti pueblu y pela redolada en 1484. Esti actu realízase al campu metanes un llugar privilexáu como ye “L'Assud” y na representación collaboren y participen más d'un centenar de personaxes
  • Fiesta patronal de San Miguel. Basaes nuna tradición relixosa, realícense los díes 28 y 29 de setiembre. Son unes fiestes dedicaes al patrón del pueblu que taben perdiéndose y dende hai unos 20 años, tán recuperando la so rellumanza desconocida hasta agora pol pueblu de Agres, gracies a los festeros de San Miguel.
  • Fiesta del almendro de los solteros (maxutxos). Esta fiesta nació un vienres víspores de Quintos, un grupu d'amigos, de dos quintes distintos la de los nacíos en 1980 y 1981 respeutivamente, toos solteros por aquelles feches, dir de fiesta a una llocalidá cercana, Banyeres, pero con una particularidá, una motosierra nel maleteru. Al tornar de fiesta sobre les 4 de la madrugada, anduvieron pol términu en busca de daqué que cortar, tres alderiques los díes anteriores, ente sigo cortar un pumar, una figal o una olivar, decidieron cortar un almendro d'un campu abandonao y lleváronlo a remolque del coche d'unu d'ellos hasta la plaza, onde lo llantaron.

Como particularidá, esi mozu atopó novia, y cada añu engabitar un solteru (maxutxo), col so vehículu particular. Asina nació esta fiesta que se consolidó nes Fiestes de los Quintos, Realízase'l vienres del fin de selmana anterior al miércoles de ceniza.

  • Fiesta dels Quintos o de la Pi. Basaes nuna tradición medieval, pola que la xente del pueblu cuando s'averaba la cuaresma, tomaba mientres 40 hores l'autoridá del pueblu y faíen lo que-yos venía en gana, ensin nengún tipu de prohibición. Según paez ser, los señores del pueblu marcaben el so territoriu nos árboles y la xente lo que solía faer nesta fiesta yera cortar unu d'estos árboles al señor por que nun pudiera determinar el so territoriu. Tou esto foi derivando nuna fiesta pagana qu'anguaño inda se caltién. Puede ser la fiesta más antigua que se conoz en Agres. Realícense'l fin de selmana anterior al miércoles de ceniza.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. «Resultaos Eleiciones Municipales 2015». Consultáu'l 26 de mayu de 2014.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]