Reina-Faraón

De Wikipedia
Hatshepsut, posiblemente reinar-faraón más conocida de la historia exipcia.

Reina-faraón ye la denominación cola que se suel designar a les muyeres qu'algamaron el rangu de faraón nel Antiguu Exiptu.

Casos escepcionales[editar | editar la fonte]

Nos trés milenios d'historia del Antiguu Exiptu (c. 3100 - 30 e. C.) hai contaos casos d'una reina-faraón.

Tradicionalmente, el tronu exipciu taba destináu a varón. El papel de la muyer nun yera, en nengún casu, ocupar el poder absoluto, sinón ser la guardiana y proteutora del so país y del so home. Les reines exipcies teníen un prodixosu poder a la solombra del so maríu y tamién en numberoses ceremonies. Y non yá esto: el varón nun podría xubir enxamás al trueno si nun se casaba antes con una muyer de sangre real. Asina, nun ye d'estrañar los casorios ente hermanos o los aparentes cambeos dinásticos cuando al difuntu asocedíalu un xenru.

Poro, la muyer yera la garante de la llexitimidá y de la socesión del faraón, y amás, yera la principal responsable de la seguridá d'Exiptu nel so papel de diosa Isis. Sicasí, la relixón yera clara: al igual que nunca podría esistir un Isis masculín, tampoco podría esistir un Horus femenín. Cada unu de los sexos tenía una función específica y el bon funcionamientu del país dependía d'esta harmonía.

Entós, ¿por qué llegaron a esistir reines-faraones? La respuesta ye senciella. En tolos casos conocíos y en dellos de los que pudo esistir esta situación, nun esistía un claru socesor del difuntu rei: o bien ésti nun tenía nengún fíu varón, o nun cumplía determinaos requisitos, o ésti yera cuestionáu pol so orixe bastardu. Ante la falta tamién de princeses coles que casar a cualquier candidatu al tronu, nun quedaba más remediu a la vilba que xubir al tronu y gobernar en solitariu. Esto fadría por diversu causes: pola ambición personal de la reina, pola inesistencia de candidatos fayadizos o por un peligru que namái s'evitaría d'esta forma.

Desgraciadamente, casi la totalidá de reinar-faraones pocu o nada pudieron faer pel so país. Sacante una d'elles, toes fueron efímeres y tuvieron el dudosu honor de cerrar la so dinastía y abrir una nueva etapa d'anarquía na que familiares alloñaos de la casa real apostaríense'l so derechu al tronu. Nenguna d'estes prodixoses muyeres podía casase de nuevu y la so xubida al tronu yera xeneralmente por cuenta de una emerxencia y taba destinada a retardar la inevitable crisis d'Estáu. Por tanto ye dafechu miqueru ya inciertu culpar de la decadencia del país a la llegada d'una reina-faraón.

¿Quién fueron?[editar | editar la fonte]

Los autores llatinos, como Diodoro Sículo, faciéndose ecu de la obra de Manetón (sacerdote exipciu que so los ptolomeos encargar de redactar la historia del so país), afirmen qu'esistieron tan solo cinco reines-faraón a lo llargo de tantos sieglos. Ignoramos si esto ye veraz, pero probablemente asina lo sía: de les numberoses candidates, esisten trés bien documentaes, dos bien probables y otres más dudoses. Estes muyeres son:

Reines-faraón conocíes[editar | editar la fonte]

