Bucovina

De Wikipedia
Mapa étnicu de la Bucovina —rumana y ucraniana— según el censu rumanu del añu 2002.

Bucovina (ucraín: Букoвинa/Bukovina, rumanu: 'Bucovina') ye una rexón histórica d'Europa Oriental, asitiada nes estribaciones nororientales de los montes Cárpatos, estremada políticamente ente dos países, Ucraína (óblast de Chernivtsi) y Rumanía (judeţ de Suceava). La so estensión total ye d'aproximao 25.000 km².[ensin referencies]


Historia[editar | editar la fonte]

Monesteriu de Putna, en Bucovina, construyíu pol príncipe rumanu Esteban III de Moldavia ente 1466 y 1469.
Escudu del Ducáu de Bucovina sol Imperiu de los Habsburgu.

Na Antigüedá el territoriu que muncho depués se llamaría Bucovina tuvo habitáu polos dacios, escites y sármatas. L'Imperiu romanu apenes llegó a apoderar momentáneamente dellos sectores del territoriu integrándolo a la provincia de Dacia, magar el control territorial foi calteníu principalmente polos dacios llibres (carpos). Dende'l sieglu III les rexones más llanes fueron invadíes socesivamente polos godos, hunos, ávaros —nel sieglu IV—. Nel sieglu VII, ante los vacíos demográficos producióse una sustitución de población nel área septentrional, que tuvo como principales protagonistes a los llabradores eslavos, ente los cualos atopábense los pechenegas, y depués foi incluyida como Estáu vasallu de la Rus de Kiev y unu de los sos Estaos socesores: el Principáu de Galitzia-Volynia, que venció a la invasión del Imperiu mongol (ente fines del sieglu XIII y entamos del sieglu XIV), anque la población d'orixe daciu llatinizada (esto ye: rumana o "valaca") caltúvose predominante demográficamente nes zones montascoses y na metá sur del territoriu.

Nel sieglu XIV Bucovina pasó a ser el nucleu fundacional del Principáu de Moldavia, Estáu con preponderancia étnica y política rumana. Dempués de 1513, Moldavia empezó a pagar un tributu añal al Imperiu otomanu, pero permaneció autónoma y siguió siendo gobernada por un príncipe/voivoda rumanu, conocíu como domnitor o hospodar.

En mayu de 1600, el domnitor rumanu Miguel el Valiente consiguió xunir a los trés principaos rumanos medievales, Transilvania, Valaquia, y Moldavia, nun país qu'incluyía la entera Bucovina.

Por unos curtios periodos, mientres guerres, el Reinu de Polonia ocupó partes de Moldavia de norte. Sicasí, la vieya frontera quedó restablecida cada vez, como por casu nel 14 d'ochobre de 1703. El delegáu polacu Martin Chometowski afirmó "Ente nós y Valaquia (un nome utilizáu históricamente pa designar a Moldavia) Dios mesmu estableció'l ríu Dniéster como frontera" (Inter nos et Valachiam ipse Deus flumine Tyras dislimitavit).

Ente 1769 y 1774 l'Imperiu rusu quitó'l territoriu a los turcos. Sicasí, Turquía dexó Bucovina al Imperiu austriacu el 21 de xunetu de 1774 al tener de cumplir los trataos de Küçük Kaynarca consecuentes al Tratáu de Pasarowitz. Rusia aceptó tal cesión en cuenta de compensaciones territoriales en Galitzia. De cuenta que Bucovina pasó a ser parte del Estáu austriacu, facilitáu esto pola llucha ente les diverses etnies de la rexón —por casu, la guerra ente los maxares de la parcialidá szekeli y los rumanos moldavos que remató na batalla de Valea Albă. Entá tres la Revolución Lliberal de 1848 que tuvo como una de les sos implicaciones el tresformamientu del Imperiu austriacu nuna "monarquía dual" austrohúngara, Bucovina al igual que les rexones axacentes caltener so control direutu d'Austria —como un "Kronland" o " Territoriu de la corona"— hasta rematar la Primer Guerra Mundial en 1918.

Situación dientro del Imperiu austrohúngaru.

So la dominación austriaca pasó a formar parte de primeres de la diócesis de Radauti, depués Bucovina foi —dende 1787— un distritu de la Galicia y darréu —dende 1849— un territoriu direutamente gobernáu pola corona austriaca, como una de les provincies cisleithánicas (esto ye, baxu direutu poder de la corona de los Habsburgu), col nome de ducáu de Bukowina o Buchenland (n'alemán tamién significaba "País de les fayes" o "Fayedal"); siendo d'esa manera un estratéxicu "Kronland" (territoriu de la corona), un ducáu, que resultaba como una suerte de cuña económica y ideolóxica-cultural panxermanista na Europa Oriental, anque por maquiavelismu los burócrates que representaben a los intereses austriacos solíen ser naturales de Polonia: los llamaos "szluchta". Sicasí, la creación de la Universidá de "Czernowitz" (Czernowitz yera la xermanización del nome de la ciudá de Černovitsi) de llingua alemana y cátedres ideológicamente panxermanistes tendía a establecer na rexón élites "ilustraes" trescalaes de panxermanismu.

