Gasolina

De Wikipedia
Gasolina
combustible de motor (es) Traducir, deriváu del petroleu y Amiestu
Cambiar los datos en Wikidata

La gasolina ye un amiestu d'hidrocarburos deriváu del petroleu que s'utiliza como combustible en motores de combustión interna con encendíu a chispa. Tien una mestura de 720 g/L (un 15% menos que'l gasoil, que tien 850 g/L). Un llitru de gasolina tien una enerxía de 34,78 megaxulios, aproximao un 10% menos que'l gasoil, que tien una enerxía de 38,65 megaxulios por llitru de carburante. Sicasí, en términos de masa, la gasolina tien una enerxía de 48,31 MX/Kg frente a los 45,47 MX/kg del gasóil.

Gasolina con plomu[editar | editar la fonte]

A partir de los años 20 y de resultes de los mayores requerimientos de los motores d'esplosión, derivaos del aumentu de compresión p'ameyorar el so rendimientu, empecípiase l'usu de compuestos p'aumentar el so octanaxe a base de plomu (Pb) y manganesu (Mn) nes gasolines. L'usu de antidetonantes a base de plomu y manganesu nes gasolines obedez principalmente a que nun hai xeitu más barata d'amontar l'octanaxe nes gasolines qu'usando compuestos d'ellos (Tetraetilu de Plomu-TEP-,Tetrametilu de Plomu -TMP- y a base de manganesu conocíu poles sos sigles n'inglés como MMT) comparando colos costos que traen les instalaciones que producen componentes d'altu octanaxe (reformación de naftas, desintegración catalítica, isomerización, alqui-lación, producción de eteres-MTBE, TAME-, etc.).

A partir de los años 70, l'usu de compuestos de plomu nes gasolines tenía dos razones: la primer, yera la comentada d'algamar l'octanaxe riquíu polos motores con mayor rellación de compresión y la segunda protexer los motores contra'l fenómenu denomináu Recesión del Asientu de les Válvules d'Escape (Exhaust Valve Seat Recession, EVSR) al par del llabor llubricante que'l plomu exerze na parte alta del cilindru (pistón, camisa, segmentos y asientos de válvula).

Efeutos negativos del plomu na gasolina[editar | editar la fonte]

Los metales "pesaos" (plomu, manganesu, mercuriu, cadmiu, etc.) resulten perniciosos tantu pal mediu ambiente como pa la salú humana. Afítense nos texíos llegando a desencadenar procesos mutagénicos nes célules. Dende'l puntu de vista de la salú, la presencia de plomu nel aire qu'alendamos tien distintos efeutos en función de la concentración presente y del tiempu a que se tea espuestu. Dalgunos de los sos principales efeutos clínicos, detectaos pol envelenamientu agudu con plomu, son interferencia na síntesis de la hemoglobina, anemia, problemes nel reñón, bazu y fégadu, según afectación del sistema nerviosu, los cuales puéense manifestar cuando se detecten concentraciones percima de 60 mg de Pb por cada 100 mililitros de sangre.

Nos años 70, ante los graves problemes de deterioru ambiental del planeta y el so impautu sobro los seres humanos que lo habiten, los gobiernos de los países empecipiaron una serie d'aiciones pa detener y prevenir esta problemática ambiental. Impunxéronse lleis que'l so fin consistió n'amenorgar pasu ente pasu l'usu d'aditivos basaos en plomu y manganesu de les gasolines. Les empreses petroleres viéronse obligaes a desendolcar nueves gasolines de mayor octanaxe ensin l'usu del plomu o'l manganesu. Per otru llau, los fabricantes de motores, tuvieron qu'entamar a utilizar materiales más resistentes que nun dependieren de la lubricación del plomu pal so meyor caltenimientu ( en concretu la meyora de la resistencia de los asientos de les válvules ).

Amás, p'amenorgar les emisiones de CO2 a l'atmósfera empezáronse a utilizar catalizadores, los cuales destrúyense rápida y irremediablemente col plomu faciéndolos incompatibles. La Unión Europea afitó qu'a ciertu un plazu pa la retirada de los combustibles con plomu del mercáu, el 1 de xineru de 2000, poro, ante la situación de dellos mercaos, la Comisión Europea concedió una moratoria a España, Italia y Grecia fasta'l 1 de xineru de 2002.

Carauterístiques[editar | editar la fonte]

Tienen de cumplise una serie de especificaciones riquíes por que'l motor funcione bien y otres de tipu ambiental, dambes regulaes por llei na mayoría de los países. L'especificación más carauterística ye'l índiz d'octanu ( MON, "motor octane number", RON "research octane number" o'l permediu de los anteriores), qu'indica la so resistencia que presenta'l combustible a españar.

