Retina

De Wikipedia
Retina

Seición d'un güeyu humanu.

Plantía:Etiquetes pa esquema numberáu y senciellu del güeyu
Llatín [TA]: retina
TA A15.2.04.002
Arteria Arteria central de la retina
Vena Vena central de la retina
Enllaces esternos
Gray [1]
[editar datos en Wikidata]

.


La retina de los vertebraos ye un texíu sensible a la lluz asitiáu na superficie interior del güeyu. Ye similar a una tela onde se proyeuten les imáxenes. La lluz qu'incide na retina desencadena una serie de fenómenos químicos y llétricos que finalmente se traducen n'impulsos nerviosos que son unviaos escontra'l celebru pol nerviu ópticu.

La retina tien una estructura complexa. Ta formada básicamente por delles capes de neurones interconectaes por aciu sinapsis. Les úniques célules sensibles direutamente a la lluz son los conos y los cayaos. La retina humana contién 6.5 millones de conos y 120 millones de cayaos. Los cayaos funcionen principalmente en condiciones de baxa lluminosidá y apurren la visión en blancu y negru, los conos sicasí tán afechos a les situaciones de muncha lluminosidá y apurren la visión en color.[1]

Etimoloxía[editar | editar la fonte]

El nome retina ye'l diminutivu de la pallabra en llatín rete que significa ‘rede’ una y bones quien la afayó, Herófilo de Calcedonia, describir como una pequeña rede.

Orixe embriolóxicu[editar | editar la fonte]

La retina vien de una evaginación billateral del prosencéfalu llamada vesícula óptica primaria, que tres una invaginación local tresformar na vesícula óptica secundaria con forma de copa. Cada copa óptica permanez coneutada col celebru por aciu un tarmu, el futuru nerviu ópticu. Nel adultu, la retina ta formada por una capa epitelial pigmentada esterna, l'epiteliu pigmentariu, y una llámina interna, la retina neural o retina puramente dicha, que contién elementos asemeyaos a los del celebru, polo que puede considerase como una parte especialmente estremada del sistema nerviosu central.

Estructura macroscópica de la retina[editar | editar la fonte]

Nesta imaxe puede reparase la retina humana, l'área más coloriada asitiada nel centru ye la fóvea y la zona ablancazada a la izquierda ye'l discu ópticu o papila.

La retina ye una capa delgada y parcialmente tresparente, ta en contautu cola cara interna de la coroides y col humor vítreo. Na so superficie pueden reparase diverses estructures:[2][1]

  • Papila, o discu ópticu: La papila ye'l puntu onde'l nerviu ópticu entra nel globu ocular, travesando la membrana esclerótica, la coroides y finalmente la retina. Ye un discu rosado que s'atopa na parte posterior del globu ocular y ta asitiáu unos 3 milímetros medialmente al polu posterior del güeyu. Tien unes dimensiones de 2 x 1.5 mm. Na papila nun esisten fotorreceptores, polo que se llama puntu ciegu.
  • Fóvea: Ta asitiada a unos 2,5 mm o 17 graos del cantu temporal de la papila óptica, onde la superficie de la retina ta ablayada y ye pocu fonda. Presenta un mayor númberu de célules ganglionares, con una distribución más regular y precisa de los elementos estructurales, tien namái conos. Los vasos sanguíneos arrodien a la fóvea penriba y pembaxo, ente que dientro d'ella namái esisten pequeños capilares. Nel mesmu centru de la fóvea, nun área d'unos 0,5 mm de diámetru, nun esisten capilares p'aumentar al máximu la tresparencia de la retina.
  • Ora serrata: Ye la llende anterior de la retina. Esiste una ora serrata nasal o medial y una ora serrata llateral o temporal.

Tamién puede estremase macroscópicamente en dos zones:

  • Área central de la retina: Ye la porción de la retina qu'arrodia a la fóvea y onde se produz la mayor fotorrecepción. La fóvea y la pequeña área que la arrodia contién un pigmentu mariellu y por eso llámase mácula lútea.
  • Área periférica de la retina: Esta zona tien menos capacidá de fotorrecepción, por tener menor númberu de conos y cayaos.

Estructura microscópica de la retina[editar | editar la fonte]

Capes de la retina[editar | editar la fonte]

Organización simplificada de la retina (cambéu d'un dibuxu de Santiago Ramón y Cajal). La lluz entra pela esquierda y tien de travesar toles capes celulares hasta llegar a los conos y cayaos que s'atopen a la derecha del esquema.

