Santuariu de la Virxe del Remediu

Coordenaes: 43°22′43″N 5°33′18″W / 43.3786°N 5.555°O / 43.3786; -5.555
De Wikipedia
Santuariu de la Virxe del Remediu
santuariu
Llocalización
País España
Autonomía Principáu d'Asturies
Provincia provincia d'Asturies
Conceyu Nava
Parroquia El Remediu
Coordenaes 43°22′43″N 5°33′18″W / 43.3786°N 5.555°O / 43.3786; -5.555
Santuariu de la Virxe del Remediu alcuéntrase n'Asturies
Santuariu de la Virxe del Remediu
Santuariu de la Virxe del Remediu
Santuariu de la Virxe del Remediu (Asturies)
Historia y usu
Diócesis Archidiócesis d'Uviéu
Cambiar los datos en Wikidata

El Santuariu de la Virxe del Remediu ta asitiáu nel caserío de «El Remediu» del conceyu de Nava y ye la parroquia asitiada más al oeste del conceyu «navetu» llendando colos conceyos de Siero, Bimenes y Sariegu y el ríu principal ye'l ríu Nora, afluente del ríu Nalón. Magar primeramente construyóse una ermita a la que pertenecía una cofradería, nuna finca llamada «Llosa el texu».[1] Suel haber un enclín popular a magnificar les llamaes «ermites menores» pa convertiles, de papu sanu, en santuarios cuando realmente nun lo son. Pa estremar una d'otra, cosa non fácil, tien de tenese en cuenta lo que la Ilesia diz avera del asuntu. El Canon 1230» diz:

«...col nome de santuariu desígnase una ilesia o otru llugar sagráu al que, por motivu particular de piedá, alleguen en pelegrinación numberosos fieles, cola aprobación del Ordinariu del llugar...».

Magar nun establez una ríxida diferencia, pero da una pauta a siguir pa denominar a estos centros de pelegrinación d'una forma o otra. Nesti casu, el fervor popular dende va sieglos y l'arribación actual a les fiestes del santuariu, referencia espiritual del conceyu de Nava paez que ten de ser consideráu como santuariu y asina se manifiesta la ilesia d'Uviéu cuando se refier a esti templu.

Allugamientu[editar | editar la fonte]

Planu de planta de la ruta dende Nava (Asturies) hasta'l Santuariu de la Virxe del Remediu.

«Llosa» significa «terrén labrantío corralada, muncho menos estensu que'l de les mieses, agros o erías, y polo común próximu a la casa o barriada a que pertenez»[3] y texu ye l'el arbustu: «texu», que debía de ser de gran tamañu por venir definíu'l llugar pol árbol. Taba bastante próxima a la fonte «La Escudiella», a media fastera y xunto al fronteru sur de la ilesia actual, esto ye, a un nivel inferior, una y bones el terrén baxa por esta parte sur. Na década de 1950 entá se víen sillares práuticamente tapaos de maleza y que corresponderíen a l'antigua ermita. El santuariu ta a daqué más de 4 km de Nava y llégase dende esta llocalidá tomando la CN-634 en direición a La Pola Siero mientres tres quilómetros hasta un encruz de carreteres llamáu «El Remediu», onde ta bien señalizada la direición a tomar — escontra la derecha — y dende onde yá s'acolumbra'l santuariu sobre la parte alta d'una fastera.

Historia[editar | editar la fonte]

Los restos arqueolóxicos de material lítico atopaos nel xacimientu del «Rebollalón», pertenecientes al paleolíticu, y nel de «Cantu les Vigues» con un túmulu perteneciente al neolíticu, acrediten la esistencia de pobladores prehistóricos nesa zona. Tamién s'atoparon referencies toponímiques del periodu romanu.

