Teoría lliteraria

De Wikipedia

La Teoría de la Lliteratura ye, nos sos términos específicos, los mesmos de la Ciencia de la lliteratura, la disciplina xeneral, constructiva, descriptiva y teorética que s'ocupa de la Lliteratura. Constitúi, pos, y en manera establecida secularmente pola "ciencia real", el criteriu teóricu xunto al diacrónicu de la Historia de la lliteratura y el aplicativo de la Crítica lliteraria. Nel so primordial sentíu fuerte, la Teoría de la Lliteratura identificar cola techne milenaria y tradicional tratadísticamente empecipiada pa Occidente por Aristóteles por aciu los sos trataos de Retórica y Poética, ye dicir les teoríes constructives del discursu y l'obra lliteraria.[1] Nesti sentíu, la teoría en cuantes que techne lliteraria ye definible como la serie de principios, normes y saberes alrodiu de qué ye y cómo se constrúi la lliteratura, configurando, pos, una teoría esplícita o a priori, doctrinal, prescriptiva ya ideolóxica. Pela so parte, la teoría lliteraria en cuantes qu'implícita define, a posteriori, la perspeutiva d'esa serie d'idees o pensamientos en cuanto inferíos o reconstruibles por aciu la reflexón y l'analís sobre l'oxetu lliterariu dadu.[2]

La Teoría de la Lliteratura polo xeneral, y los dos disciplines centrales que la conformen, Retórica y Poética, nun ye sinón parte de la Filoloxía nel so aspeutu ampliu y mesmu relativu a la ellaboración de la obra verbal, y per otra parte vencéyase de manera natural cola Hermenéutica y, cuantimás, la Estética. Esta postrera representa l'horizonte más xeneral y filosóficu nel cual queda subsumida la Teoría de la Lliteratura, yá nel so sentíu normativu destináu a la consecución d'un proyeutu o un ideal poetológico, yá nel so sentíu de reconstrucción y, sobremanera, d'estudiu del pensamientu que rixe y produz la creación de la Lliteratura. La Estética ye de notar que naz, especialmente como formación disciplinar moderna y autónoma, rellacionada cola Teoría lliteraria,[3] y por principiu cola Retórica y la Poética, tal como perfectamente atestigüen les obres fundacionales d'Alexander Gottlieb Baumgarten. Ye de notar, otra manera, qu'esiste la sintomática denomiación de "Estética lliteraria", por aciu la cual queda referíu definitoriamente l'oxetu lliterariu y, antingentemente de dalguna manera, el grupu disciplinar de la Teoría lliteraria n'esclusión del grupu tocante a les artes plástiques, la música o otres artes.

Historia[editar | editar la fonte]

La Teoría lliteraria ye n'Occidente una creación carauterísticamente producida nel ámbitu del llamáu humanismu filolóxicu que naz del saber tanto téunicu (techne) como especulativu de l'Antigua Grecia. D'ello participen d'una o otra manera toles grandes mentes creadores del pensamientu occidental, especialmente Platón y Aristóteles, y na proyeición inmediato y perbrillante d'esa xenial tradición, los helenísticos 'Longino' y Dionisio d'Halicarnasu, los llatinos Horacio, Cicerón, Quintilianu y demás grandes maestros, notablemente los rétores. La Poética clásica fundir nos trataos Aristóteles, Horacio y 'Longino'[4] mientres la Retórica nos de Aristóteles, Cicerón y Quintilianu. Esti postreru establez una base xeneral pa la Edá Media, na cual una amplia Gramática, fundada por Donato y el so discípulu Prisciano, va conducir una interseición cola Retórica y una difuminación de la Poética. La Gramática de los 'tradicionalistes' y los 'especulativos' namái nel sieglu XIII va dexar espaciu a unes Poetrias (Garlande, Vinsauf, Aberardo l'Alemán...) qu'empiecen a iguar ciertu tratamientu poetológico entá en forma de comentariu, davezu de Virgilio, y 'enarratio poetarum'.[5]Namái Dante va algamar a acolumbrar en De Vulgari Eloquentia un nuevu orde de coses alloñáu de la Escolástica.