La retina contién diez capes paraleles que son, empezando pela zona más superficial, hasta la más interna:[3]

  1. Epiteliu pigmentariu: Ye la capa más esterna de la retina. Ta formada por célules cúbiques que nun son neurones y tienen gránulos de melanina que-y dan una pigmentación carauterística.
  2. Capa de les célules fotorreceptoras: Ta formada polos segmentos más esternos de los conos y los cayaos.
  3. Capa limitante esterna: Nun ye una membrana, sinón uniones intercelulares del tipu zónula adherente ente les célules fotorreceptoras y les célules de Müller.
  4. Capa nuclear o granular esterna: Ta formada polos nucleos celulares de les célules fotorreceptoras.
  5. Capa plexiforme esterna: Ye la rexón de conexón sináptica ente célules fotorreceptoras y les célules bipolares.
  6. Capa nuclear o granular interna: Ta formada polos nucleos celulares de les célules bipolares, les célules horizontales y les célules amacrinas.
  7. Capa plexiforme interna: Ye la rexón de la conexón sináptica ente célules bipolares, amacrinas y ganglionares.
  8. Capa de les célules ganglionares: Ta formada polos nucleos de les célules ganglionares.
  9. Capa de fibres del nerviu ópticu: Ta formada polos axones de célules ganglionares que formen el nerviu ópticu.
  10. Capa limitante interna: Dixebra la retina del humor vítreo.[4]

Célules de la retina[editar | editar la fonte]

La retina tien tres tipos de célules:[1]

  • Pigmentadas: Encargar del metabolismu de los fotorreceptores.
  • Neurones:
  1. Célules fotorreceptoras: Son los conos y los cayaos. Tresformen los impulsos lluminosos en señales llétriques.
  2. Célules bipolares de la retina. Conecten les célules fotorreceptoras coles célules ganglionares.
  3. Célules amacrinas. Son interneuronas moduladoras.
  4. Célules horizontales. Cumplen una función similar a les célules amacrinas, son interneuronas moduladoras.
  5. Célules ganglionares de la retina. D'estes neurones parte'l nerviu ópticu que coneuta la retina col celebru.
  • Célules de sostén:
  1. Astrocitos.
  2. Célules de Müller. La so función ye de soporte, sinteticen glucóxenu y vencen glucosa a otres célules nervioses.

Dellos finxos nel estudiu de la retina[editar | editar la fonte]

A fines del sieglu XIX y entamos del sieglu XX l'español Santiago Ramón y Cajal fixo cortes histolóxicos de la retina y reparándolos na platina d'un microscopiu ópticu describió los principales tipos de célules que la componen: fotorreceptoras, célules bipolares, célules horizontales, célules amacrinas y célules ganglionares. En 1952 l'alemán Stephen Kuffler estudiando la visión nocherniega de los gatos rexistró la presencia y actividá de célules ganglionares que reaccionen individualmente a los estímulos lluminosos ya inclusive a la falta de lluz. Nel 2007 King-Wai Yau detectó la presencia de célules ganglionares planes nes retines de peces. Ye de notar que munchos animales de vezos nocherniegos (felinos, cánidos, peces predadores como los tiburones, peces abisales, etc.) tienen una estructura llamada Tapetum lucidum tres la retina. El tapetum lucidum funciona como un espeyu que reflexa escontra la córnea la lluz que pasó al traviés de la retina, ameyorando d'esta forma la visión na escuridá.

Enfermedaes de la retina[editar | editar la fonte]

La retina puede afectase por distintes enfermedaes que n'ocasiones mengüen considerablemente la capacidá visual. Dalgunes de les más avezaes son:

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 1,2 Félix Jesús Alañón Fernández, Manuela Cárdenas Lara, Miguel Ángel Alañón Fernández y Ana Martos Aguilera: Anatomía y fisioloxía del aparatu ocular. Consultáu'l 1 de setiembre de 2011
  2. Encarna García Garrido: Anatomía ocular. Consultáu'l 1 de setiembre de 2011
  3. Kierszenbaum, A.L. (2007). «Ch.9 Sensory organs», Histology and cell biology: an introduction to pathology, 2nd, Mosby Inc.. ISBN 0-3230-4527-8.
  4. A. Cordova: Fisioloxía dinámica. Masson S.A., 2003, ISBN 84-458-1270-X. Consultáu'l 11 de setiembre de 2011
  5. Shukla Manoj, Ahuja OP, Jamal Nasir. «Epidemiological study of nontraumatic phakic rhegmatogenous retinal detachment». Indian J Ophthalmol 1986;34:29–32. 

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]