Nos sos empiezos la ermita tenía de tar so la advocación de «Santa María del Texu», yá que l'actual santuariu de la Virxe del Remediu procede del medievu tardíu y tien una especial rellación coles epidemies de peste que se sufrieron naquella dómina. Según documentaciones de la «Carta Arqueolóxica de Nava» y otros documentos, la Ilesia empezar a construyir ente los años 1591 o 1592, magar paez que la so construcción quedó suspendida unos años. Foi en 1613 cuando l'arcipreste de Nava, Bartolomé Álvarez, xubilóse. Taba dispuestu a colar al so pueblu natal de Grau, pero decidió pasar pola «ermita del Texu» pa encamentase a la Virxe porque carecía un mal de piedra bien doliosu. Como se rellata más palantre, l'arcipreste quedó curáu de secute, polo que decidió construyir un Santuariu nesi llugar. Pa ello adquirió una ilesia conventual esistente en Sariegu y treslladar al llugar del Texu. Puede, por tanto, tomase como añu de la so fundación el de 1613. Sicasí, al respective de la piedra usada hai dos postures distintes: los antiguos vecinos de los pueblos de San Román de Sariegu, «Verdera», «Villamartín» y «El Corralon» coinciden en que la piedra usada venía de un conventu de monxes que se topaba ente los pueblos de «El Corralón» y San Román de Sariegu, nel visu del monte «Llovós»; la hipótesis contraria sostién que la piedra de tipu graníticu de la ilesia vien de Villaviciosa.

Nel añu 1793 tomóse la decisión de dixebrar, como filial o hijuela, la parroquia qu'hasta entós pertenecía a la parroquia de san Bartolomé, sita en Nava. Esta decisión llevar a efeutu en 1807, pero nun ye hasta casi un sieglu más tarde, el 1 de febreru de 1892, cuando s'alza la parroquia de «La nuesa Señora del Remediu».[4] Sicasí, el primitivu templu data de finales del sieglu XVI, sobre'l cual edificóse l'actual santuariu.[5] Esiste un documentu fecháu'l 10 de febreru de 1859 que cita a una cofradería fundada nel sieglu XVI, dómina de la edificación del primer templu, en que les sos constituciones amosar el mandatu de dicir Misa los vienres y sábados, según otra a l'amanecida de los díes feriaos.[6] El documentu ye un escritu del mayordomu de la Cofradería n'honor de la Virxe de los Remedios y que dirixe a la so Maxestá por que los bienes d'esta cofradería sían indultaos de les lleis de la desamortización y nun se saquen a puya, yá que vienen de persones particulares y son d'usu priváu de la cofradería.

El documentu diz asina: {{cita|«...D. Francisco Antonio Diego Capellán mayordomu de la cofradería fundada nel santuariu de La nuesa Señora de los Remedios (...) espón: que data de tres sieglos la fundación de la cofradería (puede datase l'orixe hacia l'añu 1559) cumpliendo les cargues de dos mises selmanales celebraes los vienres y los sábados y otra misa de l'alba en tolos díes feriaos (...) a la qu'alleguen doscientos vecinos probes que tienen que oirla naquél santuariu que ye vicaría o hijuela de la parroquia de San Bartolomé de Nava y na qu'hai obligación de confesar y dar oblatas (...) siendo les rentes de la cofradería de quince y media fanegas de pan y setecientos reales (...) indispensables pa dicir la misa del alba(...) Uviéu y febreru 10 de 1859»|.

Mientres la guerra civil española quemóse casi tol archivu parroquial, salvando dalgunos el sacerdote José Salas Fernández, que fueron treslladaos a la primer páxina del «Llibru de Bautismos» que foi autorizáu'l 24 de marzu de 1934. Tamién se perdió un manuscritu que l'obispu d'Uviéu, Juan Álvarez de Caldas (1605-1612), unviaba como contestación al que'l Rei solicitara pa informase alrodiu de los milagros acaecíos por intercesión de la Virxe de los Remedios.

Estructura y arquiteutura[editar | editar la fonte]

Nave central con altar mayor al fondu y cúpula nervada.
Nave central con altar mayor al fondu y cúpula nervada.  
Entrada principal, al oeste.
Entrada principal, al oeste.  
Detalle de nervadura de la cúpula del altar mayor.
Detalle de nervadura de la cúpula del altar mayor.  
Nave central col coru al fondu.
Nave central col coru al fondu.  

