Garbayuela

Coordenaes: 39°02′56″N 5°00′02″W / 39.048888888889°N 5.0005555555556°O / 39.048888888889; -5.0005555555556
De Wikipedia
Garbayuela
Alministración
País España
AutonomíaBandera de Estremadura Estremadura
Provincia provincia de Badayoz
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Garbayuela (es) Traducir Raúl Romero Cano
Nome oficial Garbayuela (es)[1]
Códigu postal 06690
Xeografía
Coordenaes 39°02′56″N 5°00′02″W / 39.048888888889°N 5.0005555555556°O / 39.048888888889; -5.0005555555556
Garbayuela alcuéntrase n'España
Garbayuela
Garbayuela
Garbayuela (España)
Superficie 84 km²
Altitú 487 m
Llenda con Agudo, Tamurejo, Siruela, Puebla de Alcocer y Fuenlabrada de los Montes
Demografía
Población 494 hab. (2023)
- 267 homes (2019)

- 241 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.07% de provincia de Badayoz
0.05% de Estremadura
0% de España
Densidá 5,88 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
garbayuela.es
Cambiar los datos en Wikidata

Garbayuela ye un conceyu español, perteneciente a la provincia de Badayoz (comunidá autónoma d'Estremadura).

Historia[editar | editar la fonte]

Garbayuela, foi un encruz de cam, una villa pola que pasaba la Cañada Real Segoviana que xunía Castiella de Norte a Sur. Un enclave arrodiáu de deveses, pinares, arrodiáu pel ríu Guadalemar y arropáu poles sierres de Mirabueno y los Villares. Dende'l visu de la so sierra, coronáu por un perantiguu Capo Celta, puede contemplase tola contorna de La Siberia, ensin escaecer la bella paraxa natural de Tabla Curtia, de remansadas y someres agües.

Faciendo un percorríu pola hestoria podemos empezar falando de la Sierra de Mirabueno. Ellí esiste ente un gran roquedo, ruines de lo que pudo ser una ciudá fortificada celta. Esta cortil cercada tien unos 300 m², los sos constructores aprovecharon los accidentes naturales simultaneando los murios de piedres con muralles que construyeron. Arrodiando la fortificación hai cinco cueves que evidencian que fueron habitaes pol home. Estes cueves son les siguientes: “Cuartu del Moru”, “les Lastras”, “La Cocina”, “La Sala Principal” y la Galería”.

Tamién s'atopó numberosos hachos prehistóricos, y otros instrumentos que evidencian qu'hubo un importante asentamientu. Amás esiste un barcal vistíu con enorme piedres, qu'a pesar de tar semiciego caltién agua qu'esquita.

Ye probable qu'esta cortil tamién esistiera mientres la ocupación árabe, formando parte de les comunicaciones ente Mérida, Sevilla, Córdoba, Almadén y Toledo. Una y bones los vecinos llamen a esta sierra El Castiellu, por cuntar la tradición qu'en tiempos antiguos habitar los moros. Amás esisten muertes na falda del monte de ruines medievales. Tamién puede deducise porque en Capilla esiste una ponte medieval llamáu de Garbayuela, d'orixe quiciabes romanu, con ocho arcos, güei bien maltrecho, fundamental na rede d'itinerarios de la Mesta, que s'asitia nes sos proximidaes en direición a Peñalsordo, evidenciando la importancia del llugar como nuedu de comunicaciones y de la ganadería trashumante.

Reconquista[editar | editar la fonte]

Estes tierres pertenecieron al reinu musulmán de Toledo hasta 1085 que fueron conquistaes por Alfonsu VI, rei de Castiella. Pero al tar el territoriu tan alloñáu de Toledo nun s'incorporó a Castiella y quedó como frontera ente moros y cristianos.

Ye nos años posteriores a la Batalla de las Navas de Tolosa en 1212 cuando la Siberia incorporar a Castiella. Como Garbayuela pertenez a Puebla de Alcocer la so hestoria cuerre paralela a la d'esta población. En 1225 conquístase Puebla de Alcocer. Yera un territoriu bien despoblado, pero a partir de 1288 produzse un gran emburrie al otorgar Toledo la primer carta de repoblación a Puebla de Alcocer en condiciones bien ventaxoses. Seria mientres estos años cuando posiblemente repoblárase Garbayuela.

A lo llargo de los años Puebla de Alcocer col so territoriu pasa en delles ocasiones a Toledo, nel sieglu XVI, xunir a Capilla adscritu a la Casa de Béxar y darréu a la Casa d'Osuna. En 1594[2] formaba parte de la Tierra de Belalcázar na Provincia de Trujillo.

Garbayuela constituyir en villa independiente a finales del sieglu XVIII, concretamente nel añu 1761.[ensin referencies]. A cambéu los sos vecinos tuvieron que pagar tres millones y mediu de ducaos. Dempués de ser villa llibre, surdió col rei un pequeñu problema, porque dende la concesión de villa hasta l'abonu de la cuantía había once vecinos más. Per caúnu d'ellos esixóse-yos 7.500 maravedinos. Dempués de cinco años de pleitu abonóse.

Edá contemporánea[editar | editar la fonte]

A la cayida del Antiguu Réxime la llocalidá constituyir en conceyu constitucional na rexón d'Estremadura, entós conocíu como Garvayuela. Dende 1834 quedó integráu nel Partíu xudicial d'Herrera del Duque.[3] Nel censu de 1842 cuntaba con 102 llares y 396 vecinos.[4]

A mediaos del sieglu XIX, yera Conceyu de la Provincia de Badayoz, dependiente de l'Audiencia Territorial de Cáceres y de la diócesis de Toledo.

Nel sieglu XX destacar la Guerra Civil Española, asitiada en zona republicana, la llocalidá nun sufrió fusilamientos dalgunos gracies al so últimu alcalde republicanu Aurelio Sánchez Grano de Oro.

Garbayuela, como tantos otros pueblos de la Siberia estremeña, venció al murniu pero necesariu fenómenu de la emigración nos años 60. Con una economía basada na ganadería ovina y na agricultura, nun podía caltener a les sos 1.200 habitantes. La metá de la so población partió a les grandes ciudaes p'atopar un futuru meyor, abandonando la tierra que los viera nacer.

Pero tal que demostraron los años, la so marcha nun significó l'olvidu, yá que cada añu tornen pa esfrutar y compartir colos que quedaron equí les fiestes y tradiciones del so pueblu.

Fiestes llocales[editar | editar la fonte]

  • San Blas (febreru)
  • La Enramá (Selmana Santa)
  • San Pedro (xunu)
  • Fiestes del Emigrante (agostu).

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Llibru de los Millones: Censu de población de les provincies y partíos de la Corona de Castiella nel sieglu XVI
  3. Cervantes Virtual [1]
  4. Conceyu Códigu INE -06-056 [2]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Páxina web sobre Garbayuela Cuadiernu de l'Alcaldesa de Garbayuela Adela Cardeñosa