Gramática xenerativa tresformacional

De Wikipedia

Gramática transformacional ye una espresión que designa al tipu de gramática xenerativa qu'utiliza regles transformacionales o otros mecanismos pa representar el desplazamientu de constituyentes y otros fenómenos del llinguaxe natural. En particular, el términu designa casi puramente aquelles teoríes que fueron desenvueltes na tradición chomskiana. Esti términu ye polo regular sinónimu del más específicu Gramática Xenerativa Transformacional.

Xeneración d'oraciones gramaticales[editar | editar la fonte]

Una gramática xenerativa, nel sentíu en que Noam Chomsky utiliza'l términu, ye un sistema de regles formalizáu con precisión matemática que, ensin necesidá d'información ayena al sistema, xenera les oraciones gramaticales de la llingua que describe o caracteriza y asigna a cada oración una descripción estructural o analís gramatical. Tolos conceutos daos a conocer nesta definición de gramática "xenerativa" van ser esplicaos y ejemplificados nesta seición. Les gramátiques xeneratives son de dos tipos: esti artículu ocúpase principalmente del tipu conocíu como gramática xenerativa transformacional (o a cencielles transformacional). La gramática transformacional foi empecipiada por Zellig S. Harris nel desenvolvimientu d'un trabayu sobre lo que denominó analís del discursu (l'analís formal de la estructura del testu continuu). Foi perfeccionada por Chomsky, quien-y dio, amás, una base teórica distinta.

Gramática de Harris[editar | editar la fonte]

Harris estremó nel conxuntu de les oraciones gramaticales d'una llingua dada dos subconxuntos complementarios: oraciones nucleares (kernel sentences) y oraciones non nucleares (nonkernel sentences).

Gramática chomskiana[editar | editar la fonte]

El sistema de Chomsky de gramática transformacional, anque desenvueltu coles bases del trabayu de Harris, difier d'este en dellos aspeutos.

Estructura fonda y estructura superficial[editar | editar la fonte]

Mientres los años cincuenta y sesenta del sieglu XX, Noam Chomsky desenvolvió'l conceutu de que cada oración tien dos niveles distintos de representación: una Estructura Fonda y una Estructura Superficial. La estructura fonda yera una representación direuta de la información semántica de la oración, y taba acomuñada cola estructura superficial (la que tiende a reproducir la forma fonolóxica de la oración) por aciu tresformamientos. Hai un tracamundiu bien estendíu según el cual la estructura fonda suponíase idéntica en toles llingües naturales (pa crear la Gramática Universal), sicasí, nun foi esautamente eso lo que Chomsky suxurió. Chomsky pensó que tendría d'haber considerables semeyances ente la estructura fonda de distintes llingües, y que eses estructures revelaríen propiedaes comunes a toles llingües que taben escondíes so la estructura superficial. Ye discutible que la motivación pa introducir los tresformamientos yera a cencielles faer gramátiques más (matemáticamente) poderoses, en llugar d'esplicar l'orixe de les variaciones sintáctiques ente les llingües. Anque, pa Chomsky, la capacidá d'una teoría gramatical a la de xeneralizase nel so analís de distintes llingües ye fundamental, dalgunes obres clave al entamu de la Gramática transformacional (por casu, la obra de Chomsky Aspects of the Theory of Syntax 1965) faen fincapié nel papel que xueguen los tresformamientos pa llograr el nivel necesariu de poder matemáticu nel componente sintácticu d'una gramática, que, na so opinión, les gramátiques estructuralistes, populares naquel momentu, nun ufiertaben. Chomsky tamién aprofia la importancia de los dispositivos apurríos pola moderna matemática formal pal desenvolvimientu d'una teoría gramatical.

Conceutos básicos[editar | editar la fonte]

Anque los tresformamientos siguen siendo importantes pa les teoríes actuales defendíes por Chomsky, él yá nun defende la idea orixinal de les estructures fondo y superficial. Nun principiu, introduciéronse dos niveles adicionales de representación: la Forma Lóxica (LF) y la Forma Fonética (PF); darréu, nos años noventa, Chomsky presentó un nuevu programa d'estudiu conocíu como minimalismu, nel que la Estructura Fonda y l'Estructura Superficial yá nun encaxar, ente que PF y LF permanecieron como los únicos niveles de representación.

Otru factor qu'enzanca entá más poder entender el desenvolvimientu de les teoríes de Chomsky ye'l fechu de que'l significáu d'Estructura Fonda y Estructura Superficial varió col correr del tiempu. Mientres los años setenta, dambos mentábense a cencielles como D-Structure y S-structure. El significáu de D-structure foise alloñando cada vez más del inicial dau a la Estructura fonda mientres los años sesenta. En concretu, la idea de que'l significáu d'una oración dependía de la Estructura Fonda dexó de tener sentíu cuando LF tomó'l so llugar. Al respeutu, ye conveniente unviase a los testos de Chomsky na so mocedá.

