Valverde de Júcar

Coordenaes: 39°43′09″N 2°13′11″W / 39.719166666667°N 2.2197222222222°O / 39.719166666667; -2.2197222222222
De Wikipedia
Valverde de Júcar
Alministración
País España
AutonomíaBandera de Castiella-La Mancha Castiella-La Mancha
Provincia provincia de Cuenca
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Valverde de Júcar (es) Traducir Pedro Luís Esteso Carnicero
Nome oficial Valverde de Júcar (es)[1]
Códigu postal 16100
Xeografía
Coordenaes 39°43′09″N 2°13′11″W / 39.719166666667°N 2.2197222222222°O / 39.719166666667; -2.2197222222222
Valverde de Júcar alcuéntrase n'España
Valverde de Júcar
Valverde de Júcar
Valverde de Júcar (España)
Superficie 56.21 km²
Altitú 828 m
Demografía
Población 1085 hab. (2023)
- 534 homes (2019)

- 548 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Cuenca
0.05% de Castiella-La Mancha
0% de España
Densidá 19,3 hab/km²
Más información
Llocalidaes hermaniaes Caudete
valverdedejucar.es
Cambiar los datos en Wikidata

Valverde de Júcar ye un conceyu español de la provincia de Cuenca, na comunidá autónoma de Castiella-La Mancha, allugáu na ribera del ríu Júcar, ríu que-y da nome, y del ríu Berros, coincidiendo cola cola del Banzáu de Alarcón. Esta cola del banzáu ye la qu'anubrió en 1958 el valle que da nome al pueblu, ye la única coincidencia y llamentable.

Xeografía[editar | editar la fonte]

Allugamientu[editar | editar la fonte]

Valverde atopar a 840 metros d'altitú, con coordenaes 39º 43' Norte y 2º 12' Oeste.

La población más cercana ye Hontecillas, a menos de 3 quilómetros pel camín vieyu, anque tres la construcción del Banzáu de Alarcón la mayor parte del tráficu ente dambes poblaciones circula pela carretera nun rodiu d'unos cinco quilómetros. Otres poblaciones cercanes son Albaladejo del Cuende, Valera de baxo y Villaverde y Pasaconsol.

Población[editar | editar la fonte]

Alministración[editar | editar la fonte]

Alcaldes dende les eleiciones de 1979
Llexislatura Nome Partíu
1979-1983 Rafael Romero Uribes UCD
1983-1987 Andrés Abá Ojeda Partíu Socialista Obreru Español PSOE
1987-1991 Rafael Romero Uribes CDS
1991-1995 Ángel Gabaldón Salcedo Partíu Socialista Obreru Español PSOE
1995-1999 José Luis Martínez García
1999-2003 Álvaro Ortíz Montero
2003-2007 Miguel Ángel Gómez Alarcón PP PP
2007-2011 Miguel Ángel Gómez Alarcón PP PP
2011-2015 Pedro Luis Esteso Carnicero PP PP
2015-2019 Álvaro Cárcamo López Partíu Socialista Obreru Español PSOE
2019-2023 n/d n/d
2023- n/d n/d

Fiestes[editar | editar la fonte]

Les sos fiestes más importantes son:

  • Moros y Cristianos, declaraes d'interés turísticu rexonal, que se celebren del 5 al 10 de xineru.

Nes cualos estrémense nos siguientes actos.

Día 5 de xineru:

Víspores y Refrescu del Cura.

09:00 Celebración Misa de Difuntos polos hermanos finaos de la Compañía de Moros.

16:00 Empecipiar cola recoyida d'Oficiales.

Una vegada aconceyaos tolos Oficiales, van pasar a recoyer al Xeneral (pudiendo ser recibíos por cualesquier persona nel so nome, siempres que porte na manzorga'l cascu o turbante, y na mano derecha'l so cayáu de mandu).

La comitiva va emponer a la Plaza Mayor.

