Pozuelo del Rey

Coordenaes: 40°21′55″N 3°19′15″W / 40.365277777778°N 3.3208333333333°O / 40.365277777778; -3.3208333333333
De Wikipedia
Pozuelo del Rey
Alministración
País España
AutonomíaBandera de la Comunidá de Madrid Comunidá de Madrid
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Pozuelo del Rey (es) Traducir Gerardo Álvaro Fernández
Nome oficial Pozuelo del Rey (es)[1]
Códigu postal 28813
Xeografía
Coordenaes 40°21′55″N 3°19′15″W / 40.365277777778°N 3.3208333333333°O / 40.365277777778; -3.3208333333333
Pozuelo del Rey alcuéntrase n'España
Pozuelo del Rey
Pozuelo del Rey
Pozuelo del Rey (España)
Superficie 30.93 km²
Altitú 809 m
Llenda con Nuevo Baztán, Villar del Olmo, Valdilecha, Campo Real, Loeches, Torres de la Alameda y Valverde de Alcalá
Demografía
Población 1254 hab. (2023)
- 603 homes (2019)

- 544 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.02% de Comunidá de Madrid
0% de España
Densidá 40,54 hab/km²
pozuelodelrey.es…
Cambiar los datos en Wikidata

Pozuelo del Rey ye un conceyu español de la provincia y Comunidá de Madrid.

Xeografía física[editar | editar la fonte]

Allugamientu[editar | editar la fonte]

El conceyu pertenez a la Alcarria de Alcalá (Contorna de Alcalá), ente los conceyos de Campo Real, Nuevo Baztán, Torres de la Alameda, Valverde de Alcalá, Villar del Olmo, Valdilecha y Loeches

Clima[editar | editar la fonte]

  • Temperatura media añal, °C: 12.5-15
  • Precipitación media añal, mm: 400-600
  • Meses con mayor precipitación: Nov-Ene *

Meses de menor precipitación: Jul-Ago

  • Díes con temperatures <0 °C: 40-90.

Hidroloxía[editar | editar la fonte]

Al suroeste de Pozuelo del Rey naz el regueru Val de Loeches, afluente del Pantueña, que cuerre al norte del términu municipal. Dispón el conceyu de EDAR 107[2] pa les agües residuales. En 1908, construyóse, na principal encruciada de caminos del conceyu, una guapa fonte pública dotada de pilón con brocales de bebederu, anguaño inutilizada. Tamién esiste dalgún qu'otru pozu con agua potable y/o de regadío, ya inda pueden reparase los restos estructurales del "Pozu de les nieves" onde se guardaba agua xelada y nieve del iviernu cubierta de paya, pa temporaes más caloroses.

Geología[editar | editar la fonte]

  • Suelo dominantes: Xerochrept, Xerorthent, Haploxeralf.
  • Materiales orixinales:
    • Neógeno: Caliares, facies detrítica, conglomeraos, arenisques, indiferenciado, margas, yelsos, arenes, xiles y margas yesíferas.
    • Cuaternariu: Ábanos, terraces y coluviones

Historia[editar | editar la fonte]

Foi fundáu polos musulmanes y conquistada pol arzobispu de Toledo, Bernabé de Agen en 1119 (reinando Alfonsu VI). A partir d'esi momentu ye llamada pola población cristiana que la repuebla "Pozuelo de Torres". Ye posible que l'orixe del nome de Pozuelo empecipiar pola necesidá que teníen los sos habitantes en recurir a pozos domésticos pal llogru d'agua, pos se costata qu'en 1580, al traviés de les "Rellaciones topográfias de Felipe II" que nun había agua pal usu de la población. Pozuelo de Torres, foi aldega de l'alfoz de Alcalá. Recibió esti segundu nome yá que tuvo so la rexencia de Torres de la Alameda hasta que llogró'l títulu de villa (población). Ende ye cuando Pozuelo empieza un meteóricu ascensu n'importancia. Foi la sede del archivu d'una Macomunidad constituyida por villes independientes del Arzobispáu de Toledo, nun númberu d'unos venticinco. Tamién esistió un hospital cerca de l'actual Plaza de la Constitución. Llegó a tener tres clérigos al cargu de la so parroquia y un xulgáu. El pueblu tuvo un periodu d'apoxéu económicu gracies al trabayu qu'a los sos vecinos daben les industries de Goyeneche en Nuevo Baztán y Olmeda de las Fuentes (entós Olmeda de la Cebolla). La decadencia empezó a finales del sieglu XIX y la proliferación de les céramicas nos pueblos colindantes fuéron-y quitando importancia y habitantes.