  • Neferusobek: Reinó mientres unos cuatro años (quiciabes dalgunos más), de 1777 a 1773 e. C. Ye la postrera gobernante de la dinastía XII, y nun sabemos casi nada d'ella sacante'l so nome de coronación, Sobekkara-Neferusobek. Yera fía d'Amenemhat III, el postreru gran rei de la so dinastía, y hermana d'Amenemhat IV. Créese que dambos hermanos nun yeren un matrimoniu, y qu'inclusive llegó a esistir rivalidá ente ellos, que s'atayaría a la muerte del varón y col ascensu al tronu de Neferusobek. Ésta tomaría apellativos masculinos y gobernaría hasta la so desapaición, que coincide col fin del prósperu Imperiu Mediu. Magar la inestabilidá del país, la socesión de Neferusobek foi pacífica, quiciabes gracies a la mesma reina-faraón, y créese que los primeros reis de la dinastía XIII yeren descendientes del difuntu Amenemhat IV.
  • Hatshepsut: Ye reinar-faraón de la que se tener más datos. Yera fía de Thutmose I y esposa de Thutmose II, y taba tenida de gran ambición ya innegable capacidá de gobernar. Nun xestu ensin precedentes movió al fíu de Thutmose II y de una concubina, el neñu Thutmose III, argumentando la so curtia edá, el so dudosu llinaxe real y que ella mesma yera la escoyida pol dios Amón, del que se declaró primoxénita. El so propiu padre, Thutmose I, dizse que redactó un escritu, según apaez en delles fontes, en que la dotaba a ella de preferencia como socesora, en desterciu del so hermanu. Esta increíble muyer, que reinó como Maatkara-Hatshepsut dende 1479 a 1457 e. C., en tiempos de la dinastía XVIII, pensaba crear una dinastía femenina, pero les sos esperances quebrar tres la muerte repentina de la so fía, Neferura, y de la mayoría de los sos sofitos, Hapuseneb y el so arquiteutu Senenmut, el so supuestu amigu, Les sos muertes, bien probablemente, fueron maquinadas por Thutmose III.[ensin referencies] Gobernó un total de 22 años hasta'l so fallecimientu. La so socesión tamién foi pacífica, y Thutmose III (quien s'encargó de borrar la so memoria con un odiu visceral[ensin referencies]) acabó per ser unu de los más grandes faraones exipcios.
  • Tausert: La quinta y postrera reina-faraón, según los autores clásicos. Magar nun ser fía de faraones, trató d'emular a Hatshepsut al morrer el so home, Sethy II, y encargase de la rexencia del neñu Siptah. Como ésti morrió tempranamente, Tausert xubió al tronu y gobernó per un espaciu de dos años, de 1188 a 1186 e. C., sol nome de Sitra-Tausert, hasta que foi derrocada por Sethnajt, fundador de la dinastía XX. Al contrariu que Hatshepsut, Tausert vivió en tiempos difíciles, acosada pola presión del cleru y del estamentu militar y cuestionao pol pueblu llanu. A esto añade la fantasmal figura d'un siriu que se cree semó l'anarquía aliáu cola mesma Tausert. Poco se sabe con certidume de la muyer que cerró la dinastía XIX, la de Ramsés II, pos la so memoria tamién foi escorrida.

Reines-faraón probables[editar | editar la fonte]

  • Nitocris: Cronológicamente, bien pudo ser la primera reina-faraón. Apaez dalguna llista real catalogada como tal y tamién la menten los escritores griegos y romanos, según Manetón. Lo único que nos torgar entá incluyila na llista anterior ye que nun tenemos evidencies históriques del so reináu, que se supón duraría unos dos años, de 2183 a 2181 e.C., cerrando la dinastía VI. La so historia quedó bien alteriada, convirtiéndola nuna heroína de lleenda que se vengaría de la muerte del so home, Merenra II, asesinando a los conspiradores y suicidándose. Otra variante de la historia afirma qu'alzó la pirámide de Guiza atribuyida a Micerino. Anque sabemos qu'esto ye falsu, ye bien probable que Nitocris fuera un personaxe históricu que cerró'l gloriosu Imperiu Antiguu y dexó abierta la crisis del primer periodu entemediu.
Nefertiti: posiblemente reinara un curtiu periodu en solitariu, convertida en Semenejkara.
  • Nefertiti: Cada vez son más los espertos que creen na posibilidá de que la bella Gran Esposa Real d'Ajenatón convertir nel so correxente mientres l'añu 12º (hacia 1340 e. C.) sol nome de Anjetjeperura-Neferneferuatón y que, tres una lenta metamorfosis, pasara a ser conocida como Semenejkara, el fantasmal socesor de Ajenatón que, por tanto, nun sería un varón. Dio pie a esta interesante teoría saber que Nefertiti nun morrió nin cayó en desgracia como nun principiu pensóse (la dama que sufrió esto sería otra esposa de Ajenatón, de nome Kiya), y dellos restos arqueolóxicos nos que Nefertiti apaez con atributos propios d'un faraón. De ser realmente Semenejkara, Nefertiti caltener nel tronu en solitariu unos pocos meses, hasta ser asocedida pol so xenru, el neñu Tutanjatón. Hai quien piensa que Nefertiti foi estremada del poder y quiciabes asesinada non yá pola so filiación con Ajenatón, sinón tamién por una supuesta traición al solicitar un maríu al emperador hitita. Tamién la so memoria foi escorrida.

