Olmeda de las Fuentes

Coordenaes: 40°22′08″N 3°13′14″W / 40.368888888889°N 3.2205555555556°O / 40.368888888889; -3.2205555555556
De Wikipedia
Olmeda de las Fuentes
Alministración
País España
AutonomíaBandera de la Comunidá de Madrid Comunidá de Madrid
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde d'Olmeda de las Fuentes Miguel Ángel Alonso Julia
Nome oficial Olmeda de las Fuentes (es)[1]
Códigu postal 28515
Xeografía
Coordenaes 40°22′08″N 3°13′14″W / 40.368888888889°N 3.2205555555556°O / 40.368888888889; -3.2205555555556
Olmeda de las Fuentes alcuéntrase n'España
Olmeda de las Fuentes
Olmeda de las Fuentes
Olmeda de las Fuentes (España)
Superficie 16.73 km²
Altitú 794 m
Llenda con Nuevo Baztán, Pezuela de las Torres, Ambite y Villar del Olmo
Demografía
Población 402 hab. (2023)
- 185 homes (2019)

- 163 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.01% de Comunidá de Madrid
0% de España
Densidá 24,03 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
Cambiar los datos en Wikidata

Olmeda de las Fuentes ye un conceyu español de la provincia y Comunidá de Madrid, asitiáu al este de dicha Comunidá, a 50 km de Madrid y a 24 d'Alcalá de Henares. La so población ye de 283 habitantes (INE2008), a los que se denomina olmedeños/as. El conceyu tien una superficie de 16,73 km² y ta asitiáu a 794 msnm

Tien 1023 habitantes censaos(2017)

Historia[editar | editar la fonte]

Primeros asentamientos[editar | editar la fonte]

Antes d'empezar a falar d'historia de Olmeda tenemos de dexar claro la dificultá pa realizar estos trabayos pola inesistencia de documentos nel Archivu Municipal anteriores a mediaos del S. XIX. Les primeres referencies escrites que tenemos, relatives al nuesu pueblu, son de la Edá Media, sieglos XII y XIII y siempres en rellación con Alcalá de Henares. Pa falar de dómines anteriores tenemos de recurrir a l'arqueoloxía. Tenemos referencies de restos constructivos, cerámicos y d'industria lítico, bien cercanos al allugamientu actual del pueblu, de la Edá del Bronce (1.700 a.c.). Esti pobláu taría formáu por un nucleu principal, probablemente fortificáu y acomuñaos a esti nucleu varios nucleos defensivos y de control del territoriu, según delles "granxes" pa la producción agraria y ganadera.

El fueru vieyu[editar | editar la fonte]

Probablemente, les primeres referencies escrites, referentes a Olmeda atópase na documentación referente a Alcalá de Henares y al so términu, como por casu del Fueru Viejo. Nel citáu Fueru Viejo, fadríase la primer mención espresa a la Olmeda; como una de les aldegues del términu de Alcalá. Polo tanto podemos atestiguar qu'en 1135 - anque probablemente fuera antes- el conceyu de Olmeda taba constituyíu como tal, integráu nel territoriu de Alcalá. El Fueru Viejo sentaba les bases de lo que sería la comunidá de villa y tierra, entendida como'l réxime común integráu pola villa como cabeza de la comunidá y les aldegues de la so alfoz.

L'Alamea[editar | editar la fonte]

Ante la meyora musulmana, con victories como la de Alarcos (1195); el monarca Alfonsu VIII pide ayuda a les milicies segovianes. En contrapartida a esti sofitu, solicitáu en 1190, el rei, Alfonsu VIII entrega al Conceyu de Segovia 19 aldegues, ente elles va figurar L'Alamea, (La Olmeda). En compensación a la perda de les mentaes aldegues, l'arzobispu de Toledo recibiría Talamanca. Tres la desapaición del peligru almohade cola unión de los reinos peninsulares y la consiguiente victoria de las Navas de Tolosa (1212), na que l'arzobispu de Toledo - D. Rodrigo Ximénez de Rada- va participar viviegamente, el rei Alfonsu VIII, va dar# en restituyir les aldegues donaes al conceyu segovianu de nuevu a la Ilesia toledana. La tierra o alfoz, ta poblada poles distintes aldegues que se parten en cuartos pa la so meyor alministración. La Olmeda va formar parte del cuartu de Pezuela, nel que se van caltener los mesmos llugares, pero camudando la cabeza del mesmu. Paez ser qu'estos cambeos pudieron debese a motivos de mayor o menor importancia económica ya inclusive demográfica de los distintos conceyos que lo componíen. A lo llargo del sieglu XVI, adquierse la categoría de villa per parte de munches aldegues de la tierra de Alcalá, y lo qu'esto trai; la exención respectu al conseyu complutense. Pa Olmeda esti fechu tien llugar nel añu 1564.

