Villanueva del Trabuco

Coordenaes: 37°01′43″N 4°20′18″W / 37.0286°N 4.3382°O / 37.0286; -4.3382
De Wikipedia
Villanueva del Trabuco
Alministración
País España
Autonomíasimple Andalucía
Provincia provincia de Málaga
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Villanueva del Trabuco (es) Traducir ensin valor
Nome oficial Villanueva del Trabuco (es)[1]
Códigu postal 29313
Xeografía
Coordenaes 37°01′43″N 4°20′18″W / 37.0286°N 4.3382°O / 37.0286; -4.3382
Villanueva del Trabuco alcuéntrase n'España
Villanueva del Trabuco
Villanueva del Trabuco
Villanueva del Trabuco (España)
Superficie 59 km²
Altitú 682 m
Llenda con Archidona, Villanueva del Rosario, Alfarnate y Loja
Demografía
Población 5360 hab. (2023)
- 2659 homes (2019)

- 2640 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.32% de provincia de Málaga
0% de Andalucía
0.01% de España
Densidá 90,85 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
villanuevadeltrabuco.com
Cambiar los datos en Wikidata

Villanueva del Trabuco ye un conceyu español que s'atopa asitiáu al noroeste de la provincia de Málaga (Andalucía). Ta integráu dientro de la contorna Nororiental de Málaga (Nororma).

Conceyu[editar | editar la fonte]

El conceyu de Villanueva del Trabuco ta asitiáu nel estremu suroriental de la contorna d'Antequera, xunto a les sierres Gorda y San Jorge, pertenecientes al Arcu Caliar Central de la provincia de Málaga. La presencia d'estes sierres va apurri-y paraxes de gran guapura qu'actúen como telón de fondu pal pueblu y los campos que lo arrodien. P'aprovechar turísticamente estos recursos paisaxísticos, el Conceyu constrúi anguaño un pequeñu camping xunto al camín que xube a la Sierra de San Jorge xunto al calce del regueru de los Cabanos.

Al pie de les sierres, el paisaxe ta formáu por relieves bien nidios cubiertos por cebera y olivar, y ellí onde apaecen la llanura son frecuentes les güertes chiscaes de cases de llabor o de recréu. Nel conceyu de Villanueva del Trabuco conflúin los regueros que, procedentes de los dos sierres antes mentaes y de la de Gibalto, formen el ríu Guadalhorce.

La bayura de manantiales xunto a la sierra dexa a estos regueros caltener un pequeñu caudal mientres la mayor parte del añu y esto fai qu'en delles riberes apaezan chopos, álamos y fresnos, que xunto cola presencia d'agua conviden a pasar un bon día de campu.

Al igual que nos conceyos cercanos, l'home tuvo equí presente dende la prehistoria tal como la demuestren los xacimientos arqueolóxicos del términu municipal, pero dempués del periodu romanu y la so continuación cola presencia de los visigodos, la zona apenes si apurre señales de presencia humana importante.

Xeografía[editar | editar la fonte]

Al respective del so allugamientu xeográficu, per carretera tópase asitiáu a 47 km de Málaga y a 492 km de Madrid. Ye un conceyu asitiáu ente'l Mediterraneu y la Depresión del Guadalquivir. Dientro del Sistema Béticu, asítiase nes faldes de les sos madres sierres: Sierra Gorda, Sierra de San Jorge y Gibalto.

A pocos metros del términu municipal de Villanueva del Trabuco atópase la nacencia del ríu Guadalhorce, el ríu más caudalosu de la provincia de Málaga. Concretamente, nel Puertu de los Alazores, que pertenez al términu municipal de Loja (llende Málaga), ente les faldes de les sierres de San Jorge y Gibalto,

Esti ríu estrema'l términu municipal y el cascu urbanu en dos partes, que atópense xuníes por aciu delles pontes (ponte de San Antonio, ponte de la Virxe, ponte de la Ventilla, ente otros), dexando la mayoría'l pasu de vehículos y toos ellos l'accesu piatonal.

