Socialismu autoxestionario

De Wikipedia

El socialismu autoxestionario o socialismu d'autoxestión ye'l sistema políticu que ta basáu na participación de les distintes comunidaes cercanes a la vida cotidiana colectivizada (empresa, sindicatu, llocalidá, partíu) na xestión de comunidaes polítiques cimeres (Estáu, federaciones, confederaciones, etc.).

Les comunidaes autogestoras del Estáu, Federación o Confederación seríen:

  • Comunidá llaboral, representáu polos sindicatos.
  • Comunidá ideolóxica, representáu por partíos.
  • Comunidá territorial, representaos por naciones o nacionalidaes del Estáu, Federación, o Confederación.

Apaeza la comunidá política cimera como Estáu o non, según les distintes concepciones socialistes autoxestionaries, dicha comunidá política va ser garante d'un plan económicu frutu de la participación del trabayador y ciudadanu nos distintu ámbitos de la so vida. Resulta imprescindible asina nos modelos d'Estáu autoxestionariu dotase d'un parllamentu tricameral o tricameralidad, compuestu por una cámara de baxa o parllamentu, cámara alta o senáu con una función de representación territorial y cámara llaboral cola representación sindical.

Antecedentes[editar | editar la fonte]

Como antecedentes del socialismu autoxestionario atópase en numberoses esperiencies históriques, teniendo bien presentes les circunstancies específiques de cada situación. Estes son dalgunes d'estes esperiencies:

Socialismu d'autoxestión nel mundu[editar | editar la fonte]

El socialismu d'autoxestión surde como alternativa a les esperiencies de socialismu real na URSS y asina va ser revindicado por socialistes y comunistes ensin alliniar a la URSS, como la República Federal Socialista de Yugoslavia. Pa dalgunos la esperiencia yugoslava baxu Tito foi paradigmática al respective de l'autoxestión.[1] Los principios del socialismu autoxestionario como ideoloxía del titoísmo fueron sintetizaos nel Programa de Liubliana, de 1958 (o Program Saveza Komunista Jugoslavije), qu'afirmaba que: "el socialismu ye un sistema social basáu na socialización de los medios de producción, en que la producción social ye dirixida polos productores direutos asociaos"; y que "el desenvolvimientu, mesmu baxu'l socialismu, tien de dar# en traviés de la superación de conflictos socioeconómicos endóxenos (contradiciones)".[2]

Nesti sistema de socialismu autoxestionario, denomináu tamién Samoupravljanje, dexábase la propiedá privada de los medios de producción y en servicios, en ciertos sectores económicos secundarios, y so ciertes llendes que varien según el país (en Yugoslavia podíen esistir empreses d'hasta cinco trabayadores en ciertes cañes). El restu d'empreses yeren públiques, y controlaes polos mesmos trabayadores de cada empresa, quien decidíen cómo entamase ya invertir, y ente quien se partíen los beneficios y perdes. Los productos de les empreses yeren darréu vendíos nel mercáu priváu, lo cual llevó n'ocasiones a la competencia ente empreses.[3][4]

Tamién Arxelia en 1963 intentó la esperiencia autoxestionaria, mientres el gobiernu presidíu por Ahmed Ben Bella. En Libia, empezar a construyir dende 1969 a 2011, mientres la Gran Yamahiriya Árabe Libia Popular Socialista dirixida por Crnel. Muammar Gadafi, basáu na Tercer teoría universal. De dalguna manera atopa un enclín similar nos Kibutzim d'Israel, especialmente ye los sos oríxenes. N'España el socialismu d'autoxestión ye revindicado por grupos d'izquierdes como'l Partíu Carlista,[5][6] Anticapitalistes y dellos sectores del Partíu Comunista d'España. Sindicatos como'l Frente Auténticu del Trabayu en Méxicu dende los años 1970 promueven tamién esta propuesta.

La teoría[editar | editar la fonte]

  • Propiedá social de los medios de producción a partir de determinaos niveles de volume d'empléu.
  • Xestión autónoma per parte de los trabayadores de la unidá granible.
  • Planificación descentralizada, desburocratización relativa basada n'actuaciones estatales de calter indicativu y non xerarquizáu (eliminación de fallos del sector públicu)
  • La Confederación o órganu común de los Estaos Confederaos namái s'ocupa de sectores clave: sistema bancariu, Facienda Pública (Imposición distributiva).
  • So estes condiciones déxase inversión estranxera y el mercáu en resultancies, pero correxíu, (eliminación de fallo de mercáu).
  • Derechu de cada partíu comunista a establecer la so propia vía escontra'l socialismu, d'alcuerdu a les condiciones socioeconómiques y carauterístiques nacionales (o rexonales) específiques que prevalecen en cada país (política de non alliniadura). Esto supón total independencia de cada federación al respective de les demás escoyíes democráticamente.
  • Camudar el conceutu d'internacionalismu proletariu (sumisión al partíu-guía) pol de solidaridá internacionalista.