Autonomía d'Alcalá de Henares[editar | editar la fonte]

D'esta manera, por privilexu real fecháu'l 22 d'agostu de 1564, Olmeda convertir nun pueblu autónomu de la xurisdicción alcalaína. A partir d'esti momentu quedaba so la so propia potestá'l nomar xusticies y cualquier cuestión referente al so gobiernu y alministración. En cuenta de esta exención Olmeda tenía de pagar una cantidá de dineru a la corona, que sería apurrida a Juan de Latur; concretamente 7.500 maravedinos - en total 892.500- per caúnu de los vecinos de la villa, lo que sumaba un total de 892.500 maravedinos.

Señores de la villa de Olmeda[editar | editar la fonte]

La Corona na so busca de numerario, nun va duldar n'ayenar privilexos. Foi habitual el revender la xurisdicción, les alcabalas o dalgún derechu sobre les villes, a señores particulares. Y asina asocede nel casu de la villa de la Olmeda. En 1576, Baltasar Lomelín adquier la xurisdicción, señoríu y vasallaxe de la mesma, en cuenta de 2.385.090 maravedinos, pagaos a Juan Fernández d'Espinosa, tesoreru del rei y miembru del so Conseyu de Facienda. Empezaba d'esta miente el pasu de Olmeda poles manes de distintos señores. Bien efímera foi la estancia de la villa en posesión de Lomelín, casi tanto como la del so siguiente comprador; el llicenciáu Alonso Núñez de Bohórquez, beneficiariu del señoríu por escritura dada ante l'escribán Pedro de Velasco en Madrid el 13 de xunu de 1582. Esta venta foi anulada solu dos años más tarde de resultes del pleitu formuláu polos vecinos al faer valir el so derechu de tantéu. La resultancia de diches xestiones ye la compra de la xurisdicción pola mesma villa y los sos vecinos, al preciu de 1.743.750 maravedinos, según consta n'escritura de 2 de marzu de 1584 ante l'escribán Pedro Velasco. En 1593 van ser vendíes les alcabalas de la villa de la Olmeda, xunto a les d'otros pueblos, a Don Pedro de Franqueza, Conde de Villalonga, miembru del conseyu d'Estáu del Rei y del Tribunal de la Santa Inquisición. Manuscritu de 1623


Mientres alredor d'un sieglu, Olmeda va cuntar cola so propia xurisdicción, concretamente hasta 1683, cuando los vecinos nun pudiendo faer frente a los problemes económicos optarán por vender la nuevamente. El nuevu comprador, Fernando Antonio de Loyola va recibir del rei'l títulu de marqués de la Olmeda, títulu vitaliciu que nun va pasar al siguiente comprador.

Don Juan de Goyeneche[editar | editar la fonte]

Placa n'alcordanza de Pedro Páez Xaramillo

Trescurríos unos años el marqués de Olmeda, va vese, obligáu a vender la xurisdicción de la villa. El nuevu comprador; Don Juan de Goyeneche va dexar el so calquier na historia del pueblu. Va Quedar axustáu que'l títulu de Marqueses de la Olmeda, dau pol rei, non pase a Don Juan nin a los sos descendientes, quedando venceyáu a la familia del anterior propietariu. D. Juan de Goyeneche merca'l señoríu de la villa de la Olmeda de la Cebolla en 1714. Va Establecer en Olmeda la so primer industria, creada, principalmente, p'abastecer a les tropes reales d'artículos testiles de bien bona calidá. Esta actividá constituyó un momentu de gran rellumanza na historia del pueblu, tanto económica como demográficamente, calcúlase que mientres permaneció esta industria a plenu rendimientu, la población de la villa taba en redol a los 800 habitantes. Al morrer D. Juan de Goyeneche, la Olmeda, venceyada al so primer mayoralgu va pasar a manes del so primoxénitu, Francisco Javier de Goyeneche que va morrer en 1748 ensin descendencia, convirtiéndose n'herederu de la fortuna, el so hermanu Francisco Miguel, Conde de Saceda y Marqués de Belzunce casáu con Maria Antonia de Indaburu. A la so muerte en 1762, el so vilba fadrá cargu de la xurisdicción del llugar como tutora y cuidadora del so fíu'l Conde; Juan Javier de Goyeneche y Indaburu.

