Alozaina

Coordenaes: 36°43′33″N 4°51′29″W / 36.725833333333°N 4.8580555555556°O / 36.725833333333; -4.8580555555556
De Wikipedia
Alozaina
Alministración
País España
Autonomíasimple Andalucía
Provincia provincia de Málaga
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde d'Alozaina Antonio Pérez Rueda
Nome oficial Alozaina (es)[1]
Códigu postal 29567
Xeografía
Coordenaes 36°43′33″N 4°51′29″W / 36.725833333333°N 4.8580555555556°O / 36.725833333333; -4.8580555555556
Alozaina alcuéntrase n'España
Alozaina
Alozaina
Alozaina (España)
Superficie 34 km²
Altitú 386 m
Llenda con Casarabonela, Guaro, Tolox, Yunquera y Coín
Demografía
Población 2065 hab. (2023)
- 1050 homes (2019)

- 1001 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.12% de provincia de Málaga
0% de Andalucía
0% de España
Densidá 60,74 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
alozaina.es
Cambiar los datos en Wikidata
Vista de Alozaina dende la carretera a Casarabonela.

Alozaina ye un conceyu español de la provincia de Málaga, Andalucía. Ta asitiáu ente Tolox, Yunquera y Casarabonela, nes estribaciones de la Sierra de les Nieves na so transición escontra la Hoya de Málaga. La Sierra de les Nieves asitiar ente dos reserves de la biosfera, nella alluga'l 34% de les especies amenaciaes de Málaga y la metá de les que tán en peligru d'estinción. En 2014 candidata a ser declarada como Parque nacional. Nel añu 2016 cuntaba con 2.030 habitantes.[2] La so estensión superficial ye de 33,85 km² y tien una densidá de 66,23 hab/km². Les sos coordenaes xeográfiques son 36º43' N, 4º 51' O. Asítiase a una altitú de 386 metros y a 52 quilómetros de la capital de provincia, Málaga.

El xentiliciu de los habitantes d'esti pueblu ye Pechero o Pechera; esti nome provién d'un antiguu impuestu llamáu "el pechu", que los habitantes d'esta llocalidá yeren los primeres en pagalo

Historia[editar | editar la fonte]

Prehistoria[editar | editar la fonte]

Del Paleolíticu Cimeru (periodu Solutrense) data un pequeñu idolillo en forma de fusu, que se caltién nel Muséu Provincial de Málaga, qu'atestigua tamién la presencia del home mientres el Neolíticu y dómines posteriores. Del Neolíticu son los restos de la zona denomada “la llaná”, onde esistía un pobláu con una necrópolis bien amplia, pero yá afarada de la que namái queden 3 tumbes en bon estáu de caltenimientu.

Na "Cueva de la Mesa " afayóse un enterramientu y dos trompetillas d'oru de la Edá del Bronce, que s'atopen nel Muséu Arqueolóxicu de Málaga. De la dómina de los íberos, seique fenicios, atopáronse tumbes con vasíes decoraes y otros oxetos.

Edá Antigua[editar | editar la fonte]

Esisten muertes urbanes romanos, atopándose na paraxa de Ardite asentamientos de families qu'habitaben la zona de forma estable pero ensin llegar a conformar una urbe, colo que se supón emprestaben servicios a los viaxeros qu'utilizaben esta zona como descansu na ruta escontra Acinipo (Ronda) o escontra Cartima o Malaca, buscando la salida al mar. Estos pobladores teníen como forma de vida l'agricultura y la ganadería a pequeña escala. Entá s'acolumbra lo que foi una pequeña necrópolis nel denomináu Cuetu de Ardite.

Los romanos tamién dexaron la so buelga nel partíu del Monte (zona de Albar), onde s'atoparon una columna y una especie d'ara, y na zona del Valentín tamién ye rica en restos romanos y árabes. Apaecieron ánfores n'Italia roblaes por alfareros d'estes tierres que supuestamente les utilizaben pa comerciar con elles o enllenales d'aceite p'alimentar al Imperiu, anque nun s'atoparon restos de molín d'esta dómina, anque posiblemente esistieren.