Pa los itinerarios a siguir peles cais de la Villa, va guardar la siguiente formación: nel centru de la cai'l Xeneral, al so llau derechu'l Tapero (Escudero), detrás el Capitán, Alférez y el so abanderáu.

Nel llau esquierdu'l Mayordomu y el Sarxentu, cerrando files el Cabu.

Esta formación va caltenese siempres qu'una Compañía cole en solitariu o de manera independiente.

Cuando dambes compañíes colen xuntes, la Compañía de Moros va ocupar el llau esquierdu de la cai, siendo'l derechu pa la de Cristianos. L'orde a siguir dientro de la so fila, dende la cabeza escontra tras, ye como sigue: Tapero (Escudero) armáu con espada o Alfanxe, Xeneral, Mayordomu, Capitán, Alférez, Abanderáu, Sarxentu, la tropa y el cabu cerrando files.

Una vegada na Plaza Mayor y antes de tocar la tercer señal de campana, entramos nel templu pa celebrar los víspores. Concluyíu l'actu relixosu, diriximos a la casa del Señor Parroco por que nos ufierte'l tradicional Refrescu del Cura, que se compón a base de garbanzos torraos con cañamones, vinu, dulces, nueces y vinu duce.

Ye una obligación tradicional, que los xenerales dean la so autorización pa sacar los canastillos y jarras de vinu, amás d'escoltar el cestillo de les nueces, por que la soldadesca tome un solu puñao por home.

Termináu'l Refrescu dar# en efectuar les descargues coles sos típiques ruedes de salves y correr de banderes. Terminaos estos actos na Plaza, cada la compañía pel so llau, va dirixir a la casa de los sos respeutivos oficiales pa tomar el puñao.

Terminaes toles colaciones, cada Compañía, dirixir a la casa del so Xeneral pa efectuar la última descarga del día, dar novedaes per parte del Cabu de dalguna circunstancia digna de mención y despidir a la tropa con una Viva'l Santu Neñu!

Día 6 de xineru:

Día de reis

12:00 Concentración na Plaza Mayor de la villa pa sacar en procesión al Santu Neñu, fechu obligatoriu, según la tradición, per parte de les Compañíes. La procesión va dar una vuelta a la Plaza Mayor ente abondosa salves. Tres la procesión, va dar empiezu la Santa Misa.

La disposición de les tropes, dientro del templu, va ser: a la izquierda del pasiellu central, los Moros; A la derecha, los Cristianos. Terminada la misa, les compañíes van dirixir al Altar Mayor pa besar al Neñu.

Fora de la Ilesia, les compañíes van realizar les consabíes ruedes de salves y correr de banderes. Ye costume nesti día, que dalguna familia ufierte sacar la imaxe del Santu Neñu en procesión n'aición de gracies.

Darréu, dambes compañíes por separáu, tomen el puñao na casa de los sos respeutivos Oficiales.

16:00: “Los Rumbos”

Dambes compañíes celebren na Plaza Mayor “Los Rumbos” consistiendo en burlles d'unos a otros. Llevar a cabu por un emisariu de dambes Compañíes, que porta na manzorga'l sable y na derecha la alabarda, estes diferencies provoquen la llegada a les armes que va tener llugar a otru día.

Terminaos toos estos actos, les Compañíes por separáu, van percorrer les cases del so respeutivos oficiales pa tomar el “puñao”. Remataes les colaciones, como de costume, van acompañar a los sos xenerales a casa, realizando la última descarga del día.

Día 7 de xineru:

Les guerrilles.

10:30 La oficialidá de cada compañía, por separáu, axúntase en casa del so respeutivu Xeneral pa tomar l'aguardiente y los figos na casa de los oficiales.

15:30 Celébrense los Víspores del Neñu”.

Una vegada terminaos los actos relixosos, les compañíes dirixir a la casa de los mayordomos salientes pa tomar el Refrescu de los Mayordomos”. Concluyíu este, van colar a la Plaza Mayor pa realizar les descargues.