Otres posibles reines-faraón[editar | editar la fonte]

  • Meritneith: De gobernar en solitariu, sería la primera, pos vivió a principios de la dinastía I, en redol al añu 3000 e. C. Flinders Petrie creyó que yera un faraón masculín, de nome Merneith, pero l'ausencia del nome de Horus, propiu de los monarques, y nuevos afayos, demostraron que yera una muyer y que foi soterrada con honores reales hasta entós insólitos. Al paecer Meritneith foi rexente del so fíu, Horus Dean, mientres la so minoría d'edá. N'algamando'l maduror necesariu, dexaría'l testigu ensin problemes y ésti compensaría-y cola inmensa tumba alzada en Abydos. La incógnita ye si esta reina rexente llegó a ocupar los títulos propios d'un faraón o se llindó a asesorar al so fíu.
  • Jentkaus I: Unu de los personaxes más enigmáticos del Imperiu Antiguu, vivió a caballu ente les dinastíes IV y V, escontra los años 2510 a 2470 e. C. Semó'l desconciertu na comunidá egiptológica al apaecer representaciones sos portando'l uraeus y la barba postiza, típiques de los faraones, y siendo llamada Jentkaus, Rei del Altu y Baxu Exiptu, y madre del Rei del Altu y Baxu Exiptu. Según dellos espertos esto nun ye más qu'una mala interpretación y que realmente quier dicir Jentkaus, madre del Rei del Altu y Baxu Exiptu y madre del Rei del Altu y Baxu Exiptu, indicando que dos fíos sos aportaron a faraones. Créese que pudo ser esposa d'Userkaf y miembru de la dinastía IV qu'enllazaría cola siguiente. Seique pudo ser Dyedefptah. Sicasí, hasta'l momentu nun puede asegurase categóricamente nada en tan complexa situación.
  • Jentkaus II: Si cola primera Jentkaus hai enormes problemes y persistentes discutinios tocantes a determinar si aportó a coronada como "faraón" de plenu derechu, nun se queda curtia la segunda muyer con esti nome. Jentkaus II tamién perteneció a la dinastía V, siendo la esposa del tercer rei, Neferirkara. El so casu ye idénticu al de Jentkaus I y, según unos indicaría que foi reina-faraón y madre d'un rei, según otros namái madre de dos reis. Sía como fora, esisten delles representaciones de Jentkaus II tamién tocada col uraeus y la barba faraónica, siendo con Jentkaus I la única muyer n'apaecer con estos atributos hasta la llegada de Hatshepsut, mil años dempués. L'enigma d'estes muyeres ta entá por resolvese.

Les reines ptolemaiques[editar | editar la fonte]

Nun podemos oldear a reinar-faraón coles últimes reines d'Exiptu, que gobernaron mientres la dinastía Ptolemaica (305 - 30 e. C.). Anque gociaron de munches prerrogativas reales, nun yeren auténtiques gobernantes independientes, nin la so situación tenía nada que ver cola de les muyeres antes mentaes.

Toes elles yeren fíes, esposes y hermanes de los ptolomeos, y como ellos, d'orixe helénicu, qu'aceptaben les costumes exipcies anque siguíen portándose como griegues. Al casase colos sos hermanos non yá los legitimaban sinón que se sentaben al so llau y merecíen ser trataes como iguales, magar que les sos funciones rituales y polítiques taben bien amenorgaes al respective de les de les reines de les dinastíes anteriores. Na mayoría de los casos, estes reines dedicáronse puramente a urdir peligroses intrigues palaciegues o conxures y fueron bien poques les que finaron de muerte natural. Estes muyeres llevaron los nomes de Berenice, Arsinoe y Cleopatra.

De les reines ptolemaiques fueron bien poques les que gobernaron en solitariu, y siempres foi sobre un tronu caedizu, ensin ser aceptaes pola mayoría de la población y en periodos bien curtios de tiempu. Estes reines fueron Cleopatra II, Berenice III y Berenice IV. Inclusive la llexendaria Cleopatra VII gobernó siempres acompañada: los sos hermanos-maríos y el so pequeñu fíu fueron los reis nominales d'Exiptu, magar nun desempeñar nengún papel políticu.


Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]