Trigueros

Coordenaes: 37°22′59″N 6°50′01″W / 37.383055555556°N 6.8336111111111°O / 37.383055555556; -6.8336111111111
De Wikipedia
Trigueros
Alministración
País España
Autonomíasimple Andalucía
Provincia Provincia de Huelva
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcaldesa de Trigueros (es) Traducir Victoria Caro Regidor
Nome oficial Trigueros (es)[1]
Códigu postal 21620
Xeografía
Coordenaes 37°22′59″N 6°50′01″W / 37.383055555556°N 6.8336111111111°O / 37.383055555556; -6.8336111111111
Trigueros alcuéntrase n'España
Trigueros
Trigueros
Trigueros (España)
Superficie 118.3 km²
Altitú 76 m
Llenda con Alosno, Calañas, Beas, Niebla, San Juan del Puerto, Moguer y Gibraleón
Demografía
Población 7989 hab. (2023)
- 3849 homes (2019)

- 3864 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de Provincia de Huelva
0% de Andalucía
0.02% de España
Densidá 67,53 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
Cambiar los datos en Wikidata

Trigueros ye un conceyu español de la provincia d'Huelva, Andalucía. Asítiase a una altitú media de 76 metros y cercana a la capital provincial (a 19 km), nun terrén llanu que dibuxa pequeñes llombes ente los ríos Tinto y Odiel (Huelva).

Llenda al noroeste con Alosno, al norte con Calañas y Beas, al sur con Moguer y Niebla, y al oeste colos conceyos de San Juan del Puerto y Gibraleón.

Nel añu 2011 cuenta con 7.820 habitantes.[2] La superficie del conceyu ye de 118,3 km² polo que refundia una densidá de 65,33 hab/km².

Historia[editar | editar la fonte]

La frontera sur instalar nel ríu Tinto, ente les tierres de San Juan del Puerto y Moguer y ello dexó-y, siquier ente los s. XII a s. XIV, esportar productos agrarios por un cai. L'estremu norte apaez señaláu peles agües del Odiel y per los espacios d'Alosno y Calañas y, anque nun esiste constancia de la so navegabilidad, foi otra vía abierta escontra'l Atlánticu.

Foi “sede de la vetusta y notable Conistorsis o Cunistorgis” ciudá íbera que perteneció a los cúneos, según intenta demostrar el pernomáu triguereño Pérez Quintero en 1794. De toes formes, sobre esti tema toa son hipótesis yá que entá nun s'atoparon restos que prueben esta idea y les afirmaciones fáense a base d'esclusiones.

De dómina bien antigua ye la Pilastra de la Media Llegua, y de la dómina romana fueron topaos na actual Plaza del Carmen dos llabres o puteales con inscripciones (s. VI) que se caltienen nel Muséu Arqueolóxicu de Sevilla.

Poques muertes atopamos en Trigueros de dómina musulmana, magar ye probable que la base de l'antigua Ilesia de San Antonio Abá sía d'orixe almohade, aprovechándose d'ella les sos torres y murios pa la construcción del actual templu. Cola conquista del Reinu de Niebla, en manes coles mesmes d'Abenmahfot, per parte d'Alfonsu X el Sabiu, pasó Trigueros a pertenecer a los Condes de Niebla y darréu tamién al Ducáu de Medina Sidonia. A partir d'ende la villa empieza a cobrar protagonismu constituyéndose progresivamente como pueblu. Asina nel sieglu XIII constrúyese la ilesia de San Antonio Abá y darréu los Conventos del Carmen y de Santa Catalina y l'Ermita de Santa Misericordia, anque'l terremotu de Lisboa en 1755 estrozara casi tolos edificios públicos, tanto relixosos como privaos. Dalgunos nun volveríen yá a llevantase. Vamos Citar les Ermites de San Roque y de San Sebastián, la ilesia de Santa Brígida, la Casa de la Orde de Calatrava, les Cases del Cabildru, etc. Nun podemos pasar per alto la buelga cultural que los xesuites dexaron en Trigueros onde fundaron un Colexu so la advocación de Santa Catalina qu'apurrió ente los sos alumnos una serie importante de pernomaos personaxes: nes sos dependencies tuvo instalada la primer imprenta de la provincia. Trigueros foi declarada villa mientres el reináu de Carlos II.

Clima[editar | editar la fonte]

El clima ye espurechu en precipitaciones. Los 741 mm de precipitación media añal, recoyíes ente 1946 a 1970 (Ibersilva, 1996), tán percima de l'agua de la mariña.