Edá Media[editar | editar la fonte]

Cartelu informativu del castiellu del sieglu XV de Alozaina. Semeya sacada en 2005.

Cola llegada de los musulmanes constrúin les talayes de Ardite y de "Aloçaina", que se convertiría nuna pequeña fortaleza, orixe de la villa y que dio nome al pueblu.

La presencia musulmana ye muncho más evidente, y nel s. VIII yá s'introduxeren esplotaciones agrícoles na so alfoz. La población cunta col xentiliciu de “pecheros” y que ta en contraposición al de los habitantes de la vecina Casarabonela, conocíos como “moriscos”. Estos apellativos tienen el so orixe na conquista polos Reis Católicos. Rindida Álora y tomada aquella baxa zona, tamién por eses feches cai Alozaina, el 20 de xunu de 1484. Comoquiera que'l términu foi repobláu con xentes veníes de fora, amás de los que se quedaron y nun participaron en nenguna revuelta, toos de la mesma tuvieron en cierta midida bienes y faciendes, polos que teníen que pagar “pechu” o tributu. Esto ye, que col vocablu “pechero” denominar a tolos súbditos de la Corona que nun yeren nobles y, por tanto, nun taben exentos de tributos. El términu “pechero” atribuyir a les xentes de Alozaina porque yeren fieles nos pagos.

N'efeutu, terminada la campaña de Álora con tomar de la plaza'l venti de xunu de 1484 polos Reis Católicos, éstos deciden siguir la llucha pola garbía malagueña, dirixiéndose escontra Casarabonela, qu'opón resistencia, llegándose a lluchar nes güertes de la so alfoz con grave frayo pa les tropes cristianes. El rei refacer en Álora y unvia al Conde de Belalcázar por que pacifique la zona, mientres él diríxese escontra Alozaina qu'ufiertara la so rindición, xunto con Jorox, al Marqués de Cádiz, por aciu cartes que suscribieron los Alfaquíes de la villa, apavoriaos pol asaltu y rindición en Álora.

Realícense les ceremonies d'entrega de la villa y el rei vuelve al so Real en Álora. Mentanto'l Conde de Balalcázar sigue intentando pacificar l'Alfoz de Casarabonela pero nuna de les escaramuzas ye mancáu de muerte. Les consecuencies nun se faen esperar y la villa de Alozaina ye amburada, baltaos los campos, ente otros los bien granibles de Ardite, y afaraes les colleches. Alozaina se despuebla y asina va permanecer dalgún tiempu. Ye'l destín de munchos llugares reconquistaos, ocupación, destrucción y posterior repoblación por cristianos vieyos a los que se-yos apurre tierres y bienes. Asina se va creando la nueva villa de Alozaina, yá como asentamientu abiertu alredor de los restos del so castiellu.

Edá Moderna[editar | editar la fonte]

Surde nel sieglu XVI la rebelión de los moriscos y Alozaina protagoniza un notable sucesu nes escaramuzas y lluches que van asocediéndose hasta ser totalmente apoderada.

N'abril de 1570, informáu Abén Aboo, cabezaleru de la rebelión, de los acontecimientos de Ronda, unvia al so hermanu El Galip por qu'encabece el gallaríu dende l'Axarquía hasta la Serranía de Ronda. El Galip cai presu en Álora y ye condergáu a muerte. Los monfíes rondeños axuntar en Tolox y escalen Alozaina el siete de xunetu de 1570. Los socorros nun tarden en llegar, pero nun pueden evitar la destrucción de delles viviendes.

Torrexón de María Sagredo.