Nel sieglu XX el pueblu adulces convirtióse n'unu de los menos significativos de la zona, dándose una esceición na Guerra Civil, cuando'l gobiernu republicanu construyó na llocalidá una estación pal llamáu Ferrocarril de los cuarenta díes que xunía Madrid y Valencia ensin peligru d'ataques de los sublevaos.[3] Esta estación llamábase Pozuelo de la República.[4]

La Virxe de la Cabeza[editar | editar la fonte]

Puede resultar estrañu qu'una advocación mariana andaluza por excelencia, como ye la Virxe de la Cabeza, llegue hasta un pequeñu y atopadizu pueblu de la Alcarria d'Alcalá. Pa ello hai que remontase a Felipe II y la batalla de Lepanto en 1571. Unu de los sos munchos participantes foi reclutado en Pozuelo y, al volver al pueblu, pasó por Andujar y traxo una imaxe de la Virxe María a la que punxo esi nome por mercala ellí. Cuando llegó la imaxe al pueblu guardar n'otra ermita empobinada al oriente y cola puerta allugada escontra Campo Real, que se topaba'l llugar llamáu de los Trés Crucies y, anguaño, sumida. Tres delles nueches nes cualos la talla apaecía onde ta la so ermita y siempres mirando a Pozuelo, los vecinos decidieron construyi-y onde ella quería, la so ermita. La Virxe de la Cabeza tien en tola contorna pergrande devoción, tantu ye asina que'l domingu de la so fiesta alleguen dende los pueblos vecinos andando p'asistir a los actos relixosos del día. Atribúyese-y fama de milagrosa, especialmente no referío al cuerpu, polo cual recibió gran númberu ee exvotos o ufriendes, comúnmente en cera y con forma de miembros humanos, pidiendo o estimando la sanación de los mesmos. Tamién, como en dellos pueblos de la zona, la imaxe ye portada nun xarré peles cais del pueblu na so fiesta.

Demografía[editar | editar la fonte]

La so población, a 1 de xineru de 2011, ye de 987 habitantes,[5] de los que varones figuren 533 y el restu muyeres, 454.

Xentilicios: Pozuelero o Pozolero. De forma xacarandera “Balleno”, que ye la forma de denominar a los habitantes y nacíos en Pozuelo del Rey irónicamente. Esta denominación tien el so orixe nuna interesada hestoria según la cual, un día atoparon nun pilón del pueblu (Actual parque del Príncipe d'Asturies) l'albarda d'una caballería pámpana abaxo y paeció-yos ser una ballena, polo que'l pueblu decidió inclusive cazala. Nun ta nel diccionariu de la R.A.Y. (Puede tomase como interés la forma de "pez" del so caleyeru municipal).

Economía[editar | editar la fonte]

Sector primariu[editar | editar la fonte]

Los plantíos de cebada cervecera suelen ser el cultivu preferente nos campos de Pozuelo del Rey. Los terrenes son trataos con teunoloxía tradicional tipu tractor y consechadora, y nun s'introducieron cultivos del tipu trexénicu, o biolóxicos. Per otru llau la presencia d'olivares y delles vides producen cantidaes ínfimes, namái pa consumu propiu y bien poca comercialización.

Los árboles arralecen, siendo'l chopu, l'álamu y el ailanto montés los principales de la zona, salteados por dalgún almendro y dalguna conífera. El restu son praos de barbechu, predominando les malves lloques, l'avena lloco, la grama, etc, atopando escasos tomillos, dalgún romeru, y con suerte, dalgún espliegu o zarzamora. En dómina, y cercanu a zones húmedes puede atopase dalgún ensundiosu espárragu montés.

Esisten unes poques cabeces de ganáu lanar, productores principalmente de lleche pa la ellaboración de quesos.[6] Na actualidá, delles naves son dedicaes al cuidu de perros y sobremanera de caballos pal so pupilu y adomadura.

El coneyu, la llebre, la perdiz, etc. son la principal fauna selvaxe de la zona, dando llugar a un cotu de caza estensu pol términu municipal.

Sector secundariu[editar | editar la fonte]

La industria ye práuticamente inesistente, anque'l conceyu tien destinaes ciertes parceles pal establecimientu de futures industries.

Educación[editar | editar la fonte]

En Pozuelo del Rey hai una escuela d'Educación Infantil[7] de sustentación pública, asitiada na plaza de Carlos Ruiz. Nun esisten colexos o institutos pa siguir la enseñanza reglada, polo que los alumnos tienen de treslladase a conceyos redoma.

