Votu únicu tresferible

De Wikipedia

El votu únicu tresferible (VUT, dacuando embrivíu como STV, pol inglés single transferable vote) ye un sistema de votu basáu na representación proporcional y el votu preferencial. Sol VUT, el votu d'un eleutor asígnase-y primeramente al so candidatu favoritu, y si el candidatu fuera yá escoyíu o esaniciáu, tolos votos sobrantes tresferir según les preferencies escoyíes pol votante.

El sistema embrive'l ciñu del votu útil (yá que los votantes pierden el mieu de votar a un candidatu que pueda nun tener opciones), caltién meyor qu'otros sistemes la proporción ente representantes y votantes (porque los votos nun se pierden si van primeramente a candidatos menos relevantes), y dexa votos esplícitos a candidatos individuales en cuenta de a una llista eleutoral zarrada (empobinando les campañes eleutorales a los votantes, y dexando de ser un elementu críticu la ellaboración interna d'una llista). Esto ruempe coles dinámiques d'otros sistemes eleutorales más estendíos, como'l votu aprobatoriu o'l escrutiniu mayoritariu uninominal, onde'l votu útil ye tan críticu que, como mecanismu de defensa, los grupos de votantes vense obligaos a apautar llistes zarraes previes al día de la votación pa evitar que s'esvalixen los votos a candidatos con más opciones.

El VUT tien más tradición d'usu en países rellacionaos col Reinu Xuníu (como Irlanda, Malta, o Australia ente otros), amás d'agrupaciones como Proportional Representation Society of Australia, Eleutoral Reform Society (Reinu Xuníu), o partíos políticos como Equo (España). En 2011 el Reinu Xuníu plantegó un referendu pa utilizar una versión d'esti sistema de votación na cámara baxa del so Parllamentu. El VUT implica un cambéu na dinámica de votación que la fai menos intuitivu pa delles persones, y los sos críticos sostienen que dellos especialistes y votantes atopen malo d'entender el mecanismu de repartu de VUT,[1] pero'l tener que "señalar la llista de candidatos n'orde de preferencia" nuna paeleta VUT nun enzanca'l mesmu fechu de votar. La segunda vuelta eleutoral utilizada en munchos países puede ser vistu como una versión de VUT, onde na primer votación los votantes espresen el candidatu que prefieren, y, si nengún candidatu algama mayoría absoluta, faise una segunda vuelta namái colos dos candidatos más votaos na primera. Ye por ello que cuando'l VUT utilizar pa escoyer un únicu ganador (como una cabeza de llista o un presidente), llámase segunda vuelta instantánea.

Terminoloxía[editar | editar la fonte]

Cuando s'usa VUT pa unes eleiciones con un únicu ganador, ye equivalente a la votación preferencial o Segunda vuelta instantánea.[2] Pa estremales, VUT aplicada a una eleición con múltiples ganadores suelse denominar representación proporcional al traviés de votu únicu tresferible. VUT xeneralmente refierse a la versión multiganador, tal que lo fai nesti artículu. N'Australia conózse-y como'l métodu proporcional Hare-Clark, ente que n'otros países como Estaos Xuníos puede ser conocíu por otres denominación como votu con opciones o votu preferencial.

El fechu de que sía un sistema de votu estendíu fundamentalmente en países de fala inglesa nun ayudar a qu'esista una terminoloxía equivalente asitiada n'español.

Votación[editar | editar la fonte]

En VUT, cada votante numbera la llista de candidatos n'orde de preferencia. Ye dicir (nel tipu de papeleta más habitual), ponse un '1' al llau del candidatu preferíu, un '2' xunto al segundu candidatu más preferíu, y asina socesivamente. La papeleta depositada pol votante contién polo tanto una llista ordinal de candidatos. Na papeleta amosada na imaxe de la derecha, les preferencies del votante son les siguientes:

  1. John Citizen
  2. Mary Hill
  3. Jane Doe

Escrutiniu[editar | editar la fonte]