La Edá Renacentista, qu'atopa nel Cuatrocientos el xenial momentu de les artes plástiques y la so teoría (Da Vinci, Alberti, Brunelleschi), va llograr nel Quinientos el so estensu y maduru ciclu poetológico nos grandes comentarios tratadísticos de Minturno, Escalígero y Castelvetro.[6] La Retórica, de producción más profusa, tuvo como exa la visión ciceroniana de la disciplina.[7] N'España, l'amplitú Retórica bazcuya ente la tradicionalidad de Nebrija y la flexibilidá de Juan Luis Vives, atopando en Sebastián Fox Morcillo la so construcción más sólida.

El Barrocu, que téunicamente pue ser tomáu como Conceutismu ya inclusive Manierismu en materia retórico y poética, especialmente desenvueltu n'España ya Italia, tien la so creación fundamental nel Agudez y arte d'inxeniu (1642 y 1648),[8] de Baltasar Gracián, momentu cenital, brillosu y críticu del clasicismu áureo que tien los sos correspondientes menores italianos nes obres de Pellegrini y Tesauro.

Diferencies ente escueles[editar | editar la fonte]

La nueva crítica contién una dimensión moral implícita, y dacuando inclusive relixosa[ensin referencies]: un nuevu críticu puede lleer un poema de T.S. Eliot o de Gerard Manley Hopkins pol so grau d'honestidá na espresión de les contradicciones del mundu modernu. Mentanto, un críticu lliterariu marxista puede atopar más xuicios ideolóxicos que críticos; el marxista diría que la Nueva Crítica nun guardaba abonda distancia de les postures relixoses pa entender el poema. Un críticu post-estructuralista puede a cencielles evitar l'asuntu por entender el significáu relixosu d'un poema como una alegoría de significaos, considerando la naturaleza referencial de Dios más que cualesquier otra tema.

Una distinción crucial ente teoríes ye la intencionalidad, el pesu dau a les opiniones de los mesmos autores. La nueva crítica foi la primer escuela en refugar el papel del autor nos testos interpretativos, prefiriendo centrase nel testu en sí mesmu. A pesar de los munchos discutinios ente les escueles, casi toes tán d'alcuerdu en que'l trabayu del autor nun ye inherentemente más significativu que cualesquier otra interpretación.

L'ambición d'esti autor ye la universalidá y la atemporalidad de los sos principios: son y van ser siempres los mesmos. Estes son ambiciones cuestionables porque los métodos esplicativos d'una disciplina como ésta nun ta suxeta a principios fixos, nun ye nada exactu, sinón que pueden camudar.

Poro, la perspeutiva de Genett ye bien amplia, pero siempres se va atopar amenazada nes llendes del tiempu en que se fixo: el so modelu ye aplicable a gran cantidá de narraciones, pero ta llindáu[ensin referencies].

La teoría de la lliteratura tien que tener la siguiente ambición: atemporalidad. Los críticos de los años 20 taben convencíos de que les sos teoríes diben ser siempres válides. Amás, la teoría de la lliteratura nun puede ser una. Na so propia variedá ta la so relatividá. Nun va haber principios sólidos nin fixos que tean aceptaos per tol mundu, por eso nun puede consiguise la universalidá.

Nun hai teoría de la lliteratura ensin obres concretes. La teoría de la lliteratura surde de resultes de la esistencia previa de fenómenos creativos.

Toa teoría que escamotee o ignore la realidá de les creaciones lliteraries produz rocea y despreciu.

Les obres clásiques de la Teoría Lliteraria antigua y moderna[editar | editar la fonte]

