Trabayu social

De Wikipedia

El trabayu social ye un oficiu basáu na práutica y una disciplina académica que promueve el cambéu y el desenvolvimientu social, la cohesión social, el fortalecimientu y la lliberación de les persones. Los principios de la xusticia social, los derechos humanos, la responsabilidá coleutiva y el respetu a la diversidá son fundamentales pal trabayu social. Sofitada poles teoríes del trabayu social, les ciencies sociales, les humanidaes y les conocencies indíxenes, el trabayu social arreya a les persones y les estructures pa faer frente a desafíos de la vida y aumentar el bienestar. (Definición mundial aprobada en Melbourne en xunetu de 2014 pola Federación Internacional de Trabayadores Sociales y la Asociación Internacional d'Escueles de Trabayu Social).

Tres un periodu llargu de revisión, esta definición pon fin a l'adoptada nel añu 2000 y que foi la utilizada hasta'l momentu. La nueva definición, amás de sorrayar el compromisu del oficiu cola xusticia social y los derechos humanos, intenta afaese a la situación actual del trabayu social nel mundu, ampliándola a nivel nacional y/o rexonal[1]

Historia y antecedentes[editar | editar la fonte]

China[editar | editar la fonte]

El pensador Xunzi (298-235 e. C.), ye'l primeru en reconocer l'orixe social, "el bien y la razón nacen de la disciplina qu'impon por si mesma la vida en sociedá". El Reformador Wang Aushi(1073), taba bien esmolecíu por allixerar les cargues pesaes de los llabradores, asina qu'estableció instituciones de socorru popular, hospitales, dispensarios, campusantos públicos; basándose nel modelu de Fundaciones Caritatives creaes polos Monesterios Budistes nel sieglu VI y VII.

Roma[editar | editar la fonte]

El Derechu Romanu, ye la base del Derechu Internacional nos nuesos díes. Na cultura romana esta emanaba principios d'influencia humanista como ye l'Ansiosa de Séneca (l'home pal home ye daqué sagráu), esto dexó fora a esclavos, neños y muyeres que fueron sometíos a l'autoridá del Parterfamilias (significa padre de familia o la llamada patria potestá).

Na dómina de Jesús de Nazareth enseñóse que'l tratu colos asemeyaos tenía de ser recíprocu, d'esta forma: «Asina que, toles coses que queráis que los homes faigan con vós, asina tamién faéi vós con ellos». Séneca, quien tamién vivió nesta dómina, copia esta enseñanza, y opónse a les distinciones sociales, afirmando: «Pórtate colos tos inferiores como quieras que se porte contigo aquellos que se topen percima de ti».

Coles mesmes la beneficencia yera una parte fundamental pa la moral romana, ser patrón benefactor constituyía a un estatus destacáu.

Per otru llau, Quintilianu, unu de los precursores de la pedagoxía actual (yá que sentó les bases pa la educación infantil nel ámbitu romanu), encamentó que'l tratu de los neños sía cariñosu, ensin castigos físicos y que se respeten les cualidaes de cada unu.

Evolución posterior[editar | editar la fonte]

El trabayu social atópase amestáu al bienestar social, pero tien de ser entendíu en términos más amplios. El conceutu de bienestar social remóntase como enantes méntase a tiempos bien antiguos y la práutica d'ayudar al probe tien raigaños en munches civilizaciones y relixones del mundu.

Según Ezequiel Ander Egg, na hestoria del trabayu social defínense tres momentos esenciales: asistencia social, serviciu social y trabayu social; definiendo esti últimu sobre la base d'una concepción operativa, espresando al respeutu: "El trabayu social tien una función de concientización, movilización y organización del pueblu por qu'en un procesu de formación del autodesarrollo, individuos, grupos y comunidaes realizando proyeutos de trabayu social, enserta críticamente y actuando nes sos propies organizaciones, participen viviegamente na realización d'un proyeutu políticu que signifique'l tránsitu d'una situación de dominación y marginalidad a otra plena participación del pueblu na vida política, económica y social de la nación que cree les condiciones necesaries pa una nueva manera de ser home".

Andrea Oliva esplica de qué manera'l movimientu del capital, les inmigraciones masives y el consecuente procesu d'urbanización, traducir nuna serie de problemes pa la clase obrera (y pal capital) en términos de la so reproducción. Y que al traviés de la llucha entamada de la clase obrera, nes sos diverses formes (incipientemente coleutividaes, asociaciones de socorros mutuos, cooperatives y depués, sindicatos y partíos), llograron formular una serie de reivindicaciones pola cobertoria de les sos necesidaes que dio orixe a les distintes intervenciones del Estáu. Foi precisamente'l calter coleutivu de les demandes lo que dexó que l'apurrida de les formes d'ayuda esplegaes por instituciones privaes, perdiera la so capacidá de dar respuesta a les necesidaes plantegaes. L'oficiu de trabayu social nun puede entendese ensin les lluches de los pueblos, ensin la organización de los trabayadores p'ameyorar les condiciones de vida. Ye la demanda coleutiva la que plantega la necesidá de dar respuestes coleutives, esto ye, la creación de los servicios sociales col financiamiento públicu. (Oliva, A. Trabayu Social y Llucha de Clases. Ed. Imago Mundi, Buenos Aires, 2007).

Funciones de los profesionales en trabayu social[editar | editar la fonte]

Les funciones de los profesionales en trabayu social consisten en:

  • Facilitar información y conexones sociales colos organismos de recurso socio-económicos (articular redes).
  • Conocer, xestionar y promocionar los recursos esistentes ente los sos potenciales usuarios y los profesionales d'otres cañes de les ciencies que pueden tar en contautu colos sos potenciales usuarios.
  • Entamar y capacitar a la población con cuenta de puedan motivase a la participación social.
  • Diseñar actividaes, evaluar estratexes por que la comunidá pueda intervenir de manera individual, grupal o comuñal.

Y ente otres tenemos:

  • Recibe, empobina, educa a persones, families, grupos y comunidaes na solución pacífica de los sos conflictos al traviés d'una cultura de diálogu, mediación y concertación.
  • Realiza investigaciones sociales que contribúin a identificar ya interpretar les causes de los fenómenos sociales problemáticos que se presenten en cualquier contestu plantegando alternatives de solución a les mesmes.
  • Participa na xestión, formulación, execución, evaluación de planes, programes y proyeutos sociales dirixíos a ameyorar les condiciones de vida de la comunidá tantu con instituciones públiques como privaes.
  • Participa nel diseñu, alministración de programes de personal, bienestar llaboral, seguridá social y salú ocupacional.
  • Xerencia de programes y proyeutos de desenvolvimientu social con organismos gubernamentales y non gubernamentales.
  • Forma parte d'equipos ínterdisciplinarios que trabayen pol meyoramientu de la calidá de vida de la población al traviés de procesos socioeducativos de promoción y prevención.
  • Entrega o aplica tratamientos en sicoterapia o terapia familiar a individuos, pareyes, families y grupos.
  • Ocúpase principalmente de les demandes que'l grupu social precisa y promueve, amás d'entamar alministrar y supervisar proyeutos que la sociedá precise.

Un exemplu práuticu de cómo se realicen na realidá dalgunes de les funciones mentaes, podemos ver nos centros de reclusión preventivos de la Ciudá de Méxicu, nos que los profesionales del trabayu social tán en contautu frecuente colos internos pa facilita-yos los trámites qu'estos quieren faer al envís de concluyir o empecipiar los sos estudios de primaria, secundaria, etc., yá que como tán quitaos de la so llibertá, práuticamente faíse-yos imposible xestionar personalmente'l llogru de documentos nes instituciones gubernamentales o particulares (tales como certificaos d'estudios, actes de nacencia, boletas de calificaciones, etc.) que-yos son necesarios pa poder estudiar mientres tán internos. Ye por ello que'l trabayador social debe de tar sollerte de la esistencia o non de los Convenios de Collaboración ente les Instituciones Públiques d'Educación y los Centros de Reclusión que dexen a los internos tener el material necesario pa cursar los sos estudios. Amás, dichos profesionales tienen de tar en contautu frecuente colos custodios, médicos y psicólogos que llaborien nos Reclusorios, según con visitadores de los derechos humanos, defensores d'oficiu (en materia penal, familiar, llaboral, etc.), peritos de les Procuradoríes de Xusticia, miembros de corporaciones policiaques, notificadores o actuarios de los Tribunales de Xusticia, etc., que por cuenta de les sos funciones tienen de rellacionase colos internos pa la práutica de les dilixencies o cualquier trámite, en ficies de que el recluyíu nun se sienta amedranáu y da-y l'enfotu de que si rique ayuda va tar el trabayador social que-y va aidar yá sía p'avisar a los sos familiares, xestionar la intervención d'instituciones públiques o privaes dedicaes a defender los derechos humanos de los internos o realizar cualquier trámite que tienda a protexer la seguridá del recluyíu mientres la so estadía nos referíos Centros. Nesta tesitura, unu de los oxetivos del trabayador social tantu nos reclusorios como nes penitenciarías, “ye ellaborar y desenvolver diseños d'investigación que dexen identificar causes socioculturales acomuñaes y/o rellacionaes cola conducta antisocial: el delitu, el delincuente y la delincuencia. Con éses los oxetivos específicos seríen planiar y desenvolver actividaes empuestes a facilitar l'adautación a circunstancies estraordinaries de los internos de recién ingresu, pa llograr la rehabilitación y optimizar el so re insertamientu y reintegración al mediu social, familiar y llaboral” (Nota: la información que ta entrecomillada estrayer d'un documentu ellaboráu pol Institutu de Capacitación Penitenciaria dependiente de la Subsecretaría de Sistema Penitenciariu de la Secretaría de Gobiernu del Distritu Federal, Méxicu, con títulu Serviciu Social. Por desgracia nun nos foi posible referir más datos bibliográficos, yá que nos fixo imposible atopar tal documentos integro, pos namái tenemos una pieza estazada que nun nos ayudar a apurrir más datos bibliográficos).

De lo enantes dicho, puede dicise que nel desempeñu de les funciones que lleva a cabu'l trabayador social van creándose col aportar de los años y la creciente esperiencia nel llabor social, nueves téuniques y metodoloxíes de re inserción a la sociedá. Nun hai que perder de vista que'l trabayador social realiza un llabor humanitariu tendente a la realización de toles capacidaes y aptitúes que les persones puedan tener na so redolada social, de tal manera que tantu nos reclusorios como nes penitenciaries desenvuélvanse los valores humanos per mediu de la capacitación, educación y actividaes llaborales col fin de preparar a los internos na reinserción social, al momentu de llograr la so llibertá y asina tengan la oportunidá d'atopar y exercer un oficiu o oficiu benéficu pa ellos mesmos como pa la sociedá. En razón de que al internu quitóse-y de la llibertá por haber conculcado los valores sociales establecíos na llei o nel sistema xurídicu y en virtú de que nel mesmu sistema incorporáronse los nuevos métodos de tratamientu con una visión integral o completa, ye por ello que al internu instrúyese-y nel so internamientu con una perspeutiva educativa, social, llaboral y cultural, de manera tal que l'internu vea les diverses aptitúes y opciones que tien al so algame y puedan prauticar una vegada que llogre la so llibertá.

Según otres concepciones, n'Arxentina, Andrea Oliva vien plantegando pal analís de la intervención profesional les esferes d'asistencia, xestión y educación. Estes funciones preséntense simultáneamente y con distintos graos d'articulación. L'asistencia profesional, polarízase coles postures reivindicatives, en tantu, siempres ta en tensión colos reclamos de la dómina que se transita. Los profesionales pueden apuntar a reconocer les determinaciones de la heteroxeneidá de la vida cotidiana nel contestu históricu-social, y articular la intervención a les reivindicaciones de les clases subalternes, considerando la entrega de prestaciones en tanto derechos que se fueron conquistando, nel marcu de la llucha de clases na nuesa sociedá. Dende postures asistencialistas, los profesionales del trabayu social nun riquir muncho más que xestiones de tipu burocrátiques, yá sía, que tean basaes en criterios pre-establecíos pal otorgamiento de prestaciones o nos distintos mecanismos de control sobre la vida cotidiana. Asítiase dende les reivindicaciones de les clases subalternes implica una tensión permanente na realización de xestiones pa responder con actividaes acordes a los suxetos qu'espresen en forma particular les necesidaes sociales (Oliva, A. Trabayu Social y Llucha de Clases, Imago Mundi: Buenos Aires, 2007).

Ámbitos d'actuación profesional[editar | editar la fonte]

Entiende gran diversidá d'ámbitos de desempeñu (toos aquellos grupos vulnerables que precisen d'una atención especial): Tercer edá, persones con discapacidá, persones maltrataes (n'especial, muyeres, menores y vieyos), recluyíos, víctimes del terrorismu, inmigrantes, menores esclusión social, minoríes étniques, drogodependencies y adicciones, emerxencia social, prostitución, sector salú, ente otros ámbitos.

Una ferramienta tecnolóxico subjetual del so ámbitu llaboral, ye'l informe social, la hestoria social, la ficha, diagnósticu social, el proyeutu d'intervención, les fueyes de siguimientu, ente otros. Na actualidá'l trabayu social tamién desenvuelve la so aición nel llamáu tercer sector (asociaciones, fundaciones, coleutivos y ONG) y en menos midida na empresa privada. Sumir como ferramientes teunolóxicu - subjetuales, como parte de les sos actividaes d'intervención social: los informes periciales, mesmos del sistema oral de xusticia. Tamién nos contestos escolares, son mediadores de conflictos ente integrantes de la comunidá educativa, realicen terapia de tratamientu con families, grupos, individuos, pa buscar el resolución de los sos problemes d'interrellaciones sociales y que son causantes de sufrimientu.

Trabayu social nes cárceles[editar | editar la fonte]

El trabayu social en cárceles o empobináu a recluyíos xuega un papel bien importante dientro de los ámbitos d'actuación profesional d'un trabayador social. Les instituciones carcelarias, según el trabayu social, ye un ámbitu pal cambéu de conductes y el tapecimientu temporal o permanente de persones qu'amenacien la convivencia social so un mediu llibre, yá que por cierta causal malvaron la mesma. El propósitu del trabayador social colos recluyíos ye'l llograr algamar la reinserción social del individuu, ¨col fin qu'ésti tome conocencia ya identifique les circunstancies qu'aniciaron la so conducta delictiva y les consecuencies derivaes de la privación de la llibertᨠ(Acevedo, 2003, p. 21.) siendo dichu profesional un componente vital en tol tratamientu interdisciplinariu al cual los recluyíos tán espuestos.

De primera instancia'l trabayador social tien de tener presente que'l so trabayu va empobináu a un suxetu en situación que d'igual manera sigue siendo persona y tien dignidá humana. Dientro de les funciones que lleva a cabu'l trabayador social, empobináu al ámbitu carcelario atópase (Fonte: Vélez, Z. (1997). Un trabayador social pal nuevu mileniu. Río Piedres, Puertu Ricu: Universidá de Puertu Ricu):

  • Intervención con individuos y families.
  • Ponderación de riesgo-transición.
  • Serviciu de proteición.
  • Manexu de casu-caltenimientu.
  • Provisión de servicios y recursos.
  • Resolvimientu de disputes: Manexu de conflictos.
  • Caltenimientu de la organización.
  • Desenvolvimientu de programes.

Ye necesariu direccionar l'atención a una exa de venceyu profesional-destinatario de la intervención, denomináu dende'l cuerpu llegal que lu caracteriza nel escenariu como ¨l'internu¨ ( Acevedo, 2003, p. 21) . ¨La intervención profesional ye una dimensión constitutiva del campu disciplinar, campu nel que participa la investigación. Dambes práutiques articúlense y retroalimenten, yá que ye la conocencia'l que dexa aportar a la comprensión de les situaciones que la intervención intenta tresformar, conocencia que va apurrir les argumentaciones y fundamentos profesionales¨ (Cazzaniga, 2007, p. 83). Lo cual infiernos que'l trabayador social tien de fomentar el so trabayu na intervención pertinente a nivel de contautu personal axuntu a investigaciones esternes avera del recluyíu.

La metodoloxía qu'utiliza'l trabayador social nos casos con recluyíos ye la siguiente: (Fonte: Aguilar, I., Chacón, L., González, M., Gozález, R., Jiménez, S., Loaiza, M., Mora, L., Murillo, F. y Ortiz,J. (2006). La intervención de trabayu social y psicoloxía na alministración de xusticia costarricense. San José, Costa Rica: Editorama.)

  • El profesional recibe la solicitú d'estudiu.
  • Rexistra'l casu nel llibru de control de casos (disponer d'un llibru d'actes).
  • Cada profesional ellabora l'espediente pa materializar la información llograda.
  • Igua la cédula de citación.
  • El trabayador social entama la visita domiciliar y/o institucional; unvia la cita per mediu del citador xudicial y realizar la coordinación telefónica.
  • Realiza la visita domiciliara al valoráu o a la institución onde s'atopa'l recluyíu.
  • Xustifica a la familia la intervención profesional y l'oxetivu por cumplir.
  • Efectúa entevistes a persones rellacionaes al individuu (familiares, vecinos, autoridá alministrativa, profesionales y otres fontes colaterales).
  • Evalúa'l mediu sociu-familiar y comunal onde se desendolca'l recluyíu.
  • Axústense'l día y l'hora de la entrevista pa cumplir col procesu d'investigación.

