Higuera de Calatrava

Coordenaes: 37°47′55″N 4°09′28″W / 37.7987°N 4.1579°O / 37.7987; -4.1579
De Wikipedia
Higuera de Calatrava
Alministración
País España
Autonomíasimple Andalucía
Provincia provincia de Xaén
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Higuera de Calatrava (es) Traducir José Jiménez López
Nome oficial Higuera de Calatrava (es)[1]
Códigu postal 23611
Xeografía
Coordenaes 37°47′55″N 4°09′28″W / 37.7987°N 4.1579°O / 37.7987; -4.1579
Higuera de Calatrava alcuéntrase n'España
Higuera de Calatrava
Higuera de Calatrava
Higuera de Calatrava (España)
Superficie 39.3 km²
Altitú 374 m
Llenda con Santiago de Calatrava, Valenzuela, Porcuna y Torredonjimeno
Demografía
Población 605 hab. (2023)
- 332 homes (2019)

- 287 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Xaén
0% de Andalucía
0% de España
Densidá 15,39 hab/km²
higueradecalatrava.es
Cambiar los datos en Wikidata

Higuera de Calatrava ye un conceyu español de la provincia de Xaén, Andalucía. Nel añu 2016 cuntaba con 632 habitantes, de los cualos, 333 son homes y 299 muyeres en base al Padrón Continuu por Unidá Poblacional del INE (2016). La so estensión superficial ye de 39.3 km² y tien una densidá de 16,08 hab/km². Asítiase a una altitú de 374 metros y a 40 quilómetros de la capital de provincia, Xaén.

Xeografía y relieve[editar | editar la fonte]

Los cortaos na piedra condicionen el relieve de la llocalidá y el so paisaxe.

El términu municipal de Higuera de Calatrava atópase enclaváu na estensa área conocida como campu de Martos y caracterízase por un paisaxe onduláu de llombes d'escasa elevación ente valles de ríos y regueros en tránsitu escontra'l valle del Guadalquivir. El valle del Saláu condiciona xeográficamente l'allugamientu de la llocalidá que s'asitia nun llateral del propiu valle.

Magar la suavidá xeneralizada del territoriu apaecen dellos accidentes xeográficos a manera de derribadorios de roca arenisca.

La altimetría del conceyu tien per estremos nel so puntu más so los 287 metros sobre'l nivel del mar que lleguen a dase na paraxa de La Hondonera hasta los 478 metros d'altitú que s'algamar nel puntu xeodésicu Haza de la Sierra.

centru

Conceyos estremeros[editar | editar la fonte]

Llendes del términu municipal de Higuera de Calatrava
Noroeste: Porcuna Norte: Porcuna Nordeste: Torredonjimeno
Oeste: Valenzuela Este: Torredonjimeno
Suroeste: Santiago de Calatrava Sur: Santiago de Calatrava Sureste: Santiago de Calatrava y Martos

Clima[editar | editar la fonte]

El clima de Higuera de Calatrava queda establecíu según la clasificación bioclimática p'Andalucía nel periodu 1961-2000 como tipu Mediterraneu continental de branos templaos. Magar pola so posición xunto a un valle suel trate afeutáu pol efeutu d'inversión térmica con mínimes dacuando considerablemente fresques y xelaes habituales nos meses d'iviernu.

Según la división climática de Köppen el términu municipal de Higuera de Calatrava atópase determináu como un clima Bsk (Secu d'estepa fría) d'una forma daqué alcontrada. Lo cual confirma que Higuera de Calatrava, atopar según los sos datos climáticos xenerales, nuna transición ente'l clima mediterraneu continental d'iviernos fríos y branos templaos.

Los siguientes datos de la tabla fueron llograos del Atles Climáticu Dixital de la península Ibérica. Universidá de Barcelona.