La temperatura medio ye de 17,7 °C. La media mínima más baxa algamar en xineru con 4,6 °C, ente que la media máxima más alta dar n'agostu con 41,8 °C. La oscilación térmica media ye de 12,5 °C. Con estos parámetros perfílase un clima nidiu de tipu mediterraneu oceánicu. Atendiendo a los condicionantes del mediu físicu, estremar nel términu de Trigueros dos unidaes ambientales y paisaxístiques, que la so frontera poder asitiar na ribera de Nicoba: nel norte atopa'l Monte, y nel centru sur, les Tierres de Pan.

Monumentos[editar | editar la fonte]

Dolmen de Sotu[editar | editar la fonte]

El Dolmen de Sotu -3000, 2500 e.C.- atópase na finca "La Lobita" del términu municipal de Trigueros y ye unu de los monumentos megalíticos más importantes de la península. Ta en bon estáu de caltenimientu y nun foi expoliado, gracies a lo cual atopáronse ocho cuerpos asitiaos en cliques coles sos dotes correspondientes. Descubiertu por D. Armando de Sotu. Ta empobináu por que ente'l sol hasta na última piedra nos equinocios de seronda y primavera.

Conventu del Carmen[editar | editar la fonte]

Asitiáu na Plaza del Carmen, d'antiguo de La nuesa Señora de Consolación, foi fundáu nel primer cuartu del sieglu XVI, y anque reformáu polos diversu acontecimientos xeolóxicos y sociales, permanez de pies, pero alteriáu na so planta orixinal. L'antigua residencia conventual dispónse en redol a un claustru central, con dos plantes superpuestes y arcos de mediu puntu nos sos lladrales sobre pilastres con impostas. El cuerpu cimeru del claustru reproduz la estructura arquitectónica del inferior, sacante los sos arcos que son rebaxaos y doblaos. Equí disponíase orixinalmente les celdes, arruinaes por completu na actualidá. Les cubriciones de madera de les galeríes que delimitan el conventu son sencielles y d'induldable factura Popular. El templu presenta una sola nave, cruceru y capiya mayor. La nave, espaciosa, cubrir con cubrición mudéxar con elementos xeométricos de fines del quinientos. El tramu central del cruceru componer de cuatro arcos de mediu puntu que reciben la consabida semiesfera sobre pechinas. La capiya mayor cubrir con bóveda de cañón y lunetos festoneados de pinjantes de la segunda metá del sieglu XVIII. Nel esterior, la portada componer de dos pilastres dóricu-toscanes, una cornisa sobre canecillos y un frontón curvu partíu con moldurón central. La espadaña consta de trés baldíos de mediu puntu, dixebraos por pilastres dóricu-toscanes; el frontón tien en cada aguada un remate de folla vidrao y nel vértiz cimeru un pedestal con una cruz de cerrajería. La última restauración tuvo llugar en 1998.

Colexu de Santa Catalina[editar | editar la fonte]

En 1562, instalar nel pueblu la Compañía de Xesús que fundó un colexu so la advocación de Santa Catalina y apurrió ente los sos alumnos una serie importante de pernomaos personaxes: nes sos dependencies tuvo instalada la primer imprenta de la provincia y prepararon delles espediciones d'evanxelización a América. Hai noticies de qu'ente los sos murios esistió sinón la primera, una de les primeres "escueles de medicina" d'España.

Ilesia de la Misericordia[editar | editar la fonte]

Ye un formosu templu de paré encalada que tien como advocación orixinal a La nuesa Señora de los Remedios, que la so imaxe entá recibe cultu nel altar mayor. Esta Ermita, antiguu institutu de pelegrinos sacerdotes y casa de recoyida de neños expósitos, ye na actualidá sede oficial de la Hermandá de Jesús y María, onde se rinde cultu a los sos titulares. Na so fachada exhibe un pañu de azulejería sevillana, en tonos blancu y azules, que representa a la Virxe de la Misericordia.

Pilar de la media llegua[editar | editar la fonte]

Pilar,(bebederu), d'orixe romanu, asitiáu a unos dos quilómetros al Este del cascu urbanu, nel camín de Sevilla, (antigua calzada romana), tamién sienda de carne. Nel so alredor asitiábase un terrén destináu a descansu de ganáu, güei desapaecíu en casi la so totalidá.

Ponte de la Alcolea[editar | editar la fonte]

Impresionante viaductu ferroviariu asitiáu al norte del términu municipal sobre'l ríu Odiel. Tien un altor cimeru a los setenta metros y un llargor averáu de trescientos metros. Por dichu ponte crucia'l ríu, la llinia de ferrocarril d'Huelva a Zafra. La ponte actual, de formigón armao, sustituyó va años al orixinal construyíu con celosías d'aceru.