Dientro del marcu de referencies que'l trabayador social tien qu'investigar y estudiar p'algamar el so oxetivu:

  • Les rellaciones familiares.
  • Les rellaciones interpersonales.
  • La so anterior convivencia na comunidá.
  • Razón pola cual la persona atópase encarceláu.

El trabayador social tien d'aguiyar a llograr desenvolver un ambiente al alcuentru y al intercambiu pa facilitar el camín a la superación de conflictos, teniendo como base principal la responsabilidá al diálogu. (Acevedo, 2003, p. 21).

Otru enfoque al cual va dirixíu los servicios d'un profesional de trabayu social dientro d'una institución carcelaria ser: la socialización institucional o integración adaptativa de la entrada del individuu a la cárcel. La realidá ye que'l recluyíu enfrentar a la falta de coherencia interna ente los integrantes d'una institución, los intereses contrapuestu, humana ausencia de coordinación de les actividaes y los criterios de compresión del fechu social qu'alza na figura del deteníu.(Acevedo, 2003, p. 21). De la mesma, la interacción social y el bienestar mental van de la mano en situaciones qu'arreyen la privación de la llibertá ya integración a una institución carcelaria. Un artículu de la revista académica Social Forum afigúranos un estudiu realizáu por Research Triangle Institute, Health and Social Policy Division a homes y muyeres recluyíos col propósitu de definir el so bienestar mental tomando como variantes d'estudiu'l so estáu civil, posesión de fíos y sofitu social (internu y esternu). Como resultancia amosóse que les instituciones carcelarias en llugar de promover el bienestar mental, les rellaciones sociales dientro y fora de la institución tán acomuñaos con mayores niveles de congoxa dientro de la so salú mental. Los más altos niveles d'ansiedá y depresión tener los recluyíos que s'atopaben con rellaciones matrimoniales y los recluyíos con mayor nivel d'hostilidá yeren aquellos que calteníen rellaciones sociales dientro de la cárcel. Dichu estudiu ye una prueba indispensable de la necesidá de too recluyíu de cuntar con ayuda d'un trabayador social que-y brinde ferramientes pa la so convivencia ya integración na institución xunto con otros recluyíos.

Esti profesional, nel ámbitu carcelario, tamién trabaya en casos de recluyíos hospitalizaos, empobina pal trámite de divorciu, inscripción de nacencia de fíos, y en casu de fallecimientu o enfermedá grave d'un familiar direutu del internu tien de realizar les xestiones correspondientes a tales circunstancies. D'igual forma tien participación na comprobación de venceyu nel casu de la Visita de Penal a Penal y de la visita íntima (Uzcudún).

N'ocasiones, les funciones de los trabayadores sociales nel ámbitu carcelario enfrenten unos ciertos problemes que imposibilitan el completu desenvolvimientu profesional de los mesmos. Dalgunos d'estos son (Fonte: Uzcudún, B. ( fecha ensin mentar). Interpelación sobre'l rol del trabayador social penitenciariu. Periódicu de trabayu social y ciencies sociales. Edición electrónica.[2]

  • Proyeutu institucional ríxidu y acutáu que llinda la capacidá d'aición.
  • Escasu marxe d'autonomía pa impulsar nuevos proyeutos.
  • Organización de tipu piramidal que coarta el surdimientu d'espacios formales ya informales pa poder espresar intereses y opiniones.
  • Escasez d'incentivos llaborales.
  • Falta de capacitación pa l'actualización y orientación nel abordaxe de la problemática del encierre.
  • Inesistencia del trabayu interdisciplinariu. Formes d'agrupamientu n'instancies nes que se riquir la decisión de los distintos sectores.
  • Comunicación puramente formal ente los distintos sectores.
  • Desaparentes condiciones de trabayu, materiales, téuniques, d'infraestructura y de recursos humanos.
  • Hexemonía de les fuercies de seguridá interna y esterna per sobre la intervención profesional.
  • Los roles que se-y axudiquen al trabayador social rellacionar col resolución práuticu y inmediatista en situaciones de falta.
  • Reproducción de la imaxe social del oficiu que condiciona'l tipu de demandes acomuñaes a problemes alministrativos.
  • Predominiu de xeres burocrátiques debiendo los profesionales resignar les sos funciones específiques téunicu-profesionales.
  • Respuestes centraes en demandes bonales y a resolver problemes emerxentes.
  • Interferencies del contestu políticu-económicu.

El trabayador social ye un factor vital dientro de los componentes de la institución penal y xunto cola collaboración de la sociedá tien de fomentase'l completu desenvolvimientu de los mesmos pa beneficiu y ameyoramientu de los recluyíos que reciban los sos servicios.

El trabayu social nos procesos de proteición y adopción[editar | editar la fonte]

Ye necesariu reconocer el rol desempeñáu pol profesional de trabayu social nel área de los mecanismos de proteición integral, dende l'adopción pa los neños, les neñes o adolescentes en situación de inobservancia, amenaza o vulneración de los sos derechos.

Como la midida de proteición por excelencia tendiente a brindar un llar a un neñu que nun lo tien nes mesmes condiciones qu'un fíu biolóxicu, apurre al infante un llar permanente que-y brinda desenvolvimientu integral dientro d'un marcu familiar fayadizu y evita los efeutos irreversibles que trai la institucionalización.

Ye importante'l llabor del trabayador social nel procesu pol apurra sociu-familiar que brinda al procesu, al equipu interdisciplinariu y a la población oxeto d'intervención; yá que tou trabayador social debe como educador informal, faer énfasis na orientación, capacitación y formación integral.

El propósitu fundamental del trabayu social nel equipu interdisciplinariu empobinar a la comprensión y analís de la realidá social pa incidir, empobinar y potenciar los procesos sociales, onde interactúan cola so redolada individuos, grupos, families, organizaciones y comunidaes, na busca del desenvolvimientu y del bienestar social.”

La función de los trabayadores sociales frente a los neños, les neñes y adolescentes con midida de reestablecimientu de derechos empobinar al campu de familia, que inclúi madres gestantes, neños en proteición y procesos d'adopción.

Pa estos procesos riquir de la intervención del trabayador social yá que el propósitu d'éstos ye brindar proteición y bienestar a los neños, neñes y adolescentes que demanden non yá asistencia básica, rehabilitación, sinón l'atopar una familia que deseye apurrir proteición, bienestar, desenvolvimientu humanu y una vida digna a éstos neños y neñes que s'atopen n'alto riesgu pol fechu de ser abandonaos.

El trabayador social convertir en facilitador na solución de dificultaes, qu'ayuda a superar condiciones de desventaxa, discriminación y vulnerabilidá, identifica la realidá y les mires de les persones, enfrenta la multicausalidad y amplía variedá de problemes sociales

Función del trabayador o trabayadora social:

  • Realiza'l diagnósticu del motivu de llegada del infante.
  • Participa na seleición de families adoptantes.
  • Presenta la información pertinente nos procesos.
  • Collabora colos procesos desenvueltos pol defensor de familia

Les metodoloxíes utilizaes son d'intervención:

  • Preventivu *

Promocional

  • Orientación
  • Evaluativo
  • Métodu de casu *

Modelu d'intervención en crisis.

La Finalidá de l'adopción ye l'establecimientu d'una verdadera familia, como la qu'esiste ente los xuníos por llazos de sangre, con tolos derechos y deberes qu'ello porta, yá qu'en virtú de l'adopción el adoptante obligar a curiar y asistir al fíu adoptivu, a educalo, sofitalo, amar y aprovilo de toles condiciones necesaries por que creza n'ambiente de bienestar, ciñu y solidaridá.

Téuniques pal trabayu individual y grupal nel procesu d'adopción:

  • Visites domiciliaries
  • Entrevista *

Observación

  • Dinámiques vivenciales y participatives

Trabayu social nel sector salú[editar | editar la fonte]

“El trabayu social nun centru sanitariu tien por oxetivu l'estudiu y tratamientu de los factores sociales que condicionen la salú, a nivel individual, como familiar y sanitariu, promoviendo la organización de la población en defensa d'ella.”. Amaya Ituarte.

Ente los principales llabores del trabayador social nesti sector tán, l'apurrir tanto al paciente como a la so familia'l sofitu necesariu por que el que nun cunte con recursos económicos pueda llograr un serviciu calidable. Esto llógrase por aciu entrevistes que se realicen pa conocer el nivel sociu-económicu de les families pa poder brindar de manera oportuna tolos requerimientos que se precisen pa l'atención oportuna de los pacientes.

Otres árees llaborales en potencia pal trabayador social[editar | editar la fonte]

  • Migración
  • Proteición civil
  • Derechos humanos
  • Participación ciudadana *

Organismos non gubernamentales

  • Supervisión
  • Sector empresarial
  • Asociaciones civiles
  • Procuración y alministración de justicia *sector

educativu.

Tensión ente la teoría institucional y la praxis profesional[editar | editar la fonte]

L'estáu actual de trabayu social en redol al desenvolvimientu profesional, carauterizar por dos insumos, per una parte, incorpórense diversos elementos a partir de diversos programes d'investigación sociolóxica, antropolóxica, filosófica y psicolóxica; que llograron ensamblarse transdisciplinariamente, a partir polos esfuerciu realizaos per parte d'investigadores ya investigadores universitarios (as), como tamién per parte d'investigadores ya investigadores provenientes d'otres instituciones, fundaciones, ONG, o axencies de serviciu social.

Per otra parte, la praxis profesional dexa una retro-alimentación de les investigaciones universitaries o institucionales. Sicasí, estos dos insumos marcaron una fienda ente la información llograda al traviés de la práutica profesional y les erudites investigaciones institucionales.

La combinación d'estos dos tipos de insumos de conocencies ye de cutiu imperfecta. Cola esperanza d'atayar esta fienda, a lo llargo del sieglu XX, los y les especialistes nel campu, abrieron permanentes alderiques, col enfotu de llograr una converxencia teórico y metodolóxico, del insumo de los resultaos llograes d'una praxis profesional diversa, coles resultancies de les investigaciones institucionales; sicasí la tensión ente estos dos insumos: teoría institucional - praxis profesional, ye una problemática presente tantu nos estudiosos y les estudioses institucionales, manifestándose nel nucleu mesmu de les polítiques curriculares de les carreres profesionales universitaries, como nos diversos tipos de praxis de los y les profesionales del campu.

Na praxis un o una profesional de trabayu social enfrentar a les barreres, desigualdaes ya inxusticies esistentes na sociedá. Respuende a les crisis y emerxencies, según a los problemes personal y social de la vida diaria. Sicasí, non siempres la teorización institucional brinda a los y les profesionales na disciplina, la formación científica, téunica y teunolóxica pa les intervenciones sobre procesos psicosociales, sobre suxetos - oxetos, nin tanto les téuniques y estratexes pa la participación na política, la planificación y el desenvolvimientu sociales.

Nel casu de les intervenciones sociales, el profesional tien de realizar diversos tipos d'asesoramientu social, según realizar analís de casu, de comportamientu grupal o institucional, sofitar les sos aiciones interventivas en métodos derivaos del sociu-antropogogía y de la terapia familiar; coles mesmes, diversos tipos d'intervenciones sociales rique allegar a estratexes y téuniques alministratives, xurídiques y de planificación institucional, por que diversos grupos humanos llogren servicios y recursos comuñales.

Na praxis profesional, al y la profesional de trabayu social, esíxense-y responsabilidaes de planificación y coordinación d'organismos comuñales y la participación n'aiciones y participaciones polítiques que s'empobinen al cambéu y sustentación de les polítiques social y económicu de los Estaos a los que se perteneza. Les prioridaes de la práutica de los y les profesionales de trabayu social, van variar d'un país a otru, y col tiempu, en dependencia de les circunstancies culturales, históriques y socioeconómiques.

Nes esixencies que se presenten en cada país ye necesariu partir del analís de les condiciones que se presenten nuna institución determinada. Nos años 70 y 80 el Centru d'Estudios Llatinoamericanu de trabayu social (nesi momentu dependiente de ALAETS) realizó estudios y propunxo guíes d'analises pa la tríada institución-usuariu-trabayador social, instalando una forma de pensar la intervención que nun s'amenorga a problemes suxetos, sinón a la interrellación colos recursos que dispón la institución y a l'aición de los profesionales del trabayu social. Darréu, otres investigaciones universitaries qu'apurren elementos pa ordenar esi analís empezando pola disponibilidad de recursos entendida na so complexidá d'aspeutos oxetivos y suxetivos. Partiendo d'una crítica a los testos que cuantifican los recursos ensin contemplar la particularidá de la intervención profesional, según Andrea Oliva puede analizase delles esferes de los recursos de funcionamientu, les prestaciones, recursos visuales, escritos, el tiempu, los venceyos, y los recursos con que cunta quien se desempeña como profesional del trabayu social.[3]

Trabayu social comparáu[editar | editar la fonte]

La validez y confiabilidad de la praxis profesional de trabayu social algamar nel contestu d'aiciones comunicatives intersubjetivas.

Estrémase sustantivamente d'otres praxis profesionales, polo que delimita los sos propios suxetos-oxetos (dimensión óntico-ontolóxica), les sos maneres, métodos y metodoloxíes (dimensión epistemolóxica) y los sos niveles de discursu, xírigues y terminoloxíes especializaes (dimensión gnoseológico-cognoscitiva). Nel so aspeutu teorético-cognoscitivu, tien les propiedaes d'una ciencia históricu-subjetual, que remanez transdisciplinariamente[4] nel contestu de ciencies históricos subjetuales como la psicoloxía, l'antropoloxía, la socioloxía, la politicología, la antropogogía;[5] teunoloxíes subjetuales[6] como les intervenciones sicoterapéutiques, la xestión institucional, la salú ocupacional, el derechu llaboral, civil y familiar; algamáu les sos propiedaes diferenciantes que-y dan l'autonomía disciplinaria. Nel so aspeutu de tresformamientu ya intervención sobre les estructures sociales oxetives (ónticidad) y nes intersubjetividades dinámiques de les intersubjetualidades sociales (ontologicidad), tien les propiedaes d'una teunoloxía subjetual y que ye la dimensión que surde como un productu históricu de la praxis disciplinar y que la so validez llograr nel contestu d'aiciones comunicatives intersubjetivas.

Como transdisciplina que trescendió les práutiques profesionales locales, algamando un calter transnacional, adquier aceptación y afitamientu institucional, incorporando a los currículos universitarios diversos graos académicos, tal como los "diplomes" europeos; bachilleratos n'EE.XX., Puertu Ricu y América Llatina; llicenciatures como en Chile, Colombia, Arxentina, Panamá, Costa Rica; que la so maduración transdisciplinar dexa abrir especialidaes de posgráu, como maestríes que se desenvolvieron n'Arxentina, Chile, Costa Rica, Honduras, Guatemala, Panamá. Apocayá incorporáronse nos currículos universitarios de trabayu social, los graos doctorales especialmente en Brasil, Arxentina y Puertu Ricu.

Finalmente como l'oficiu consolidáu, algamó los niveles posdoctorales en Brasil, Europa y Estaos Xuníos. Por tanto, ye una transdisciplina y oficiu con una amplia cobertoria internacional (tanto transdiscipinar como profesional) que con más de cien años d'esistencia nel mundu, allugando distintos proyeutos y programes universitarios con particularidaes múltiples y diverses.

Los dos raigaños más determinantes nel desenvolvimientu del oficiu, fueron la d'orixe européu, d'influencia Belga, Inglesa, Francesa, Alemana ya Italiana, como per otru llau, y con diferencies sustantives, tópase la tradición estauxunidense, que ganó hexemonía posterior a la Segunda Guerra Mundial. Sicasí, diverses formes de asistencialismo social tuvieron presentes n'otros momentos históricos y por otres tradiciones culturales non occidentales.

L'alderique en Llatinoamérica[editar | editar la fonte]

Eduardo Galeano.

Eduardo Galeano empecipia'l so Les venes abiertes d'América Llatina con una descriptiva pintura de la cruenta historia d'América Llatina: "La división internacional del trabayu consiste en qu'unos países especializar en ganar y otros en perder. La nuesa contorna del mundu, que güei llamamos América Llatina, foi precoz: especializar en perder dende los remotos tiempos en que los europeos de la Renacencia balanciáronse al traviés del mar y fundiéron-y los dientes nel gargüelu. Pasaron los sieglos y América Llatina perfeccionó les sos funciones. Ésti yá nun ye'l reinu de les maravíes onde la realidá ganaba a la fábula y l'imaxinación yera humildada polos trofeos de la conquista, los xacimientos d'oru y los montes de plata. Pero la rexón sigue trabayando de sirvienta. Sigue esistiendo al serviciu de les necesidaes ayenes, como fonte y reserva del petroleu y el fierro, el cobre y la carne, les frutes y el café, les materies primes y los alimentos con destín a los países ricos que ganen consumiéndolos, muncho más de lo qu'América Llatina gana produciéndolos[...] Ye América Llatina, la rexón de les venes abiertes. Dende'l descubrimientu hasta los nuesos díes, tou haise trasmutado siempres en capital européu o, más tarde, norteamericanu, y como tal atropóse y atrópase nos alloñaos centros de poder. Tou: la tierra, los sos frutos y les sos fondures riques en minerales, los homes y la so capacidá de trabayu y de consumu, los recursos naturales y los recursos humanos. La manera de producción y l'estructura de clases de cada llugar fueron socesivamente determinaos, dende fora, pola so incorporación al engranaje universal del capitalismu".

