Kiya

De Wikipedia
Kiya
Vida
Nacimientu sieglu XIVedC
Nacionalidá Antiguu Exiptu
Muerte Amarna (es) Traducirsieglu XIVedC
Familia
Casada con Akenatón
Hermanos/es Akenatón
Pueblu Dinastía XVIII d'Exiptu
Cambiar los datos en Wikidata

Kiya foi una esposa secundaria del faraón Ajenatón, de la dinastía XVIII (hacia 1330 e. C.). La so esistencia foi una sorpresa pa los espertos na dómina de Akenatón, pos paecía salir a la lluz uno «rival» pa la célebre y formosa reina Nefertiti. Sábense bien poques coses alrodiu de Kiya, y namái pueden faese conxetures.

Procedencia de Kiya[editar | editar la fonte]

La figura de Kiya entemecer cola de Nefertiti desque fai la so apaición nos documentos de la dómina d'Amarna. Yá que los oríxenes de dambes muyeres siguen siendo un misteriu, suelse siguir una de los dos víes siguientes:

  • Una d'elles podría ser la princesa mitannia Taduhepa, llegada a la corte a principios del reináu de Akenatón pa xunir entá más l'alianza ente los dos imperios. Como yera costume, camudaría'l so nome por unu exipciu, y por ello les sos buelgues piérdense namás llegar.
  • O bien cualesquier de los dos podría ser fía d'Ai, hermanu de reinar madre Tiy, qu'ocupaba'l títulu de «Padre del dios». Esti estrañu títulu portar antes Yuya, el padre de la reina Tiy, y bien podría significar "suegru del faraón".

Magar antes solíase pensar en que Nefertiti yera la princesa Taduhepa, l'apaición de Kiya esvió les hipótesis y anguaño suelse pensar más en Nefertiti como la fía d'Ai, y en la mesma Kiya como la mitania reconvertida n'esposa del rei[1] con un nome cariñosu exipciu. Aun así, nun hai nengún datu qu'afirme tal teoría, y les figures de Nefertiti, Kiya y Taduhepa confundir mientres enforma tiempu, pa frustración d'exiptólogos y aficionaos.

¿Quién foi?[editar | editar la fonte]

Nun primer momentu, pensóse que la única muyer importante na vida de Akenatón foi la Gran Esposa Real Nefertiti, la so única compañera na so esperiencia relixosa y la madre de los sos seis fíes. Pero esto paez ser inciertu, como asina demuestra la esistencia de Kiya y los títulos que portó.

Como apaecida por arte de barrabiellu, atopamos por primer vegada a Kiya yá viviendo la nueva capital fundada por Akenatón y Nefertiti, Ajetatón (l'actual Tell el-Amarna). El so papel paez determinante na corte, y el so papel de segunda esposa fai-y merecedora de los títulos de Favorita del Rei o Esposa Bien Amada (Hemet mereryt aat) de Ajenatón. Tamién ocupaba un cargu oficial como sacerdotesa nel templu d'Atón, Maruatón.

Sicasí, magar lo sorprendente d'estos títulos, que paecen demostrar una rellación afeutiva con Akenatón, hai que remarcar que Kiya nunca portó'l cargu de gran esposa real que sí ocupó Nefertiti, el so gran rival. La bella reina cuntaba con derechos enxamás vistos antes nuna gran esposa real: yera representada col mesmu tamañu que'l so home, conducía'l so propiu carru, compartía audiencies, y, xuntos, la pareya real formaba'l nucleu de la nueva relixón atoniana. Kiya tuvo que contentase con un segundu puestu.

¿Cómo yera?[editar | editar la fonte]

Llegar bien pocos restos documentales nos qu'apaez Kiya. Sicasí, según Akenatón suel apaecer tocáu cola corona azul y Nefertiti cola famosa cofia que la caracteriza, tamién Kiya tien una señal identificativa clara que nos dexó afayala en delles representaciones.

Esta muyer, de notable guapura, suel dir tocada siempres con una peluca de corte gradiáu y dos grandes rimaes con forma circular. Les buelgues más formoses que dexó Kiya son les sos vasos canopos, topaos nuna tumba del Valle de los Reis (la KV55), que seríen finalmente utilizaos pola momia de varón topáu ellí, quiciabes el mesmu Akenatón. Nestos vasos comprueba un sorprendente paecíu ente la favorita del rei y el neñu Tutankatón.

