Villanueva del Rosario

Coordenaes: 36°59′55″N 4°21′58″W / 36.9986°N 4.366°O / 36.9986; -4.366
De Wikipedia
Villanueva del Rosario
Alministración
País España
Autonomíasimple Andalucía
Provincia provincia de Málaga
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Villanueva del Rosario (es) Traducir José Antonio González Vegas
Nome oficial Villanueva del Rosario (es)[1]
Códigu postal 29312
Xeografía
Coordenaes 36°59′55″N 4°21′58″W / 36.9986°N 4.366°O / 36.9986; -4.366
Villanueva del Rosario alcuéntrase n'España
Villanueva del Rosario
Villanueva del Rosario
Villanueva del Rosario (España)
Superficie 44.6 km²
Altitú 697 m
Llenda con Alfarnate, Colmenar, Antequera, Archidona y Villanueva del Trabuco
Demografía
Población 3348 hab. (2023)
- 1649 homes (2019)

- 1707 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.2% de provincia de Málaga
0% de Andalucía
0.01% de España
Densidá 75,07 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
villanuevadelrosario.com
Cambiar los datos en Wikidata

Villanueva del Rosario ye un conceyu español de la provincia de Málaga, na comunidá autónoma d'Andalucía. Ta asitiáu nel nordeste de la provincia, dientro de la contorna de Nororma y del partíu xudicial d'Archidona. Tien una superficie de 44'6 km² y una población de 3.641 habitantes (1783 varones y 1858 muyeres), según el censu del INE de 2012.

Xeografía[editar | editar la fonte]

El so relieve ye montascosu y montascosu salvu la ribera del ríu Guadalhorce. Tien un altor mediu de 600m sobre'l nivel del mar. El so puntu más eleváu ye "El Chamizo" con un altor de 1637m. La vista dende'l cume da una idea de la orografía de la contorna.

Vista dende'l Visu del Chamizo (Villanueva del Rosario)

Tolos ríos pertenecientes a esti conceyu arramen les sos agües nel Guadalhorce, esti lo traviesa d'este a oeste y sirve como llende con Antequera. El ríu más caudalosu ye la Zrezal.

Na so sierra, de piedra caliar, son numberosos los abrigos, cueves, oquedades y ribayos.

Clima[editar | editar la fonte]

Les temperatures en Villanueva del Rosario suelen ser nidios, anque les temperatures son bien altes pel branu y bien baxes pel hibiernu. Les precipitaciones en Villanueva del Rosario bazcuyen ente los 500mm y los 700mm añales, anque dacuando les precipitaciones pueden superar fácilmente los 700mm

Demografía[editar | editar la fonte]

Gráfica d'evolución demográfica de Villanueva del Rosario ente 1842 y 2010
Fonte Institutu Nacional d'Estadística d'España - Ellaboración gráfica por Wikipedia

Historia[editar | editar la fonte]

Ilesia de La nuesa Señora del Rosario.

Prehistoria[editar | editar la fonte]

La hestoria de Villanueva del Rosariu remontar a la Prehistoria. Yá nesa dómina hubo numberosos asentamientos nestes tierres, pero estes xentes nun permanecíen llargos periodos de tiempu, sinón que yeren nómades y movíense d'unos sitios a otros. El xacimientu arqueolóxicu más antiguu del Altu Valle del Guadalhorce que ta asitiáu nel Ventorro del Coxu, nos Llanos de Salinas, y correspuende al Paleolíticu inferior. Na cueva del “Malnombre” (Sierra de los Camarolos) atopáronse muertes de pintures rupestres.

Del home neolíticu atopáronse numberoses muertes como hachos apolazaos, fragmentos de cerámica, sepultures, etc. A un quilómetru al oeste del Cortixu del Tardón, aprovechando les hendiduras esistentes ente les roques, onde hai una necrópolis na qu'apaecieron numberosos cadabres correspondientes al Neolíticu.

Edá Antigua[editar | editar la fonte]

De los cartaxineses quedaron numberoses muertes, denomináu turris hannibalis, asitiaes en llugares altos y de bona fortificación. Nel centru de la Talaya, cerca del Brosque, atopáronse dellos restos que probablemente correspuenden a una d'eses instalaciones púniques.