L'emerxente asistencialismo social na Llatinoamérica contemporánea[editar | editar la fonte]

Feches d'independencia de los países de Llatinoamérica.

La conciencia históricu social de la dramática situación de les poblaciones llatinoamericanes sumíes na más fonda esplotación, pauperización, probeza y miseria, forxa de manera doliosa la identidá de los pueblos llatinoamericanos. Ye nesti contestu que remanez el trabayu social n'América Llatina, dende les sos "protoformas" asistencialistas, la so praxis como servicios sociales, hasta'l so afitamientu como diversos nucleos teóricos transdisciplinarios, que retroalimenten la praxis de "trabayos sociales", y dexen el surdimientu de les sos propiedaes transdisciplinarias y profesionales. Como una construcción históricu - subjetual, consolídase entós, un trabayu social como una división del trabayu, al empar que como una especialidá nel contestu de les ciencies históricu - subjetuales na so dimensión teorética y como una teunoloxía subjetual na so dimensión tresformadora y interventora, nes estructures y dinámiques sociales. Entós, los procesos d'afitamientu transdisciplinaria, parten d'identidaes culturales locales per una parte, y que per otra parte, dexen establecer criterios d'identidá disciplinaria transcultural nel contestu de les diverses praxis profesionales nes distintes naciones llatinoamericanes.

Sicasí, estos procesos fueron diversos, complexos, non lliniales, Teoría del Caos caóticos; atayaos, non poques vegaes, polos periodos de les dictadures militares;[7] que grosso modo, encruciar escontra dos tendencies, una progresista, de la cual surden espresiones d'un trabayu social con aspeutos nuevos en rellación a una “intencionalidad tresformadora, el rescate de la esperiencia, la reconstrucción del texíu social, centráu nos movimientos social y empobinao a un proyeutu de sociedá” y otru enclín con un perfil téunicu, menos esmolecida por cuestiones filosófiques, como'l cuestionamiento éticu, políticu y esistencial; enclín esta postrera, que por ser menos peligrosa políticamente, afondar nos gobiernos postdictadura, nel contestu de polítiques económiques lliberales (- neolliberales -), pero qu'a pesar d'ello, xenera una serie de contradicciones y tensiones ente los postulaos éticos, la formación de los profesionales per una parte y l'esperiencia dinámica del trabayador social en situación, frente a los fenómenos manifiestos na cuestión social,[8] por otra.

Serviciu Social y División del Trabayu[editar | editar la fonte]

Marilda V. Iamamoto[9] en Serviciu Social y División del Trabayu (1997), presenta la so versión laxa d'esta emerxencia transdicisciplinaria nel contestu de la hestoria brasilana recién: “el serviciu social surde de la iniciativa de grupos y fracciones de clases dominantes que s'espresen al traviés de la Ilesia, como una de les derivaciones del movimientu d'apostoláu lego”, describiendo la dimensión conservadora d'esta tradición eclesiástica: “centru d'un movimientu de cuñu reformista-conservador”, prescribiendo como etapa consecuente un procesu de secularización y de tecnificación (consideráu de manera global y pocu precisa como "positivista"): “el procesu de secularización y d'ampliación del soporte téunicu-científicu del oficiu", considerando consecuentemente que'l progresu de les ciencies sociales de fundamentu empíricu, tienen un basamento igualmente conservador: "so la influencia de los progresos alcanzaos poles ciencies sociales nel contestu del pensamientu conservador, especialmente de la so aguada empirista norteamericana”[10] Perspectives como les de M. V. Iamamoto, al ser consideraes por otres perspectives teóriques de trabayu social como reduccionistes, amenaron l'alderique contemporaneu en Llatinoamérica na segunda metá'l sieglu XXsobremanera en redol a les concepciones teóriques, práutiques polítiques ya imaxinarios na corriente de trabayu social surdida en Brasil, nel contestu de los tresformamientos de la sociedá global y llatinoamericano esperimentaes nesti ralu históricu.

El proyeutu Gramsciano y el movimientu de la reconceptualización[editar | editar la fonte]

Antonio Gramsci.

En plenu contestu de la denomada Guerra Fría, que de fría tuvo pocu en Llatinoamérica, surden propuestes non tan conservadores, como: un proyeutu “Gramsciano” empecipiáu a fines de los años 60 en Brasil, paralelu col movimientu de reconceptualización que busca romper cola hexemonía del asistencialismo d'inspiración católica, y que s'afonden mientres los años setenta xunto a la llucha de diversos movimientos sociales contra'l réxime militar y dempués mientres la transición democrática empecipiada en 1984.

César A. Barrantes A. (1998-1999),[11] presenta una perspeutiva crítica en redol a les concreciones de trabayu social en comunidaes particulares de trabayu social en Llatinoamérica, pero con un especial énfasis a los enclinos desenvueltos en Costa Rica. Barrantes desenvuelve una perspeutiva análoga a que presentara Ezequiel Ander-Egg nel so trabayu: "Alifaces y Zunes del Trabayu Social Reconceptualizado",[12] sintetizando, la so perspeutiva sobre la Reconceptualización de trabayu social, de la siguiente manera: "la hestoria de La Reconceptualización y vamos poder recordar que foi la de la busca, non siempres exenta de problemes esistenciales de los trabayadores sociales, d'una plataforma vocabular, categorial, definitoria de principios, postulaos, fines, oxetivos, metes ya indicadores de la nuesa específica y non siempres consciente práutica científicu-política y tecnoprofesional; plataforma que'l so equívocu ta na creencia mesma de que'l nutriente científicu vendría-y insuflado dende “el más allá del trabayu social” representáu pol restu de les disciplines sociales. (...) ¿Cual ye l'oxetu que'l trabayu social nunca tuvo y, poro, dio por perdíu?. El so calter de Ciencia. ¿Cuál perdió dempués de tenelo?. El so oxetu d'estudiu ya intervención: l'individuu, el grupu, la comunidá (güei podríamos falar de la llocalidá) y los trés métodos clásicos a los que dellos colegues reconceptualizados intentaron construyi-yos paradigmes o metateorías de corte estructural y objetivista, ayenes a les necesidaes tantu de les heteroxénees realidaes como de los trabayadores sociales, la mayoría de los cualos nun se vio espresada nelles o nun se decataron de la so esistencia. (...) Esti drama, inscritu na lóxica del itinerariu de La Reconceptualización, vien ser como la ventana al traviés de la que se ven, interpreten y entamen los significaos, los sentíos de la realidá. Ye l'escenariu al que la repetición conduznos constantemente, como la llingua al diente que duel y duel precisamente porque nun somos capaces de reconocer les potencialidaes que tien nin la estratexa conducente en visu a estudiu ya intervención deseyáu."

El proyeutu éticu-políticu (PEPO)[editar | editar la fonte]

Leonardo Boff unu de los más destacaos defensores de la Teoloxía de la lliberación.

Los cambeos na orientación política del oficiu nel casu de Brasil, verifíquense yá nel Códigu d'Ética profesional de Trabayu Social de 1986. Estos procesos manifiéstense, magar yá conflictivamente, a partir de la promulgación de la Constitución de 1988, y mientres los años noventa, que rexistra la incorporación nel Códigu d'Ética de 1993 d'una concepción teórica inspirada en delles aguaes marxistes –fundamentalmente venceyaes a Georg Lukács y Antonio Gramsci– na forma d'un proyeutu éticu-políticu” qu'asume explícitamente el so “compromisu cola clase trabayadora”.

Esta implementación del proyeutu orixinal realizar nos organismos profesionales y nes escueles y facultaes —fundamentalmente públiques— d'enseñanza de trabayu social, con una propuesta d'ocupación d'espacios que tien como oxetivu'l control de los cursos de postgraduación, pol so potencial reproductor endogámicu. Esti procesu foi descritu, ente otres, nes obres de Marilda Iamamoto y José Paulo Netto.[13] Aplicando reflexivamente la teoría marxista en que s'enconta supuestamente esti procesu, y puédese yá indicar que, políticamente, foi hegemonizado por grupos venceyaos a la izquierda – incluyera equí la esquierda católica venceyada a la Teoloxía de la Lliberación - y al Partíu Comunista Brasilanu, y, socialmente, masivamente constituyíu por trabayadores sociales naturales de los sectores medios y de la pequeña burguesía académica, operadores finales de los cambeos que quebraron la hexemonía de los sectores católicos y conservadores nel oficiu.

El trabayu social de la lliberación: un aproximamientu xenéticu[editar | editar la fonte]

Heriedos conceptuales del marxismu[editar | editar la fonte]

El programa d'investigación de "Trabayu Social de la Lliberación", desenvueltu en Llatinoamérica, propón dimensionar el desendolque históricu de la disciplina, polo que la so propuesta empobinar a un tipu de reconstrucción racional de la emerxencia xenética de, los diversos nucleos teóricos, les sos aplicaciones propuestes, realizaes por distintes comunidaes de trabayadores sociales en distintos momentos históricos y allugamientos xeográficos.

El nucleu duru de les teoríes ensambladas nel contestu d'esti trabayu social de la lliberación, tien heriedos conceptuales de diverses variantes de materialismu históricu y de materialismu dialécticu. Tienen particular pesu pal so ensamblaxe teóricu, les primeres obres de K. H. Marx na so etapa hegeliana, los marxismos neohegelianos como los de G. Lukács y A. Gramsci y de delles aguaes de la socioloxía económica neomarxista, a partir de postures como la de Paul Baran y Paul M. Sweezy na so obra. Capital monopolista[14] y Harry Braveman na so obra: Trabayu y capital monopolista. La degradación del Trabayu nel sieglu XX.[15]

Asina'l programa d'investigación de trabayu social de la lliberación, ensambla nel so nucleu teóricu, dellos encapsulamientos conceptuales, heredaos y afechos a partir del nucleu teóricu del materialismu históricu. Unu estos encapsulamientos conceptuales heredaos, ye que cualquier dinámica social pue ser esplicada nos fondu de les sos rellaciones o estructures económiques. La denomada ideoloxía: la política, la relixón, la filosofía, reproduz conceptualmente lo sofitao poles rellación de producción que s'atopen na so infraestructura o base económica. Nesti sentíu Karl H. Marx, na so obra: "Prólogu de la Contribución a la crítica de la economía política", sintetizar de la siguiente manera: "La mio investigación desagua na resultancia de que, tantu les rellaciones xurídiques como l'estáu (y les sos polítiques), nun pueden entendese nin por sigo mesmes non pola llamada evolución del espíritu humanu (les idees), sinón que tienen d'esplicase poles condiciones materiales de vida que Hegel resumi como sociedá civil, que la so anatomía hai que buscar na economía política".[16]

Sicasí, la investigación orixinal de K. H. Marx, sobre les estructures y procesos económicos, taba sofitáu nel manera de producción del so tiempu, qu'él mesmu denominó como: "capitalismu", de perfil competitivu. Esti tipu de capitalismu cuntaba con industries relativamente pequeñes, que pertenecíen ente sigo, pero que nenguna industria particular tenía les condiciones materiales pa crecer de tal manera que pudiera exercer un control total sobre les actividaes del mercáu. Sicasí, a fines del sieglu XIX y entamos del sieglu XX, entá cuando la manera de producción xeneral nun camudó, les rellaciones particulares de producción capitalista, sí camudaron, polo que se tien una mutación del capitalismu competitivu al capitalismu oligopólico y monopólico. La emerxencia d'esti nuevu estilu de capitalismu, el monopolista o oligopolista, ta determináu porque una pequeña cantidá de capitalistes controlen sectores específicos de la economía (v.g.: materies primes, industries), polo que ye posible evitar la competencia ya inclusive suspender los principios d'ufierta y demanda, nos que se sofitaba les teoríes del mercáu na economía lliberal clásica. Al anulase la competencia, les grandes compañíes o firmes surdíes, controlen el mercáu y por ello concéntrense na optimización de ingentes ganancies, per mediu de ventes masives, promovíes por sofisticaos medios publicitarios, qu'atraigan a los consumidores potenciales y que terminen de crear toa una cultura de consumismu conspicuo.[17]

Oríxenes históricos del trabayu social d'alcuerdu al Proyeutu Éticu Políticu[editar | editar la fonte]

El trabayu social, pue ser dimensionado xenéticamente como sub-productu del capitalismu, manera de producción que rixe la mayor parte del planeta, polo que la so condición histórica ta articulada a los sos tresformamientos, cuando esti abandona especialmente les sos traces de competitividá y configúrase escontra'l monopoliu.[18] Con al respeutive de lo anterior y en forma puntual, validar que:

  • El trabayu social ye resultáu de los tresformamientos del capitalismu, cuando esti algamó'l so estadiu monopolista.
  • Les xeres asignaes al Estáu nesti escenariu históricu, llevar a demandar cuadros profesionales operativos pa la neutralización” y control de la cuestión social”.
  • Per mediu de polítiques sociales, l'Estáu opera en función de los intereses del capital, de los capitalistes. Esti tipu de maniobres promulgaes dende los poderes estatales, busca la manipulación de les demandes de los diversos estratos sociales, cuantimás de la clase trabayadora. Esti tipu d'inxeniería social, rique executar procesos per etapes, partiendo del diseñu planiáu de les polítiques sociales, de la so implementación y del so control permanente. Pa llograr esto demándase recursu humanu especializáu, y este ye'l rol que se-y asigna a la disciplina de trabayu social, faciendo una énfasis na so dimensión de teunoloxía subjetual, que se convierta nos sos profesionales en in tipu d'inxenieros sociales, que diseñen y executen la planificación de les polítiques sociales riquíes por un Estáu que se sofita nuna economía capitalista monopólica.
  • Ente los cuadros profesionales demandaos en rellación coles polítiques sociales y cola cuestión social”, reconocer al trabayu social, oficiu qu'históricamente fuera configurada por ciertes prefiguraciones, que son prindaes pol Estáu, o organizaciones privaes de formación, onde se tecnifica, normatiza, sanciona y encomienda a ciertos llabores esencialmente interventivas.
  • Los profesionales d'esta área atopar al igual qu'otres persones trabayadores -especialmente muyeres- dientro de les dinámiques de la tensión: capital - trabayu, manifiestes nes condiciones d'esplotación y asalariamiento. Entós, esti tipu de recursu humanu, como tecnólogos subjetuales, participen na reproducción del capital, cuantimás como práutica mediatizadora pa estrayer de plusvalía, moralización, control y “refuncionalización”.

En Iamamoto (1992)[19] establezse l'estudiu del oficiu del trabayu social enserta na división sociotéunica del trabayu; polo que l'oficiu de trabayu social carauterizar por:

  1. Ser reconocida na división social del trabayu, y tien como referente'l desenvolvimientu capitalista industrial y l'espansión urbana.
  2. Los sos protoformas fueron centralizaes, racionalizaes (inflúi equí en concencia la racionalidá lóxicu formal astracta) y, poro, tecnificadas, incluyida darréu como carrera de nivel cimeru.
  3. La so apaición respuende a los cambeos na cuestión social”, y de les demandes de la clase trabayadora (y poblaciones desemplegaes), que presenten diverses configuraciones.
  4. El profesional en trabayu social ye una persona con formación intelectual, pero que cadeció de producción de conocencia científica.[20]
  5. Específicamente caracterizóse por ser un oficiu entornáu a la intervención - especialmente escontra la cuestión social” - que se sofita na conocencia construyida per otres árees de les llamaes "ciencies subjetuales" y "históricu - subjetuales", especialmente, pa encontar el so "aplicabilidad".

Otra perspeutiva sobre'l mesmu fenómenu, ye presentáu por Montaño (1998),[21] pa quien ye posible reconocer insumos pal discutiniu especialmente alrodiu de la naturaleza del oficiu, que ye entendida en rellación cola llexitimación del orde y l'aumentu de l'acumuladura capitalista y tien, según él, una naturaleza y una funcionalidad política y económica y non altruista como nes sos protoformas. Pa Montaño (1998),[22] puede envalorase que:

  1. P'afondar na xénesis-reproducción del trabayu social, hai que tener un referente de totalidá.
  2. L'Estáu xenéticamente ye'l primera y potencial emplegador de trabayadores sociales y, polo tanto'l so principal llexitimador.
  3. Hai una articulación xenética ente l'oficiu del trabayu social y les polítiques sociales, que nos sos entamos constituyir n'operador terminal.
  4. Ye frecuente que los sos axentes fueren na so mayoría muyeres, provenientes de clase alta y media alta, reclutadas munches vegaes por instituciones de caridá y filantropía, y posiblemente tuvieron rellación cola Ilesia.
  5. Les particularidaes de los axentes nos sos protoformas, incorporáronse na aprehensión del so ámbitu profesional en función d'estos, esto ye, llegóse a considerar que l'oficiu ye lo que son los sos profesionales.