N'España, nel 2008, comercializábense dos tipos de gasolina ensin plomu de distintu octanaxe caúna denominaes Ensin Plomu 95 y Ensin Plomu 98, anque les petroleres realizaben distintos cambeos na so composición p'ameyorar el rendimientu, y ufiertar productos llixeramente distintos que la competencia. Los sos precios, en payares de 2009, rondaben los 1,07 €/llitru para Ensin Plomu 95 y el 1,19 €/llitru para Ensin Plomu 98, según la petrolera.

Índiz de Pentanu[editar | editar la fonte]

L'octanaxe indica la presión y temperatura a que pue ser sometíu un combustible carburáu (entemecíu con aire) enantes d'autu-españase al algamar la so temperatura d'autoignición por cuenta de la llei de los gases ideales. Hai distintos tipos de gasolines comerciales, clasificaes en función del so númberu de octano. La gasolina más vendida n'Europa (2004) tien un MON mínimu de 85 y un RON mínimu de 90.

Composiciones químiques[editar | editar la fonte]

De normal considérase nafta a la fraición del petroleu que'l so puntu de ebullición alcuéntrase aproximao ente 28 y 177 °C (estragal que varia en función de les necesidaes comerciales de la refinería). De la mesma, esti subproducto subdivídese en nafta llixera (fasta unos 100 °C) y nafta pesada (el restu). La nafta llixera ye unu de los componentes de la gasolina, con unos númberos de octanu en redol a 70. La nafta pesada nun tien la calidá abonda como pa ser utilizada pa esi fin, y el so destín ye la tresformación pente medies de reformáu catalíticu, procesu químicu pol cual llógrase tamién hidróxenu, al empar que se aumentar l'octanaxe d'esta nafta.

Amás de la nafta reformada y la nafta llixera, otros componentes que s'usen na formulación d'una gasolina comercial son la nafta de FCC, la nafta llixera isomerizada, la gasolina de pirólisis desbencenizada, butanu, butenos, MTBE, ETBE, alquilatu y etanol. Les fórmules de cada refinería suelen ser distintes (inclusive perteneciendo a les mesmes compañíes), en función de les unidaes de procesu de que dispongan y según seya branu o iviernu.

La nafta llógrase por un procesu llamáu fluid catalytic cracking FCC (dacuando denominada gasolina de FCC) de gasoil pesáu. Si nun ta refinada pue tener hasta 1.000 ppm d'azufre. Tien alredor d'un 40% de aromáticos y 20% d'olefines. Los sos númberos d'octanu (MON/RON) tán alredor de 80/93.

La nafta llixera isomerizada (isomerato) llógrase a partir de la nafta llixera de destilación direuta, pente medies de un procesu qu'usa catalizadores sólidos en base platino/aluminiu o zeolíticos . Ye un componente llibre d'azufre, bencenu, aromáticos y olefines, con unos númberos d'octanu (MON/RON) alredor de 87/89.

La gasolina de pirólisis desbencenizada llógrase como subproductu de la fabricación d'etilenu a partir de nafta llixera. Ta compuesta aproximao por un 50% de aromáticos (toluenu y xilenos) y un 50% de olefinas (isobuteno, hexenos). Tien en redol a 200 ppm d'azufre. El bencenu que contién n'aniciu suel ser purificáu y vendíu como materia primero petroquímica. Los sos númberos d'octanu (MON/RON) tán alredor de 85/105.

El alquilato llógrase a partir de isobutano y butenos, pente medies de un procesu qu'usa catalizadores acedos (bien ácidu sulfúrico bien acedu fluorhídrico). Tampoco tien azufre, bencenu, aromáticos nin olefinas. Los sos númberos d'octanu (MON/RON) tán al redor de 94/95.

Historia de les gasolines n'España[editar | editar la fonte]

La primer gasolina comercializada n'España nun tuvo nenguna denominación particular. Ésta yera con plomu y de 85 octanos. Nos años 80 y cola evolución de los motores aumentó l'octanaxe a 91, y de la mesma entamose a comercializar una gasolina con plomu de mayor octanaxe, de 97, que la denominaron Gasolina Super. Asina, l'anterior gasolina entamó a denominase pasu ente pasu como Gasolina Normal. D'esta miente les gasolineres ufiertaron mientres munchos años Gasolina Normal 91 Octanos y Gasolina Super 97 Octanos.