El Guadalhorce recibe l'agua de numberoses nacencies, ente los que destaquen: el Higueral (nacencia de Los 101 caños), el de La Chocilla y el de La Pita. Amás d'ellos, hai otros que podemos visitar al traviés d'una ruta de senderismu conocida como la Ruta de les Nacencies.

Demografía[editar | editar la fonte]

Gráfica d'evolución demográfica de Villanueva del Trabuco ente 1860 y 2010
Fonte Institutu Nacional d'Estadística d'España - Ellaboración gráfica por Wikipedia

Como puede apreciase nel gráficu de barres, la población de Villanueva del Trabuco amontó a partir de 1860 de forma notable. Un sieglu dempués, la población rondaba los 5000 habitantes; sicasí, mientres les décades de los 70 y 80 esperimentó un descensu considerable. A partir de la década de los 80, vuelve producise un aumentu que se caltién a lo llargo de los años socesivos, algamando en 2010 los 5447 habitantes, tomando como referencia la fonte del Institutu Nacional d'Estadística (INE).

Clima[editar | editar la fonte]

A pesar del contraste de temperatures qu'esiste ente la estación más fría y la más templada, el clima puede considerase relativamente nidiu.

L'iviernu puede aportar a fríu, algamar una temperatura mínimo de –17 °C y el branu calorosu, llegando inclusive a los 40 °C de temperatura.

Historia[editar | editar la fonte]

Fonte de los cien caños.

Villanueva del Trabuco nun ye de los asentamientos más antiguos de la provincia, anque hai testimonios de que'l términu municipal tuvo pobláu dende dómines remotes.

Al igual que nos conceyos cercanos, l'home tuvo presente dende la Prehistoria, tal como lo demuestren los xacimientos arqueolóxicos atopaos nel pueblu, pero dempués del periodu romanu y la so continuación cola presencia de los visigodos, la zona apenes apurre señales de presencia humana importante.

Según los Cronistes de la dómina , Pulgar, Valera, Bernaldez, etc, nel añu 1487 el rei Fernando'l Católicu salió de la zona de La Peña de los Namoraos/Güertes de Archidona, coles sos tropes pa la conquista de Vélez-Málaga n'abril de 1487 ( Al traviés del Puertu de les Carigüelas/Alfarnate), estremándose en dos frentes. Unu de los cualos, mandáu por el mesmu rei escoyó la sienda que pasaba pola Fonte de la Llana onde asitió'l so campamentu a; l'otru frente, encabezáu pol Marqués de Cádiz, acampó nel Trabuco , el 14 d'abril de 1487, llugar al que cita espresamente en " Los Fechos de Don Rodrigo Ponce de León - Marqués de Cádiz"

El fechu de nomar el llugar onde acampó El Marqués de Cádiz como'l Trabuco podría tener rellación con que nesi llugar construyóse enantes un trabuco catapulta probablemente pa usase en tomar de Loja en 1486 ( Fechu que tamién refieren los Cronistes ) , ciudá distante namái y con bien bon camín.

Cunta una lleenda, ensin nenguna base científica nin documentu que lu sofite, qu'esistía una venta nun encruz próximu al pueblu, que'l so propietariu, p'aprovise de cebera dirixir a Archidona. Nel so continuos viaxes yera asaltáu pelos caminos y robáben-y les mercancíes, polo que decidió mercase un trabuco (arma de fueu), del que nun se dixebraba nin a sol nin a solombra, d'ende, que cuando foi a Archidona dicíen “equí vien el tíu del trabuco”,

Dicha lleenda se contrapone tamién al fechu de que'l nome del Trabuco como pueblu, aldega , venta ó sitiu yá esistía dende 1478 y apaez reflexáu n'ensame de documentos, mapes y otros de los sieglos XVI, XVII y XVIIIsin que s'inventara entá'l trabuco- escopeta al que refier la lleenda.