Pela so parte, Martinelli (1997)[23] manifiéstase alrodiu de la xénesis-reproducción del trabayu social, pal so conceptualización histórica, puede contribuyise al discutiniu que se vien plantegando colo siguiente:

  1. Ente les variables que-y son subxacentes a la xénesis y reproducción al trabayu social atópense la alienación, la contradicción y l'antagonismu.
  2. Los sos oríxenes tán marcaos pol matiz que dieron los sos protoformas con traces de humanitarismo y que l'Estáu protexó dientro de la so lóxica, pa proyeutala como un oficiu con “deséu de sirvir”.
  3. El trabayu social nun tuvo una identidá construyida polos sos axentes, sinón que se-y atribuyó per parte del so contratista (especialmente l'Estáu, quien reconoció y validó l'oficiu), onde s'identifica la alienación.
  4. La Ilesia Católica xugó un papel de proteición nos entamos del oficiu, en dellos países.

Tou ello, dexa establecer la conceptualización del exerciciu del trabayu social que nesti analís dexó una mayor aprehensión histórica, polo tanto: la categoría trabayo social ye aprehendida como un oficiu que se moviliza ente les mediaciones que se confrontan na ontoloxía del ser social y, poro, nes polítiques sociales, como espaciu predominante d'intervención, y que forma parte constitutiva d'un proyeutu económicu (el capitalismu), -na so edá monopólica-, polo que vien ser parte de la racionalidá predominante na aguada que-y da xénesis (positivismu), so la cual actúa y empobina la so intervención, por cuenta de que ye fundamentalmente un oficiu interventiva na cuestión social”.

La captura per parte del Estáu, especialmente, de les protoformas “del oficiu, que darréu tecnifica, normatiza, sanciona y direccionaliza, asitia a los profesionales en condiciones d'esplotación y asalariamiento, ya igualmente qu'otres persones -n'especial muyeres-, participen na producción y consumu (y reproducción) capitalista.

Les variables subxacentes nel escenariu que-y dio orixe fueron ente otres la alienación, la contradicción y l'antagonismu, incidiendo na so identidá profesional que ye mediada pola mesma manera de producción que-y da xénesis.

Como profesional que ye, constituyir en persona intelectual, y se particulariza na hestoria pola ausencia de producción científica, y sofítase na conocencia xenerada dende otres disciplines.

La so constitución histórica foi eminentemente femenina, n'el so orixe quien lu conformaben proveníen de clases medies, y altes, y respondíen al encargu” socialmente esperáu a les muyeres nel patriarcáu.

Oríxenes de la dimensión profesional del trabayu social acordies con el P.E.P.O.[editar | editar la fonte]

En rellación cola xénesis del trabayu social, dende la perspeutiva del proyeutu éticu-políticu, l'estudiu de la categoría profesional dende esti enfoque, pierde sentíu si nun ye enllazada a les condiciones históriques que-y dan orixe, Netto (1992)[18] y Iamamoto (1992)[24] son dos de los autores qu'han direccionado especialmente esti analís de la contextualidad histórica en que se xesta y reproduz l'oficiu.

Pa Netto (1992)[25] yá esistieron estudios, qu'ensin ser, rellacionen el surdimientu del trabayu social coles faltes propies al orde burgués, y les remortines necesaries de los procesos que se presenten na constitución y na reproducción del capitalismu, cuantimás aquellos tocantes al binomiu industrialización y urbanización.

Sorraya l'autor, que si a esti señalamientu nun lu siguen determinaciones más detallaes, la particularidá del oficiu tiende a esleise plantegándose como una emerxencia inmediato y direuto d'esi contestu, que postula entós que pol desenvolvimientu capitalista, apaez una configuración profesional, que s'estrema apenes institucional y formalmente de la tradición de les sos protoformas.

Ye, según Netto (1992),[26] nel entrelazamiento del serviciu social coles peculiaridaes de la cuestión social”, nel ámbitu de la sociedá burguesa fundada nel capitalismu monopolista, que se da la so determinación fundamental.

Ye, entós, específicamente nel capitalismu monopolista que la cuestión social” establezse como blancu de polítiques sociales de manera sistemática. Iamamoto (1992)[27] establez que aprehender la cuestión social” nel capitalismu monopolista y el significáu de l'asistencia, son requisitos previos pa los profesionales en trabayu social, lo que-yos dexa analizar les nueves demandes que los escenarios actuales esixen, onde dichu analises tendrá de resaltar el calter del Estáu nes sos rellaciones coles clases sociales, especialmente en rellación coles implicaciones del nuevu patrón de dominación. Ye por aciu la política social que l'Estáu burgués, nel capitalismu monopolista, procura alministrar les espresiones de la cuestión social”, de forma tal qu'atienda les demandes del orde monopolista, pola adhesión que recibe de categoríes y sectores que les sos demandes incorpora, sistemes de consensu variables, pero operantes.[18] La funcionalidad de la política social nesti escenariu del Estáu burgués, nel capitalismu monopolista espresar nos procesos referentes a la preservación y al control de la fuercia de trabayu, por que los monopolistes nun riquir inversión nesi sentíu, entós el gastu ye asumíu pol Estáu.

Apúntase, amás, qu'estes ufierten un mínimu de respaldu efeutivu a la imaxe del Estáu como “social”, como mediador d'intereses conflictivos , pero presentar de manera estazada y parcializada, pos si tómase, diz Netto (1992),[28] como problemática configuradora d'una totalidá procesual específica, únviase concretamente a la rellación capital trabayu na so totalidá.

Na fragmentación de la cuestión social” esta ye atacada nes sos refraiciones y nes sos remortines aprehendidas como problemátiques que la so naturaleza totalizante, si ye asumida consecuentemente, torgaría ser intervenida, dende esa fragmentación

Tien De aprofiase que la política social, nel ámbitu del capitalismu monopolista, nun equival a ser considerada como “una derivación” del Estáu burgués prindáu pol monopoliu, pos estes son xestaes, fundamentalmente, de la capacidá de movilización y organización de la clase obrera y del conxuntu de persones trabayadores, pero nun acaben ende, por cuenta de que son resultantes extremamente complexes d'un complicáu xuegu ente protagonistes y demandes que tán travesaes por contradicciones, enfrentamientos, conflictos y asimetríes, sían d'etnies, de xéneru, d'edaes, clases sociales, llugares de residencia.

Nel ámbitu de les polítiques sociales tien de retomase la necesidá d'entender que la intervención sistemática sobre la "cuestión social" nel marcu del estáu burgués, nun se realiza nin inmediata nin direutamente, porque puede señalar nel so procesamientu conquistes de los sectores de presión.

Na edá del monopoliu, les polítiques sociales nun retiren el componente individualista del lliberalismu, qu'entiende a la persona como responsable del so destín, y ye la persona quien tien d'asumir la responsabilidá del so ésitu y el so fracasu, polo que los problemes sociales son convertíos en problemes individuales y privaos.

Nel monopoliu capitalista, el capital apodera estratéxicamente la circulación y el consumu, y articula una inducción de comportamientos pa enfusar la totalidá de la esistencia de los axentes sociales particulares y, poro, alministralos (o gerenciarlos); esto ye posible per mediu de la psicologización de la vida social.

N'otru espaciu —y non separáu del anterior—, ye que se reconoz una de los migollos del desenvolvimientu de la intervención social del Estáu na cuestión social”, lo cual ye l'estilu de pensar lo social al tener al positivismu como norte d'analís, y entiéndese, nesti casu, el positivismu, como daqué más qu'una escuela sociolóxica; ye la autoexpresión ideal del ser social burgués, mediáu, en concencia, pola metafísica. Dexando despintar la específica ontoloxía de les dinámiques sociales intersubjetivas, al ecualizar la forma d'entender la sociedá en rellación cola naturaleza, pos al naturalizar “lo social”, establezse nítidamente la ineptitú de les persones de dirixir la sociedá según los sos proyeutos, al plantegala como una realidá ontológicamente ayena a elles y al aceptar una supuesta “evolución” , sía cual fora'l so sentíu. En pallabres de Netto al naturalizar la sociedá, la tradición en cuestión ye forzada a buscar una especificación del ser social que namái puede ser atopada na esfera moral (Netto, 1992: 36).[25] Al establecer la “psicologización” de vida social, esta nun s'entiende como resultáu de les instituciones que componen la sociedá, sinón d'un conxuntu de dilemes mentales y morales, que deshistorizan y deseconomizan la cuestión social”, pa dar una conversión de los problemes sociales en patoloxíes sociales. amor N'otru orde, l'autor aprofia que la hestoria nun ye un meru procesu de requisiciones económiques y sociales que convoquen respuestes automáticamente necesaries, sinón que foi construyida por protagonistes históricos, quien nel so cursu se confrontan con proyeiciones y estratexes propies y estremaes por fuercies polítiques y proyeutos específicos. El proletariáu y la burguesía, como protagonistes históricos, nun escosen l'entendimientu de la realidá en que s'algamar el monopolismo capitalista, paez imposible, per una parte negar la presencia d'otros sectores y el reconocer que ye indiscutible detectar proyeutos únicos en cada unu de los sos territorios.

Colos argumentos anteriores que definen de manera significativa, pero nun escosen les rellaciones sociales, ye indispensable pa un estudiu históricu críticu'l reconocer y validar el trabayu social como oficiu inscritu na división sociotéunica del trabayu, nel estudiu del capitalismu monopolista, nos cambeos na cuestión social”, y les particulares de les polítiques sociales, lo que tamién apurre pa desvendar el significáu social d'esa institución y de les práutiques desenvueltes nel so ámbitu por axentes especialmente cualificaos, como son los profesionales en trabayu social.[29] Siguiendo cola autora citada, tien de reconocese que'l trabayu social reproduz intereses contrapuestos que conviven en tensión, tal que los son les clases sociales, según otros protagonistes ende presentes. Dicha oficiu respuende tantu a demandes del capital como del trabayu y solo puede fortalecer unu o otru polu pola mediación del so opuestu, a pesar de munchos discursos que s'empobinen por intentar volver capitalistes a toles persones de la sociedá. El trabayu social, amás, participa tantu de los mecanismos de dominación y esplotación como tamién, coles mesmes y pola mesma actividá, da respuesta a les necesidaes de sobrevivencia de les clases trabayadores y de la reproducción del antagonismu nesos intereses sociales, onde refuerza les contradicciones que constitúin el móvil básicu de la hestoria, la llucha de clases, que ye onde ten de ser aprehendido el trabayu social como oficiu.

Facultá de Trabayu Social (UNLP) ampliación

Trabayu social per países[editar | editar la fonte]

Trabayo social en Méxicu[editar | editar la fonte]

Cuando falamos de trabayu social, imaxínense distintes definiciones, sicasí hai aspeutos comunes nos que se ta d'alcuerdu; como l'esmolecese de les necesidaes humanes básiques y crea condiciones sociales favorables pal so oxetivu, la sociedá polo xeneral.

Méxicu ye un país pluricultural, por tal razón siempres tuvo distintos ámbitos sociales. Esti llabor remontar dende la dómina de la corona Española nes actividaes de la caridá y asistencia, a ciertos sectores de la población en Méxicu. Quien s'encargaben de dar esa ayuda yeren grupos relixosos, persones altruistes o humanitaries; foi hasta la reforma cuando les instituciones empezaron, ayudar a persones al traviés d'otres persones con dalguna preparación en cuestiones de salú. Yá cola llegada de la Revolución Mexicana en 1910 cambéu'l contraste social y dao la separación ente la ilesia y l'Estáu por aciu la carta magna de 1917 empezó a entrar en rescisión la figura del trabayu social.[30]

Ente los años 30's y 80's el país carauterizar por una sociedá xunida, por mentar un exemplu tenemos la nacionalización del petroleu o'l terremotu de 1985.El 2 de febreru de 1933 créase la primer escuela de trabayu social, la so fundadora foi la profesora Julia Nava de Ruiz Sánchez. Nel añu de 1935 empecipia la Escuela de Trabayu Social (ENTS) na UNAM, como un antecedente pal personal del Tribunal pa menores. En 1936 nomar de manera oficial a la primer trabayadora social. En cuanto a la tema académica'l primer programa de trabayu social foi creáu en 1967 na Universidá Autónoma de Nuevo León y el primer programa de maestría empecipio en 1975 na mesma institución, pal 2001 Méxicu cuntaba con tan solo 28 escueles qu'impartíen la carrera de trabayu social remanándose en delles por aciu 3 niveles el primeru, a un nivel téunicu y el segundu por aciu un nivel de llicenciatura y el terceru nivel maestría nesta postrera coles Universidaes de Nuevo León, Tamaulipas, Coahuila y Colima, pal añu 2006 en Méxicu había un averáu de 10 doctores en trabayu social. Na actualidá'l trabayu social ye una disciplina que foi creciendo dau a la naturaleza que son les ciencies sociales y que la sociedá ye dinámica pol cambéu constante que sufre, pero esta carrera ye la ferramienta y medicina pa resolver los problemes que la sociedá presente.

El trabayador social na actualidá ye parte d'un equipu de profesionales que conocen les faltes y necesidaes ya identifiquen les rellaciones familiar y social, promueve como utilizar recursu qu'apurra un ameyoramientu en cada individuu tales como:

  • Aiciones d'investigación y planeación.
  • Educación social.
  • Prevención y asesoría a persones y grupos de distintes índoles.

Ante la creciente demanda de los servicios qu'ufierta la escuela Nacional de trabayu social, sobremanera pa les persones que por razones de tiempu o distancia nun pueden asistir de forma regular a les aules, de los sistemes presenciales o escolarizaos, la Escuela Nacional de trabayu social, toma la decisión de cuntar col sistema a distancia, esta empezó a impartise a partir del añu 2004.

Trabayu social na Arxentina[editar | editar la fonte]

Según Alayón, N. l'orixe del trabayu social n'Arxentina ta amestáu a les idees que emanaban de les corrientes higienistas nes primeres décades del Sieglu XX. Los sos propulsores más relevantes (los médicos Alberto Zwanck, Xerminal Rodríguez quien foi Conceyal de la Capital Federal en 1934, Manuel V.Carbonell, Gregorio Aráoz Alfaro, Juan P. Garrahan, Saúl I. Bettinotti, Emilio R.Coni, Teodoro A. Tonina, Pílades O. Dezeo, Enrique Olivieri, Julio Iribarne, ente otros) precisamente encarnaben les propuestes "progresistes" de la dómina. Les concepciones de la hixene social, qu'apuntaben a valorizar los componentes de la medicina preventiva, implicaron un saltu cualitativu pa l'atención de la salú pública. [1]

Facultá de Trabayu Social (UNLP) esquina

Los médicos higienistas fueron quien impulsaron la creación de los primeros cursos y escueles de lo que güei entendemos como trabayu social. En 1924 crearon el Cursu de Visitadoras d'Hixene Social, dependiente del Institutu d'Hixene de la Facultá de Ciencies Médiques de la Universidá de Buenos Aires; y en 1930 fundaron la primer Escuela de Serviciu Social del país, dependiente del Muséu Social Arxentín, que nesa dómina taba incorporáu a la Universidá de Buenos Aires (figurando como Institutu d'Información, Estudios y Aición Sociales). La primer Escuela privada y católica surde recién en 1940, en Buenos Aires, nel Institutu de Cultura Relixosa Cimera. (Parra, G. 2001. Trabayu Social y Antimodernidad. Ed. Espaciu. Bs. As.)

Los primeros servicios sociales n'Arxentina creyer n'instituciones con financiamiento públicu na década de 1920, tal como s'atopa documentáu nos trabayos d'Andrea Oliva [Trabayu Social y Llucha de Clases. Analís de les modalidaes d'intervención n'Arxentina. Buenos Aires: Editorial Imago Mundi, 2007]. Nes maternidaes, dispensarios, sales n'hospitales de Buenos Aires, según nes escueles públiques ye onde s'empecipia l'espaciu ocupacional. Un papel importante tener los dispensarios pa enfermos de tuberculosis.[31]

El periodu de la Reconceptualización n'Arxentina foi de con espresiones heteroxénees, dende distintes aguaes ideolóxiques y con delles espresiones partidaries. Según Virginia Siede "Esiste una coincidencia xeneral ente los autores en considerar qu'unu de los sos elementos fundamentales foi la politización y ideologización de l'aición profesional. Mientres dalgunos sostienen que se trató d'un momentu onde l'oficiu asumió una perspeutiva crítica” (entendida como l'insertamientu del oficiu na llucha de los pueblos pola so lliberación); pa otros tratóse d'una tentativa de compromisu con proyeutos de tresformamientu de la sociedá, al traviés de la concentración, la organización y la movilización de los sectores populares".[32]

Anguaño esisten diverses Facultaes de Trabayu Social na Arxentina. Una de les pioneres, con una vixencia de 50 años na ciudá de Paraná (UNER), na ciudá de La Plata (UNLP), na UNR, en UNL, ente otres. En paralelu esisten más de 27 centros universitarios onde s'imparte la disciplines y otros institutos terciarios a lo llargo del país.