Darréu, cada compañía por separáu, va tomar camín del campu de batalla, extramuros de la villa, onde van tener llugar “Les Guerrilles”.

Rematada la batalla, les compañíes axuntar na Plaza Mayor con cuenta de que dar novedaes a los Xenerales de les baxes sufierta. Darréu, realízase la tradicional colación con tomar del “puñao” na casa de los Oficiales.

Día 8 de xineru:

Día del Santu Neñu.

(Fiesta Mayor)

El Xeneral y oficiales de cada compañía, diríxense la casa del Xeneral de Dichos. Una vegada montáu nel so caballu -ricamente enjaezado pa la ocasión- dirixir a la Plaza Mayor pa realizar l'actu central de la xornada que son “Los Dichos”.

11:00: ”Los Dichos”

Realizaos en tres encuentros.

Primer Alcuentru:

Dempués d'una apasionada batalla verbal, llegar a les armes, na cual el Cristianu sale derrotáu y apodérense los Moros del Santu Neñu

Segundu Alcuentru:

El Cristianu sale al alcuentru de los Moros pa intentar convencelos con pallabres, al nun llegar a un alcuerdu, se entabla una nueva y encarnizada batalla na que'l Cristianu, una vegada ganó a los Moros, recupera'l Santu Neñu.

Tercer Alcuentru:

El Moru, represu, sale al alcuentru del Cristianu pa pidir perdón ante'l Santu Neñu y convertise al Cristianismu. Termináu esti actu garrar a la Santa Misa, rueda de salves na Plaza Mayor, arenga del Xeneral Cristianu, correr de banderes y descarga xeneral n'honor al Santu Neñu”

Termináu esto, les compañíes por separáu, dan en tomar “el puñao” en casa de los sos oficiales y, darréu, el xeneral de dichos da una invitación a la so compañía.

16:00 Dar# en tomar “el puñao” en casa de los Oficiale Día 9 de xineru:

Día de Mahoma

09:00 Celebración d'actos relixosos.

De siguío les Compañíes, xunto coles Autoridaes, dirixir a casa de los Mayordomos entrantes, por que estos tomen posesión de los sos cargos y ufierten el chocolate y bizcuechu a les Compañíes y Autoridaes.

Darréu va tomase el “puñao de nueces”. Terminada la colación, colar pol paséu del Santu Neñu hasta la Plaza Mayor, onde se realicen les correspondientes descargues.

18:30 Les Compañíes axuntar na Plaza Mayor, pa dar en tomar y xuramentu de cargos de los nuevos Oficiales. Termináu esti actu, el Xeneral Moru da en mandar una descarga xeneral y arenga a les Compañíes.

Esti día destaca por tomar de los “18 puñaos”, estos son, los de los oficiales salientes y entrantes.

Día 10 de xineru:

Comida d'Hermandá

Esti día, axúntense tolos oficiales, entrantes y salientes, na casa del so Xeneral, en ropa de cai. Alcuerden el llugar onde se va realizar la comida d'hermandá. Como ye tradición, dempués de la comida, tolos asistentes amarutar pa terminar la fiesta con un pasacalles por tola villa, en bona harmonía.

ENLLAZ PA VER EL PROGRAMA OFICIAL: http://valverdedejucar.net/wp-content/uploads/2015/12/Llibru-Moros-y-Cristianosinteractivo.pdf

  • La Feria n'honor a la Virxe del Espíritu Santu del 21 al 25 de setiembre col so tradicional zarre nocherniegu.

Fundación Virginia Pérez Buendía[editar | editar la fonte]

Una vecina del pueblu, Virginia Pérez Buendía, finada en soledá en 2014, donó tol so heriedu a una fundación col so nome que va sufragar los estudios de neños del conceyu que tengan un bon espediente académicu y que la so familia nun pueda pagar los sos estudios.[2][3]

Referencies[editar | editar la fonte]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]