Descendientes[editar | editar la fonte]

Ye bien conocíu que Nefertiti solo tuvo fíes, y que'l socesor de Akenatón, el rei neñu Tutankamón debió de ser o'l fíu o si acasu l'hermanu del faraón. Al confirmase la esistencia de Kiya, paecía abierta la posibilidá de que Tutankamón fuera'l neñu nacíu d'ella y de Akenatón, enclín que foi ganando munchos adeptos y qu'hasta apocayá paecía ser la más sólida. Esto vendría reforzáu pola paecencia físicu de madre y fíu, y les semeyances xenétiques topaes nes momies de Tutankamón y del cuerpu de la Tumba 55.

Tamién se plantegó que Kiya tuviera más descendencia, pero nun hai datos que demuestren tal teoría. Por más que se suxura, nun esiste una mención esplícita a una princesina de nome Kiya-Tasherit nin ye seguro que la "Favorita del rei" morriera pola mor del partu, como se pensó al ver delles imáxenes na tumba de la familia real. Créese que la finada nun ye Kiya, sinón la segunda fía del rei, Meketatón. Que fuera Kiya y non Nefertiti quien traxera a lluz a un varón tuvo que ser la principal causa del encumbramiento de Kiya a la solombra de la pareya real, y quiciabes diera motivos más que suficientes a la gran esposa real de guardar cierta envidia a la que podría considerar el so rival. Seique una rivalidá ente les dos muyeres de Akenatón fuera la causa de la desapaición súbita ya imprevista de dambes mientres el críticu añu 14 del reináu, ensin dexar buelga dalguna.

En 2010 fixéronse unos exámenes d'ADN, onde verifica que la verdadera madre de Tutankamon ye fía de Tiy y Amenhotep III, polo cual ye hermana de Akenaton, eso quier dicir que foi un incestu real y que Kiya nun dotó a Akenaton del herederu al tronu, el futuru rei Tutankamon.

¿Qué foi d'ella?[editar | editar la fonte]

Como se mentó antes, la pista de Nefertiti y de Kiya esmorecer tres l'añu 14 de Akenatón sobre'l tronu. Ye realmente frustrante ver cómo a partir d'esta fecha la nutrida familia real acaba en trés años amenorgada a Akenatón, la tercera de les sos fíes y Tutankatón. Tolos demás, van sumiendo ensin un motivu

De tolos personaxes el que más interés espertó siempres foi Nefertiti. ¿Morrió nel añu 14, dexando a un Ajenatón afaráu que nun volvió ser el mesmu? ¿O acasu afayó una combalechadura de la gran esposa real, que les sos creencies empezaben a divergir de les del so home? Esta hipótesis cobró fuercia nel so momentu, al afayase que la primoxénita de Ajenatón, Meritatón convertir en gran esposa real y suplantó en tolos testos a l'anterior reina. Nefertiti habríase "divorciáu" del rei, o sería recluyida nel palaciu norte de la ciudá, onde acabaría los sos díes escaecida por toos.

Anguaño, anque l'asuntu sigue siendo espinosu (quiciabes el más complicáu de too lo qu'arrodia la confusa dómina de Ajenatón), hai una corriente de pensamientu que caltién que Nefertiti nun cayó en desgracia, sinón tou lo contrario: foi xubida al rangu de correxente del so home, y tomó el nome de Semenejkara. Por cuenta de esto, sería Meritatón convertida na gran esposa real de Semenejkara, un matrimoniu de xacíu simbólicu que tenía como oxetivu caltener la dualidá esistente en tolos aspeutos de la civilización faraónica.

Mas, ¿por qué nun foi Kiya convertida en gran esposa real, si Nefertiti yera convertida en correxente? La razón podría ser que, si nun morrió daquella, quiciabes foi Kiya la muyer que cayó en desgracia[2] y que los sos restos fueron usurpaos por Meritatón. Mentes novelesques pensaron nuna intriga urdida pola celosu reina Nefertiti,[3] que consiguió acabar col so rival, y amás, convertise en reina-faraón. Como ye lóxicu, nada d'esto ye históricu, y l'inmensidá de llagunes nesti periodu dexen abierta cualquier posibilidá.