Trabayu social n'España[editar | editar la fonte]

L'exerciciu del trabayador social n'España[editar | editar la fonte]

Dende 1983 n'España'l títulu qu'acredita pal exerciciu de trabayador/a social ye de rangu universitariu, d'antiguo como Diplomatura de 3 años y na actualidá como de Grau con una duración de 4 años, d'alcuerdu a lo establecío pel Espaciu Européu d'Educación Cimera. Sicasí, les y los profesionales de trabayu social cola anterior titulación non universitaria d'asistente social” tán totalmente oldeaos nel ámbitu profesional pa exercer l'oficiu. Asistentes sociales, Diplomaos y Graduaos en trabayu social conformen una mesmu oficiu (anque con distintos niveles formativos). Les persones con titulación estranxera que deseyen exercer n'España han de homologar los sos títulos.

Pa exercer como trabayador/a social n'España esíxese: 1) tar en posesión del Títulu en Trabayu Social qu'acredita la formación y capacitación en determinaes competencies pal exerciciu del oficiu y 2) tar inscritu nel rexistru del Colexu Profesional del ámbitu territorial de la provincia o Comunidá Autónoma onde se more o quiera exercer.

Pal ámbitu territorial correspondiente al Estáu Español, la colegiación pa les y los trabayadores/ye sociales ye obligatoria por imperativu de la Llei 2/1974 de Colexos Profesionales (Art. 3.2.), los Estatutos Xenerales y Particulares del oficiu (Art. 9.b), les Lleis Autonómiques de Colexos Profesionales y la Llei de Creación de los Colexos Profesionales de DTS y AA.SS (Art. 3º).

L'oficiu de trabayador o trabayadora social n'España ta regulada na Llei 10/1982, de 13 d'abril, de creación de los Colexos Oficiales de Diplomaos en Trabayu Social y Asistentes Sociales. El Ministeriu de Sanidá, Servicios Sociales ya Igualdá exerz como organismu tutelar y regulador del oficiu y el Conseyu Xeneral del Trabayu Social xunto colos 36 Colexos Oficiales de Trabayu Social son l'órganu profesional responsable del ordenamientu del exerciciu profesional de los trabayadores y trabayadores sociales, de velar pol prestíu del oficiu y del cumplimientu de los deberes deontolóxicos.

El Conseyu Xeneral del Trabayu Social ye una corporación de derechu públicu, con personalidá xurídica propia y plena capacidá d'obrar pal cumplimientu de los sos fines. El Conseyu Xeneral rellacionar cola Alministración Xeneral del Estáu al traviés del Ministeriu de Sanidá, Servicios Sociales ya Igualdá. Les sos funciones, como órganu representativu, coordinador y executivu del oficiu de trabayu social n'España, vienen establecíes pola aprobación del Real Decreto 877/2014, de 10 d'ochobre, pol que s'aprueben los Estatutos del Conseyu Xeneral de Colexos Oficiales de Diplomaos en Trabayu Social y Asistentes Sociales. A última hora, al Conseyu pertenez-y velar pol correutu exerciciu del oficiu y pola defensa de los derechos fundamentales de los ciudadanos cumpliendo un mandatu constitucional.

El papel de la estructura colexal al traviés de la Federación Española d'Asociaciones d'Asistentes Sociales primeru (FEDAAS, 1967) y el Conseyu Xeneral del Trabayu Social nel que se tresformó a partir del añu 1982 ye, ensin dulda, un aspeutu carauterísticu del trabayu social n'España y tamién foi un factor determinante na creación y desenvolvimientu del Sistema públicu de Servicios sociales nel Estáu español nos años de la Transición democrática, como se va ver más palantre.

Les y les trabayadora/ye sociales n'España cunten con un Códigu Deontolóxicu del Trabayu Social (Conseyu Xeneral de Trabayu Social, 2015) basáu nos Principios éticos de la Federación Internacional de Trabayadores Sociales (d'equí p'arriba FITS), onde s'afonda nos principios éticu y deontolóxicu profesionales atendiendo a les nueves realidaes sociales y a les normes qu'inflúin direutamente na actividá profesional. Los sos oxetivos, ente otros, tienen que ver cola necesidá d'acutar responsabilidaes profesionales, promover la medría de les conocencies científiques y téunicos, definir el correutu comportamientu profesional coles persones usuaries y con otros profesionales, evitar la competencia deslleal, caltener el prestíu del oficiu, escorrer el constante perfeccionamiento de les xeres profesionales, atender al serviciu a la ciudadanía y a les instituciones, valorar l'enfotu como factor importante y decisivu nes rellaciones públiques y sirvir de base pa les rellaciones disciplinaries.

El primer Códigu Deontolóxicu en trabayu social foi aprobáu por Asamblea Xeneral de Colexos Oficiales de Diplomaos en Trabayu Social y Asistentes Sociales en mayu de 1999 a la lluz de los principios aprobaos pola FITS en Sri Lanka (1994), de los Derechos conteníos na Declaración de los Derechos Humanos, de la Constitución española de 1978 según otros alcuerdos internacionales. Foi actualizáu nel añu 2012 p'afondar nos principios éticu y deontolóxicu profesionales atendiendo a les nueves realidaes sociales y a les normes qu'inflúin direutamente na actividá profesional. Reeditar por última vegada nel añu 2015 pa incorporar la última actualización de la definición de trabayu social (2014).

El Códigu Deontolóxicu de Trabayu social (Conseyu Xeneral de Trabayu Social, 2015) ye, poro, una garantía de la bona praxis de les y los profesionales del trabayu social pa la ciudadanía n'España.

Funciones de los profesionales en trabayu social n'España[editar | editar la fonte]

Les competencies xenerales que tien d'adquirir una trabayadora social o un trabayador social pa enfrentar con eficacia'l so exerciciu profesional tán definíes nel Libro Blanco del Grau de Trabayu social como “un profesional de l'aición social que tien una comprensión amplia de les estructures y procesos sociales, el cambéu social y del comportamientu humanu que-y capacita para: intervenir nes situaciones (problemes) sociales (de malestar) que viven individuos, families, grupos, organizaciones y comunidaes, asistiendo, remanando conflictos y exerciendo mediación; participar na formulación de les Polítiques sociales y contribuyir a la ciudadanía activa por aciu el empoderamiento y la garantía de los derechos sociales”.

Según el Perfil profesional del trabayador social nel sieglu XXI editáu pol Conseyu Xeneral del trabayu social en 2003 los oxetivos, interrellacionaos ente sí, del o del trabayador/a social, son:

  1. Contribuyir a menguar la desigualdá ya inxusticia social, facilitando la integración social de los grupos de persones marxinaes, escluyíes socialmente, económicamente desfavorecidas, vulnerables y en situación de riesgu.
  2. Contribuyir a que les persones, los grupos, les organizaciones y comunidaes desenvuelvan mañes personales y interpersonales qu'aumenten el so poder pa enfrentase a les fuercies sociales qu'inciden na so marxinación.
  3. Asistir y movilizar a los individuos, les families, los grupos, les organizaciones y les comunidaes col fin d'ameyorar el so bienestar y la so capacidá pa resolver los sos problemes.
  4. Dar a conocer les oportunidaes que los grupos sociales tienen a la so disposición, motiva-yos pa tener accesu a eses oportunidaes y ayudar a les persones, families y grupos sociales a desenvolver les respuestes emocionales, intelectuales y sociales necesaries pa dexa-yos aprovechar eses oportunidaes ensin que tengan qu'arrenunciar a les sos traces personales, culturales y d'orixe.

Una década más tarde, el papel del o de la profesional del trabayu social n'España definíu nel Códigu Deontolóxicu del Trabayu Social (Conseyu Xeneral del Trabayu Social, 2015) reflexa les siguientes funciones: Sy ocupen de planiar, proyeutar, calcular, aplicar, evaluar y modificar los servicios y polítiques sociales pa los grupos y comunidaes. Actúen con casos, grupos y comunidaes en munchos sectores funcionales utilizando diversos enfoques metodolóxicos, trabayen nun ampliu marcu d'ámbitos organizativos y apurren recursos y prestaciones a diversos sectores de la población a nivel micro, meso y macro social. Dalgunes de les funciones podrán desenvolvese de manera interrelacionada, d'alcuerdu a la metodoloxía específica de la intervención que s'utilice. D'ello esprender: Información; Investigación; Prevención; Asistencia; Atención direuta; Promoción ya insertamientu social; Mediación; Planificación; Xerencia y direición; Evaluación; Supervisión; Docencia; Coordinación.

Pa desenvolver les sos funciones les/los profesionales del trabayu social cunten con unos preseos téunicos específicos:

  • Hestoria social. Documentu nel que se rexistren exhaustivamente los datos personales, familiares, sanitarios, de vivienda, económicos, llaborales, educativos y cualesquier otros significativos de la situación sociu-familiar d'una persona usuaria, la demanda, el diagnósticu y subsiguiente intervención y l'evolución de tal situación.
  • Ficha social. Soporte documental de trabayu social, nel que se rexistra la información sistematizable de la hestoria social.
  • Informe social. Dictame téunicu que sirve de preséu documental qu'ellabora y firma con calter esclusivu'l profesional del trabayu social. El so conteníu derivar del estudiu, al traviés de la observación y l'entrevista, onde queda reflexada en resume la situación oxeto, valoración, un dictame téunicu y una propuesta d'intervención profesional.
  • Escales de valoración social. Preséu científicu que sirve pa identificar situaciones sociales nun momentu dau. Dexa ellaborar un diagnósticu social
  • Proyeutu d'intervención social. Diseñu d'intervención social qu'entiende una evaluación-diagnósticu de la situación y persones con quien actuar, una determinación d'oxetivos operativos, actividaes y xeres, usu de recursos, temporalización y criterios d'evaluación.

Ámbitos d'actuación profesional del trabayu social n'España[editar | editar la fonte]

L'oficiu de trabayu social desenvuélvese tantu nel ámbitu priváu como nel públicu n'estrecha coordinación coles polítiques sociales de les distintes alministraciones públiques españoles.

Trátase d'un oficiu especialmente venceyáu al serviciu públicu y ello con independencia de que s'exerza dende'l mesmu (por cuenta de l'alministración en calidá d'emplegaos d'ésta o en virtú de convenios o alcuerdos de collaboración) o nel sector priváu.

El desempeñu profesional de les y los trabayadores/ye sociales puede dase polo tanto nos distintos niveles de les alministraciones públiques esistentes n'España (estatal, autonómica, provincial, local, insular), nos distintos sistemes públicos de proteición social (educación, sanidá, emplegu, garantía de rentes, servicios sociales, dependencia, xusticia, vivienda) na empresa privada (por cuenta ayena o exerciciu llibre del oficiu) o nel marcu del Tercer sector y de la economía social (asociaciones, fundaciones, federaciones o otres organizaciones sociales, Cooperatives de trabayu asociáu, sociedaes anónimes llaborales, etc.). En cualesquier d'ellos los y les profesionales del trabayu social espleguen les sos diverses funciones na atención a la ciudadanía y en rellación a les sos necesidaes, faltes, dificultaes o problemátiques específiques: infancia y adolescencia desarimada, nueves en conflictu cola llei, persones con procesos xudiciales, persones víctimes de desigualdá, persones víctimes de violencia de xéneru, persones con discapacidá, persones con problemes de salú, persones en situación de dependencia, persones ensin llar, persones en situación de privación de llibertá, persones con drogodependencias, persones migrantes y refuxaes, etc.

La mayoría de les y los trabayadores/ye sociales exercen profesionalmente nel Sistema Públicu de Servicios Sociales. La influencia del oficiu de trabayu social foi paradigmática na apaición y afitamientu de los Servicios sociales na España democrática, dambes bien mimetizadas na década de los ochenta, y sigue siéndolo anguaño nel que se llucha por que'l sistema públicu nun sía esmanteláu a partir de los actuales argumentos gubernamentales de la inevitable austeridá económica tres l'impautu de crisis económica española de 2008-actualidá.

Pero nun tienen de confundir se la hestoria del trabayu social n'España (trabayu social) cola creación, evolución y estáu actual de los Servicios sociales n'España (Servicios sociales). Por ello, nos apartaos siguientes amuésase la so hestoria interrelacionada— por separáu.

Historia del trabayu social n'España[editar | editar la fonte]

Antecedentes de l'aición social n'España[editar | editar la fonte]

N'España, como n'otros países, a lo llargo de la historia, siempres esistieron formes d'encarar los problemes y necesidaes de les persones.

Mientres la Edá Media, l'ayuda asistencial emprestóse fundamentalmente al traviés de la llimosna, l'ayuda mutua y el sofitu públicu tantu dende instituciones relixoses (cristianu-católiques) como dende iniciatives particulares y corporaciones: “fundaciones hospitalaries”, “cofraderíes relixoses”, “cofraderíes gremiales” son, ente otres, delles formes d'atención a la probeza nesti periodu.

Nel Siglo XVI, al igual que nel restu d'Europa, ordenar, reglamenta y reprime la mendicidad a partir de la distinción ente falsos y probes verdaderos (non aptos pal trabayu). Les Cortes de Valladolid (1518, 1523) y les Cortes de Toledo (1525) reinando Carlos I intentaron amenorgar asina'l númberu de probes, ensin consiguilo, de manera qu'en 1565, Felipe II vuelve autorizar la mendicidad, anque esta vegada acutao y controlao polos poderes públicos. Ye'l periodu de l'apaición de les "Cases de misericordia" (Miguel de Giginta), los albergues de probes” (Cristóbal Pérez d'Herrera), a les que se suma nel Sieglu XVII l'Hospiciu de San Fernando (1668).

Nel Sieglu XVIII, la Revolución Industrial n'España nun tuvo la mesma intensidá que n'otros países europeos al ser mayoritariamente rural, pero aun así les sos consecuencies sociu-económiques dexáronse sentir, provocando un aumentu de la miseria. La probeza dexa de ser concebida como una cuestión de índole relixosa pa ser conceptualizada polos poderes fácticos como un riesgu potencial de posibles desordes sociales. Anque n'España la Ilesia siguía calteniendo cuotes importantes de responsabilidá na asistencia a los probes, va perdiendo'l so protagonismu na ayuda al precisáu a lo llargo del Sieglu XVIII.

Propunxéronse amás de midíes asistenciales, l'encierre y control de los probes n'establecimientos específicos, polo qu'atopamos na dómina “Hospitales” y “Hospicios”, “Montepíos” (“Montes de Piedá”) y “Diputaciones de Barriu” (p'atender a probes y enfermos na so propia casa), amás de “Cases de correición”.

Nel Sieglu XIX, l'aición social diversifícase al traviés de: 1) la incipiente aición social del Estáu español pa dar respuesta a la llamada "Cuestión social" más que por razones humanitaries por cierto medrana ante l'incipiente baturiciu urbanu; 2) l'aición de los movimientos sindicales; y 3) l'actuación de nueves sociedaes privaes de caridá.

Atopamos les primer asunciones de responsabilidá per parte del Estáu y la Facienda Pública al respeutive de l'aición social nel Art. 321 de la Constitución española de 1812 qu'atribúi a los Conceyos la obligación d'atender Hospitales, Hospicios, Cases de expósitos y demás establecimientos de beneficencia.

Estes obligaciones afigurar nes lleis de beneficencia de 1822 y 1849. De la Llei de Beneficencia de 1822 ye importante destacar la constitución de les Xunta de beneficencia Xuntes de Beneficencia; la calificación de los establecimientos n'estatales (del Reinu) y locales; y una tipoloxía de centros ónde se reglamentan les condiciones que tienen qu'axuntar pa ser consideraos de "asistencia social". Asina atopamos les Cases de Maternidá, destinaes a muyeres embarazaes y a les sos fíes d'hasta 6 años, les Cases de Socorru que tomaben amplies funciones como atender a neños mayores de 6 años, promover talleres ocupacionales, o sirvir d'asilu a los probes involuntarios; los Hospitales destinaos a l'atención sanitaria y los Socorros Domiciliarios.

La Llei de Beneficencia de 1849 centróse fundamentalmente n'entamar l'alministración de los establecimientos públicos ensin detenese demasiáu n'aspeutos sustantivos.

A pesar de que la mayor parte del país siguía siendo rural surdieron nes zones más industrializaes movimientos obreros y políticos que lluchaben por consiguir meyores sociales y llaborales. Nesti contestu de reivindicaciones obreres el gobiernu crea la Comisión de Reformes Sociales (1883), coles mires d'estudiar cuestiones destinaes a la meyora del bienestar de la clase obrera, tanto agrícola como industrial. Darréu dicha comisión va convertir nel Institutu de Reformes Sociales (1903).