Nel añu 1845 solicitar al cabildru de Archidona la separación del pueblu de la villa de Archidona, daqué que nun se consiguirá hasta l'añu 1850.

La economía de la llocalidá foi y sigue siendo eminentemente agrícola y ganadera, destacando'l cultivu de la olivar y la cebera con delles pequeñes zones de cultivos de regadío.

A lo último, destacar que dempués de pasar per etapes na que la población menguó considerablemente, Villanueva del Trabuco atopar nuna etapa de recuperación demográfica, quedando clasificáu como'l conceyu de mayor crecedera de la contorna ente los años 1900 y 1980.

Política y alministración[editar | editar la fonte]

L'alministración política del conceyu realízase al traviés d'un Conceyu de xestión democrática que los sos componentes escoyer cada cuatro años por sufraxu universal. El censu eleutoral ta compuestu por tolos residentes empadronaos en Villanueva del Trabuco mayores de 18 años y nacionales d'España y de los restantes estaos miembros de la Xunión Europea. Según lo dispuesto na Llei del Réxime Eleutoral Xeneral,[2] qu'establez el númberu de conceyales elegibles en función de la población del conceyu, la Corporación Municipal de Villanueva del Trabuco ta formada por 13 conceyales. Na llexislatura previa (2011-2015), el Partíu Socialista Obreru Español d'Andalucía (PSOE-A) llogró 7 conceyales, frente a 3 del Partíu Popular Andaluz (PP), 2 Unión Progreso y Democracia (UPyD) y 1 Izquierda Xunida Los Verdes-Convocatoria por Andalucía (IULV-CA).[3]

Nes eleiciones municipales del 24 de mayu de 2015, con una participación cimera al 75% del censu (3191 votos), y de forma inesperada, Trabuco SI llogra la mayoría absoluta con 7 conceyales (48.56%, 1531 votos), frente a 4 del PSOE-A (28.1%, 886 votos), 1 de IULV-CA-PA LA XENTE (11.01%, 347 votos) y 1 del PP (7.93%, 250 votos), quedando ensin representación UPyD.[4]

Alcaldes dende les eleiciones de 1979
Llexislatura Nome Partíu
1979-1983 José Luis García Luque
José Antonio Arjona Bautista
PSOE-A
PSOE-A
1983-1987 José Antonio Arjona Bautista PSOE-A
1987-1991 Gregorio Sánchez Alonso PSOE-A
1991-1995 José Antonio Arjona Bautista
Juan Guardeño Navarro
Antonio Luque Rodríguez
PSOE-A
PSOE-A
PSOE-A
1995-1999 Ismael Gemar Valenzuela
Antonio Vegues Morales
IULV-CA
PSOE-A
1999-2003 Antonio Vegues Morales PSOE-A
2003-2007 Antonio Vegues Morales PSOE-A
2007-2011 Antonio Vegues Morales PSOE-A
2011-2015 Antonio Vegues Morales PSOE-A
2015-2019 José María García Campos Trabuco SI
2019-2023 n/d n/d
2023- n/d n/d

Fiestes y tradiciones[editar | editar la fonte]

Les fiestes más importantes son:

  • La feria chica: los díes 8, 9 y 10 de xunu.
  • La feria grande: provién d'una antigua feria de ganáu, sumida anguaño. Celébrase los díes 24, 25 y 26 d'agostu.
  • Les fiestes patronales: n'honor a la patrona del pueblu Nuesa Señora de los Dolores. Ye la más importante del pueblu tantu pola so duración como pola arribación de xente. Celebrar mientres seis díes en redol al 15 de setiembre, festividá de la patrona. Nos últimos años adquirió especial relevancia'l "Especial Trabuco" que consiste nun pasacalles onde gran parte de los habitantes salen amarutaos.

Amás hai delles fiestes menores como la Candelaria (1 de febreru), San Marcos (25 d'abril) y les correspondientes a los santos que se topen n'ermites en barrios y cortijadas del pueblu como San Isidro, San Antonio, San Juan y La Virxe del Pilar.