Establecimientu de la cuota[editar | editar la fonte]

Nuna eleición por aciu VUT, un candidatu precisa un mínimu númberu de votos (la cuota o estragal) pa ser escoyíu. Esisten distintes cuotes, pero la más común ye la cuota Droop, que se calcula por aciu la fórmula:

cuando la cuota ye un enteru. Cuando la cuota nun ye un enteru, arredóndiase escontra baxo (esto ye, la so parte fraicionaria ignórase). La cuota Droop ye una xeneralización del requisitu d'una mayoría del 50% + 1 nuna eleición d'un solu ganador. Por casu, nuna eleición con 3 ganadores, a lo más 3 persones pueden tener el 25% + 1 de los votos, nunes de 9 ganadores lo máximo son 9 ganadores con más del 10% + 1 de los votos, etc.

Determinación de los ganadores[editar | editar la fonte]

Nuna eleición por aciu VUT procédese siguiendo los siguientes pasos:

  1. Cualquier candidatu qu'haya alcanzáu o superáu la cuota declárase escoyíu.
  2. Si un candidatu tien más votos que la cuota, l'escesu de votos del candidatu tresferir a otros candidatos. Los votos que diríen a esi ganador van sicasí a la siguiente preferencia llistada en cada papeleta.
  3. Si naide nuevu algama la cuota, el candidatu col menor númberu de votos ye esaniciáu y los votos de dichu candidatu tresfiérense.
  4. Esti procedimientu repitir hasta que s'atope un ganador pa cada asientu o haya tantos asientos como candidatos queden ensin asignar.

Esisten variaciones na aplicación d'estes regles, como por casu sobre cómo tresferir los votos sobrantes de los candidatos ganadores y si ye conveniente tresferir votos a los candidatos yá escoyíos. Cuando'l númberu de votos a tresferir d'un candidatu perdedor ye demasiáu pequeñu pa camudar l'orde del restu de los candidatos, pue ser esaniciáu más d'un candidatu simultáneamente.

Dizse que VUT embrive'l votu perdíu yá que los votos emitíos a los candidatos perdedores, según l'escesu de votos emitíu a los candidatos ganadores son tresferíos a los candidatos escoyíos de siguío na papeleta.

Un exemplu[editar | editar la fonte]

Supongamos una eleición sobre qué comida sirvir nuna fiesta. Hai 5 candidatos, de los cualos hai qu'escoyer 3. Los candidatos son: Naranxes, Peres, Chocolate, Freses, y Dulces. Los 20 asistentes a la fiesta rellenaron les sos papeletes acordies cola tabla de baxo. Nesti exemplu, bastar cola segunda eleición de dalgunos de los votantes, sicasí con una distribución del votu distintu podríen precisase un mayor númberu de preferencies.

Númberu de votos x x x x x x x x x x
x x x x
x x x x x x
1ª Preferencia Naranxes Peres Chocolate Chocolate Freses Duces
2ª Preferencia Naranxes Freses Duces

Primero calcúlase la cuota. Si usamos la cuota Droop, con 20 votantes y 3 ganadores a escoyer, el númberu de votos riquíos pa ser escoyíu ye de:

Cuando se cunten les papeletes, la eleición trescurre de la siguiente manera:

Candidatu: Naranxa Pera Chocolate Fresa Duces
Ronda 1 x x x x x x x x x x
x x x x

x x x x
x x Ronda 1: El Chocolate declárase escoyíu, yá que el Chocolate tien más votos que la cuota
Ronda 2 x x x x x x x x x x
x x
x x x x
x
x x x Ronda 2: Los votos sobrantes del chocolate tresferir a la Fresa y los Dulces en proporción a la segunda opción de les preferencies de los votantes de Chocolate. Sicasí, inclusive cola tresferencia d'estos votos extras, nengún candidatu algama entá la cuota. Poro, la Pera, que tien el menor númberu de votos, ye esaniciada.
Ronda 3 x x x x
x x
  x x x x
x x
x x x x
x
x x x Ronda 3: Los votos de la Pera tresferir a les sos segundes preferencies, Naranxa, faciendo que la Naranxa algame la cuota y sía escoyida. La Naranxa algama la cuota de forma exacta, polo que nun hai votos extra que tresferir.
Round 4 x x x x
x x
  x x x x
x x
x x x x
x
x x x Ronda 4: Nengún del restu de los candidatos algama la cuota, pero la Fresa tien más votos, asina que los Dulces son esaniciaos, y la Fresa gana l'asientu final.

