Xiblatu

De Wikipedia
Xiblatu
[editar datos en Wikidata]
Xiblatos de la policía estauxunidense

El términu xiblatu refierse, polo xeneral, a un preséu de vientu d'una única nota que produz un soníu per aciu un fluxu forzáu d'aire.

Esisten dellos tipos de xiblatos, dende los pequeños como los de la policía o los usaos nos deportes, a unos muncho más grandes, de vapor, que s'usen nes llocomotores o nos barcos. Estos tipos de xiblatos nun son consideraos "musicales", pero esisten versiones que sí lo son.

Hai xiblatos fechos de madera, que lléguense a oyer en música allegre, dígase en dellos cantares del xéneru samba.

Hai xiblatos d'alta frecuencia, que son práuticamente inaudibles a los humanos, mas dellos animales, como los perros, pueden oyelos.

Tipos[editar | editar la fonte]

Ente los tipos de xiblatos atópense:

Pequeños[editar | editar la fonte]

Xiblatos de simulación[editar | editar la fonte]

Ente los tipos de xiblatos, alcuéntrase'l tipu qu'asemeya el soníu d'otru oxetu o de dalgún animal, como pueden ser los xiblatos que suenen como tren o como un coríu, denominaos genéricamente como reclamos.

Usu de los xiblatos[editar | editar la fonte]

Esisten munchos tipos de xiblatos, atopamos dende los pequeños xiblatos de plásticu o baquelita qu'usen los axentes de tránsitu pa entamar el fluxu vial de les ciudaes, la policía pa xenerar señales sonores sobre dalguna incidencia y nos deportes principalmente pa árbitros de fútbol. Tamién atopamos xiblatos más grandes como'l de los trenes, que son xiblatos de vapor diseñaos específicamente pal so usu nel llocomotores y barcos. Anque los xiblatos tienen una carauterística musical, los xiblatos xeneralmente nun se consideren como "musicales" nel sentíu de nun ser capaces de tocar una melodía. Sicasí, esisten dellos preseos como la Calíope que si ye considerada instrumentu musical yá que tien la capacidá de producir una serie de xiblíos, por separáu de cada unos de los sos xiblatos, remanaos por vapor, tamién los xiblatos Pea utilizar nel jazz y la música llatina como un instrumentu de percusión, los neños suelen utilizar dalgunos como un instrumentu musical de xuguete.

El xiblatu actúa al faer que'l fluxu nidio d'aire, sía estremáu por una fueya delgada afilada, dacuando llamáu fipple, creando un remolín aturbolináu que fai que l'aire xenerando una vibración al amestar una cámara de resonancia a la base, produzse'l xiblíu. Puede ser sintonizado a una nota particular. El llargor de la cámara de normal define la frecuencia de la resonancia. Un xiblatu puede contener una bola pequeña, xeneralmente llamáu “l'arbeyu”, que xira nel interior de la cámara cilíndrica, creando un efeutu de vibración, lo cual fai que s'amplifique'l soníu.

Dacuando, los xiblíos non intencionales pueden apaecese; por casu unu bien común ye'l techu abiertu d'un vehículu o los cantos: l'aire que pasa sobre la parte cimera del vehículu puede, en ciertes velocidaes, topetar col cantu posterior del techu, creando una frecuencia bien baxa o xiblíu que resona nel interior del coche zarráu. Yá que la frecuencia del soníu ye infrasónicas, alredor de 4 Hz, l'efeutu ye bien incómodu pa los ocupantes, que sienten les vibraciones en llugar d'escuchales. Estes frecuencies baxes pueden provocar estomagaes, dolor de cabeza, desorientación y maréu. L'efeutu puede ser suprimíu pola apertura d'una ventana llateral a unos cuantos centímetros. Un Xiblatu subsónicu haise desenvolvimientu pa usase como arma, al crear deliberadamente una sensación de molición nun enemigu.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]