Mes Xineru !Febreru !Marzu !Abril


Mayu !Xunu !Julio !Agostu !Setiembre !Ochobre !Payares




Avientu !Media
Temperatura mínimo (°C) 3.7 4.7 6.4 8.3 11.5 15.5 18.7 18.7 16.0 11.6 7.5 4.8 11
Temperatura máximo (°C) 13.5 15.1 18.5 20.5 24.7 30.1 34.7 34.3 30.1 23.4 17.8 14 23
8.6 10 12.5 14.4 18.2 22.8 26.6 26.5 23.1 17.5 12.6 9.4 17
Pluviometría (mm) 51.7 65.8 42.3 55.2 37.0 19.5 5.3 4.9 25.9 45.2 71.1 76.3 557

Demografía[editar | editar la fonte]

El conceyu de Higuera de Calatrava vieno perdiendo población nes últimes décades llegando a la situación actual con 632 habitantes según el padrón municipal de 2016. Cuntando con una densidá demográfica de 16.08 hab/km²


Historia[editar | editar la fonte]

Prehistoria y Romanización[editar | editar la fonte]

Atopáronse distintos instrumentos de la dómina del Neolíticu qu'atestigüen la presencia humana nestes tierres dende siquier esa dómina. Ta tamién documentada l'apaición de cachos de cerámica ibérica, romana y árabe califal nos cortixos de Fuente Palacio y la Hondonera.[2]

De dómina posterior son los restos del pobláu La Talaya (Cobre final- Bronce antiguo) onde se reparen restos de fortificaciones.

A partir del sieglu II e.C. tola zona, qu'hasta entós tuvo controlada polos íberos pasa a control de los turris, pueblu que tuvo'l so allugamientu sobre'l Cuetu Castellar. Mientres el control del Imperiu romanu ya integrada na provincia de la Bética ta constatada la esistencia d'esplotaciones agropecuaries tipu “villae” ente les que s'atopen el Cortixu El Calvo, el de los Antoxos , el Cerrillo del Ecu o Porres ente otros. D'esta dómina caltién un diploma militar que foi atopáu nel Cuetu Franco del añu 225 d. C.[3]

Edá Media[editar | editar la fonte]

L'allugamientu actual de la villa tien el so orixe nuna alquería árabe de la que nun se conocen referencies escrites hasta la conquista cristiana.

En 1225 el rei Fernandu III de Castiella toma'l Castiellu y la Villa de Martos por aciu el Pactu de las Navas de Tolosa robláu col Emir de Baeza Aben Mohammad alies "Al Bayyasí (el baezano). En 1228 el monarca castellanu dona Martos y el so términu a la Orde Relixosa-Militar de Calatrava por aciu Carta de Privilexu Rodáu y Donación nᵘ 62 de los documentos reales. La Orde de Calatrava designó a la Villa de Martos cabeza del partíu del Andalucía, constituyéndose la Encomienda de Martos qu'entendía la mesma Villa de Martos, la Villa de Torreximeno, l'anexu de Xamilena, el Llugar de Santiago, la Figuera de Martos,la Torre d'Alcázar y de Venzalá, el Monte de Lope Álvarez, unes 200 yugadas na heredá de Arjona y la Villa de Porcuna, esta postrera la so entrega fadríase efectiva cuando fuera conquistada a los árabes. Les citaes Villes de la Encomienda de Martos convertir en territoriu cristianu-castellán fronterizu col reinu árabe de Granada per Xaén, Alcaudete y Alcalá la Real qu'entá permanecíen so la xurisdicción del reinu nazarí granadín, lo que dio llugar a continuos asedios y razzias (acaballaes) polos exércitos de los reis nazaríes de Granada pa tratar d'apoderales o escalales.

Mientres el sieglu XV la Figal de Martos sufrió distintes razias de los Moros nazaríes de Granada siendo les meyor documentaes les del 1408 y 1471.