El templu, de gran solidez y monumentalidad, tien planta de cruz llatina, presbiteriu rectangular con bóvedes estrellaes y nervios bien pronunciaos. La crucería ye d'una gran guapura tantu n'estructura como en detalles. La fachada que da a occidente tien dos pares de columnes xóniques que soporten un frontis triangular de moldures grueses. La puerta principal, na so fachada sur, ye de mediu puntu y de corte renacentista,[7] abrir nel centru una portada d'arcu de mediu puntu, que les sos claves y impostas resaltaes tán cubiertes por teyeros de piedra.[8] La fachada llateral ye abondo más senciella pero tien una fornica de la Virxe col Neñu na so parte cimera.[9][10] Lo más destacable de la edificación ye la so portada, que ye una imitación, ruralizada, de la San Vicente d'Uviéu y que ye de los pocos modelos importaos d'Italia nel sieglu XVI y que, según asegura Torga Llamedo, ye bien probable que'l so autor sía Domingo de Mortera (1560-1608).

La Virxe Neña llamada popularmente «La Galbaniega».

Dambes fachaes, oeste y sur, tienen un pórticu que se sofita en pilastres cuadraes sobre un murete. La fachada sur ye más senciella que la principal, consistiendo nun arcu de mediu puntu y percima una fornica cola imaxe de la «Virxe Neña» que ye conocida popularmente por «La Galbaniega», pos al dicir popular en clave de simpatía y anecdótica, llegó tarde y quedóse fora. Na fachada principal, el sur, hai una imaxe de la Virxe reposando sobre la lluna con floreros a entrambos llaos, arrodiada por un rosariu y una epigrafía na parte inferior que diz «La nuesa Señora de los Remedios», tou ello grabáu nuna piedra de granitu coloráu. La mesma imaxe, solo que con una pequeña diferencia, la de tener un palombu nel so llau derechu y na lluna, que tamién apaez, ta un ánxel cola cabeza reposada nella, atopar nuna casa cercana conocida como «el mesón».

La ilesia, d'una sola nave, ta cubierta con una bóveda d'estrella de cuatro puntos, aumentando la so complexidá nel cruceru con cambados y entá más nel presbiteriu, que lluz una bóveda con estrelles de gran complexidá. Nos murios asítiense pilastres toscanos con ménsulas a entrambos llaos pa sofitar los nervios.[11] Na paré sur repara un escudu d'armes que podría ser el de Bartolomé Álvarez de Grau, fundador del santuariu. La torre tenía un corredor de madera que lo arrodiaba y que foi derruida por una airada en xineru de 1919. Respectu al pisu, ta cubiertu de cantares rodaos de bien distintos colores, formando una gran cantidá de figures xeométriques.

El santuariu tenía cinco retablo llabraos en nozal y d'estilu churrigueresco. Toos ellos teníen les imáxenes correspondientes, pero quedaron amenorgaos a cenices nel añu 1936, sacante la imaxe de la Virxe del Remediu, considerada popularmente milagrosa polos sanamientos que s'atribúin al so intercesión, que nun pudieron esplicar los médicos, y que tán recoyíes nel Archivu Oficial del Santuariu». Anguaño hai un solu retablu mayor que foi realizáu en madera de castañal polos hermanos Urraca de Villaviciosa l'añu 1952 con un costu de 30 000 pesetes.

Altar mayor.
Altar mayor.  
Altar llateral de la Virxe de Cuadonga.
Altar llateral de la Virxe de Cuadonga.  
Altar llateral de San José.
Altar llateral de San José.  
La Virxe con un rosariu y la lluna a los sos pies.
La Virxe con un rosariu y la lluna a los sos pies.  