Resultancia: Los ganadores son Chocolate, Naranxa y Fresa.

Variantes del métodu de recuentu[editar | editar la fonte]

Los sistemes VUT varien en ciertos aspeutos. El principal d'ellos ye la forma de tresferir los votos, según el tamañu exactu de la cuota pa determinar ganadores. Ello ye que por esti motivu, dalgunos suxurieron que VUT tendría de considerase una familia de sistemes eleutorales más qu'un únicu sistema eleutoral. Anguaño la cuota Droop ye la cuota más usada, yá que asegura la regla de la mayoría (sacante en casos raros) al empar que caltién la condición que nun dexa algamar la cuota a más candidatos qu'asientos haya pa rellenar. El VUT orixinal usaba la cuota Hare, pero anguaño considerar téunicamente inferior[ensin referencies]. Nueva Zelanda usa una cuota similar a la cuota Droop.

Los métodos más simples de tresferencia de votos extra so VUT traen ciertu elementu de aleatoriedad; por casu, na República d'Irlanda (sacante nes eleiciones al Senáu) y en Malta, ente otros llugares, úsase un sistema parcialmente aleatoriu. Por cuenta de ello inventóse'l métodu Gregory (tamién conocíu como Regla Newland-Britain o Regla Senatorial), que esanicia la aleatoriedad dexando la tresferencia de fracciones de votos. El métodu Gregory usar n'Irlanda del Norte, República d'Irlanda (eleiciones al Senáu) y Australia. Tanto'l métodu Gregory como los métodos anteriores tienen, sicasí, el problema de nun tratar a tolos votos por igual. Por esta razón, inventáronse nuevos métodos de tresferencia de votos, como'l métodu de Meek, el métodu de Warren y el sistema Wright.[3] Por desgracia, ente que los métodos más simples pueden ser contabilizaos a mano, sacante en votaciones bien pequeñes, los métodos Meek y Warren riquen que'l recuentu sía fechu por un ordenador. El sistema Wright ye un refinamientu del sistema del Senáu Australianu nel que se reemplaza'l procesu de distribución y segmentación de preferencies por un procesu de cuenta reiterativo nel cual la cuenta ye puesta a cero y reiniciada cada vez que s'esclúi un candidatu. El métodu Meek úsase anguaño nes eleiciones llocales de Nueva Zelanda.

Una versión modificada de VUT, conocida como sistema Hare-Clark ye la que s'usa nes eleiciones a la cámara baxa del parllamentu d'Australia, según en dos de los sos estaos. El nome provién del científicu políticu Thomas Hare, que lo desenvolvió primeramente y del Fiscal Xeneral de Tasmania Andrew Inglis Clark, que trabayó pa la so adopción nel so estáu. Darréu'l sistema Hare-Clark foi modificáu, y introduciéronse meyores como les papeletes rotatives (Rotación Robson). Les cámares altes del restu d'estaos australianos lo mesmo que de la cámara alta del parllamentu d'Australia usen VUT normal.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Justin Fisher, D. T. Denver and John Benyon, Central alderiques in British politics (2003), Pearson Education, ISBN 978-0-582-43727-2, p. 68.
  2. Q&A: Eleutoral reform and proportional representation. BBC. 11 de mayu de 2010. http://news.bbc.co.uk/1/hi/uk_politics/election_2010/8644480.stm. Consultáu'l 13 de mayu de 2010. 
  3. Hill, I.D. (1987). "Algorithm 123 — Single Transferable Vote by Meek’s method".

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]