Al pie de les midíes estatales, la Ilesia y otres entidaes privaes siguieron emprestando asistencia y ayuda a los probes; d'esta miente, coesisten coles congregaciones relixoses femenines, nueves sociedaes privaes de caridá onde señores de l'aristocracia y l'alta burguesía arrexuntar pa ufiertar asistencia caritativa y benevolente, mayoritariamente imbuyíes pol catolicismu social de la dómina (Encíclica Rerum novarum, 1891, Papa Lleón XIII).

Concepción Arenal, precedente del trabayu social n'España[editar | editar la fonte]

Concepción Arenal (Ferrol, 1820-1893), xurista, reformadora social, lliberal, progresista, feminista, dedicó tola so vida a: 1) la meyora de la situación de la clase obrera, 2) la reforma del sistema penitenciariu, 3) la defensa de los derechos de la muyer, y 4) l'aición social (enmarcada nel catolicismu social).

Conocedora de la Conferencia de San Vicente de Paul, entamó una seición femenina en 1859 p'ayudar a los probes. Nesti periodu redacta La Beneficencia, la Filantropía y la caridá (1860) y un manual pa la formación de los miembros de la Conferencia: Manual del visitador del probe (1863), obres especialmente relevantes como antecedentes del trabayu social n'España.

Desempeñó'l cargu de visitadora xeneral de prisiones de muyeres ente 1863-1865. Frutu d'esta actividá y de la so implicación nes reformes del sistema penitenciariu son cartes, poemes y ensayos, ente otros: Cartes a los delincuentes (1865), Oda a la esclavitú (1866), El reu, el pueblu y el verdugu o la execución de la pena de muerte (1867), A toos (1869), Les Colonies penales d'Australia y la pena de deportación (1877), La cárcel llamada Modelu (1877), Estudios penitenciarios (1877), o El visitador del presu (publicáu en 1896).

A partir de 1868, exerció como Inspectora de Cases de Correición de Muyeres y en 1871 empezó a ser collaboradora habitual de la revista La Voz de la Caridá (Madrid). Encetó nesta y otres revistes según nos sos escritos la cuestión social” analizando asuntos relativos a les condiciones llaborales, sanitaries y educatives de la clase obrera, poniendo especial énfasis na situación de les muyeres, lo que-y valió'l reconocencia internacional como una de les reformistes sociales y feministes más importantes de la hestoria: La igualdá social y político y les sos rellaciones cola llibertá (publicáu en 1898), La cuestión social: cartes a un obreru y a un señor (1880), La instrucción del pueblu (1881), El pauperismo (1887), La muyer del porvenir (1869), La muyer de la so casa (1883), Estáu actual de la muyer n'España (1895), El trabayu de les muyeres (1891), La educación de la muyer (1892), ente otros.

A lo llargo de la so vida y paralelamente al exerciciu del so oficiu, nun dexó de participar n'aiciones benéfiques como la fundación d'una sociedá destinada a la construcción de viviendes pa obreros (1872), la so collaboración cola Cruz Roja del Socorru al mandu d'hospitales de campaña pa los mancaos de les guerres carlistes, o la so promoción de Talleres de Caridá.

Siempres denunció los prexuicios esistentes sobre la muyer, defendiendo la igualdá intelectual y moral del xéneru femenín y el so derechu a la participación social, política y a la educación. Foi un claru esponente de la corriente reformista de la burguesía lliberal, esmolecida por esponer y promover reformes sociales que fixeren posible ameyorar les condiciones de vida de les clases más humildes y los cambeos llexislativos que les ampararen en materia d'educación, sanidá, xusticia, igualdá.

La nacencia del trabayu social y l'asistencia social n'España[editar | editar la fonte]

A entamos del Sieglu XX n'España consolídense o crean establecimientos destinaos a l'atención específica de coleutivos con dificultaes: l'Institutu Oftálmico de Madrid (1903), el Manicomiu-Granxa La nuesa Señora del Pilar en Zaragoza (1912), el Real Patronatu pa la represión de tratar de blanques (1902), el Conseyu Cimeru de Proteición a la Infancia (1904), la Comisión permanente contra la Tuberculosis (1906) y el Patronatu Nacional de Sordomudos, Ciegos y Anormales (1910).

Asina mesmu progresiva y paralelamente a les aiciones asistenciales surdíes nel pasáu, van apaeciendo n'España una serie de midíes aseguradores d'orixe públicu que se van averando a la política social europea del momentu. En 1908, y como continuación del Institutu de Reformes Sociales, créase'l Institutu Nacional de Previsión (d'equí p'arriba INP) dirixíu especialmente a les pensiones voluntaries de retiru, por invalidez y vieyera que nun van ser obligatories hasta 1919. Estes midíes previsores conxugar cola beneficencia privada y les aiciones relixoses d'ayuda a los precisaos, al empar que se van faciendo más patentes les diferencies ente los seguros sociales pa los trabayadores y la beneficencia pa los paraos, indixentes y probes.

La Segunda República española (1931-1939) nel so primer Bieniu (bieniu social-azañista, bieniu reformista o bieniu tresformador 1931-1933) priorizó la política de previsión sobre la beneficencia.

La Constitución española de 1931 establez per primer vegada la noción de “asistencia social” indicando que L'Estáu va emprestar asistencia a los enfermos y vieyos y proteición a la maternidá y a la infancia, lo que supunxo estremar esta asistencia tantu del seguro social como de la beneficencia. L'asistencia social defínese como una actividá de calter públicu, financiada con cargu a ingresos públicos en base de primeres de solidaridá, complementaria de los seguros sociales, que se realiza en favor de persones ensin recursos, de forma non arbitraria y pa cubrir necesidaes básiques. Yera gratuita, ensin prexuiciu de la esixencia de contraprestaciones nunca cimeres al costu de los servicios emprestaos.

Nesti contestu históricu ábrese la primer Escuela de formación d'asistencia social en Barcelona col nome de Escuela d'Estudios sociales pa la Muyer (1932).

Nesti periodu apaecen distintos decretos regulando instituciones concretes, ente les que destaquen les Xuntes Provinciales de Beneficencia, que tuvieron diverses reorganizaciones. Caltuviéronse los subsidios pero tamién midíes “de seguridá represives como la Llei de Folgazanes y Maleantes (agostu de 1933) destinada a desterrar o zarrar n'establecimientos de trabayu o colonies agrícoles a persones consideraes peligroses: proxenetes, vagamundos, méndigos… (y que depués reformaría Franco en 1954 pa incluyir a los homosexuales).

Mientres el Segundu Bieniu de la Segunda república española (bieniu rectificador, bieniu conservador o bieniu contrarreformista 1933-1936) l'asistencia social pública tamién sufrió cambeos: la Direición Xeneral de Sanidá, Asistencia Pública y Previsión Social pasó a denominase Direición Xeneral de Beneficencia y Asistencia pública. Lerroux ordenó a los establecimientos de beneficencia que los asistíos tuvieren qu'acreditase como probes y con esi envís creáronse carnés d'asistencia médica gratuita que certificaben la condición de “económicamente débiles” a los sos portadores: acababen de nacer los “carnés de probes”.

Toles reformes sociales puestes en marcha paralizar col españíu de la Guerra civil española (1936-1939) mientres la Segunda república y l'entamu del llargu periodu dictatorial n'España con Francisco Franco. La Escuela de asistencia social de Barcelona viose obligada a cerrar hasta 1939 que pasó a depender del Obispáu y camudó el so nome pol de Escuela Católica d'Enseñanza Social. Esi mesmu añu fundar en Madrid la Escuela de Formación Familiar y Social, impulsada pol Conseyu Cimeru de Muyeres d'Aición Católica.

El periodu de la posguerra supunxo una interrupción del trabayu social nes sos meyores epistemolóxicu y metodolóxicu. Les asistentes sociales, fundamentalmente dende instituciones relixoses, dedicar a encarar traumas psicolóxicos, graves faltes materiales, aislamientu del esterior, supresión de les llibertaes polítiques, sindicales, relixoses, etc., el trabayu social empezaba'l so Etapa Benéficu-Asistencial (1930-1960) según la periodización realizada por Natividá de la Rede (1993) que vamos siguir equí.[33]

A partir de la década de los cincuenta van apaeciendo n'España nueves escueles: seis hasta 1957 partíos ente Cataluña y Madrid dependientes de la Seición Femenina de Falanxe Española y de la JONS, de Les Fíes de la Caridá o d'otres organizaciones relixoses. L'alumnáu de les escueles taba constituyíu na so mayoría por muyeres qu'estudiaben: Puericultura, Hixene, Dietética, Psiquiatría, Hixene Mental, Socorrismu, Doctrina social de la Ilesia, Formación relixosa, moral y Ética, Socioloxía, Psicoloxía, Derechu, Economía... L'enfoque yera puramente asistencialista y paliativo. Los conteníos docentes asitiar na atención individualizada y de grupos con fuertes faltes. Nun se procuraben les causes de los problemes, de cuenta que la formación taba empobinada a un tipu d'intervención nel que, sobremanera, buscábase, l'adautación del individuu al mediu. A última hora, podemos dicir, qu'esta llarga etapa tuvo carauterizada por: la falta de reconocencia oficial de les enseñances y los planes d'estudiu; un currículum formativu ampliu y esvalixáu reflexu de la escasa configuración del rol profesional; una formación compartimentalizada con un calter eminentemente operativu y práuticu de los estudios n'ónde l'aición inmediata determinada l'horizonte; un profesoráu desconocedor del oficiu onde la docencia yera considerada una segunda actividá nes escueles en desterciu de la formación teórica del alumnáu; el calter confesional tantu de les escueles como del oficiu; y l'enclín asistencialista del trabayu social.

Pela so parte, n'Europa, tres la Segunda Guerra Mundial, la intervención del Estáu foi decisiva en materies como la Sanidá, la Educación o los Servicios Sociales, pa garantizar a los ciudadanos unos niveles de bienestar hasta'l momentu ensin llograr. Los acabante inaugurar Estaos del Bienestar centrábense principalmente n'algamar el plenu emplegu, un nivel mínimu calidable de vida pa la ciudadanía y la creación de sistemes públicos de proteición social universales. N'España esti procesu nun tuvo llugar hasta la democratización del Estáu. Mentanto hubo qu'esperar a 1944 pa ver aprobada la Llei de Seguru d'Enfermedá y a 1963 por que se enllantara la Llei de Bases de la Sanidá Nacional.

Evolución del trabayu social n'España (1960-1985)[editar | editar la fonte]

Cuando l'aislamientu internacional empezó a unviar n'España esperimenta un desenvolvimientu económicu favorecíu pol Plan de Estabilización de 1959 que va xenerar ente otros: fuertes migraciones de les zones rurales escontra les urbanes industrializaes, aumentu de la conflictividá llaboral y social, crecedera del proletariáu industrial y amenorgamientu de los trabayadores agrícoles.

Esti nuevu contestu va esixir un aumentu del númberu d'asistentes sociales p'atender les nueves necesidaes surdíes cola consiguiente medría d'escueles. Ye la denomada por Natividá de la Rede (1993), Etapa d'Espansión y Desenvolvimientu (1960-1970) del Trabayu Social n'España.

Nel añu 1964 reconócense, per primer vegada, oficialmente los estudios de Asistente Social pol Ministeriu d'Educación Nacional y establezse el Plan Oficial d'Estudios. Dende un puntu de vistu formativu asumir, consagra ya institucionaliza la disociación ente'l saber teórico y el práuticu dexando la formación teórica con calter subsidiario.

Les asistentes sociales españoles, mientres esti periodu, formáronse y trabayaron so un marcu signu benéficu-asistencial y los requerimientos ideolóxicu y confesional del Réxime dictatorial, llindando la configuración de la disciplina y del rol profesional del trabayu social como anguaño conozse. Pero sería inxustu nun reconoce-yos los sos esfuercios pa formase al marxe, por casu con profesionales espertos d'otros países —como Marcu Marchioni—, veníu de la mano del Programa Européu pal Desenvolvimientu Social de les Naciones Xuníes, qu'apurrieron nuevos métodos y téuniques d'intervención, supervisión, etc.

En 1967 les asistentes sociales empezaron a entamase como oficiu al amparu de la Llei d'Asociaciones Culturales de 1964 hasta desaguar na Federación Española d'Asociaciones d'Asistentes Sociales (FEDAAS).

En 1968, en el I Congresu d'Asistentes Sociales en Barcelona les asistentes sociales tomaron conciencia de la necesidá de dotar al oficiu de mayor formación y rigor científico y la determinación de desafiar la so actividá profesional de la confesionalidad relixosa. Empezaba una nueva etapa pal trabayu social n'España denomináu por Natividá de la Rede (1993) Etapa de estabilización téunica y perspeutiva científica (1970-1980).

Nos sesenta tamién evoluciona la proteición social pública en diversos ámbitos espresaos na implantación de la Llei Xeneral d'Educación de 1970 (Ley Villar Palasí) o más amestaos a l'asistencia social, cola creación del Fondu Nacional d'Asistencia Social (d'equí p'arriba FNAS), la Llei de Bases de la Seguridá Social (1967) y la Llei de Financiamientu y Perfeccionamiento de l'Aición Proteutora de la Seguridá Social de 1972. El FNAS consistía, per un sitiu, nun mediu de financiamientu a los establecimientos de la beneficencia y, por otru, na dotación d'ayudes económiques ocasionales a persones en situación de necesidá, y periódiques a vieyos y enfermos qu'escarecíen de recursos. Esto ye, prestaciones económiques previa prueba de necesidá. La Llei de Bases de Seguridá Social contenía prestaciones pa beneficiarios del sistema de Seguridá Social Contributiva y asistencia social para precisaos ensin un cuidu específicu pa la so incorporación social. L'asistencia social d'esti periodu carauterizar pola ausencia d'un marcu organizativo xeneral y la coesistencia de distintes modalidaes d'actuación.

La década de los setenta foi un periodu de gran relevancia pa la hestoria del trabayu social n'España y el so procesu de profesionalización nun contestu sociu-políticu carauterizáu pola crecedera de partíos políticos y movimientos d'oposición a la Dictadura y nun clima d'inestabilidá y cambéu de valores. Este ye'l momentu denomináu por práuticamente tolos estudiosos como “crisis del oficiu”. En realidá, la crisis foi un momentu de reflexón interior que tamién se taba produciendo en llugares tan distantes y con trayectories polítiques y sociales tan distintes como Francia o Iberoamérica. Les carauterístiques de la crisis en Francia procedíen del cuestionamiento críticu sobre les funciones de los trabayadores sociales adscritos a l'alministración pública de servicios sociales como “axentes de control social”. N'Iberoamérica aldericábase, ente otros asuntos, sobre la idoneidad d'estazar la intervención en “casos”, grupos y comunidá y el rol del trabayu social na adautación de los individuos al mediu social”, lo qu'acabó per xenerar la “reconceptualización del trabayu social”.

P'autores como J.Estruch y A.Güell (1976, p.50), Natividá de la Rede (1993, p.75), o M.Colomer (1990, p.6)[34] la crisis n'España nun se producía realmente nel senu del oficiu sinón como resultancia del marcu institucional que lu acoyía. La crisis espresar nes Xornaes d'Asistentes Sociales de Mallorca en 1970 onde se manifestó la insatisfaición pol quefer profesional “secuestráu” pol contestu políticu de la dómina y la manera nel que se practicaba” el trabayu social n'España.

Les esmoliciones metodolóxiques tuvieron la so espresión nos Seminarios de Manresa (1971), Los Negrales (1972) y nes Xornaes d'Asistentes Sociales de Barcelona (1971) onde s'aldericó que l'actuación profesional tenía que superar el so calter paliativo ya individual adquiriendo una dimensión más comuñal, y más crítica. Obviamente, na década de los setenta, con Franco inda nel poder anque yá nuna dictadura un tanto debilitada, esti alderique internu del oficiu manifestaba yá la necesidá estrema de les asistentes sociales por desvenceyase del Réxime p'averase a los verdaderos fines del oficiu: ser axentes de cambéu y collaborar viviegamente na proclamación d'un estáu democráticu, asuntu ésti claramente espresáu en 1972 nel II Congresu Nacional d'Asistentes Sociales (Madrid). En definitiva tábase replantegando totalmente l'oficiu y el so papel na sociedá. Por que esti cambéu fuera posible aldericóse en redol a la necesidá de dotar al trabayu social d'un calter más científicu y cavilgar sobre la so metodoloxía tou ello al envís de faer del oficiu un preséu aparente pal tresformamientu social. Frutu d'esta revisión va ser l'apaición del Métodu Básicu del Trabayu social y la so rápida espansión ente les profesionales, depués sintetizada por Montserrat Colomer (1979)[2].

Siguieron otros Seminarios, Xornaes, y Congresos (Loyola, 1973; Valencia, 1975; Sevilla, 1976; Pamplona, 1977) nun periodu nel que se produció yá la muerte de Francisco Franco (1975).