Al concluyir la Primer Guerra Mundial, Sfatul Ţării (El Conseyu del País) de Bucovina votó la unión con Rumanía, que foi ratificada pol Tratáu de Saint Germain-en-Laye de 1919. En 1940 Rumanía, col so rei Carlos II, viose obligada a aceptar un ultimátum soviéticu tocante al norte de Bucovina (Ocupación soviética de Besarabia y el norte de Bucovina). Al rematar la Segunda Guerra Mundial, toa Bucovina topar en poder de la XRSS tres la derrota del Tercer Reich. En 1947, polos Trataos de París estableciéronse les actuales llendes, quedando la metá norte de Bucovina integrada na URSS como parte de la República Socialista Soviética d'Ucraína, y la metá sur volvió formar parte de Rumanía. Tres la disolución de la URSS en 1991, la Bucovina septentrional pasó direutamente a l'actual república d'Ucraína, constituyendo la rexón o óblast de Chernivtsí, rexón qu'axunta a la mayor parte de la población y territoriu de la Bucovina septentrional, yá que tenía en 2006 una área de 10.410 km² y una población (75% ucraniana) d'aproximao 730.000 habitantes. Tocantes a la Bucovina meridional o Bucovina Rumana, la población y l'área territorial son aproximao similares, siendo complementaes pol pequeñu sector de la Bucovina septentrional que forma parte de la república de Moldavia.

Nome[editar | editar la fonte]

Moldovița. Agostu de 2005

Mientres la Edá Media, Bucovina foi'l nucleu históricu de Moldavia, recibiendo per parte de los rumanos el nome de Ţara de Les sos ('País Altu') en contraposición al Ţara de Jos ('País So'), denominación que recibió la llana Besarabia.

El nome Bukovina convertir n'oficial en 1775, cuando la rexón, hasta entós parte del Principáu de Moldavia, pasó a formar parte de les posesiones de la monarquía de los Habsburgu, que más tarde se convirtió nel Imperiu austriacu (1804) y depués (1867), nel Imperiu austrohúngaru. El nome oficial n'alemán, die Bukowina, que llevó la provincia mientres tol periodu en que tuvo gobernada polos austriacos (1775-1918) vien de la forma polaca Bukowina, que de la mesma vien de una pallabra común a les llingües eslaves que significa 'haya' (por casu, бук [buk] n'ucraín), emparentada tamién col alemán Buch.[1] Otru nome alemán de la rexón, das Buchenland, que tien un usu fundamentalmente lliterariu, significa tamién 'tierra de fayes'. Tamién en rumanu, en contestos lliterarios, utilízase dacuando'l nome Ţara Fagilor ('país de les fayes').

Anguaño'l nome nun ye oficial nin n'Ucraína nin en Rumanía, anque dacuando utilízase pa referise al Óblast de Chernivtsí (2/3 del territoriu del óblast constitúin la parte norte de Bucovina). En Rumanía falar de Bucovina del Norte pa faer referencia al óblast de Chernivtsí, y de Bucovina del Sur pa falar del distritu rumanu de Suceava, anque namái un 10% del distritu ye territoriu de la rexón histórica de Bucovina.

Xeografía[editar | editar la fonte]

La parte sudoccidental de Bucovina ye montascosa, correspondiendo a les fasteres septentrionales de los montes Cárpatos que señalen les llendes meridional y occidental de Bucovina. La parte nororiental ye una penillanura de depósitos aluviales (loessicos) correspondientes a la Llanura Sarmática.

El clima ye continental, con iviernos fríos (-4 °C temperatura medio de xineru) y branos templaos (25 °C de temperatura medio nel mes de xunetu) y un réxime de precipitaciones bien moderáu (aproximao 635 mm/añu); la mayor parte de les precipitaciones dar en forma d'agües mientres l'estivu.
Bucovina atópase avenada per numberosos ríos afluentes de la cuenca del mar Negru: Moldava, Siret, Prut y el Niestro ( Dniéster) (o Nistru), siendo'l postreru de los mentaos el que constitúi les llendes septentrional y oriental de Bucovina.

Población[editar | editar la fonte]

Anque más de la metá de la población yera considerada rural en 2005, los principales nucleos urbanos son: Chernovtsi (rumanu: Cernăoţi; ucraín: Чернівці), Černovtsy o Chernóvtsy en rusu y Czernowitz n'alemán y polacu) ciudá que fuera la capital y principal centru cultural, asitiada anguaño en territoriu ucraín como capital de la provincia homónima de Černivtsi ente que Suceava, Siret, Dorohoi y Câmpulung Moldevenesc, Rădăoţi topar en Rumanía.

Según el censu rumanu de 2002, na Bucovina Sur o Bucovina anguaño rumana'l 97,5% de la población ye rumana, habiendo una minoría del 1,2% d'ucraínos. Pela so parte, pa la Bucovina Norte o anguaño ucraniana, el censu ucraín de 2001 daba un 75% (684.168 persones) de nacionalidá ucraniana, ente que los falantes d'idioma rumanu se desglosan en 12,5% (114.600 persones) de rumanos y 7,3% (67.000 persones) de moldavos, con un 4,1% de rusos. Tamién hai grupos de xitanos. Al sureste de la rexón (distritos de Putila y Vizhnitsa) atópase la rexón históricu-etnográfica de Hutsúlshchina, habitada polos hutsules, subgrupu étnicu ucraín, influyíos culturalmente polos rumanos y otros pueblos balcánicos, magar se autoidentifican como ucraínos.

Economía[editar | editar la fonte]

Los suelos son bien fértiles, lo cual facilitó la esistencia de mestos montes. La superficie forestal cubre un 60% del territoriu; les hayas ocupen les altitúes medies y les coníferes (principalmente abetos) les zones elevaes. La esistencia de montes favoreció la industria maderero. Sígue-y n'importancia l'agricultura de ceberes nes rexones llanes. Esiste dalguna actividá minera con pequeña estracción de petroleu y sal.

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]