Conocencia llingüística innatu[editar | editar la fonte]

Los términos tales como "tresformamientu" pueden dar la impresión de que les teoríes de la gramática xenerativa transformacional entiéndense como un modelu de los procesos al traviés de los que la mente humana constrúi y entiende les oraciones. Chomsky cunta que nun ye asina: la gramática xenerativa modela tan solo la conocencia que subyace na capacidá humana de falar y entender. Una de les principales idees chomskianas ye que la mayor parte de dichu conocencia ye innatu y que toles llingües tán compuestes a partir d'una serie de principios, los que tan solo varien en ciertos parámetros (y de xacíu, el vocabulariu). Poro, un ñácaru puede tener una gran mira alrodiu de la estructura del llinguaxe polo xeneral, y solamente precisa deducir los valores de determinaos parámetros pa la llingua o llingües que tea deprendiendo. Chomsky nun foi'l primeru en suxurir que toles llingües comparten determinaos aspeutos; él cita filósofos que postularen les mesmes idees va dellos sieglos (por casu: Platón, Descartes o Humboldt), idees que nun s'integraron inda a un proyeutu científicu. Chomsky formuló una teoría científica de lo innato, en respuesta al modelu dominante d'entós (el conductismu). Adicionalmente, diseñó un conxuntu de propuestes téuniques bastante sofisticaes en rellación cola estructura del llinguaxe y, amás, ellaboró criterios fundamentales alrodiu de cómo tendría d'evaluase la calidá d'una Teoría de la Gramática.

Chomsky llega inclusive a afirmar que los ñácaros nun precisen aprender construcciones que sían específiques de cada llingua. Y el motivu d'esta afirmación ye que toes los idiomes paecen siguir el mesmu patrón de regles, lo que se conoz como Gramática Universal. Pero l'efectu d'estes regles y l'interacción ente elles puede variar descomanadamente dependiendo de los valores de determinaos parámetros llingüísticos universales (usu del llinguaxe). Esta atayante premisa ye unu de los estamentos nos que la Gramática Transformacional difier de la mayor parte de les escueles.

Teoríes gramaticales[editar | editar la fonte]

Mientres los años 60, Chomsky introdució dos idees centrales pa la construcción y evaluación de teoríes gramaticales. La primera yera la distinción ente competencia y actuación llingüística. Chomsky referir a la evidencia de que les persones, cuando falamos na vida cotidiana, de cutiu cometemos errores (por casu, empezar una oración y dexala a medies). Estos errores nel usu llingüísticu son irrelevantes pal estudiu de la competencia llingüística, una y bones la competencia ye la conocencia que dexa al ser humanu construyir y entender oraciones.

La segunda idea qu'introdució Chomsky taba en rellación cola evaluación de les teoríes gramaticales. Chomsky estrema ente aquelles que consiguen una adecuación descriptiva y aquelles que van más allá y consiguen una adecuación esplicativa. Les descriptives definen el (infinitu) conxuntu d'oraciones gramaticales nuna llingua en particular, ente que una gramática que llogra una adecuación esplicativa enfusa nes propiedaes universales de la llingua que resulta de les estructures llingüístiques innates que se topen na mente humana. Poro, si una gramática tien una adecuación esplicativa, ten de ser capaz d'esplicar los matices de les distintes llingües como relativamente pequeñes variaciones de los patrones universales del llinguaxe. Chomsky dicía que, anque los llingüistes tán entá abondo lloñe de llograr gramátiques d'adecuación descriptiva, pa progresar en dicha descripción gramatical ye imprescindible marcase l'adecuación esplicativa como meta. N'otres pallabres, los matices reales de llingües individuales pueden ser conocíos tan solo al traviés del estudiu comparáu d'una amplia cantidá de llingües.

«Llinguaxe-I» y «llinguaxe-E»[editar | editar la fonte]

Nos años 1980, Chomsky propunxo estremar ente I-Language y E-Language. Distinción similar, pero non idéntica a la de competencia y usu de la llingua. El llinguaxe-I en referencia al llinguaxe internu, ye l'oxetu d'estudiu de la teoría sintáctica, ye la representación mental de la conocencia llingüística que tien un falante nativu d'una llingua, y ye, poro, un aspeutu mental. Dende esta perspeutiva, casi tola llingüística sería una caña de la Psicoloxía. Llinguaxe-E refierse a munches otres nociones de lo que ye'l llinguaxe, por casu: llinguaxe como un ente de conocencia o de vezos de conducta compartíos por una comunidá. Chomsky espón que tales nociones de lo que ye'l llinguaxe nun son útiles pal estudiu de la conocencia innata del llinguaxe, tales como la competencia. Inclusive entá pudiendo ser sensatos, intuitivos y preseos n'otres árees d'estudiu. La competencia tan solo puede estudiase si trata la llingua como oxetu mental.

