Xeografía de Gales

Coordenaes: 52°21′N 3°38′W / 52.35°N 3.63°O / 52.35; -3.63
De Wikipedia
Xeografía de Gales
Coordenaes 52°21′N 3°38′W / 52.35°N 3.63°O / 52.35; -3.63
 
[editar datos en Wikidata]

Gales (Plantía:Leng-cy) entiende una península en centru-oeste de Gran Bretaña xunto con islles enfusaes nel mar, de les cualos la mayor ye Anglesey. Constitúi un país del Reinu Xuníu. Llenda con Inglaterra al este y ta arrodiada pel mar polos otros trés llaos: la canal de Bristol al sur, la canal de San Jorge al oeste y el mar d'Irlanda al norte. Tien un llargor d'unos 274 km (170 milles) y un anchor de 97 km (60 milles); la so área ye de 20.779 km² (8.023 square milles). Tien cerca de 1.200 km (750 milles) de mariña.

Topografía y xeoloxía[editar | editar la fonte]

El cume de Snowdon, el monte más altu de Gales.

Gran parte de Gales ye montascosasobremanera en tres rexones principales: Snowdonia al noroeste, los montes cambrianos nel centru y Brecon Beacons al sur. Los montes tomaron forma mientres la postrera glaciación, la glaciación Devensian. Snowdonia alluga los picos más altos, siendo'l so techu'l picu del monte Snowdon (Plantía:Leng-cy) con 1.085 m (3.560 pies). Los 14 (o posiblemente 15) picos percima de los 3.000 pies (914 m) conócense como los 3000s Galeses.

A mediaos del sieglu XIX, dos prominentes xeólogos: Roderick Murchison y Adam Sedgwick, usaron los sos estudios de xeoloxía de Gales pa establecer ciertos princios d'estratigrafía y paleontoloxía. El nome clásicu de Gales (Cambria, deriváu de Cymru) dio nome al primer periodu xeolóxicu del Paleozoicu (el Cambrianu). Tres muncha disputa, los dos periodos siguientes de la era paleozoica: el Ordoviciano y el Siluriano, deben el so nome a tribus celtes prerromanes de Gales: los Ordovicos y los Siluros.

Xeografía política[editar | editar la fonte]

Frontera ente Gales ya Inglaterra[editar | editar la fonte]

L'actual frontera ente Gales ya Inglaterra venía definida principalmente poles Lleis de les Actes de Gales de 1535-1542, basaes nes fronteres de los barcos xefes de marquesáu medievales. Nunca se confirmó por referendu o revisáu por una Comisión Fronteriza, sacante pa confirmar Monmouthshire como parte de Gales en 1968. La llinia de frontera sigue aproximao'l trazáu de la Muralla de Offa de sur a norte hasta llegar que al llegar a un puntu a 64 km de la mariña norte en que vira al este. Tien ciertu númberu d'anomalíes, por casu dixebra Knighton de la so estación ferroviaria, aislla virtualmente Church Stoke del restu de Gales y estrema el pueblu de Llanymynech, onde un pub asítiase xusto enriba de la llinia.

Gobiernu Llocal[editar | editar la fonte]

Ver tamién: Gobiernu Llocal en Gales

Gales ta estremada en 22 unidaes autoritaries, que s'encarguen d'emprestar tolos servicios del gobiernu llocal, incluyendo educación, trabayu social, servicios medioambientales y servicios de carreteres. Amás d'esto en delles árees hai conceyos comuñales, que cubren árees específiques dientro d'una área d'un conceyu. Les árees de les autoridaes unitaries conócense como árees principales. La Reina escueye un Teniente Cimeru (Lord Lieutenant) pa representala nos ocho condaos calteníos de Gales.

Asentamientos[editar | editar la fonte]

Ver tamién: ciudaes de Gales

La población y l'equipamientu industrial galés concentrar nel sur del país, especialmente nes ciudaes de Cardiff, Swansea y Newport y nos valles del Gales meridional. Hai cinco poblaciones con estatus políticu-alministrativu de ciudá en Gales:

Clima[editar | editar la fonte]

Parques Nacionales[editar | editar la fonte]

Gales tien trés parques nacionales:

Llagos y banzaos[editar | editar la fonte]

Ver tamién llagos de Gales

Banzáu Talybont, Gales.

El mayor llagu natural en Gales ye Bala (en galés: Llyn Tegid), siguíu pol llagu Llangorse.[ensin referencies]

Gales alluga munchos banzaos artificiales, dalgunos de los cualos son sitios famosos p'actividaes al campu como navegación y pesca. Los mayores atopar nel Valle Elan, incluyendo'l Claerwen. Otros banzaos destacables son el llagu Vyrnwy, el banzáu Talybont y el llagu Brianne.

Ver tamién[editar | editar la fonte]


Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]