Teofrasto

De Wikipedia
Teofrasto
Vida
Nacimientu Ereso (es) Traducircirca 371 de edC
Nacionalidá Antigua Atenes
Muerte Atenes287 de edC[1] (83/84 años)
Estudios
Estudios Escuela peripatética (es) Traducir
Llingües falaes griegu antiguu
Alumnu de Aristóteles
Platón
Profesor de Estratón de Lámpsaco (es) Traducir
Bión de Borístenes (es) Traducir
Camaleón (es) Traducir
Neleo de Escepsis (es) Traducir
Timagora di Gela
Praxifanes (es) Traducir
Menandru d'Atenes
Demetrio de Falero (es) Traducir
Metrocles (es) Traducir
Oficiu botánicu, físicu, filósofuescritor
Trabayos destacaos De historia plantarum
De causis plantarum
Los Caracteres (es) Traducir
De sensu (en) Traducir
Metaphysics (en) Traducir
Movimientu Escuela peripatética (es) Traducir
Abreviatura en botánica Theophr. (IPNI)
Cambiar los datos en Wikidata
Aristóteles, Teofrasto y Estratón de Lámpsaco.

Teofrasto (en griegu Θεόφραστος; Ereso, ca. 371 e.C.ca. 287 e.C.)[2] foi un filósofu griegu. Coló a Atenes a una edá temprana, y primeramente estudió na escuela de Platón. Dempués de la muerte de Platón rellacionar con Aristóteles. El so nome yera "Tirtamo", pero conocer pol so llamatu "Teofrasto", que foi-y puestu por Aristóteles -según dizse- pa indicar la gracia de les sos disertaciones. Aristóteles mandó a Teofrasto los sos escritos, y designar como socesor nel Llicéu. Teofrasto presidió la escuela peripatética mientres 36 años, mientres los cualos la escuela florió grandemente. Una de les obres más importantes de Teofrasto foi'l so famosu llibru Sistema Naturae. Fixo la primer clasificación sistemática de les plantes basada nes sos propiedaes médiques. Por cuenta de toos estos trabayos sobre les plantes, ye de cutiu consideráu'l "padre de la botánica". Tres la so muerte, los atenienses honrar con un funeral públicu. El so socesor como cabeza de la escuela foi Estratón de Lampsaco.

Biografía[editar | editar la fonte]

Dempués de recibir la so primer introducción a la filosofía en Lesbos de parte d'un tal Leucipo o Alcipo, foi a Atenes y foi un miembru del círculu platónicu. Dempués de la muerte de Platón, venceyar con Aristóteles y con toa probabilidá acompañar a Estagira. La íntima amistá de Teofrasto con Calístenes, l'alumnu y compañeru d'Alexandru Magnu, la mención fecha nel so testamentu d'una finca de la so pertenencia en Estagira y los repitíos apuntes de la ciudá y de los sos museos na Historia de les Plantes son fechos que conducen a esta conclusión.

Aristóteles nomar nel so testamentu como tutor de los sos fíos, mandándo-y el so bliblioteca y los orixinales de los sos trabayos y designándolo como'l so socesor nel Llicéu cola so propia separación a Calcis. Eudemo de Rodas tamién fai alusiones a esta situación y dizse que Aristóxeno taba resentíu por esta decisión de Aristóteles.

Teofrasto presidió la escuela peripatética mientres trenta y cinco años y morrió en 287 e. C. So la so direición, la escuela florió almirablemente —hubo un tiempu nel qu'hubo más de 2000 estudiantes— y a la so muerte mandólu'l so casa con xardín y columnates como llugar permanente d'enseñanza.

Menandro tuvo ente los sos alumnos. La so popularidá poner de manifiestu nel respetu que-y profesaben Filipo, Casandro y Ptolomeo y pola desestimación total d'un cargu de irreligiosidad interpuestu contra él. Foi honráu con un funeral públicu, y "la totalidá de la población d'Atenes honrar grandemente, siguiendo'l cortexu hasta la tumba", según rellata Diógenes Laercio.

Obra[editar | editar la fonte]

Historia plantarum, 1549

Nos llistaos de los antiguos estiéndense les sos actividaes en tolos campos de la conocencia del so tiempu. Los sos escritos difieren probablemente pocu del tratamientu Aristotélicu de les mesmes temes, magar con detalles suplementarios.

Influyó nel so tiempu como un gran divulgador de la ciencia. Lo más importante de los sos escritos son dos avolumaos trataos botánicos:

  • Historia de les plantes (Περὶ φυτικῶν ἱστοριῶν α’-θ’; en llatín, De historia plantarum), en nueve llibros (orixinalmente diez).
  • Sobre les causes de les plantes (Περὶ φυτικῶν αἰτιῶν α’-ς’; en llatín, De causis plantarum), en seis llibros (orixinalmente ocho).