Especialmente relevante foi'l III Congresu Nacional celebráu en Sevilla en 1976 onde se produz el cambéu de la denominación del profesional de Asistente Social a Trabayador Social y decídese que yá ye tiempu de desterrar del oficiu la perspeutiva de la beneficencia y les intervenciones paliativas y ratifícase la imposibilidá d'incidir nos problemes individual y social ensin encarar, previa formación científica, les causes que los anicien.

Pero probablemente'l puntu d'inflexón pal trabayu social foi espresáu nes II Xornaes de Trabayu Social celebraes en Pamplona nel añu 1977. Constituyó, a xuiciu de Las Heras y Cortajarena l'acontecimientu que delimitó una primera etapa de surdimientu y definición profesional y otra de asentamientu teóricu y afitamientu del trabayu social n'España. Naquel alcuentru inda s'aldericaron los defectos y dificultaes profesionales del trabayu social, pero tamién se plantegó'l papel del trabayu social na articulación de l'aición social y les ciencies sociales, la valoración de la rellación necesidad/recurso sociales, l'analís de les formes históriques d'Aición social, la definición y los criterios pa una política de bienestar social, l'analís de la situación de les instituciones y recursos de la Beneficencia pal so ulterior tresformamientu en Servicios sociales, el perfil del trabayador social y l'analís de l'aición social nos Conceyos según el modelu operativu pa una política de bienestar social y de Servicios sociales municipales, que finalmente sería publicáu en 1979 en Introducción al trabayu social (Las Heras y Cortajarena, reeditáu en 2014) [3], llibro sobre'l que vamos volver:

El campu de la intervención profesional [ye] l'aición social; el so oxetu, les necesidaes sociales na so rellación colos recursos aplicables a les mesmes; el so oxetivu, [el] bienestar social; el so marcu operativu, [los] Servicios Sociales” (2014, p.100).

Tímidamente avanzar pol camín de la transición democrática n'España, con toles mires qu'ello suponía pa un oficiu, la de trabayu social, que s'entendía a sigo mesma encontada na xusticia social y qu'aspiraba a participar nes nueves instituciones de política social creaes a partir de 1977: el Institutu Nacional de la Seguridá Social (d'equí p'arriba INSS), l'Institutu Nacional de la Salú (d'equí p'arriba INSALUD) y l'Institutu Nacional de Servicios Sociales (d'equí p'arriba INSERSO).

Quedaba per delantre un interesante procesu nel que s'habría d'entamar y constituyir un marcu llegal y operativo nel que tendría cabida un trabayu social profesionalizáu ayenu yá a la confesionalidad y a la beneficencia. Empecipiábase la etapa d'afianzamientu profesional (1980-1990) del trabayu social n'España, bien acomuñada a la creación del Sistema públicu de Servicios Sociales.

Al respeutive de la formación académica, ye importante destacar que'l Decretu de 20 d'agostu de 1981 establez la incorporación a la Universidá de los estudios d'Asistente Social y regula la estructura de les nueves Escueles Universitaries de Trabayu Social. En 1983 establécense les direutrices pa la ellaboración de los planes d'estudios conducentes a la Diplomatura en Trabayu Social. Esti procesu va significar un cambéu cualitativu na formación del trabayu social afectando tanto'l currículum formativu como al modelu organizativo de les escueles anque va haber qu'esperar a 1990 pa la creación del Área específica de conocencia de trabayu social y servicios sociales y a 1991 pa consolidar los saberes específicos na institución universitaria ente la política social, los servicios sociales y el trabayu social.

Paralelamente al procesu d'afitamientu de la formación de les y les trabayadora/ye sociales, ye importante destacar d'esta etapa l'afianzamientu de la estructura colexal del oficiu cola creación de los Colexos Profesionales de Trabayadores sociales y Asistentes sociales en 1982 y del Conseyu Xeneral del Trabayu social en 1983, nel que se tresforma la FEDAAS.

Los servicios sociales n'España: creación, evolución y estáu actual[editar | editar la fonte]

La creación del sistema[editar | editar la fonte]

L'Estáu de Bienestar n'España nun se va constituyir de facto hasta la democratización del Estáu tres la muerte de Franco y el periodu de Transición política que desagua na proclamación de la Constitución española de 1978. Este ye'l puntu d'inflexón” na creación del Sistema públicu de Servicios sociales n'España.

La influencia de la estructura colexal de los profesionales del trabayu social na constitución, implantación y desenvolvimientu del Sistema Púbicu de Servicios Sociales n'España foi bien significativa principalmente por dos fechos. En 1978 a pidimientu de la FEDAAS el Senador Lorenzo Martín Retortillo Baquer presentó la enmienda pa substituir na redaición de la Constitución española'l términu “beneficencia” pol d'asistencia social” (Las Heras, 2000; Lima, 2011). Con esti importante cambéu considerar a los servicios sociales como un derechu de ciudadanía más allá de la discrecionalidad de l'ayuda benéfica a los coleutivos más precisaos. En 1979, a instancies de la FEDAAS, dempués de les Xornaes de Pamplona (1977), publicar Introducción al trabayu social (1979/2014), un manual” pa políticos pa la organización de los Servicios sociales so los presupuestos epistemolóxicos del trabayu social.

La Constitución de 1978 anque nun formule espresamente la reconocencia del sistema públicu de servicios sociales, contién un mandatu por que los poderes públicos realicen una función promocional del bienestar social; asina nel artículu 1 proclamar a España como un “Estáu Social y democráticu de Derechu que defende como valores cimeros del so ordenamientu xurídicu la llibertá, la xusticia, la igualdá y el pluralismu políticu” y establez que les competencies en materia d'Asistencia Social recayen nes Comunidaes Autónomes (Art. 148.1.20) cola aprobación de les sos correspondientes lleis en materia d'asistencia social y servicios sociales. Reordénase tamién nel so Art. 41 la Seguridá social y les prestaciones sociales, y faise mención espresa a los Servicios sociales nel Art. 50 rellacionáu coles persones de la tercer edá.

L'artículu 9.2 pela so parte, indica que “Correspuende a los poderes públicos promover les condiciones por que la llibertá y l'igualdá del individuu y de los grupos en que s'integra sían reales y efeutives; remover les torgues que torguen o enzanquen la so plenitú y facilitar la participación de tolos ciudadanos na vida política, económica, cultural y social”.

La Constitución establez nos sos artículos 41, 139.1 y 149.1.1, la garantía d'un "réxime públicu de Seguridá Social pa tolos ciudadanos y l'asistencia y prestaciones sociales abondos ante situaciones de necesidá"; según 'los mesmos derechos y obligaciones en cualesquier parte del territoriu del Estáu" y la "igualdá de tolos españoles nel exerciciu de los derechos y nel cumplimientu de los deberes constitucionales".

Partiendo d'una interpretación integradora de los artículos 1,9,10 y 14 del Capítulu III, del Títulu I sobre principios rectores de la política social y económico haber d'emprestar atención a determinaos coleutivos, como mocedá (Art. 48); menguaos físicos, psíquicos y sensoriales (Art. 49); tercer edá (Art. 50) y a la familia y fíos (Art. 39). De too ello esprender qu'ensin los servicios sociales estos principios fundamentales quedaríen frayaos.

L'Alministración Xeneral del Estáu coles Comunidaes Autónomes y les Corporaciones Llocales, al traviés del Sistema Públicu de Servicios Sociales, pretenden oficialmente cubrir les necesidaes sociales de la ciudadanía. Ta configuráu por prestaciones y servicios de l'Alministración del Estáu, l'Alministración de les Comunidaes Autónomes (CCAA) y les Corporaciones locales.

Nesti marcu fuéronse promulgando, a partir de 1982, les respeutives Lleis Autonómiques de Servicios Sociales que contemplen los sos principios, actuaciones y prestaciones, promoviendo una rede d'equipamientos y servicios, que supunxeron el desenvolvimientu ya implantación de los Servicios Sociales en tol territoriu del Estáu.

En 1985 apruébase la Llei Reguladora de Bases de Réxime Llocal de 1985 que la so principal finalidá ye averar los servicios sociales a la ciudadanía y qu'establez nel so artículu 25.2.k. que “El conceyu va exercer, sía que non, competencies, nos términos de la llexislación del Estáu y de les Comunidaes Autónomes, en materia de prestación de los servicios sociales y de promoción y reinserción social.” De la mesma, esta normativa señala nel so artículu 26.1.c, "la obligación de los conceyos con población cimera a 20.000 habitantes a otorgar la prestación de servicios sociales". Per otra parte, el Art.36 establez que “son competencies propies de la Diputación la prestación de servicios públicos de calter supramunicipal, y nel so casu supracomarcal”, lo cual vien garantizar la posibilidá d'atender poblaciones con menos númberu d'habitantes.

El Plan Alcordáu pal desenvolvimientu de Prestaciones Básiques de Servicios Sociales, que surde en 1988 de mano del Ministeriu de Trabayu y Seguridá Social y de la Direición Xeneral d'Aición social, crear p'articular la cooperación económica y téunica ente l'Alministración del Estáu y les Comunidaes Autónomes, pa collaborar coles Entidaes Llocales nel cumplimientu de les obligaciones que (…) han de llevar a cabu en rellación cola prestación de servicios sociales” constituyendo los fundamentos del sistema d'asistencia y proteición social en busca del afitamientu d'una rede de servicios sociales de xestión local, dende la perspeutiva metodolóxica y téunica de la concertación y la cooperación ente alministraciones (estatal, autonómica y llocal).

Cada añu anueva l'alcuerdu nel que, dende la so primer edición, contémplense la información y asesoramientu”, l'ayuda a casa”, l'agospiamientu y convivencia”, la prevención ya insertamientu social”, y la promoción y cooperación social” como prestaciones básiques de Servicios sociales refiriéndose a elles como “intervenciones especializaes realizaes por equipos profesionales, dirixíes a persones y coleutivos en situaciones de riesgu o marxinación social, al envís de prevenir marxinaciones sociales y, nel so casu, llograr la reinserción familiar y social”.

El sistema públicu de servicios sociales articular en dos niveles: los servicios sociales d'atención primaria, xenerales, o de base y los servicios sociales d'atención especializada.

La atención primaria inclúi, amás, los programes d'urxencies y emerxencies sociales, l'atención a los sectores y a los coleutivos con problemes sociales específicos.

Los Servicios Sociales Especializaos, que constitúin el segundu nivel d'atención, tán destinaos a resolver necesidaes o faltes que la so dificultá o duración esixe una intervención más especializada. Primeramente fueron estructurados n'árees o ámbitos d'actuación por sectores de población: Familia; Infancia y Mocedá; Persones mayores; Muyer; Persones con discapacidá; Persones en situación de dependencia; Recluyíos y exreclusos; Toxicómanos; Minoríes étniques; Persones ensin llar; Inmigrantes refuxaos y apátrides; Otros, en situación de necesidá o marxinación.

Evolución y estáu actual del sistema[editar | editar la fonte]

A partir de la década de los noventa empezaron a modificar delles lleis de Servicios sociales autonómiques. La segunda xeneración de lleis de servicios sociales pretendió actualizar el sistema a los nuevos tiempos, universalizándose más pa llegar a tola ciudadanía y non yá a determinaos sectores de la población.

Na última década, los servicios sociales viéronse afeutaos por diversu acontecimientos:[35] En primer llugar pola aprobación en 2006 de la Llei 39/2006, de 14 d'avientu, de Promoción de l'Autonomía Personal y Atención a les persones en situación de dependencia (d'equí p'arriba Llei de dependencia) que consideró'l derechu a les prestaciones del sistema como un derechu suxetivu de les persones; esto ye, universal.

En segundu términu, el sistema de servicios sociales viose modificáu pola aprobación paulatina de la tercer xeneración de lleis de servicios sociales carauterizada, ente otres cuestiones, pol so calter normalizador, la importancia de la calidá nel sistema, el derechu de la persona atendida a tener un/a trabayador/a social como profesional de referencia y la reconocencia del derechu suxetivu de les persones a les prestaciones na mesma ellaboración de catálogos o carteres de servicios

Les Lleis Autonómiques determinen nes sos disposiciones Catálogos y Carteres de Servicios Sociales, anque non toes desenvolver.

Un Catálogu ye'l preséu que determina'l conxuntu de servicios y prestaciones garantizaos al traviés de la Rede de Servicios Sociales d'Atención Pública, yá sían de servicios, económiques y/o teunolóxiques del sistema públicu de servicios sociales. Puedes ver l'actual Catálogu de Referencia de Servicios Sociales del Ministeriu de Sanidá, Servicios Sociales ya Igualdá. Ente que una Cartera llexisla les carauterístiques, modalidaes y requisitos d'accesu a los servicios y prestaciones de los catálogos, según la población a la que va destinada, l'establecimientu o l'equipu profesional que tien de xestionala, los perfiles y ratios de los profesionales del equipu, o los estándares calidable, ente otros aspeutos. En tolos casos tien de garantizar l'accesu a les prestaciones col sofitu de l'Alministración, teniendo en cuenta criterio de progresividad na renta de los usuarios.

Les prestaciones garantizaes son esixentes como derechu suxetivu acordies con lo establecío pola Cartera de servicios sociales, que tien d'incluyir, siquier, la necesidá d'una valoración profesional previa y de una prueba oxetiva qu'acredite la so necesidá. Ente que l'accesu a les prestaciones ensin garantizar realízase acordies con lo establecío pola Cartera de servicios sociales y acordies colos creitos presupuestarios asignaos y aplicando los principios oxetivos de prelación y concurrencia.

D'últimes, los Servicios sociales fueron impactaos pola apaición de la crisis económica española de 2008 y la política d'austeridá que lu siguió con importantes remortines en retayos pa l'Alministración y l'aprobación en 2013 de la Llei 27/2013, de 27 d'avientu, de racionalización y sostenibilidá de l'Alministración Local. Esta Llei decretó que les competencies municipales n'asistencia social seríen “impropies” a partir de 2016 substituyendo los servicios sociales en conceyos de menos de 20.000 habitantes por una única prestación consistente na: “Evaluación, información, orientación y asesoramientu de situaciones de necesidá social y atención a situaciones d'emerxencia social”.

El Conseyu Xeneral del Trabayu social, que representa a fecha de güei a 40.000 trabayadores/ye sociales n'España, formuló allegamientos y enmiendes a la Llei, alvirtiendo de los peligros de la so aprobación al suponer un esmantelamientu de los Servicios sociales públicos, la perda de garantía de servicios y prestaciones nos sectores más vulnerables de la sociedá, y la medría de la desigualdá, la esclusión social y quebrar de la cohesión social. La so actual presidenta, Ana Isabel Lima Fernández, manifestóse amás sobre'l miqueru argumentu de la ineludible necesidá de la política d'austeridá y los amenorgamientos presupuestarios en Servicios sociales pa encarar la crisis.[36]

La contestación social de la población, de les alministraciones (n'especial la local) lo mesmo que de los profesionales del trabayu social al traviés de manifestaciones (Marea Naranxa) y n'especial de la so estructura colexal –Colexos profesionales territoriales y Conseyu Xeneral del Trabayu social- incidieron na moratoria de la entrada a valir d'esti apartáu de la Llei a fecha de güei (2017).

N'España innumberables espertos, investigadores sociales y trabayadores/ye sociales, según el mesmu Conseyu xeneral del trabayu social ellaboraron informes[37][38] sobre l'impautu de la crisis nes families, na sociedá y nel sistema de servicios sociales, y publicáronse munches investigaciones sobre l'estáu actual de les repercusiones de la política d'austeridá. Vivimos un periodu de “malestares” nel Estáu de Bienestar español. Pero, a última hora, la razón de ser de los servicios sociales públicos ye garantizar y satisfaer los derechos sociales suxetivos de la ciudadanía, siendo d'esta miente, preséu de la xusticia social; un sistema universal que xunto al sistema educativu, el de salú y el d'emplegu hai de configurase como'l VI Pilastra del Estáu de Bienestar.

A fecha de güei el trabayu social n'España sigue defendiendo la dignidá de les persones. La so estructura colexal –Colexos y Conseyu xeneral- lluchen al traviés de notes de prensa, campañes y documentales (Derechos sociales pola Dignidá, 2015)[39] polos derechos sociales de la ciudadanía como fundamentu de la xusticia social nos Estaos de Bienestar; razón pola cual, el afrontamiento que'l trabayu social n'España ta faciendo ante la crisis yá foi declaráu como “bona práutica” pola Federación internacional del trabayu social (FITS, 2014) y tipificado por espertos internacionales como la “reconceptualización del trabayu social n'Europa del Sur[40][41][42]

[1] LIMA, A., VERDE- DIEGO, C. y PASTOR, Y. (2016). El trabayu social nos servicios sociales n'España. En Pastor-Seller, Y. y Cano Soriano, L. (Coord.) Polítiques ya intervenciones sociales ante los procesos de vulnerabilidá y esclusión de persones y territoriu: Un analís comparáu Méxicu-España (173-187). Dickinson/UNAM: Madrid

[2] LIMA, A. (2015). La llucha contra la falacia: los y les trabayadores/as sociales sabemos que'l desenvolvimientu humanu nun ta reñíu col desenvolvimientu económicu. Servicios Sociales y Política Social, Vol. XXXII (108), 21-44

[3] LIMA, A. (Coord.) (2014). I Informe sobre los Servicios sociales n'España. Madrid: Conseyu Xeneral del Trabayu Social.