  • Según la Crónica del Rei Don Xuan II de Castiella y Lleón compilada por Fernán Pérez de Guzmán nel añu 1779, el día 18 de febreru de del añu 1408 el rei nazarí de Granada llegó al Alcaudete, so la monarquía castellana, con un poderosu exércitu integráu por siete mil caballeru d'a caballu y cientu vente mil peonos (soldaos d'a pies,) y combatió duramente mientres día y nueche el Castiellu, ensin poder tomalo yá que yera defendíu por Martín Alonso de Montemayor y el so exércitu con gran bravura, repeliendo l'ataque, anque nun pudieron evitar que baltaren la rica vega de viñes, güertes y olivares. Como los nazaríes precisaben provisiones pa caltener el so exércitu y siguir l'asediu a Alcaudete, el rei de Granada unvió mil caballeru d'a caballu y munchos más soldaos d'a pies a la Villa de Alvendin pa traer pan(trigu). Enteraos l'Alcalde de Baena, l'Alcalde de los Donceles y l'Obispu de Córdoba de la llegada de los Moros a Alvendín, allegaron colos sos caballeros en socorru d'esta población, pero al llegar otros munchos Moros d'a caballu y a cuerpu procedentes del real de Alcaudete, los caballeros castellanos de Baena, los Donceles y Córdoba tuvieron que tornar a los sos cuarteles ensin poder torgar el pasu de los Moros, dau l'eleváu númberu d'efectivos del so exércitu.

Continua la Crónica de Rey Xuan II de Castiella, col lliteral siguiente na so gramática orixinal:

"Y el 22 de febreru de 1408, que foi día de San Pedro de Cátedra, salieren del real de Alcaudete otros dos mil caballeru d'a caballu, que partiéronse, los unos fueron contra la Figuera de Martos, y los otros poner al Saláu, y partiéronse dellos hasta trescientos d'a caballu y fuerónse contra la torre que dicen de los alárabes. Y tando cargando pan (trigu) na Figuera, los Moros que ende yeren alloriaos, foi la voz al Conde Don Fabrique que taba en Porcuna a una llegua de la Figuera onde los Moros taben. Y depués el Conde fixo repicar les campanes y mandó poner la so bandera nel campu y él armábase en cuantes que la xente llegábase. Y Luis Mexía y Ruy Barba, el so hermanu, con hasta diez a caballu fueron por onde yera'l rebato y como supieron que yera na Figuera fueron hasta allá y vieron como los moros poníen fueu al llugar, y pusierónse nun cuetu altu. Y en esti tiempu llegó don Enrique hermando del Conde Don Fabrique, con hasta trenta d'a caballu, ente colar diben Sueru de Nava, y Martin Alonso de Sosa, que yera portogues, y Ochoa Lopez,vizcaín, y Luis Mexía, y Ruy Lopez, gallegu, que embiaron dicir al Conde qu'anduvieren quanto pudieren porque los Moros dir col pan (trigu) que cargaren na Figuera y otros quedaben a quemar el llugar. Y quando juntáronse toos, dir contra los Moros diciendo ¡Santiago, Santiago!, a ellos que fuyen. Y don Fabrique colos que con él taben pasó'l Saláu, de manera que los Moros volvieron a fuir hasta que los llevaron en fuida hasta'l Monte que dicen de Lope Álvarez y tomaron un moru ladín,(llatín,que falaba llatín) del cual supieron que cerca d'ellí taben bien quinientos d'a caballu Moros, y más de dos mil peonos... Y plugo al nuesu Señor que los Moros fueron vencíos y morrieron dellos de caballu y de pies bien doscientos. Y ellí mataron el caballu a Don Enrique y dióle otru un escuderu natural de Baeza. Y hubieron los cristianos el réfugu de los Moros cientu y venti azémilas y venti caballos.Y vencida esta batalla'l Conde tornar a Porcuna..."