Nel 1989 empecipiarónse a comercializar en masa los motores qu'utilizaben Gasolina Ensin Plomu, colo qu'entamó la comercialización de les gasolines denominaes Ensin Plomuu 95 y Ensin Plomuu 98. A mediaos y finales de los años 90 l'usu de gasolines ensin plomu entamó a ser notablemente superior que'l de les gasolines con plomu (a finales de 1999 un 40% de tolos coches que circulaben peles carreteres españoles usaben gasolines con plomu), polo que lo llargo de la década fueron retirando del mercáu la Gasolina Normal 91 con menos demanda cada vez, quedando namái la Gasolina Super 97 como gasolina con plomu.

Cuando la Xunión Europea punxo la normativa na que se retiraríen toles gasolines con plomu del mercáu enantes de xineru de 2001, a España concediéronlu una prórroga dada la cantidá de vehículos que consumíen esti tipu de combustibles con plomu qu'entá esistíen en territoriu nacional. A partir d'agostu de 2001 entamaron a retirar pasu ente pasu la Gasolina Súper 97 con plomu, pa finalmente, en xineru de 2002, prohibir por llei la comercialización de cualesquier tipu de gasolina con plomu. N'abril de 2001, el consumu de gasolina súper representaba'l 28,5% del total de les gasolines.

Per otra parte, les petroleres, ufiertaron un sustitutu a la Gasolina Super 97 con plomu qu'introducieron nel so mercáu al par que retiraben ésta. Según la petrolera la so denominación yera distinta: Repsol YPF "Nueva Súper 97"; Cepsa, "Nueva súper"; y BP, "BP Ecosúper 97 con sustitutivu del plomu". Estes nueves gasolines, llixeramente más cares, incluyíen un aditivu basáu en potasio (K) que reemplaza'l plomu. Aun asina y magar ser menos contaminante que'l plomu, El Gobiernu ordenó la so retirada pa finales de 2005. L'oxetivu fundamental consistía na retirada masiva de vehículos que peracaben por demás y producen muncha polución, debíu en gran parte por non tener catalizador (namái posible d'usar en motores de combustible ensin plomu). Tamién l'altu preciu d'esti sustitutivu motivó al so retiru. Nel 2004, el consumu de gasolina súper representaba'l 12% del total de les gasolines.

A partir de 2006 nes gasolineres namái esistíen Ensin Plomu 95 y Ensin Plomu 98. El que quixeren utilizar motores que nun soporten gasolines ensin plomu nin sustitutivos, podríen adquirir el sustitutivu de potasio aparte y entemecelo cola gasolina, anque s'encamentaba na midida de lo posible acondicionar el motor pa poder usase con gasolina ensin plomu, y dota-y d'un catalizador.

Componentes[editar | editar la fonte]

La gasolina algámase del petroleu nuna refinería. Polo xeneral algámase a partir de la nafta de destilación direuta, que ye la fraición llíquida más llixera del petroleu (quitando los gases). La nafta tamién se llogra a partir de la conversión de fraiciones pesaes del petroleu (gasoil de vacíu) n'unidaes de procesu denominaes FCC (craquéu catalíticu fluidizáu) o hidrocráquer. La gasolina ye un amiestu de cientos de hidrocarbonos individuales dende C4 (butanos y butenos) hasta C11 como, por casu, el metilnaftalenu.

Gasolina de Destilación Direuta: Ausencia de hidrocarburos non enchíos, de molécules complexes aromátiques- nafténiques. El conteníu aromáticu alcuéntrase ente 10-20%.

Cómo aforrar gasolina[editar | editar la fonte]

1. Gasolina más barato: Atope l'estación de gasolina cola gasolina más barato.

2. Recargar pela mañana: Ye muncho más eficiente enllenar el depósitu o tanque de gasolina pela mañana, xa que'l fríu fai que la densidá de la gasolina seya mayor. Asina va poder aforrar gasolina. Por cuenta de que la densidá ye indireutamente (Inversamente) proporcional al volume, d'esti xeitu va llograr depositar más gasolina.

3. Evite altes velocidaes: Por exemplu, conducir a 100 km/h frente a 130 km/h déxa-y aforrar un 15% el consumu de gasolina.

4. Nun acelere o frene sópito: Al acelerar y frenar selemente déxa-y aforrar gasolina hasta un 20%.

5. Neumáticos enchíos: Caltenga la presión del aire de los neumáticos, calténgalos bien enchíos. Un solu neumáticu del so coche enchíu 2 PSI menos de lo encamentao, pue amontar un 1% el consumu de gasolina.

6. La afinación y bon caltenimientu del automóvil contribúin al aforru de gasolina.

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]