LIMA, A. (Coord.) (2015). II Informe sobre los Servicios sociales n'España. Madrid: Conseyu Xeneral del Trabayu Social.

[4] Vease na bibliografía, ente otros: Laparra, M. y Pérez, B., 2011; Laparra, M. y Pérez, B., 2012; López y Renes, 2011; Pastor-Seller, 2011, 2017 Pastor-Seller y Sánchez, 2014; Vilà 2014.

[5] https://www.youtube.com/watch?v=a9poEy8RuQE

[6] IOAKIMIDIS, V., CRUZ SANTOS, C., MARTÍNEZ HERRERO, I. (2014). Reconceptualizing social work in times of crisis: An examination of the cases of Greece, Spain and Portugal. International social work, Vol. 57 (4), 285-300.

MARTÍNEZ, I. y CRUZ SANTOS, C. y IOAKIMIDIS, V. (2014). Reconceptualizando el trabayu social n'Europa del Sur: la torna de la política en tiempos de malestares. Servicios sociales y Política social, 2014, Vol. XXXI, (106), 11-24.

VERDE-DIEGO, C. (2016). Un rellatu sobre la vinculación ente'l trabayu social y los derechos sociales. RTS: Revista de Treball Social, 207, 21-39. [1] ESTRUCH, J. y GÜELL, A.M. (1976). Socioloxía d'un oficiu. Los asistentes sociales. (2ª ed. 1983). Barcelona: Península.

COLOMER, M. (1990). Trabayu social n'España na década de los Setenta. Servicios Sociales y Política Social, nᵘ 20, 6-12.

[2] COLOMER, M. (1979). Esquema del métodu de Trabayu Social. RTS: Revista de Treball social, nᵘ 75, 18-38.

[3] Publicáu per primer vegada en 1979. LAS HERAS, P. y CORTAJARENA, Y. (2014). Introducción al bienestar social. El llibru de les casines. 1ᵉʳ Ed. FEDAAS, 1979. Madrid: Paraninfu y Conseyu Xeneral del trabayu social. [1] DE LA REDE VEGA, N. (1993). Aproximamientos al Trabayu Social. Madrid, Sieglu XXI.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Lima, A. (2016). «Definición Global del Trabayu Social de Melbourne (2014)/ Global definition of Social Work of Melbourne (2014)». RTS. Revista de Treball Social (207):  páxs. 143-151.. 
  2. Recuperáu'l 26 de marzu de 2010, d'http://www.margen.org/articu/uzcudun1.html
  3. Oliva, Andrea Los Recursos na intervención del Trabayu Social http://www.academia.edu/8331832/Los recursos_en_la_intervencion_d'el_TS
  4. Rodolfo J. Rodríguez-R.: ¿Cuál ciencia?: La transdisciplinaria
  5. Rodolfo J. Rodríguez-R.: Antropogogía: Teoría agógica xeneral
  6. La noción de teunoloxía subjetual, ye refinamientu del conceutu de de M. Foucault de "Teunoloxíes del yo". Análogu a les teunoloxíes objetuales o ingenieriles, les teunoloxíes subjetuales, son procedimientos d'intervención sobre la objetualidad o realidá, per mediu del ensamblaxes de modelos d'aplicación teóricamente empuestos. La diferencia nesti casu, ye que la intervención realízase sobre oxetos-suxetos, o sobre la subjetualidad (una realidá social y cultural concreta) y la suxetividá (la manera en que los suxetos constrúin la realidá social) nel contestos de dispositivos o redes sociales complexes y comportamientos caóticos,non predecibles
  7. Vease "Operación cóndor", de les dictadures de Suramérica
  8. Pa un analís de diversos aproximamientos a la tema de la cuestión social ver: Alfredo Juan Manuel Carballeda: "La Cuestión Social como cuestión nacional, una mirada xenealóxica"
  9. Videu con esposición de Marilda Iamamoto
  10. Iamamoto, M. I.,Serviciu Social y División del Trabayu, 1997. páxs. 159 y sigs.
  11. César A. Barrantes A.¿Qué ye eso que llamen Trabayu Social.Revista de Serviciu Social Vol 1, nᵘ 3, avientu 1998-xunu 1999
  12. Ezequiel Ander-Egg: Daqué más sobre: Alifaces y zunes del Trabayu Social Reconceptualizado
  13. Ver videu de José Pablo Netto
  14. Baran, Paul y Paul M. Sweezy, 1996, Monopoly Capital: An Essay on the American Economic and Social Order, Nueva York: Monthly Review Press
  15. Braveman, Harry, 1974, Labor and Monopoly Capital: The Degradation of Work in Twentieth Century. New York: Monthly Review Press
  16. K. H. Marx: Prólogu de la Contribución a la crítica de la economía política
  17. El términu consumismu conspicuo foi acuñáu pol economista estauxunidense Thorstein Veblen, en referencia al fenómenu del consumu opulento de la sociedá estauxunidense, reparáu dende finales del sieglu XIX y entamos del sieglu XX Vease sentíu de la espresión en: en.Wikipedia
  18. 18,0 18,1 18,2 Netto, José Paulo. (1992). Capitalismu Monopolista y Serviciu Social. São Paulo, Brasil: Editora Cortez
  19. Iamamoto, Marilda (1992). Serviciu Social y División del Trabayu. São Paulo, Brasil: Editora Cortez
  20. Curso en llinia de trabayu social Euroinnova
  21. Montaño, Carlos. (1998). La Naturaleza del Serviciu Social: Un ensayu sobre la so xénesis, la so especificidá y la so reproducción. São Paulo, Brasil: Editorial Cortez.
  22. Montaño, Carlos. (1998). La Naturaleza del Serviciu Social: Un ensayu sobre la so xénesis, la so especificidá y la so reproducción. São Paulo, Brasil: Editorial Cortez
  23. Martinelli, María. (1997). Serviciu Social: Identidá y Alliniación. São Paulo, Brasil: Editora Cortez.
  24. Iamamoto, Marilda.(1992). Serviciu social y división del trabayu. São Paulo, Brasil: Editora Cortez
  25. 25,0 25,1 Netto, José Paulo. (1992). Capitalismu Monopolista y Serviciu Social. São Paulo, Brasil: Editora Cortez.
  26. Netto, José Paulo. (1992).Capitalismu Monopolista y Serviciu Social. São Paulo, Brasil: Editora Cortez.
  27. Iamamoto, Marilda. (1992). Serviciu Social y División del Trabayu. São Paulo, Brasil: Editora Cortez
  28. Netto, José Paulo (1992). Capitalismu Monopolista y Serviciu Social. São Paulo, Brasil: Editora Cortez.
  29. Iamamoto, 1992 Serviciu Social y División del Trabayu. São Paulo, Brasil: Editora Cortez
  30. http://www.redalyc.org/pdf/654/65417208.pdf
  31. Oliva, Andrea Antonia (1 de xineru de 2006). «Antecedentes del trabayu social n'Arxentina: asistencia y educación sanitaria». Trabayo Social 0 (8). ISSN 2256-5493. http://www.revistas.unal.edu.co/index.php/tsocial/article/view/8498. Consultáu'l 17 de payares de 2016. 
  32. Siede, María Virginia. Trabayo Socia, Marxismu,Cristianismu y Peronismu.
  33. De la Rede Vega, Natividad (1993). Aproximamientos al Trabayu Social. Madrid: Sieglu XXI.
  34. Estruch, J.; Güell, A. (1976). Sociología d'un oficiu. Los asistentes sociales. Barcelona: Península.
  35. Lima, A.; Verde, C. (2016). «El trabayu social nos servicios sociales n'España». Polítiques ya intervenciones sociales ante los procesos de vulnerabilidá y esclusión de persones y territoriu: Un analís comparáu Méxicu-España (Madrid: Dickinson/UNAM):  páxs. 173-187. 
  36. Lima, A. (2015). «La llucha contra la falacia: los y les trabayadores/as sociales sabemos que'l desenvolvimientu humanu nun ta reñíu col desenvolvimientu económicu». Servicios Sociales y Política Social XXXII (108):  páxs. 21-44. 
  37. Lima, A. (Coord.) (2014). I Informe sobre los Servicios sociales n'España. Madrid: Conseyu Xeneral del Trabayu Social.
  38. Lima, A. (Coord.) (2015). II Informe sobre los Servicios sociales n'España. Madrid: Conseyu Xeneral del Trabayu Social.
  39. Conseyu Xeneral del Trabayu Social. «Derechos sociales pola Dignidá». Consultáu'l 2015.
  40. Ioakimidis, V.; Cruz Santos, C.; Martínez Herrero, I. (2014). «Reconceptualizing social work in times of crisis: An examination of the cases of Greece, Spain and Portugal». International social work 57 (4):  páxs. 11-24. 
  41. Martínez, I. (2014). «Reconceptualizando el trabayu social n'Europa del Sur: la torna de la política en tiempos de malestares.». Servicio sociales y Política social XXXI, (106):  páxs. 11-24. 
  42. Verde Diego, Carmen (2016). «Un rellatu sobre la vinculación ente'l trabayu social y los derechos sociales». RTS: Revista de Treball Social (207):  páxs. 21-39. 

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Acevedo, J. (2003). Reflexones avera del Trabayu Social nes cárceles. Buenos Aires, Arxentina: Espaciu Editorial.
  • Vélez, Z. (1997). Un trabayador social pal nuevu mileniu. Río Piedres, Puertu Ricu: Universidá de Puertu Ricu.
  • Cazzaniga, S. (2007). Filos y Nuedos: la formación, la intervención y lo político nel trabayu social. Buenos Aires, Arxentina: Espaciu Editorial.
  • Aguilar, I., Chacón, L., González, M., Gozález, R., Jiménez, S., Loaiza, M., Mora, L., Murillo,F. y Ortiz,J. (2006). La intervención de trabayu social y psicoloxía na alministración de xusticia costarricense. San José, Costa Rica: Editorama.
  • Lindquist, C. (2000). Social Integration and Mental Well-Being among Jail Inmates. Sociological Forum, 15, 431-455.
  • Oliva, A. (2007). Trabayu Social y Llucha de Clases, Buenos Aires: Imago Mundi.
  • Parra, G. (2001). Trabayu Social y Antimodernidad. Ed Espaciu. Bs.As.
  • Uzcudún, B. Interpelación sobre'l rol del Trabayador Social penitenciariu. Periódicu de trabayu social y ciencies sociales. Edición electrónica. Recuperáu'l 26 de marzu de 2010 d'http://www.margen.org/articu/uzcudun1.html.
  • Rodríguez Campos, Ismael. Trabayu Penitenciariu. Monterrey 1982.
  • COLOMER, M. (1979). Esquema del métodu de Trabayu Social. RTS: Revista de Treball social, nᵘ 75, 18-38
  • COLOMER, M. (1990). Trabayu social n'España na década de los Setenta. Servicios Sociales y Política Social, nᵘ 20, 6-12.
  • CONSEYU XENERAL DEL TRABAYU SOCIAL (2015). Derechos sociales pola dignidá. Documental. Disponible en https://www.youtube.com/watch?v=a9poEy8RuQE
  • CONSEYU XENERAL DEL TRABAYU SOCIAL (2015). Códigu deontolóxicu del trabayu social. Madrid: Conseyu Xeneral del Trabayu Social
  • DE LA REDE VEGA, N. (1993). Aproximamientos al Trabayu Social. Madrid, Sieglu XXI.
  • ESTRUCH, J. y GÜELL, A.M. (1976). Socioloxía d'un oficiu. Los asistentes sociales. (2ª ed. 1983). Barcelona: Península.
  • IOAKIMIDIS, V., CRUZ SANTOS, C., MARTÍNEZ HERRERO, I. (2014). Reconceptualizing social work in times of crisis: An examination of the cases of Greece, Spain and Portugal. International social work, Vol. 57 (4), 285-300.
  • LAS HERAS (2000). La construcción histórica d'un oficiu. En VV.AA Pasáu, presente y futuru del trabayu social (pp. 15-82). Madrid, Publicaciones de la UPCO.
  • LAS HERAS, P. y CORTAJARENA, Y. (2014). Introducción al bienestar social. El llibru de les casines. 1ª Ed. FEDAAS, 1979. Madrid: Conseyu Xeneral del Trabayu Social.
  • LAPARRA, M. y PÉREZ, B. (Coord.) (2011). El primer impautu de la crisis na cohesión social n'España. Madrid: FOESSA y CARINES.
  • LAPARRA, M. y PÉREZ B. (coords.) (2012). Crisis y quebra Social n'Europa. Causes y efeutos n'España. Coleición d'estudios sociales nᵘ 35. Barcelona: Obra Social La Caixa.
  • LIMA, A. (2011). Trabayu social, un analís pa l'aición. Madrid: Conseyu Xeneral del Trabayu Social.
  • LIMA, A. (2015). La llucha contra la falacia: los y les trabayadores/as sociales sabemos que'l desenvolvimientu humanu nun ta reñíu col desenvolvimientu económicu. Servicios Sociales y Política Social, Vol. XXXII (108), 21-44.
  • LIMA, A. (2016) Definición Global del Trabayu Social de Melbourne (2014)/ Global definition of Social Work of Melbourne (2014). RTS. Revista de Treball Social, 207, 143-151.
  • LIMA, A. (Coord.) (2014). I Informe sobre los Servicios sociales n'España. Madrid: Conseyu Xeneral del Trabayu Social.
  • LIMA, A. (Coord.) (2015). II Informe sobre los Servicios sociales n'España. Madrid: Conseyu Xeneral del Trabayu Social.
  • LIMA, A. y VERDE-DIEGO, C. (2014). Perfil profesional, funciones, espacios profesionales y población destinataria del trabayu social. En Pastor Seller, Y. (Ed.). Les práutiques curriculares nel Grau de Trabayu Social: supervisión y construcción de la conocencia dende la práutica profesional (pp. 105-139). Madrid: Universitas. 978-84-7991-433-2.
  • LIMA, A., VERDE- DIEGO, C. y PASTOR, Y. (2016). El trabayu social nos servicios sociales n'España. En Pastor, Y. y Cano Soriano, L. (Coord.) Polítiques ya intervenciones sociales ante los procesos de vulnerabilidá y esclusión de persones y territoriu: Un analís comparáu Méxicu-España (173-187). Ed. Dickinson. ISBN 978-607-02-6541-9 (Univ. Nacional Autónoma de Méxicu- UNAM) y 978-84-9085-644-4 (Dickinson)
  • LÓPEZ, J., y RENES, V. (2011). Una sociedá enchida, Carita ante la crisis: diagnósticu y propuestes polítiques.Servicios Sociales y Política Social,93, 67-82.
  • MARTÍNEZ, I. y CRUZ SANTOS, C. y IOAKIMIDIS, V. (2014). Reconceptualizando el trabayu social n'Europa del Sur: la torna de la política en tiempos de malestares. Servicios sociales y Política social, 2014, Vol. XXXI, (106), 11-24.
  • Pastor Seller, Y. (2011). Impact Effectiveness and Sustainability of Social Policies and Local Democracy Through the Social Involvement. Revista de Cercetare si Interventie Sociala, 35, pp. 7-27.
  • PASTOR-SELLER, Y. (2013). Situación actual del Trabayu Social n'España, Revista Servicios Sociales y Política Social, 103, pp. 111-119.
  • PASTOR-SELLER, Y. (2014) Les práutiques curriculares nel Grau de Trabayu Social: supervisión y construcción de la conocencia dende la práutica profesional (pp. 105-139). Madrid: Universitas.
  • PASTOR-SELLER, Y. (2016). Polítiques ya intervenciones sociales ante los procesos de vulnerabilidá y esclusión de persones y territoriu: Un analís comparáu Méxicu-España. Dykinson/Universidá Nacional Autónoma de Méxicu: Madrid.
  • PASTOR-SELLER, Y. (2017). Mechanisms for participation in the public system of social services in Spain: opportunities for the development of social work with a citizenist approach. European Journal of Social Work, http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13691457.2017.1283588 http://dx.doi.org/10.1080/13691457.2017.1283588
  • PASTOR-SELLER, Y., SÁNCHEZ, M. (2014). Analysis and Impact of the Economic Crisis and Regulatory Changes in the Needs and Benefits System Municipal Social Services: Analysis Case of Murcia-Spain. Revista de Cercetare si Interventie Sociala, 47, 7-31.
  • VERDE-DIEGO, C. (2016). Un rellatu sobre la vinculación ente'l trabayu social y los derechos sociales. RTS: Revista de Treball Social, 207, 21-39.
  • VERDE-DIEGO, C., CEBOLLA BONU, O. (2017). Deontoloxía profesional: la ética desfamada. Cuadiernos de Trabayu Social, 30(1), 77-95.
  • VILÀ A. (2014). La reforma local y el so impautu nos servicios sociales. Servicios Sociales y Política Social, Vol. XXXI (106), 25-47.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]