“Y domingu que fueron 29 de setiembre, dia de San Miguel, del dichu anu de 71, primero qu'amaneciera, dieron sobre dos llugares de la dicha Orde, que al unu dicen Santiago y al otru la Figuera de Martos, que estan a una llegua de la villa de Porcuna. Los quales fueron entraos y robaos, y quemaos de tou puntu, y presos y muertos los onbres, mugeres y ninos que nellos avia; salvo dalgunos que nuna torre de la felicidá Figuera fie salvaron. Y nun perdonaron dellos onbres y mugeres qu'a la yglesia se retrayeron, nin a un clerigo que revistíu estava... Y robaron tol ganáu que naquella tierra avia. Fueron los cativos que levaron, ente onbres y mugeres y ninos, quatrocientas persones pocu mas o menos. Y los muertos tantos o mas”

Con Reconquistar de Granada la zona pierde'l valor estratéxicu que tuviera hasta entós y sume el peligru de los ataques moros. Mientres esta dómina numberosos vecinos van partir a repoblar pueblos del antiguu Reinu de Granada como Arenas , en Málaga, o Loja. Coles mesmes tán rexistraos 3 vecinos que partieron escontra América mientres el sieglu XVI.

Edá Moderna y Contemporánea[editar | editar la fonte]

La Figal de Martos, apellidada asina pola so pertenencia a la mesma empieza a tramitar la so Carta de Privilexu na última década del sieglu XVI, consiguiéndola en 1600, momentu nel que pasa a denominase Higuera de Calatrava pola so pertenencia a la Orde de Calatrava.

El pueblu va vivir ensin más respigos de los que se tenga noticia hasta la Guerra Civil Española. Magar tres la sulevación el pueblu quedaría nel bandu republicanu, la meyora del frente na llamada “Campaña de l'Aceituna” dexó a la villa despoblada dende'l 14 d'avientu de 1936. Mientres la guerra'l pueblu marcó la llende ente dambes zones y ello dexó les sos infraestructures seriamente estropiaes y un númberu importante de cases parcial o totalmente derruidas.[5]

Rematada la guerra y cerrada la cárcel provisional que nun primer momentu instalar nel pueblu tornó la mayoría de la población. La Direición Xeneral de Rexones Afaraes empecipió les obres necesaries pa instalar un nuevu conceyu, mercáu, escueles, casa-cuartel de la Guardia Civi, casa rectoral y restauración de la Ilesia de la Inmaculada Concepción según decenes de cases sociales ente otres obres con cuenta de faer el pueblu habitable de nuevu.

Monumentos[editar | editar la fonte]

Castiellu calatravo (s.XIII-XIV)[editar | editar la fonte]

Torre del Homenaxe de Higuera de Calatrava

Anque con anterioridá pudiera esistir dalgún tipu de población menor o alquería en dómina musulmana la llocalización de Figal ta fuertemente amestada a la necesidá de poblar la frontera del Partíu de Martos col reinu de Córdoba y sirvir de vigilancia ante posibles entraes musulmanes al traviés del valle del Saláu. Por esta razón la Orde de Calatrava va llevantar el so castiellu direutamente empobináu escontra la frontera granadina. D'él sabemos por descripciones que foi un "pequeñu pero fuerte castiellu" qu'anque coles sos muralles destacaba'l torrexón como'l principal elementu defensivu siendo güei la principal muerte que se caltién a la vista.

La Torre del Homenaxe del castiellu ye de planta llevemente rectangular, construyida sobre fuertes murios de mampostería regular con sillarejo nes esquines. Orixinalmente cuntaba con hasta cuatro plantes de les que güei son perceptibles dos con claridá, les principales. Posiblemente una d'elles tea a un nivel inferior. Estos dos plantes cerrar con bóvedes apuntaes como elementu característicu común de les torres militares gótiques. Son dellos los elementos defensivos como les saeteras a distintes direiciones y los matacanes que coronaben los panales y protexíen toles bandes del torrexón. El principal d'ellos ye'l meyor calteníu y ta alliniáu col accesu a la torre. La puerta d'accesu ye estrecha, d'arcu de mediu puntu sobre jambas; y tamién estreches son les escaleres como un remediu defensivu.

De mayor nobleza son les decoraciones del pisu primeru nel que destaquen los restos d'un arcu polilobulado na ventana principal o los arcos apuntaos de lladriyu. El pisu últimu, güei desapaecíu al nivel de la terraza yera de menor entidá constructiva y de él son visibles entá los mechinales y los restos de la escalera que dexaben xubir hasta unu de los matacanes.