La dómina romana foi una de les más importantes nesti territoriu. Por cuenta de los numberosos cuetos qu'esisten, consideraos puntos estratéxicos, asitiáronse delles civilizaciones romanes a lo llargo de tol términu municipal. Una d'elles ye la Ciudá de Ulisi”, nel Peñón de Solís. Según los nicios, y siguiendo les alliniadures de les villes atopaes, suxúrense dellos caminos, víes o calzaes romanes secundaries. Una diría dende'l Puertu de les Fresnadas hasta'l Puertu de los Alazores, bordiando la falda occidental de la sierra. Otru itinerariu diría dende'l Puertu de les Pedrizas hasta los llanos de Salinas, pasando pol cortixu de la Figal, el Tardón, Cuetu Limón, Venta de José María, Cortixu del Ríu, Cortixu de los Llanos y Sartén Rota. El xacimientu de mayor interés ye'l de la Cuesta del Peo, pos debió d'haber ellí una villa romana de grandes dimensiones yá que los restos que se reparen na superficie ocupen casi trés fanegas de tierra.La casa tuvo de tener ciertu luxu pos se detectó la presencia d'un mosaicu policromado. Dichu mosaicu afayar a principios de sieglu XX. Per otru llau, y hasta nun hai enforma tiempu, nel cantu del camín había unos grandes sillares de piedra arenisca que veníen de dichu xacimientu, atopándose xunto a ellos una pequeña figura en bronce de la divinidá Tyché, que na actualidá atopar nel muséu d'Antequera.

Edá Media[editar | editar la fonte]

Cola llegada de los visigodos terminó la dómina romana y empezó una nueva etapa. Tamién la dómina visigoda foi bien importante pa la hestoria de Villanueva del Rosario. Atopáronse numberoses necrópolis visigodes nel términu municipal, casi toes asitiaes na falda de la Sierra de los Camarolos, xunto a les nacencies de los ríos Zrezal y Parroso, afluentes del ríu Guadalhorce. Tolos campusantos visigodos que se conocen en dichu entormo tán asitiaos en tierres de cultivu, semaes d'olivares y sometíes a un intensu laboreo que na mayoría de los casos destruyeron los enterramientos y dexaron al descubiertu parte de la dote y restos óseos tremaos.Esiste gran númberu de muertes visigodes como febielles, aniellos, vasíes, etc. Dalgunes de les necrópolis atopaes son: la Calerilla, Repiso, la Rabia, el Picacho, el Parrosilo y el Cerrillo.

Edá Moderna[editar | editar la fonte]

Dempués d'esta etapa hubo unos mil años nos que Villanueva del Rosario permaneció ensin civilizaciones y pasó a convertise nun estensu monte. Dende principios del sieglu VII hasta finales del XVI, tol Altu Valle del Guadalhorece quedó despoblado. Les antigües víes romanes fueron cubiertes pola vexetación, y tou la paraxa tornar nun trupu monte d'encines, caxigales, álamos, sauces y carbes. Muertes de tal riqueza son les manches qu'entá güei esisten nos cuetos más abruptos, o les vieyes encines, como la del Gumeno, que son reliquies centenaries y exemplos d'aquella exuberante frondosidad. Tiense constancia de que los primeres repobladores que s'asitiaron na actual Villanueva del Rosario fueron pregueros qu'aprovecharon les abondoses camperes y les abiyotes qu'ufiertaba aquel terrén virxe y frondoso.

Edá Contemporánea[editar | editar la fonte]

Cuando a finales del sieglu XVI empezar a repoblar de nuevu l'Altu valle del Guadalhorce, tou esti territoriu dependía de la Villa de Archidona. Más tarde esti pueblu independizar de la Villa de Archidona y pasu a convertise nuna Villa Nueva con conceyu propiu. D'equí que se-y camudara'l nome de “Puebla del Saucedo” por Villa Nueva del Rosario”.

De siguío resaltárense dalguna y les feches más significatives de la vida d'esti pueblu: 1760: Construyóse la Ilesia Parroquial. 1901: Constitúyese una asociación política obrera, col nome de Evolución Obrera . 1907: Unes enchentes agües causaron hinchentes con graves daños en viviendes y cultivos. 1908: El pueblu sufre una epidemia de viruela. 1917: El 10 de marzu vuelve sufrise un temporal d'agua. Énchese'l regueru de la Canaleja y fúndense delles viviendes. 1920: Inaugúrase una rede de lluz llétrico producida nun xenerador movíu por fuercia hidráulico ya instaláu nel Molín de los Trés Piedres. 1932: Inauguración de l'acometida d'agua por que los vecinos surtir d'agua potable. 1935: Inauración del Grupu Escolar; nun pudo entrar en funcionamientu hasta dempués de la Guerra Civil. 1937: El día 7 de febreru foi ocupáu'l pueblu por soldaos de Franco pertenecientes al Reximientu Castiella. 1942: Enllántense les cartiyes de racionamientu.