Estos trataos constitúin la más importante contribución a la ciencia botánica de tola Antigüedá hasta'l Renacimientu.

Los calteres[editar | editar la fonte]

La obra Los calteres o Calteres morales (Ἠθικοὶ χαρακτῆρες; en llatín, Characteres) y que consiste nun curtiu, brengosu y sogón bocetu de los tipos morales, que contién una invalorable descripción de la vida del so tiempu. Trátase, a última hora, del primer intentu escritu d'una sistemática de calteres. El llibru ta consideráu por dellos especialistes como un trabayu independiente; otros inclínense por sostener que son esquises qu'escribió de xemes en cuando y que fueron arrexuntaos y editaos dempués de la so muerte; otros son de la opinión de que Los calteres formaba parte d'un trabayu sistemáticu más ampliu; pero l'estilu del llibru contradiz esta opinión.

Teofrasto tuvo munchos asonsañador d'esta manera d'escribir, notablemente Joseph Hall (1608), Sir Thomas Overbury (1614-16), John Earle (1628) y Jean de La Bruyère (1688), quien inclusive tradució Los calteres.

Otres obres[editar | editar la fonte]

  • Calístenes o Sobre'l dolor (Καλλισθένης ἢ Περὶ πένθους; en llatín, Callisthenes sive de dolore), opúsculo perdíu.
  • Historia de la física (Περὶ φυσικῶν α’-ιη'), de la que se caltienen les siguientes partes:
    • Sobre'l fueu (Περὶ πυρός; en llatín, De igne).
    • Sobre los vientos ( Περὶ ἀνέμων; en llatín, De ventis).
    • Sobre les piedres (Περὶ λίθων; en llatín, De lapidibus).
  • Sobre les sensaciones (en llatín, De sensibus).
  • Una obra sobre metafísica, Airoptai (en llatín, Metaphysica), que probablemente formó parte d'un tratáu sistemáticu.

Dellos fragmentos científicos más pequeños fueron compilados nes ediciones de 1818 a 1821 de Johann Gottlob Theaenus Schneider (1750 - 1822), nes de 1842 a 1862 de F. Wimmer y na de bolsu Analecta Theophrastea.

Eponimia[editar | editar la fonte]

Abreviatura[editar la fonte]

L'abreviatura Theophr. emplégase pa indicar a Teofrasto como autoridá na descripción y clasificación científica de los vexetales. (consulta la llista de tolos xéneros y especies descritos por esti autor nel IPNI).

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

Na so versión, inicial esti artículu ye en bona parte traducción del testu de la edición de 1911 (clásica) de la Enciclopedia Británica (anguaño de dominiu públicu).

  1. «RSKD/Theophrastus» (en rusu). Real'nyj slovar' klassicheskih drevnostej po Ljubkeru. 
  2. Tiziano Dorandi, capítulu 2: Chronology, en Keimpe Algra et al. (1999): The Cambridge History of Hellenistic Philosophy (Tratáu de Cambridge d'historia de la filosofía helenística), páxs. 52 - 53. Cambridge.
  3. «Theophrastus» (inglés). Gazetteer of Planetary Nomenclature. Flagstaff: USGS Astrogeology Research Program.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Obres de Teofrasto[editar | editar la fonte]

  • Teofrasto: fragmentos del Tratáu de les lleis.
  • Teofrasto: Sobre les sensaciones.
    • Testu francés, con anotaciones nesti idioma, nel sitiu de Ph. Remacle: trad. francesa de Paul Tannery (1843 - 1904) na so obra Contribuciones a la historia de la ciencia helena (Pour l'histoire de la science hellène) de testu de la obra de Hermann Alexander Diels Doxógrafos griegos (Doxographi Graeci, Berlín, 1879); ed. de 1930, en París.
  • Teofrasto: Sobre les piedres (Περὶ λίθων).
  • Teofrasto: Sobre l'orixe de les plantes (Περὶ Φυτῶν Αἰτιῶν).
    • Llibru I: testu francés, con anotaciones nesti idioma, nel sitiu de Ph. Remacle: trad. de Émile Egger (1813 - 1885) y Eugène Fournier; ed. de 1887, en París.

Estudios sobre Teofrasto[editar | editar la fonte]

  • La inconsciencia de ser posterior a Aristóteles: la metafísica de Teofrasto (The Oblivion of Being after Aristotle: Theophrastus' Metaphysics).
  • Eneas de Gaza: Teofrasto.
    • Testu francés, con introducción y anotaciones nel mesmu idioma, nel sitiu de Philippe Remacle; trad. de Marie-Nicolas Bouillet (1798 - 1865). Hachette, 1859.