Ente les tradiciones del llugar destaca La matanza, que tien llugar nel mes d'avientu, porque'l fríu ye más aparente pal caltenimientu de la carne. La nueche previa queda tou preparáu. A l'amanecida empiézase'l llabor cuando van llegando los primeros homes que son los encargaos de la matanza del gochu y de descarnarlo. Les muyeres encargar del restu: aliñar la carne pa la ellaboración del chorizu, del salchichón, la morciella, la fritura de llombu, l'asadura, les costielles y demás.

Cultura y Deportes[editar | editar la fonte]

Villanueva del Trabuco cunta con un equipu de fútbol, el C.D. Trabuco, en delles categoríes. Tamién tienen importancia los torneos de branu de fútbol 7.

Últimamente adquirieron cierta importancia los deportes al campu y d'aventura como senderismu, esguilada, vuelos en parapente y paramotor beneficiaos poles sierres qu'arrodien el pueblu y los sos paisaxes.

Tocantes a l'artesanía en Villanueva del Trabuco históricamente trabayóse l'espartu, la blima y la madera, fundamentales pa la creación de los instrumentos necesarios pa les actividaes cotidianes. Yera necesaria l'usu del espartu col cual faíase la pleita (que ye'l molde que da forma al quesu). Y tamién s'utilizaba la madera, pa faer la entremija (mesa na cual podíen faese dellos quesos al empar).

Gastronomía[editar | editar la fonte]

En tolos pueblos que conformen la contorna, la gastronomía vien determinada polos productos que se collechen sobre'l terrén y nos que predominen l'aceite d'oliva y la farina.

La ufierta gastronómica de Villanueva del Trabuco ye bastante amplia y variada. Ente tolos platos destaca'l potaxe, llamáu popularmente "olla", el guisillo de San José, les migues, la porra, los pestiños...

Cómpota de marmiellu[editar | editar la fonte]

  • Ingredientes: azucre, canela y marmiellu.

Roscos toscos[editar | editar la fonte]

  • Ingredientes: Güevos, una cuyarada d'aceite per güevu, una cuyarada d'azucre per güevu y farina hasta que pueda trabayase bien.
  • Preparación: Faise la masa en forma de roscu, ponse un sartén con agua pa ferver, cuando ta ferviendo échase'l roscu, 5 minutos per cada llau, sácase y cuando ta fríu cocer nel fornu.

Son típicos pal día de San Marcos, 25 d'Abril.

Cogordes asaes[editar | editar la fonte]

  • Ingredientes: Cogordes, ayos, sal, pimienta y aceite.
  • Preparación: Llímpiense les cogordes, quitar la tierra y la parte del tueru. Asitiar en planchar o sartén, cuando tea bien caliente, echámos-y una cuyarada d'aceite, y asitiar col tueru, pa enriba, añedímos-y los ayos finamente picaos, el sal, pimienta, y llistu.

Son productos monteses y son recoyíes na dómina d'agües.

Pestiño[editar | editar la fonte]

  • Ingredientes: Güevos, lleldu, un vasu de vinu de mesa, un vasu y mediu d'aceite frito, canela, azucre, farina, ajonjolí y canela.
  • Preparación: Tuéstase l'aceite, con un pulgu de naranxa hasta que se ponga negra, les saques y déxase esfrecer. El ajonjolí turrar y muelse na batedora. Batemos el güevu, añedímos-y el ajonjolí, la canela molida, l'aceite'l vinu, una cuyarada de lleldu, y vase amestando la farina moviéndolo con una cuyar de madera, amásase depués coles manes hasta que la masa quede maleable. Volvemos tostar el pulgu de naranxa y cuando tea frita sácase, pa tostar los pestiños.

Ye ideal p'almorzar, merendar, y sobremanera en Selmana Santa.