El cinco de xunetu xúntense aguardando la llegada d'El Galip, en Tolox, trés mil homes empobinaos por Alfor, Lorenzo Alfaquí y el Jubeli y alcuérdase colar sobre Alozaina, que taba habitada por cristianos, avanzando pel camín de Yunquera, y queden emboscados y preparaos pal ataque'l siete de xunetu. El xueves, ocho de xunetu, según Mármol Carvajal baxen escontra la villa formando escuadrones aparentando ser cristianos que veníen d'El Burgo, engañando a los observadores que trabayaben los campos. Sicasí hai unes escaramuzas con dos segadores y suple l'alarma. Empiecen a tocar les campanes a rebato y alleguen dos escuderos, pos el restu taben en Coín. Mientres unu va en busca de socorru, l'otru, Ginés Martín, se apresta a la defensa. Recurre a les muyeres y neños y dellos homes qu'atopa, yá que cuasi toos taben trabayando. Les muyeres asumen el papel de defensores, vistiendo ropes y sombreros masculinos y asitiándose visibles, pa dar sensación d'alerta y defensa. Los moriscos pártense y ataquen, cayen diecisiete d'ellos y mancaos más de setenta.

María Sagredo ve cayer al so padre Martín Domínguez, y engarrando como esforciáu varón, defende una torre pola que yá esguilaben los atacantes. Da muerte a un moriscu y manca a otros munchos. Viendo que nun consigue detenelos refúndia-yos unes truébanos qu'ellí había de les que s'esprende un ensame d'abeyes qu'ataca y escuerre a los sitiadores. Aquella mesma tarde llegaron socorros y Arévalo de Zuazo llega a otru día y dexa guarnida la villacon soldaos.

Felipe II premia a esta heroína nomándola Alférez de los Tercios Españoles con graduación y emplegu y dándo-y heredaes en Jorox como dote pal so casoriu, como antes reseñábamos.

Edá Contemporánea[editar | editar la fonte]

A mediaos del sieglu XIX la villa de Alozaina vivió una dómina bien espolleta. Tenía cerca de 4000 habitantes y editábase un periódicu, El Reformista Alministrativu, que dirixía F. Martín de la Curz. Cuntaba, amás con tres librería y otros tantos corresponsales del periódicu y dos médicos. Nel terrén industrial, esistíen dos molinos de zumaque, nueve d'aceite y seis de farina. L'afición a la música yera tal que, amás de nuesa pernomada Banda, fundóse un coru parroquial y faíense representaciones de zarzueles.

Monumentos y llugares d'interés[editar | editar la fonte]

Ilesia de Santa Ana.
  • Cascu antiguu
  • Ilesia de Santa Ana
  • Fonte del Albar
  • Arcu de Alozaina
  • Parque Mirador del Castillo
  • Torrexón de María Sagredo
  • Hoyos de los Peñones
  • L'Aldea de Jorox

Política y alministración[editar | editar la fonte]

L'alministración política del conceyu realízase al traviés d'un Conceyu de xestión democrática que los sos componentes escoyer cada cuatro años por sufraxu universal. El censu eleutoral ta compuestu por tolos residentes empadronaos en Alozaina mayores de 18 años y nacionales d'España y de los restantes estaos miembros de la Xunión Europea. Según lo dispuesto na Llei del Réxime Eleutoral Xeneral,[3] qu'establez el númberu de conceyales elegibles en función de la población del conceyu, la Corporación Municipal de Colmenar ta formada por 11 conceyales. Na llexislatura vixente (2007-2011), el Partíu Socialista Obreru Español d'Andalucía tien 7 conceyales frente a 4 que tien Izquierda Xunida Los Verdes-Convocatoria por Andalucía (IULV-CA).[4]

Conceyu de Alozaina.
Alcaldes dende les eleiciones de 1979
Llexislatura Nome Partíu
1979-1983 Enrique Enriquez del Ríu Partíu_1=PSOE-A n/d
1983-1987 José Colorada Sánchez PSOE-A
1987-1991 José Colorada Sánchez
Antonio Blanco Cueto
PSOE-A
IULV-CA
1991-1995 Antonio Blanco Cueto IULV-CA
1995-1999 Antonio Blanco Cueto IULV-CA
1999-2003 Antonio Blanco Cueto IULV-CA
2003-2007 Antonio Blanco Cueto IULV-CA
2007-2011 Francisco Guzmán Pardo
Antonio Pérez Rueda
PSOE-A
PSOE-A
2011-2015 Antonio Pérez Rueda PSOE-A
2015-2019 Antonio Pérez Rueda PSOE-A
2019-2023 n/d n/d
2023- n/d n/d

Cultura[editar | editar la fonte]