Otra hipótesis l'aventura Marc Gabolde, qu'argumentando que Kiya yera la mesma persona que Taduhepa, la fía del rei de Mitani, suxure qu'ella "pagó'l preciu" del deterioru de l'alianza ente Exiptu y Mitani, y foi devuelta al so país.[4]

La tumba[editar | editar la fonte]

El llugar onde pensaba soterrase a Kiya cuando ésta morriera sigui siendo un misteriu. Kiya sumió de la hestoria tan de secute como apaeció. Si morrió primero que Akenatón, quiciabes el so cuerpu reposó mientres un tiempu na tumba real de Akenatón, xunto a los cuerpos de Meketatón y de reinar madre Tiy, pa ser más tarde treslladáu a Tebas. Seique fueren puestos a salvo de saquiadores y de los enemigos de Akenatón pol so presuntu fíu, el faraón Tutankamón, nuna tumba nel Valle de los Reis.

Entá cuando nun se ta seguro dafechu, una serie d'investigaciones recién realizaes por un grupu de científicos y egipótlogos exipcios dieron nueva lluz sobre la misteriosa reina Kiya. En 2009, un exame por aciu diagnósticu por imáxenes reveló qu'una momia atopada na tumba KV35 y conocida como la Dama Nueva compartía un sorprendente asemeyáu físicu cola momia de Tutankamón. Esa evidencia llevó a la comunidá científica a suponer que s'atopaben delantre de la madre del Rei Neñu.[5] En setiembre de 2010, National Geographic dio a conocer los resultaos d'una investigación llevada a cabu por un equipu interdisciplinariu empobináu por Zahi Hawass, el mayor exiptólogu conocíu de l'actualidá. Nestes investigaciones, comprobar por aciu exámenes d'ADN que les momies de la KV35 son en realidá la güela y madre de Tutankamón.

Fixéronse diverses especulaciones alrodiu de que la momia de KV35 pudiera ser Kiya, por casu, Joann Fletcher, qu'identificó una peluca atopada cerca de la momia, como d'estilu nubiu, acomuñáu con Kiya.[6] Sicasí, los resultaos del analís d'ADN, publicaos en febreru de 2010 demostraron que la Nueva Dama foi la madre de Tutankamón, y esposa de Akenatón.,[5] según que foi hermana del so home, dambos fíos d'Amenofis III y la reina Tiye.[5] Esta rellación familiar esanicia la posibilidá de que la momia mentada perteneza a Kiya, porque nun se conoz nengún artefautu onde figure'l títulu de fía del dios a Kiya. Pola mesma razón tampoco puede pertenecer a Nefertiti.[7] L'informe conclúi que les candidates más indicaes seríen Nebetah o Beketatón, fíes menores de Amenofis III, de les que se desconoz que se casaren col so padre.[7]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. William J. Murnane. Texts from the Amarna Period in Egypt. Edited by Y.S. Meltzer. Atlanta: Society of Biblical Literature, 1995. (ISBN 1-55540-966-0) Page 9, pp 90–93, pp 210–211.
  2. Aidan Dodson & Dyan Hilton, The Complete Royal Families of Ancient Egypt, Thames & Hudson, 2004, p. 155.
  3. Nicholas Reeves. "The Royal Family." In Pharaohs of the Sun, ed. RE Freed, YJ Markowitz, SH D'Auria. Museum of Fine Arts Boston, 1999. (ISBN 0-8212-2620-7) Pages 91–92.
  4. Marc Gabolde. The End of the Amarna Period. Last updated 2009-11-05. (https://www.bbc.co.uk/history/ancient/egyptians/amarna_01.shtml)
  5. 5,0 5,1 5,2 Hawass Z, Gad YZ, Ismail S, Khairat R, Fathalla D, Hasan N, Ahmed A, Elleithy H, Ball M, Gaballah F, Wasef S, Fateen M, Amer H, Gostner P, Selim A, Zink A, Pusch CM (febreru de 2010). «Ancestry and Pathology in King Tutankhamun's Family». JAMA : the journal of the American Medical Association 303 (7):  páxs. 638–47. doi:10.1001/jama.2010.121. PMID 20159872. 
  6. Rob Goldberg, "Nefertiti and the Lost Dynasty," National Geographic Channel, 2007.
  7. 7,0 7,1 Hawass Z, et al. "Ancestry and pathology in King Tutankhamun's family". JAMA. 2010;303(7):eAppendix p.3.