Potaxe de Selmana Santa[editar | editar la fonte]

  • Ingredientes: ¼ de garbanzos, 1 pimientu, 1 tomate, una cebolla, 1 ayu, perexil, lloréu, pimientu morrón, bacaláu y un pulgu de naranxa.
  • Preparación: Poner a cocer un pimientu, un tomate, una cebolla pequeña, seis dientes d'ayu, una fueya de lloréu, una ramines de perexil y un pulgu de naranxa pequeña. Cuando tou tea cocíu pasar pol picador, échense-y los garbanzos, primeramente remoyaos del día anterior. D'últimes cuando tean casi cocíos añedir el bacaláu y unos pimientos morronos. Si deseyar con acelgues, ferver a parte cortaes y depués añedir al potaxe.

Ye típicu de Selmana Santa, y tamién puede acompañase d'acelgues y xudíes.

Guisillo de San José[editar | editar la fonte]

  • Ingredientes: 4 güevos, pan arralláu, perexil, dos dientes d'ayu, 20 almendres, una rebanada de pan y una yema de güevu
  • Preparación: Faise una masa colos güevos batíos, el perexil y un diente d'ayu, bien finu picáu, atún, y pan arralláu. Una vegada fecha pasar por güevu y pan arralláu, cuando l'aceite tea bien fuerte tuéstense les tortielles, y acútense. Preparación del caldu: Púlguense les almendres y tuéstense col ayu y les rebanadas de pan. Pasar pol picador y añedir agua, déxense ferver unos minutos a poco fueu, cuando empiece a ferver échase-y les tortielles.

Esti platu puede acompañase con fideos, amasueles y gambes.

Papanduas[editar | editar la fonte]

  • Ingredientes: 1/5 Kg de bacaláu, 3 güevos, 4 dientes d'ayu, perexil, lleldu, 1 Kg de Farina, 1 llitru d'agua, azafrán, sal y 1 llitru d'aceite.
  • Preparación: Esmigáyase'l bacaláu y una vegada desalado acútase. Los güevos bátense y añedir los ayos picaos y el perexil, arrámase-y l'agua templada xunto col bacaláu espeñicáu, un sobre de lleldu, l'azafrán, el sal al gustu y finalmente la farina adulces hasta que quede trupu. Asitiamos el sartén, col aceite d'oliva, cuando tea caliente, con un cuyarón balera la masa, faciendo delles tortielles, una vegada frita sírvense. Pueden comese tanto fríes como calientes.

Esti platu ye típicu de Selmana Santa, puede acompañase con miel de caña.

Ayu blancu[editar | editar la fonte]

  • Ingredientes: Un diente d'ayu, dos cucharada de farina de fabones, sal, agua, ¼ de llitru d'aceite d'oliva,pan, vinagre y dos llitros d'agua.
  • Preparación: Machucar nun morteru'l diente d'ayu con una cuyarada de sal, 2 de farina, con un chorréu d'agua, una vegada fecha la masa, arrámase l'aceite adulces ensin dexar de remover, faemos lo mesmo colos dos llitros d'agua. Se sazona al gustu. Sírvalo nun concu, con cachos de pan.

Esti platu ye típicu en temporada de branu, puede acompañase con uves y pepinu.

Migues[editar | editar la fonte]

  • Ingredientes: Un quilu de pan (ye conveniente que sía de dos díes anteriores), 1/4 llitru d'aceite d'oliva, una cabeza d'ayos, cuatro gatafos, sal y 1/4 de llitru d'agua.
  • Preparación: Córtase'l pan en rebanadas lo mas fines posibles y échase nun recipiente fondu, añedir una cuyar pequeña de sal al gustu, échase-y agua percima y déxase reserváu. Nun sartén de fierro pon l'aceite a calecer, mientres se pulguen los ayos y una vegada que tean echar al sartén xunto colos chorizos tamién picaos. Ensin dexalos de remover añedir el pan, cuéyese una esplumadera, muévese, dándo-y cortes a la supuesta masa, col fueu moderao, aproximao 1 hora.