  • ADORNU, Th.W., “L'Ensayu como forma”, Notes de Lliteratura, Barcelona, Ariel, 1962, páxs. 11-36.
  • ADORNU, Th.W., Teoría estética, ed. de G. Adornu y R. Tiedemann, trad. Riaza, Madrid, Taurus, 1980.
  • ANDRÉS, J., Orixe, progresos y estáu actual de tola lliteratura, ed. empobinada por P. Aullón de Haro, Madrid, Verbum, 1997, 6 vols.
  • SAN AGUSTÍN, De doctrina christiana, cap. XVIII, en Id., Obres, ed. de Fr. Balbino Martín, Madrid, B.A.C., 1957.
  • ARISTÓTELES, Poética, ed. de V. García Yebra, Madrid, Gredos, 1974. [y HORACIO, Artes poétiques, ed. d'A. González, Madrid, Taurus, 1987].
  • ARISTÓTELES, Retórica, ed. d'A. Tovar, Madrid, I.Y.P., 1985, 3ª ed. rev. [Otres eds., Alianza y Gredos].
  • CICERÓN, L'Orador, ed. de Y. Sánchez Salor, Madrid, Alianza, 1991.
  • CROCE, B., Estética como ciencia de la espresión y llingüística xeneral, ed. de P. Aullón de Haro y J. García Gabaldón, Málaga, Ágora, 1997.
  • DEWEY, J., L'arte como esperiencia, ed. de J. Claramonte, Barcelona, Paidós, 2008.
  • DILTHEY, W., El mundu históricu (Obres, VII), ed. de Y. Ímaz, Méxicu, F.C.Y., 1978.
  • DIONISIO DE HALICARNASO, “Carta a Pompeyo Gémino”, en Id., Sobre la composición lliteraria. Sobre Dinarco. Primer carta a Ameo. Carta a Pompeyo Gémino. Segunda carta a Ameo, ed. de G. Galán Vioque y M.A. Márquez Guerrero, Madrid, Gredos, 2001, páxs. 221-246.
  • DIONISIO DE HALICARNASO, “La composición lliteraria”, en Id., Tres ensayo de crítica lliteraria, ed. de V. Bécares, Madrid, Alianza, 1992, páxs. 119-215.
  • EMERSON, R.W., Escritos d'Estética y Poética, ed. de R. Miguel Alfonso, Málaga, Anexos de Analecta Malacitana, 2000.
  • FICINO, M., De Amore, ed. de R. de la Villa Ardura, Madrid, Tecnos, 1986.
  • GÓMEZ DE LA SERNA, R., Humorismo, ed. de P. Aullón de Haro, Madrid, Casimiro, 2014.
  • GRACIÁN, B., Agudez y Arte d'Inxeniu, ed. de Y. Correa Calderón, Madrid, Castalia, 1969, 2 vols.; Arte d'Inxeniu. Tratáu de l'Agudez, ed. de Y. Blanco, Madrid, Cátedra, 1998.
  • HARTMANN, Y. VON., Filosofía de lo bello, ed. de M. Pérez Conejero, Valencia, Universidá, 2001.
  • HEGEL, G.W.F., Lleiciones d'Estética, ed. d'A. Llanos, Buenos Aires, Sieglu Venti, 1983 ss., 8 vols. [y Akal].
  • HEIDEGGER, M., Arte y Poesía, Méxicu, F.C.Y., 1958. [y Ariel].
  • HUME, La norma del gustu y otros ensayos, ed. de MªT. Beriguistáin, Barcelona, Península, 1989.
  • JASPERS, K., Lo tráxico. El llinguaxe, ed. de J.L. del Barcu, Málaga, Ágora, 1995.
  • JEAN PAUL RICHTER, Introducción a la estética, ed. de P. Aullón de Haro, Madrid, Verbum, 1991.
  • KANT, I., Crítica del Xuiciu, ed. M. García Morente, Madrid, Espasa-Calpe, 1991, 5ª ed.
  • KRAUSE, K.C.F., Compendiu d'Estética, trad. de F. Giner de los Ríos, ed. de P. Aullón de Haro, Madrid, Verbum, 2009, 2ª ed.
  • LESSING, G.Y., Dramaturxa de Hamburgu, Madrid, Asoc. de Direutores d'Escena d'España, 1993.
  • LESSING, G.Y., Laocoonte, ed. de Y. Barjau, Madrid, Editora Nacional, 1977 [y Orbis y Tecnos].
  • LEZAMA LIMA, J., Escritos d'Estética, ed. de P. Aullón de Haro, Madrid, Dykinson, 2010.
  • LONGINO, De lo Sublime, ed. de M. Pérez López, Madrid, Dykinson, 2011. [y Gredos].
  • LOPE DE VEGA, F., L'arte nuevo de faer comedies nesti tiempu, ed. de J. de José Prades, Madrid, C.S.I.C., 1971. [y Espasa-Calpe y Cátedra].
  • LUKÁCS, G., Sobre la esencia y forma del Ensayu, trad. de M. Sacristán, ed. de P. Aullón de Haro, Madrid, Sequitur, 2015.
  • MENÉNDEZ PELAYO, M., Hestoria de les Idees Estétiques, Madrid, C.S.I.C., 1974, 2 vols. [y B.A.C.]
  • MILÁ Y FONTANALS, M., Estética y Teoría lliteraria, ed. de P Aullón de Haro, Madrid, Verbum, 2002.
  • MONTESQUIEU, Ensayo sobre'l gustu, ed. de P. Aullón de Haro, Madrid, Casimiro, 2014.
  • NIETZSCHE, F., La nacencia de la traxedia, ed. d'A. Sánchez Pascual, Madrid, Alianza, 1973.
  • D´ORS, Y., Lo barroco, Prólogu d'A. Pérez Sánchez, Madrid, Tecnos, 1993.
  • PLATÓN, Diálogos [sobremanera Ión, Fedro, Gorgias, Crátilo, La Llacuada. La meyor ed. amplia y accesible: la de Azcárate en Madrid, Edaf, 1972 rev. La más completa: Gredos, 9 vols.].
  • PLOTINO, Eneadas, ed. de J. Igal, Madrid, Gredos, 1982 ss., 3 vols.; especialmente vol. 1, precedíu de Porfirio, Vida de Plotino.
  • POE, Y.A., “Filosofía de la composición”, en Id., Ensayos y crítiques, ed. de Julio Cortázar, Madrid, Alianza, 1973, páxs. 65-79.
  • QUINTILIANO, M.F., Sobre la formación del orador. Doce llibros, ed. d'A. Ortega Carmona, Salamanca, Universidá Pontificia, 1999, 4 vols.
  • REYES, A., L'esllinde. Prolegómenos a la teoría lliteraria, ed. de P. Aullón de Haro y Y. Zarzo, Madrid, Verbum, 2014.
  • SANTAYANA, G., La razón nel arte y otros escritos d'estética, ed. de R. Miguel Alfonso, Madrid, Verbum, 2008.
  • SCHELLING, F.W.J., Filosofía del Arte, ed. de V. López Domínguez, Madrid, Tecnos, 1999.
  • SCHILLER, F., Sobre Poesía inocente y Poesía sentimental, ed. de P. Aullón de Haro, sobre la vers. de J. Probst y R. Lida, Madrid, Verbum, 2014, 2ª ed.
  • SCHILLER, F., Lo Sublime, ed. P. Aullón de Haro, Málaga, Ágora, 1992.
  • SCHLEGEL, F., Obres selectes, ed. de H. Juretschke, Madrid, F.O.Y., 1983, 2 vols.
  • SCHLEIERMACHER, F., Estética, ed. d'A. Lastra y Y.G. d'Alloñar Barberán, Madrid, Verbum, 2005.
  • ZAMBRANO, Mª, Filosofía y Poesía, Madrid, F.C.Y., 1987.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Notes y referencies[editar | editar la fonte]