Alozaina cuenta con un coru rociero, una agrupación teatral, un grupu de baille, delles cantantes de copla y la Banda de Música de Alozaina, la más antigua de la provincia de Málaga. Y amás del llamáu "Grupu de La Pasión", mozos que dende 1987 rescaten una tradición perdida tres la Guerra Civil: La representación de La Pasión en direuto cada Selmana Santa. Siendo una de les más interesantes de la provincia de Málaga pol so singular puesta n'escena. Una representación qu'en 2012 cumplió la so 25 aniversariu con una esposición de les 110 meyores fotografies d'esti cuartu de sieglu. www.lapasiondealozaina.com

Gastronomía[editar | editar la fonte]

De la gastronomía de Alozaina pueden destacar el coneyu al ajillo con tomate, el gazpachu, el gazpachuelo, el pan de figu, los roscos de vinu, les rosquíes de miel, el salmorejo, la sopa de caldu percima y la sopa fervía. Señalar la importancia que tienen l'aceitunes aliñás na gastronomía.

Festividá[editar | editar la fonte]

A finales del mes de Febreru celebra'l Antroxu de la Farina, primer fiesta de Alozaina. Esta fiesta ye orixinal una y bones los vecinos salen a les cais con bolses de farina y a los vecinos/as o visitantes que s'atopen pasiando los enharinan.

Les persones mayores qu'habiten nel pueblu rellaten que d'antiguo, los mozos del pueblu enharinaban a les moces en busca de "noviería"; por ello, l'home enharinaba a la muyer que quería "pretender" y si ésta respondía-y col mesmu xestu quería dicir que taba interesada pol.

Al pie de esta fiesta, ye bien típicu'l baille de la rueda y l'entierru de la sardina.

A finales del mes de xunetu celebra la feria n'honor a Santiago y Santa Ana los patrones de la llocalidá. Los vecinos festexar nel parque mirador.

Lleenda escudo Alozaina[editar | editar la fonte]

L'escudu d'esti pueblu representa'l momentu en y que María Sagredo defendió'l llugar tirando a los moriscos unos truébanos d'abeyes, una y bones éstos queríen tomar la villa porque taba ocupada por muyeres, neños y vieyos, a cencielles. Tou esto asocedió mientres la rebelión de 1570.

Personaxes pernomaos[editar | editar la fonte]

En Alozaina nacieron el doctor Ramírez, qu'aportó a presidente de la República Arxentina; Diego Marín Sepúlveda, que foi presidente nacional del sindicatu de Comunicaciones, Corchu y Vidriu; José Aguilar Rojas, primer direutor y Francisco Sánchez (maestru), fundadores de la Banda de Música más antigua de la provincia de Málaga. Amás de la bailladora Rita Ortega Feria, hermana de la “señá Gabriela”, madre de los toreros “Gallu”; según María Sagredo, heroína de Alozaina, nomada alférez de los tercios españoles y heredera pola so valentía d'unes faciendes morisques en Jorox, recibíes nel so casoriu. L'escudu representa l'acción de María Sagredo, quien defendió la villa frente a los moriscos, refundiándo-yos truébanos d'abeyes, cuando éstos intentaben tomala mientres la rebelión de 1570, nun momentu en que taba ocupada namái por muyeres, neños y vieyos.

Tresporte Públicu[editar | editar la fonte]

Alozaina nun ta integráu formalmente nel Consorciu de Tresporte Metropolitanu del Área de Málaga, anque les siguientes llinies d'autobuses interurbanos operen nel so territoriu:

Llinia Trayeutu Información
Plantía:Llinia/Área de Málaga
Málaga-Zalea-Casarabonela-Alozaina
Horarios y Paraes





Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. «Cifres oficiales de población resultantes de la revisión del Padrón municipal a 1 de xineru». Consultáu'l 25 d'ochobre de 2017.
  3. B.O.E. (ed.): «Ley Orgánica 5/1985, de 19 de xunu, del Réxime Eleutoral Xeneral». Consultáu'l 16 de xineru de 2009.
  4. SOPDE (ed.): «Conceyu de Alozaina». Consultáu'l 8 de xineru de 2011.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]