Favores y milagros[editar | editar la fonte]

Nel Archivu Oficial de Santuariu» tán recoyíos gran cantidá de fechos que, anque la Santa Sede nun se pronunciara sobre ellos, ye tradición cristiana consideralos como milagros atribuyíos a la intercesión de la Virxe. Los de más entidá pola so evidencia son los siguientes:

  • Una muyer tullida y casi inválida total sanó de sópitu tando na ilesia.
  • Una muyer del pobláu próximu llamáu Llames y que'l so nome yera Sancha, repunxo la vista na ilesia dempués de munchos años de ceguera.
  • Un vecín del pueblu de Beloncio, conceyu de Piloña, totalmente inválidu, ye lleváu a la ilesia por amigos y familiares, onde quedó curáu instantáneamente quedando arteru y preséu pa cualquier tipu de trabayu.[12]
  • El sanamientu, yá citada, de mal de piedra a Bartolomé Álvarez de Grau, promotor del santuariu.
  • Un vecín de Nava, Juan de Pandiella, carecía una fuerte gota coral y sanó por intercesión de la Virxe.
  • Cuando taba a puntu de terminase'l santuariu, nel añu 1613, Juan de Ardisana, obreru de Nava que trabayaba na edificación, cayer dende lo más alto de la espadaña; encamentar a la Virxe mientres la so cayida y resultó ilesu, ensin golpe dalgunu.
  • Al igual que Juan de Pandiella, curar del mesmu mal Fernando Cobián, vecín de L'Infiestu, que foi cura de la capellanía de Santu Tomás de Bode.
  • Una vecina de Lieres, Siero, nun podía auxiliar al so fíu pequeñu que taba nun trubiecu y la casa taba amburando; encamentar a la Virxe y les llapaes nun tocaron al pequeñu.
  • Un tullíu averar a besar al Santu Cristu, pero taba demasiáu altu pa él y como nun podía faelo, el Santu Cristu baxó milagrosamente pa poder ser besáu pol tullíu.
  • Isabel, esposa de Bernabé de Vigil, procurador na Xunta Xeneral del Principáu, curar del mal de piedra que carecía.

Toos estos fechos y sanamientos milagrosos, que s'obraron y que s'atribuyeron a la intercesión de la Virxe de los Remedios, fueron unviaes pol obispu d'Uviéu al rei Felipe III al que lu informaba de l'autenticidá y veracidá de los fechos asocedíos.

Más apocayá tamién asocedieron diversos sanamientos que fueron consideraes como fechos milagrosos como son les siguientes:

  • Una vecina de la Pría, «Consuelo la de Leocadia», tenía al so home na guerra de Marruecos y llevaba dellos años ensin recibir noticies d'él. Pidió-y a la Virxe'l favor de tenelos y el concedíu foi que l'home tornó al llar al poco tiempu.
  • El siete de xunetu de 1962 el tren de viaxeros que conducía'l maquinista Arcadio Suárez por Rianes, Lieres, diba topetar contra tres vagones cargaos de madera. Ante tal situación, el maquinista glaya «¡Virxe de los Remedios, sálvanos!». Por intercesión de la Virxe nun hubo nenguna víctima mortal.
  • Faustino Montes, de 74 años, quedó paralíticu por una trombosis cerebral el día cinco de xunu de 1981. Pidió a la Virxe del Remediu que lo sanase y asina foi de forma total.
  • Mientres el viaxe en barcu d'un emigrante escontra'l Brasil desamarró un gran temporal con grave peligru d'aprovecimientu del barcu. Esti home llevaba una estampa de la Virxe de los Remedios na so cartera y pidió-y salvación. El barcu llegó a puertu ensin novedá.

Fiestes, devociones y tradiciones[editar | editar la fonte]

El monesteriu de San Bartolomé, de Nava, yera'l patronu del santuariu de la Virxe del Remediu y tenía facultaes de nomar vicarios, derechu que pasó darréu al Mosanterio de San Pelayo d'Uviéu. Por cuenta de los conflictos ente esti monesteriu, los vecinos del Remediu y l'obispu d'Uviéu, empezaron les negociaciones pa esgazase de San Bartolomé. El trámite tuvo de ser llargu y difícil pos se consiguió la separación, acordies con el Rei, el 20 de setiembre de 1790 pero la separación llevar a cabu l'añu 1807. Hasta l'añu 1892 el santuariu nun foi parroquia siendo'l so primer párrocu don Vicente Cabal Sánchez.