L'Escudu[editar | editar la fonte]

Escudu.

El plenu del Conceyu de 10 d'abril de 1951 aprueba'l sellu actual nel qu'apaecen elementos heráldicos. El so puestu a valir va ser el 26 de xunu del mesmu añu. Aparte del castiellu, esistente yá nel de 1823, los nuevos elementos qu'apaecen son la Virxe del Rosario, los sauces, una fonte y arredoláu el conxuntu un Rosariu. Con esto fai alusión direuta al patronalgu y nome de la villa del Rosario, según al so antiguu nome del Saucedo y a la bayura d'agües esistentes nel so términu.

Monumentos y llugares d'interés[editar | editar la fonte]

La ilesia[editar | editar la fonte]

La ilesia data de 1760, l'edificiu ocupaba una estensión de 400m2, y constaba de trés amplies naves, sacristía, coru, atriu y dos pequeños patios. Mientres la Guerra Civil , fueron destruyíos los archivos según los ornamientos y vasos sagraos polo que nun se tener abondos datos sobre la so hestoria. Solo salvóse la imaxe del Nazarenu. L'actual imaxe de la Virxe del Rosario foi adquirida por suscripción popular. Tallar l'escultor malagueñu Palma, y foi asitiada na ilesia'l 7 de febreru de 1938. La virxe de los Dolores mercar en Granada'l 29 de mayu de 1948. Amás, y tamién por suscripción popular, foi adquiríu un retablu de gran valor artísticu proveniente del antiguu conventu de Santu Domingu de Archidona, y qu'una vegada restauráu asitiar nel altar mayor. El 7 d'ochobre de 1946 los fieles pudieron contemplar el retablu presidiendo los actos relixosos d'aquel día de la Virxe. Nel añu 1960, por motivos desconocíos, la ilesia baltar pa darréu construyir una nueva. El 7 d'ochobre l'obispu de Málaga, don Emilio Benavent, bendicía la nueva ilesia.

La Sierra[editar | editar la fonte]

Villanueva del Rosariu atopar a les faldes de la sierra de los Camarolos y el Jobo, que ufierten unos paisaxes de roca caliar. Ente los puntos más destacaos atópense El Remexu, manantial d'agua natural qu'abastez el caudal públicu; la devesa de Hondonero, na cual atópense distintes cueves y abrigos, como la del Malnombre onde s'atoparon pintures rupestres; la zona de la Maera onde s'atopa'l popularmente llamáu “Tajo de la Maera” nel que puede practicase la esguilada y el rappel, y como non el picu del Chamizo que con 1.641 m d'altor y ye el más altu de la contorna. Una de les rutes que fueron señalizaes pola Casa de Oficio Rosario señaliza'l llugar. Hai de solliñar que, na madrugada del 5 d'agostu de 1996, xusto cuando se celebraba la Feria del Inmigrante, tuvo llugar un accidente d'avioneta nel que finaron tolos tripulantes.

La fonte vieya[editar | editar la fonte]

Ye un monumentu arquiteutónicu que consta de dos pilonos de piedra llabrada a mano, utilizada pa dar de beber al ganáu o por que los paisanos recueyan agua pa les sos cases; d'antiguo les sos xentes enllenaben les cántares y al sacales del pilón, erosionaban la piedra, güei día entá se reparen buecos producíos por dicha aición. Esti monumentu tuvo dellos allugamientos a lo llargo de la so historia.

Política y alministración[editar | editar la fonte]

Nes eleiciones municipales de 2011 el PSOE llogra 6 conceyales, síguelu Los Verdes 2011 con 3, el PP con 1 y otru d'Aición Socialista del Rosario (ASR).[2]

Alcaldes dende les eleiciones de 1979
Llexislatura Nome Partíu
1979-1983 Juan García Vegues PSOE-A
1983-1987 José Sánchez Mesa IULV-CA
1987-1991 José Luis Carneros Lara PSOE-A
1991-1995 José Luis Carneros Lara PSOE-A
1995-1999 José Antonio Cebrián Paneque
José Luis Jiménez Lara
IULV-CA
IULV-CA
1999-2003 Encarnación Martínez Mérida PSOE-A
2003-2007 Encarnación Martínez Mérida PSOE-A
2007-2011 Diego Miguel González Ruiz UT-LV
2011-2015 José Antonio González Vegues PSOE-A
2015-2019 José Antonio González Vegues PSOE-A
2019-2023 n/d n/d
2023- n/d n/d

.