Alredor del torrexón permanecen d'una manera más o menos oculta restos como llenzos de muralles soterraos o semienterrados ente construcciones axacentes según otres construcciones del castiellu.

Ilesia de la Inmaculada Concepción (XVI)[editar | editar la fonte]

La tamién conocida como ilesia de la Purísima Concepción ye un templu góticu-renacentista construyíu a lo llargo del sieglu XVI y reformáu con posterioridá. Sobre'l so cortil llevantaba la medieval ilesia de Santa María, ilesia que va sirvir de puntu de partida siendo entá evidentes los sos restos nel muriu sur y fachada principal. Dende principios del sieglu XVI una vegada sumida l'amenaza islámica produzse un aumentu demográficu que fai de l'ampliación del templu una gran necesidá. Les obres van empezar a partir del segundu terciu del sieglu XVI y el proyeutu ye entá de tonu góticu. El planteamientu yera muncho más ambiciosu pero namái se van llevantar según proyeutu la cabecera del templu, altar mayor y capiyes llaterales. D'esta fase destaquen les columnes torsas o helicoidales fuertemente venceyaes col góticu llevantín y especialmente col casu de la ilesia arciprestal de Santiago Apóstol de Villena (Alicante). El restu del templu va acabar d'una manera probe colapsando en pocos años. Amás habría que destacar les bóvedes de crucería y los capitales platerescos d'un tonu muncho más clasicista.

La segunda fase de la obra que se va empecipiar a partir de 1590 va llevar la firma de Benito del Castillo. Una confirmación de la planta de salón con grandes columnes toscanes con altos entablamentos acabaos en cornisa hasta algamar l'altor de los arcos apuntaos de la cabecera, sobre ellos álcense los arcos de mediu puntu que sostienen l'armadura de madera y estremen llonxitudinalmente los trés naves. En 1600 col llevantamientu de la fachada principal y l'espadaña dar por acabaes les obres.

A lo llargo del sieglu XX va vivir dos importantes intervenciones. La primera per parte del arquiteutu del Obispáu de Xaén don Justino Flórez mientres los primeros años del sieglu XX. Reconstrúyese la cubierta y desmóntase y refuerza la fachada principal; amás reconstrúyese la fachada llateral. Na clave del arcu va quedar constancia del fin d'estes obres. La ilesia va perder la totalidá del so patrimoniu mueble mientres la Guerra Civil col asaltu y quema d'imáxenes y retablos el 27 de xunetu de 1936. A partir de 1942 la Direición Xeneral de Rexones Afaraes va intervenir, según proyeutu de don Ramón Payares Pardo, rehabilitando la ilesia y anovando óculo y espadaña siendo parcialmente fiel al estáu anterior.

Pilar bebederu (S. XVI)[editar | editar la fonte]

D'orixe desconocíu recibe'l nome de "pilastra vieya" y del bon estáu qu'amuesa con dos caños unu d'agua duce y otru salobre. Tradicionalmente el que meyor y más cantidá d'agua apurría a la llocalidá. Destaquen los restos de pilastres adosaes al bebederu posiblemente del sieglu XVI.

Paraxes y llugares d'interés[editar | editar la fonte]

Olmeda de Garcinegro
  • Cañu de riba.
  • Fuente Palacio y ermita de San Isidro
  • Vía Verde
  • La Pililla
  • El Pozu de la Orde
  • Regueru Garcinegro (o Barcinegro)

Fiestes llocales[editar | editar la fonte]

San Sebastián[editar | editar la fonte]

San Sebastián ye Patrón de la llocalidá. La so festividá foi recuperada nestos últimos tiempos. Tres la Fiesta Eucarística que se celebra na Ilesia Parroquial de la Inmaculada Concepción el pueblu axuntar nel Silu pa siguir la celebración con una verbena. Tradicionalmente esta fiesta supunxo un descansu mientres la campaña d'aceituna.