La fiesta de La nuesa Señora del Remediu celebra'l día 15 d'agostu, fecha que ye llamada en tou España'l día de la Virxe d'agostu y últimu día de la novena que tien llugar los correspondientes díes previos. Foi y ye el santuariu históricu y referente del Conceyu de Nava. Hai munches oraciones compuestes poles persones sencielles que recibieron favores pola intercesión de la Virxe del Remediu y que, a fuercia de repitise, convirtiéronse n'oraciones populares. Magar tienen, lóxicamente, delles diferencies, la que recueye la mayor parte de toes ye la siguiente:

Formosa y quería Virxe de los Remedios. Tu, que nun cesasti d'arramar con maternal ciñu les inmenses bondaes del to corazón sobre tantos fieles, que, aforfugaos pol dolor y les murnies de la enfermedá, allegaron a Ti con fe, esperanza y amor, atiéndime tamién a mi, que te pido la salú del cuerpu y la paz de l'alma, de que toi bien precisáu. La mio vida, yá la to lo sabes, nun foi, nin ye, a los güeyos del Señor más qu'una flor mustio y esfoyao, ensin arume nin guapura espiritual. Y yo quiero que Tu, que yes la divina xardinera de los cielos, fáigasme alicar y floriar en santidá y virtúes cristianes, únicu arume que presta al mio Dios. Santa, preciosa y amada Virxe, non apartes enxamás los tos güeyos, los tos cuidos y tenrures de mi y de los seres pa mi queríos. Aviva na mio alma la llapada pura de la fe: escita nel mio corazón el santu dolor del arrepentimientu, y ayudar a encher la mio vida d'agradecimientu, adoración y amor al to Fíu benditu, el mio dulce Jesús Sacramentado. Fai que sía de Dios tol mio ser, y to el mio últimu sollutu. Madre de la mio alma, el mio amparu, el mio consuelu, el mio encantu, el mio ciñu, y la más tienra esperanza del mio corazón. Asina sía.[13]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Casa rural Nava Asturies. «El Cotayu de Castro». Consultáu'l 12 d'agostu de 2013. «istoria d'El Remediu»
  2. (1983) Códigu de Derechu Canónicu, páx. Canon 1230.
  3. (2013) RAI: Real Academia Española de la Llingua.
  4. Fernández Álvarez, Florentín (1990). El 1 de febreru de 1892 cuando s'alza la parroquia de «La nuesa Señora del Remediu. Atopo, páx. 121 y 122.
  5. Fernández A nome Florentín (1997). F. Fernández: Asturies, Tronu de la Madre de Dios, páx. 85 y 86. ISBN 84-922832-0-3.
  6. Fernández Álvarez, Florentín (1990). Misa los vienres y sábados según otra a l'amanecida de los díes feriaos. Atopo, páx. 122.
  7. Minube (2013). .
  8. Pérez Suárez, Rosalía (1996). Nobel S.A: Gran Atles del Principáu d'Asturies.
  9. Fernández, Florentín (1997). Asturies, tronu de la Madre de Dios., páx. 85-86. ISBN 84-922832-0-3.
  10. «remedios/es/ Ilesia de la nuesa Señora de los Remedios» (2013).
  11. Ramallo Asensio, Germán (1981). Enciclopedia temática d'Asturies, la Renacencia., páx. Xixón.
  12. Fernández, Florentín. Gráfiques Eujoa: Asturies, tronu de la Reina de Dios., páx. 86 y 87. ISBN 84-922832-0-3.
  13. Javier. «La Madre de Dios». Consultáu'l 12 d'agostu de 2013. «Oración»

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Asturies, Tronu de la Madre de Dios. Florentino Fernández Álvarez. 1997
  • Torga Llamedo, Saúl (2008). Notes sobre'l conceyu de Nava. Les sos xentes, hestoria y costumbre. Fundación Melquíades Álvarez y Conseyería de Cultura y Turismu, páx. 173-178. ISBN 978-84-612-4375-4.
  • María nos pueblos d'España. Vol 6º: Santuarios Marianos d'Asturies. Florentino Fernández.
  • Gran Atles del Principáu d'Asturies. Nava. Pérez Suárez, Rosalía. Ed. Nobel S. A. Uviéu 1996
  • Enciclopedia temática d'Asturies, la Renacencia (la ermita del Remediu). Ed. Silverio Cañada. Xixón 1981.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]