Patrimoniu[editar | editar la fonte]

  • Ilesia de Santu Domingu de Silos[8](Monumentu del s. XVI) (Patrimoniu N 14113). Combina elementu góticos con renacentistes. El so interior ye de tres naves, dixebraes por columnes toscanes y arcos de mediu puntu (a razón de les ilesies pseudocolumnarias de la zona de l'alfoz complutense), cubiertes por artesonados mudéxares. Una capiya asitiada al llau del evanxeliu, la del Rosario, ye una bona muestra del arte barroco, y otra nel llau de la epístola, axacente al cruceru, tien una de les meyores bóvedes vaídas de yelsu de la Comunidá. L'altar mayor ta cubiertu por bóvedes de crucería de terceletes y tien un ábside pentagonal con contrafuertes nel esterior. La ilesia foi llevantada en tres fases, la primera tomó la construcción de la nave central y la del evanxeliu, la segunda la nave de la epístola y la fachada principal con un pórticu, desapaecíu a principios del sieglu XX, y la tercera engrandó'l templu escontra occidente, terminando la otra fachada del edificiu con dos contrafuertes escurialenses. Francisco Giralte (discípulu d'Alonso Berruguete) y Diego de Urbina trabayaron el retablu mayor y un colateral n'estilu platerescu d'esta Ilesia Parroquial, que lamentablemente güei nun se caltienen. La ilesia foi destruyida en 1936 y foi reconstruyida darréu, con dellos postizos desaparentes (Torre de mampostería de lladriyu o cubiertes metáliques), calteniendo plaques funeraries de la guerra civil de 1936, anguaño estropiaes. Sicasí acostúmase a oyer el tañer de les sos campanes llamando a misa por aciu los trés toques tradicionales y l'invitación pa rezar el "Angelus" los almediodias, calteniendo los toques d'alerta como d'antiguo p'avisar al conceyu dende un fueu a un fallecimientu. Los contingentes del archivu parroquial tán llindaos a la destrucción de la ilesia y a la falta d'apuntes mientres unos años.[9]
  • Ermita de la Virxe de la Cabeza (Construcción del s. XVIII d'estilu neoclásicu renacentista). Foi construyida polos mesmos vecinos en sillares de piedra, tien puerta de mediu puntu y rematar con una espodada espadaña. Nel so interior guarda la imaxe de la Virxe de la Cabeza, de madera macizo. Ta esculpida en Madrid na década de los cuarenta en sustitución de la orixinal, destruyida mientres la guerra civil. Esta Ermita de normal atópase zarrada y hai que solicitar la llave nel conceyu o alcordar la visita. El trayeutu pa la so visita realizar nun paséu piatonal ente árboles y coníferes, llamáu nel pueblu "Carrera de la Ermita".
  • Plaza Mayor: Dempués d'una reforma a xeitu a finales del sieglu pasáu, la plaza del pueblu foi premiada col premiu Churriguera al diseñu y rápido nun curtiu plazu de tiempu foi reformada (les obres remataron en 2007), a primeros del sieglu actual dada la falta d'estética, llume y funcionalidad cola qu'había quedáu, una y bones esta taba amestada a la realización de los fetejos taurinos mientres les fiestes patronales. Nesta plaza mayor atópase la casa consistorial del sieglu XVII reedificada con cristaleres y perfilería metálica y estilos arquiteutónicos actuales a finales del sieglu XX. El conceyu presidir l'escudu de piedra, el capitel d'una columna que se caltién orixinariamente cola advocación a María y la fecha de 1669 y la bandera (xunto coles llegales) bicolor de tres franxes verticales, azul, blanca y azul col escudu d'un pozu coronáu en mediu.[10]
  • Descripción xeneral

- Caleyeru municipal: Caleyeru/Nomenclator municipal: El so cascu históricu presenta cais estreches y mal estructuradas, con evidentes faltes de places públiques pal estacionamiento de vehículos o la falta de ceres pal tránsitu de peatones. El cableaxe de servicios ye aereu y el pavimentu de rodadura nes cais ye de formigón y ta bastante deterioráu. La nominación de les víes suel ser por aciu nomes xenéricos (Cai Nueva) y "orixinalmente" relixoses (De la Ermita, de les Ánimes, etc) y tamién se repara la presencia politizada de la Plaza n'homenaxe al Gobernador cántabru y madrilanu D. Carlos Ruiz o de la Cai y Plaza de Clara García.

Rutes[editar | editar la fonte]

Pozuelo del Rey ta asitiáu na ruta más curtia ente los llugares santos de Caravaca de la Cruz y Santu Toribio de Llébana.

Fiestes[editar | editar la fonte]

  • Fiestes patronales: Cuartu domingu de setiembre n'honor a la Virxe la Cabeza y 20 d'avientu n'honor a Santu Domingu de Silos.

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]