Selmana Santa[editar | editar la fonte]

La Selmana Santa de Higuera de Calatrava funde los sos oríxenes cinco siglos tras con cofraderíes como les de la Vera Cruz, del sieglu XVI, güei desparecida. Anguaño amuésasenos como una senciella pero rica Selmana Santa. Les principales procesiones concentrar mientres el Xueves y Vienres Santu cola salida procesional de los dos cofraderíes más importantes de la llocalidá: les d'El nuesu Padre Jesús Nazarenu y La nuesa Señora de los Dolores. Caúna d'elles cunta con imáxenes de cierta valía artística, obres de la escuela valenciana de los años cuarenta. El Vienres Santu pela nueche, yá entrando na madrugada del sábadu, percuerre les cais la bella imaxe de la Virxe de la Soledá.

Romería de San Isidro[editar | editar la fonte]

Tradicionalmente viénose celebrando mientres casi 70 años nel día 15 de mayu, magar, por decisión mayoritaria de los vecinos en consulta decidió treslladásela con cuenta de selmana y recuperar la festividá de San Sebastián. L'orixe d'esta romería hai que buscala na posguerra española, promovida pola Hermandá Sindical de Llabradores en hornor del santu llabrador. Les primeres romeríes celebrar nun cortixu hasta que s'afita la paraxa de Fuente Palacio como l'aparente pa llevantar la ermita al santu. Destaca la tradición d'Hermanos mayor, medianu y mozu; asina s'entama'l relevu na mayordomía añal que promueve la celebración de la romería.

Corpus Christi[editar | editar la fonte]

La celebración del día del Corpus Christi en Higuera de Calatrava implica amás de la celebración relixosa correspondiente una bella procesión que cada añu percuerre distintes cais de la llocalidá. Les cais al so pasu enguapecer con tiestos y mosaicos de cutiu pintaos y otres con serrín. La lluz, les flores y el color de les colgaduras otorguen gran dignidá a tan principal celebración. Hai de solliñar la bella custodia que procesiona, obra d'orfebrería cordobesa del sieglu XVIII.

Feria Medieval[editar | editar la fonte]

Nos últimos años foise consolidando la celebración d'un Mercáu y Feria Medieval pola qu'amás d'animar la llocalidá en feches veraniegues se promueven los valores patrimoniales del conceyu y la vinculación histórica del conceyu cola Orde Militar de Calatrava qu'alministró la villa dende'l sieglu XIII hasta'l advenimiento del estáu lliberal nel sieglu XIX. Destaquen espectáculos de cetrería, artesanía, pasacalles, música medieval y visites turístiques.

Feria y fiestes n'honor a los santos patronos[editar | editar la fonte]

Orixinalmente estes fiestes celebrar a principios de setiembre, pero la emigración fixo más aparente aprovechar la dómina braniza. Les fiestes celébrense teniendo per día grande o principal el día de San Roque, patrón xunto con San Sebastián, de la llocalidá. Verbenes, xuegos, concursos, feria de día, coros, conciertos y bailles animen l'ambiente.

El día de San Roque destaca pola celebración relixosa n'honor del Santu Patrón y l'ufrienda tradicional de "Los Pesos" cola que dende'l sieglu XVII los higuereños cumplen la so promesa por llibrar de la peste al pueblu cuando éstos encamentáronse-y. Destaquen les traques de pólvora qu'amburen na plaza n'honor de los patronos y tamién los fueos artificiales que se llancen dende'l recintu ferial.

Personaxes d'interés[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. La coleición d'antigüedaes arqueolóxiques del padre Fr. Alejandro Recio. Concepción Fernández-Chicarro. Boletín del Institutu d'Estudios Giennenses ISSN 0561-3590, Nᵘ 20, 1959, páxs. 121-162.
  3. Florentia iliberritana: Revista d'estudios d'antigüedá clásica, ISSN 1131-8848, Nᵘ 3, 1992 , páxs. 249-260
  4. Rellatu d'Historia de Higuera de Calatrava
  5. Ofensiva Nacionalista nel frente de Córdoba por D. José María Pulido de Torres.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]