Porra caliente[editar | editar la fonte]

  • Ingredientes: 100 ml. d'aceite d'oliva, cuatro dientes d'ayu, mediu quilu de pan (que nun sía del día), pimienta, sal, vinagre, azafrán, una fueya de lloréu, mediu llitru d'agua y un quilu de pataques.
  • Preparación: Púlguense y córtense les pataques en dados, tuéstense y acútense. Nuna sartén arrámase l'aceite y los ayos pelaos hasta que se doren, una vegada doraos sáquense y échense nun morteru, añedir el sal, pimienta y una cuyarada de vinagre y machúcase tou xuntu. Retírase-y la corteza al pan quedando la miga, a ésti añedir l'agua, entemeciéndolo tou xuntu nel morteru y d'últimes l'azafrán pa dar color. Nel mesmu aceite de tostar les pataques y los ayos, arrámase tou xunto a la fueya de lloréu. Déxase ferver 20 minutos ensin dexar de remover. Una vegada fervida échense les pataques frites. (Déxase reposar 5 minutos).

Carne de marmiellu[editar | editar la fonte]

  • Ingredientes: Marmiellu, agua, azucre, acompañar con nueces y quesu fresco, o bien con mermelada *

Preparación: Poner a cocer los marmiellos enteros con agua na olla mientres 20 minutos. Cortar a cachos y pásense pol chinu, pa faelos puré, añedir l'azucre, entemezse y ponse al fueu y cuando empiece a ferver, déxase 10 minutos cociendo, ensin dexar de remover por que nun se pegue. Retírase y arrámase en fontes o moldes.

  • == Asociaciones == === Asociaciones y grupo === ==== Asociación de motoristes "Los Bandoleros" ====
    • Direición web: losbandolerosy.creatuforo.com ==== Asociación de ganaderos de Sierra Gorda ====
    • C/ Ribera del Ríu, 7
    • Teléfonu: 952 75 14 41 ==== Club de parapente "T.T. Vuelos y Artimañas" ====
    • Direición: C/ Unión, 8 ==== C. D. Trabuco ====
    • Dirrección: Plaza del Saladillo
    • Teléfonu: 607 73 94 77 ==== Asociación de vecinos Los Morales ====
    • Direición: Cortixu Morales
    • Teléfonu: 952 75 11 69 ==== Asociación de vecinos Llomba La Calera ====
    • Direición: Llomba La Calera, e/n ==== Asociación de Cazadores ====
    • Direición: Urb. Les Suertes
    • Teléfonu: 952 75 13 75 ==== Hermandad San Isidro Llabrador ====
    • Direición: C/ Carbayu, 18
    • Teléfonu: 952 75 18 75 ==== Grupu Mies ====
    • Direición: C/ Ilesia ==== Asociación Si a la vida ====
    • Direición: C/ Diego Bermúdez, 2
    • Teléfonu: 952 75 20 24 ==== Cofradía Santísimo Cristu de la Expiración ====
    • Direición: Plaza de la Ilesia ==== Club ciclista Trabike ====
    • Direición: C/ Unión, 8
    • Teléfonu: 651 887 085 ==== Asociación ames de casa Virxe de la Ponte ====
    • Direición: Plaza del Prau, e/n ==== Asociación ecoloxista Trabeco ====
    • Direición: C/ Unión, 8
    • Teléfonu: 952 75 13 55

Persones destacaes[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. B.O.E. (ed.): «Ley Orgánica 5/1985, de 19 de xunu, del Réxime Eleutoral Xeneral». Consultáu'l 16 de xineru de 2009.
  3. Ministeriu del Interior (ed.): «Eleiciones Llocales 2011». Consultáu'l 13 de xunu de 2011.
  4. Ministeriu del Interior (ed.): «Eleiciones Municipales 2015». Consultáu'l 21 d'agostu de 2015.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]