Cultura[editar | editar la fonte]

La llegada de la teunoloxía, de les comunicaciones y de los adelantos acarretó importantes cambeos na vida de Villanueva del Rosario, abandonándose creencies y costumes. Dalgunes d'esti costumes sumíes col pasu del tiempu son:

La candelaria

Celebrábase'l día 2 de febreru y consistía en faer grandes fogatas en cais y places, pa lo cual habíase alloriáu recoyendo, mientres los díes precedentes, tou tipu de material combustible. Ente los qu'entamaben les fogatas establecíase una gran competencia pa ver quién la faía más grande. Cuando solo diben quedando rescoldos daquién cuntaba dalgún cuentu o una hestoria na que lo máxico y misterioso yeren la base d'estes. Esta celebración perduró hasta mediaos de los años 70.

La Ureña

Mientres les feches anteriores a la celebración del Día de los Difuntos yera costume que los molacinos fueren de casa en casa pidiendo pa la Ureña. Los vecinos solíen da-yos dalgún dineru o, lo que yera más frecuente, dellos frutos de la estación serondiega, como abiyotes o marmiellos. Entendíase tal pidimientu pos los molacinos precisaben toos estos alimentos p'aguantar tocando la campana mientres tola nueche.

Los apedreos de la Pascua Hasta l'añu 1952,

en que foi prohibida, esistió nesti pueblu una vieya costume compartida con dalgún otru pueblu. Ésta consistía en que mientres los trés díes que duraba la Pascua, y na era qu'hai xunto a la fonte, celebrábase una especie de concursu de tiru con piedra escontra ciertos animales. Los dueños de los infortunados animales ensobiar a una estaca clavada nel empedrado de la era y tol que quixera tirar podía faelo pagando una determinada cantidá per cada piedra; cuanto menor yera la distancia mayor yera'l preciu de cada tirada. La pieza nun podía ser del tirador ente que se moviera. Ente que nun se dixera ¡Yá escolgó! había que siguir tirando.

Fiesta del emigrante Esta fiesta recuperar

en 1973 n'honor a los emigrantes que nun podíen movese hasta la llocalidá mientres les fiestes patronales d'ochobre. Con esti fin celebra la Romería de la Virxe del Rosariu na que los saucedeños treslladen la imaxe dende'l pueblu hasta la nacencia del ríu onde esfruten d'una xornada de música, bailles y xuegos.

Unu de los actos más representativos d'esta celebración ye la suelta de vaquillas peles cais del pueblu.

Fiestes patronales

Fiesta celebrada n'honor la Virxe del Rosariu que tien el so día'l 7 d'ochobre. La fiesta estender a lo llargo de cuatro díes nos que s'asoceden gran cantidá de festexos como bailles, amarutes, música, atraiciones y traca final.

D'ente tolos actos festivos, cabo destacar el festival taurín que permaneció invariable añu tres d'añu, amarutar y bastantes actividaes rellacionaes coles fiestes.

Grupos de música llocales

El grupu con más bultable ye ensin dulda Hondonero, con dellos discos yá al llombu siendo un referente del powerpop de Málaga. The Stelliumy preséntase como un grupu de música electrónica qu'intenta buscase un buecu dientro del panorama andaluz.

Ye una de les fiestes más esperaes, facer n'honor al evanxelista San Marcos. Les families saucedeñas alleguen al campu pa esfrutar ente bailles, xuegos y degustación de platos típicos, esto ye lo qu'ellos llamen "Sanmarquear". La so fecha de celebración correspuende al día 25 d'Abril.

Actividaes d'Interés[editar | editar la fonte]

Senderismo

La sierra de Villanueva del Rosario cunta con delles rutes de senderismo habilitaes pa poder esplorar y pasar una xornada en contautu cola naturaleza. La mayor ruta de senderismo d'esti conceyu cunta con unos 15,08 Km que nos lleva dende la cruz de Camarolos al Chamizo, ye considerada como una ascensión difícil.

Ruta de senderismo

Esguilada

Esti conceyu ye popularmente conocíu pola gran cantidá de víes y zones d'esguilada coles cuenta. La vía más conocida ye'l Chilam Balam, una vía de continuidá de 80 metros, fornida por Bernabé Fernández y catalogada na so última ascensión con una dificultá 9b.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Ministeriu del Interior (ed.): «Eleiciones Llocales 2011: Villanueva del Rosario». Consultáu'l 13 de xunu de 2009.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]