L'autoxestión implica la propiedá social de los medios de producción y la descentralización máxima de les decisiones, lo cual nun torgar un alcuerdu o conexón con otros entes cimeros que tienen de ser representativos de la base. L'autoxestión total ye imposible nun réxime capitalista convencional, según nun réxime socialista de planificación central xerarquizada. Supón la participación de la base o los sos representantes en tolos entes o organismos del nivel cimeru, que conviértense n'unidaes sociales y alministratives llibremente constituyíes, xestionaes y coordinaes (cuestionar por tanto la dictadura del proletariáu anque se caltién la idea de la so posible utilidá).

Forma de xestionar la empresa[editar | editar la fonte]

  • Coleutivu obreru: Formáu pol conxuntu de los trabayadores. Órganu supremu de control y xestión de los trabayadores.
  • Conseyu obreru: Nes empreses con más de trenta obreros hai un conseyu, que puede tener de 15 a 120 miembros, y que s'escueye añalmente por sufraxu direutu de los trabayadores. Ye'l conseyu obreru que, en principiu, ye'l más altu organismu na xestión de la empresa. El conseyu resuelve sobre munches materies. Ente otres, no que se refier al plan añal de producción; el balance de la empresa; les inversiones; los creitos; la distribución del ingresu netu ente salarios y fondos de reserva o acumuladura, etc.
  • Comité de xestión: Compuestu de trés a once persones y del cual forma parte, por derechu propiu, el direutor de la empresa quien, cada trés meses, tien d'informar alrodiu de la marcha del plan añal de producción. Hai dellos asuntos que son de la competencia privativa del Comité. Ye lo qu'asocede, por casu, col nomamientu d'obreros pa cargos cimeros dientro de la empresa.
  • Direutor: Ye escoyíu conxuntamente por delegaos del comité de distritu y los del conseyu obreru y forma parte del comité de xestión. El so nomamientu ye por tiempu indefiníu; pero, anguaño, favorezse una reforma que tiende a establecer un periodu determináu. El Direutor entama y dirixe el procesu de la producción. Ye'l responsable direutu de que l'actividá de la empresa suxetar a les lleis en vixencia. Arriendes d'ello, tien el derechu y l'obligación de vetar tou alcuerdu del conseyu obreru que infrinja eses disposiciones. En casu de diferendo, somete l'asuntu ante'l comité popular de la comuña.[7]

¿Cómo distribúi los sos ingresos una empresa socializada?[editar | editar la fonte]

L'ingresu brutu d'una empresa ye'l que llogra cola venta de los productos. Con cargu al ingresu brutu dedúcense'l costu de los materiales emplegaos na producción y el fondu d'amortización, que se calcula atendiendo a la duración de los bienes de capital y acordies coles normes que rixen sobre la materia. Como la sociedá ye dueña de los medios de producción, la empresa pága-y una suma pol so usu. Nel intre, el conseyu obreru resuelvi lo que se fai col restu, esto ye, alrodiu de la parte que tien de destinase al pagu de salarios, a la inversión y al llamáu consumu coleutivu, esto ye, la construcción de viviendes, escueles, hospitales, cases de cultura, etc. El conseyu obreru ye, en principió, llibre pa resolver.[8]

Llibertá d'empresa[editar | editar la fonte]

La llibertá d'empresa autogestionada ta llindada poles direutrices del plan económicu ellaboráu democráticamente. Los sindicatos tienen de sirvir como elementu de conexón ente la clase obrera, pa evitar los desequilibrios escesivos ente les distintes empreses autogestionadas por cuenta de defectos d'estructura granible (non de baxa productividá, mala xestión, etc.). Amás tendrán de representar a los trabayadores si tienen conflictos con entes cimeros.

Referencies[editar | editar la fonte]

Ver tamién[editar | editar la fonte]


Enllaces esternos[editar | editar la fonte]