  1. Vease Alfonso Reyes (1941-1942), La crítica na Edá Ateniense. L'Antigua Retórica, Méxicu, Fondu de Cultura Económica, 1961 (O.C., XIII).
  2. P. Aullón de Haro, "Epiestemología de la Teoría y la Crítica de la Lliteratura", en Id. (ed), Teoría de la Crítica lliteraria, Madrid, Trotta, 1994, páxs. 11 y ss.
  3. Vease, ejemplarmente, Manuel Milá y Fontanals, (1857-1868) Estética y Teoría lliteraria, Madrid, Verbum, 2002.
  4. Manfred Fuhrmann, La teoría poética de l'Antigüedá. Aristóteles-Horacio-'Longino' , Ed. y trad. d'Alfonso Silván, Madrid, Dykinson, 2011.
  5. James J. Murphy, La Retórica na Edá Media, Méxicu, Fondu de Cultura Económica, 1986.
  6. A. García Berrio, Formación de la teoría lliteraria moderna, Madrid, Cupsa, 1977 y Murcia, Universidá, 1980 (2 vols.).
  7. James J. Murphy, La Elocuencia na Renacencia, Madrid, Visor, 1999.
  8. En primer versión, Arte d'inxeniu, tratáu de l'agudez, ed. Y. Blanco, Madrid, 1998.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]