Gramaticalidá[editar | editar la fonte]

Chomsky contradixo los criterios hexemónicos mientres el sieglu XX suxuriendo que les nociones gramatical y non gramatical podríen definise de forma útil y dotándoles de sentíu. Un llingüista conductista radical diría que la llingua puede estudiase tan solo con grabaciones o trescripciones de conversaciones reales. El rol del llingüista centrar na busca d'aspeutos por aciu l'analís de dicha conversación, pero nun tendría de proponer hipótesis sobre'l por qué de la esistencia de dichos aspeutos, tampoco tendría d'etiquetar diches espresiones como "gramaticales" o "non gramaticales". Chomsky sostién que la intuición d'un falante nativu ye abondu pa definir la gramaticalidá d'una oración. Esto ye, que si a un falante d'español nativu paez-y difícil o imposible entender una secuencia determinada de pallabres n'español, puede dicise qu'esa secuencia de pallabres ye non gramatical.[1] Esti conceutu lliberó a munchos llingüistes d'estudiar la llingua por aciu corpus de fala, yá que agora víase facedera l'estudiu por aciu oraciones ideales. Ensin esti cambéu na filosofía del estudiu llingüísticu, la construcción de gramátiques xeneratives fuera práuticamente imposible, yá que son de cutiu los aspeutos escuros y raramente usaos d'una llingua los que dan información clave pa determinar la so estructura, y dichos exemplos son bien difíciles d'atopar nel usu cotidianu de la llingua.

Minimalismu[editar | editar la fonte]

El programa minimalista nun guarda nenguna rellación col movimientu cultural y artístico minimalista.

Una parte significativa del estudiu actual de la gramática transformacional ta inspiráu nel programa minimalista de Chomsky, descritu nel so llibru The Minimalist Program (1995). La nueva direición del estudiu envolubra la economía de la derivación y la economía de la representación qu'empezó a ser significativu nos años 1990, pero qu'inda yera un aspeutu bastante periféricu de la teoría de la Gramática Xenerativa Transformacional. La economía de la derivación ye un principiu qu'afirma que los tresformamientos namái asoceden cuando son absolutamente necesaries pa rellacionar traces interpretatives con traces non interpretatives. Un exemplu d'una traza interpretativa ye la inflexón nos nomes regulares n'español pa construyir el plural. perrus. La pallabra perros tan solo puede usase pa referise a dellos perros, nunca en referencia a un solu perru. D'esta forma la inflexón contribúi al significáu de la pallabra faciéndolo interpretativu. Cuando la información qu'apaez na inflexón verbal repite información que yá foi dicha pol suxetu, entós a esa información considérase-y non interpretativa. La economía de la representación ye'l principiu qu'afirma que les estructures gramaticales tienen de tener una razón pola cual utilícense y esisten. Por casu, la estructura d'una oración nun tendría de ser más estensa o más complexa que lo riquío pa cubrir les necesidaes gramaticales, (esti principiu nun gobierna en tolos casos). La descripción de dambos conceutos fecha nesti artículu ye bastante folgazana, ello ye que la formulación precisa de dichos principios ye una xera d'actual discutiniu ente distintos llingüistes.

Un aspeutu adicional del pensamientu minimalista ye la idea de que la derivación d'estructures sintáctiques tendría de ser uniforme, lo cual quier dicir que les normes sintáctiques nun se deberíen aplicar de manera arbitraria nun procesu derivativu. Por esi motivu la estructura fonda y la estructura superficial nun son referentes nel estudiu minimalista de teoría sintáctica.

Representación matemática[editar | editar la fonte]

En rellación col estudiu matemáticu de la gramática, una traza significativa de les gramátiques transformacionales ye que son más poderoses que les gramátiques llibres de contestu. Esta idea foi formulada por Noam Chomsky na Xerarquía de Chomsky. Anguaño paez haber consensu al afirmar que ye imposible llograr la descripción de llingües naturales por aciu l'usu de gramátiques llibres de contestu, (siquier, si dicha descripción basar en criterios chomskianos).

Tresformamientos[editar | editar la fonte]

Delles normes de la Gramática Xenerativa Transformacional son bastante sencielles, tales como:

La mayoría de les llingües suelen favorecer estes estructures, anque hai esceiciones. El xaponés ye una llingua que tiende a asitiar el nucleu sintácticu a la fin del sintagma, ente que l'inglés ye una llingua qu'asitia'l nucleu de normal al entamu del sintagma. Poques llingües siguen l'exemplu estructural del xaponés.

Ente que Chomsky y otros tantos llingüistes abandonaron munchos aspeutos de la Gramática Xenerativa Transformacional, esta teoría sigue siendo aplicada n'analís sintácticu y nel estudiu de l'adquisición del llinguaxe mientres la infancia.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Esta afirmación nun ye dafechu cierta. Ye posible qu'una oración seya gramatical y, al empar, ensin sentíu. Tal que diz Chomsky "incolores verdes idees duermen con fiereza". Tales oraciones nun tienen nengún sentíu, pero nun tán rellacionaes con una cadena de pallabres non gramatical como "home'l mordió perru el".

Radford, Andrew Transformational Grammar. Cambridge Text Books in Linguistics. 2003. Cambridge.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

=== Manuales de sintaxis transformacional n'inglés Manual escritu por Santorini, Beatrice y Kroch n'inglés sobre la sintaxis inglesa. Atópase en formatu "html". Esti otru manual ye abondo más completu.

Citation: Santorini, Beatrice, and Anthony Kroch. 2000. The syntax of natural language: An online introduction using the Trees program. Bien completu y abondo didácticu.