Cultura[editar | editar la fonte]

Fiestes[editar | editar la fonte]

La celebración más popular y significativa de Trigueros ye ensin dulda, la del so patrón San Antonio Abá, que se celebra'l sábadu, domingu y llunes de la última selmana de xineru. Ye bien interesante esta fiesta yá que el santu que percuerre toles cases del pueblu. Mientres esta llarga procesión, tienen llugar les célebres "tiraes". Nelles tiren dende los balcones panes, chacinas, xamones, y otros munchos productos que son recoyíos polos asistentes a les fiestes, rematando la tirada col llanzamientu de les tradicionales rosques. Anque l'ambiente festivo empieza a alendase dende'l día 16 de xineru, fecha na que s'encender les tradicionales "candeles" y que cunta con un gran númberu de adeptos. Una de les más grande realizar na puerta de la ermita de San Antonio Abá y son munches les persones que se mueven hasta ellí pa velo.

Otres fiestes significatives del pueblu son tornar (dende l'últimu domingu d'agostu al primeru de setiembre) y la feria (el postreru o penúltimu fin de selmana d'ochobre).

San Antonio Abá
Domingo infraoctavo del mes de xineru (Últimu fin de selmana de xineru col llunes y el martes dientro del mesmu mes)
Fiestes patronales de la llocalidá.
Día de Romerito 28 de febreru
Ye una fiesta campestre na cortil de la romería.
Selmana Santa
Primavera
Tradicional fiesta relixosa con procesiones el Xueves y Vienres Santu. El domingu de Resurreición, tol pueblu colar al campu, ye'l día de la Xira.
Verbena de San José Obreru
Final d'abril o principios de mayu
Fiesta patronal de la barriada de Triana y fiesta de primavera de tol pueblu.
San José
1 de mayu
Romería tradicional n'honor del santu
Virxe del Carmen 16 de xunetu
Festividá de tradición relixosa y patronal.
Selmana de Toros
Ente la última selmana d'agostu y la primera de setiembre
Selmana de tornar con suelta de vaquillas.
Feria
Últimu fin de selmana d'ochobre
Feria d'ochobre.

Banda Municipal de Música[editar | editar la fonte]

Esta Banda ta compuesta por unos cincuenta nuevos músicos salíos de la EGB o primaria, enseñances medies y universitaries, de la que surdieron profesionales que na actualidá imparten clases nos distintos conservatorios d'Andalucía. Toa esti intensu llabor musical, realizada nestos pocos años col trabayu y l'esfuerzu del qu'hasta apocayá yera'l so direutor y al que puede considerase fundador de l'actual banda, D. José del Toro, preparando y montando obres de Turina, Albéniz, Falla ente los compositores españoles y Pergolesi, Shubert, Bizet, Verdi, Ponchielli, Tchaikovsky, Wagner y un llargu etcétera, ente los clásicos estranxeros, fixeron posible interpretar con ésitu a lo llargo d'éstos años, difíciles obres musicales, dende les óperes El Barberu de Sevilla (Rossini), Quinta Sinfonía de Beethoven, L'Arlesienne de Bizet, Música pa los Reales Fueos Artificiales de Handel y les apoteósicas Marcha Eslava y Obertura 1812 de Tchaikovsky, ensin faer de menos del nuesu repertoriu español, L'Amor Bruxu de Falla, La Torre del Oru de Giménez, Les Dances Fantástiques de Turina y un innumberable repertoriu de Zarzueles. Tres unos años de reestructuración y resurdir d'esta Banda, a finales de 2012 llogra'l Primer Premiu del Concursu Nacional de Bandes de Música celebráu en Murcia.

Coral Polifónica "Gaudeamus"[editar | editar la fonte]

La Coral Polifónica "Gaudeamus" de Trigueros ye una agrupación cultural y artístico que percorrió dende la so fundación a finales de la década de los sesenta los más variaos caminos de la provincia d'Huelva, d'España y de parte d'Europa, dibuxando peles sos tierres col coloríu de les sos voces y de los sos cantares l'escudu d'unos ideales de trabayu disciplináu, d'esfuerzu coleutivu, de cultivu de la guapura artística. Fundada en 1969 pol so actual Direutor Ildefonso Moreno Biedma, llevó a cabu dende la so nacencia una ingente llabor de promoción y espardimientu de la música coral.

Coru Xuvenil Voces Xuníes[editar | editar la fonte]

el Coru Xuvenil Voces Xuníes de Trigueros, ye'l coru filial de la coral polifónica Gaudeamus de Trigueros con más 25 años de vida, fundáu por Idelfonso Moreno. Nesti tiempu actuó en delles provincies españoles y n'importantes eventos culturales como na misa ante'l Papa Juan Pablo II na so visita a Huelva.

Gastronomía[editar | editar la fonte]

Ente los platos salaos caben destacar: La Tostá, La caldereta de borregu, El potaje de cuaresma, etc. Ente los duces: los hornazos, la tarta d'almendres, les perrunilles, los roscos de la Virxe del Carmen, etc.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]