Si Juan de Goyeneche foi un personaxe importante pa la historia del pueblu, tamién lo foi, ensin dulda Pedro Páez Xaramillo, misioneru xesuita y primer européu n'algamar les fontes del Nilu Azul en 1618.

Invasión francesa[editar | editar la fonte]

Les idees revolucionaries franceses fueron estendíes per Europa polos exércitos de Napoleón, quien dende 1799 tomara'l poder en Francia, empecipiando una espansión militar pol continente. España foi tamién invadida polos exércitos napoleónicos. La guerra d'Independencia contra l'invasor francés, tuvo animada por munches de les idees de llibertá aniciaes na mesma Francia.

L'acantonamientu de tropes franceses en Alcalá de Henares y Arganda, fainos pensar, pola so cercanía qu'éstes fixeren actu de presencia nel pueblu. A esto xune'l saquéu de pueblos cercanos a ésti, suponiendo que la situación nun sería demasiáu distintu.

Al par que la guerra proclámase la Constitución de 1812, un finxu fundamental na Historia d'España, un exemplu de constitución lliberal, ellaborada nun país en guerra, ocupáu poles tropes napoleóniques.

Na Olmeda de la Cebolla xura la Constitución de 1812, con tou lo qu'ello simboliza, fidelidá a la monarquía que representaba la figura de Fernandu VII (el Deseyáu) y l'oposición a Xosé Bonaparte

Cambéu de nome[editar | editar la fonte]

A partir de 1953 desenvuélvense les xestiones pal cambéu de nome. D'esta manera'l 29 de setiembre d'este mesmu añu féchase l'espediente promovíu pa la sustitución. Nél, l'alcalde del momentu, - D. Ricardo Gonzalo Sáez- dirixir al ministru de la gobernación esponiendo esti deséu:

"Que ye aspiración unánime y sentida de tol vecinderu d'esta Villa y del Conceyu que tengo l'honor de presidir, el cambéu de nome d'esta llocalidá sustituyéndolo pol de OLMEDA DE LES FONTES, nome más eufónicu y que respuende a una realidá, dada la gran cantidá de fontes esistentes nel pueblu y nel so términu".

Venceyu cola cultura[editar | editar la fonte]

Olmeda tuvo siempres un llugar abiertu a les corrientes culturales; sobremanera nesti sieglu XX, cola llegada al llugar d'un grupu de pintores, con Álvaro Delgado a la cabeza. Instalar nel pueblu en redol a los años 60; conscientes de la particularidá y lo pintoresco del llugar.

Sieglu XX[editar | editar la fonte]

Una de les más graves perdes foi mientres esti sieglu XX, la desapaición de la Escuela municipal por falta de matrícula; habitual nos pequeños pueblos con censu amenorgáu. Mientres los sieglos XIX y XX, va produciéndose una progresiva perda de población, por dos fechos principales, a principios del s. XIX, pol zarru de les fábriques de paños y telares de la familia Goyeneche, colo que se pasa d'una economía "industrializada" a una tradicional, basada na agricultura y ganadería, que nun ye capaz de soportar y caltener una población tan elevada. Paradóxicamente nel s. XX produz otra gran perda de población, esta vegada pola progresiva modernización de les xeres agraries, que fai que sobre esquito d'obra, que sale del pueblu pa dirixise a les ciudaes cercanes, onde se tán desenvolviendo industries, demandantes d'esa mano d'obra, escedente de les economíes tradicionales. Asina pasamos de 504 habitantes en 1910, a 414 en 1950 y a 137 en 1975. Dende anguaño vase produciendo una lenta crecedera, hasta'l momentu actual qu'atopamos con 212 habitantes

Vista de la parroquia de San Pedro de Olmeda de las Fuentes

Personaxes pernomaos[editar | editar la fonte]

Nesti pueblu nació en 1564 Pedro Páez Jaramillo, primer européu que llegó a les fontes del Nilu Azul en 1618, cientu cincuenta años primero que l'escocés James Bruce afirmara habelo consiguíu. Alrodiu de esti fechu, Páez dexó escritu:

Confieso que m'allegré de ver lo que tanto deseyaron ver el rei Ciro, el gran Alejandro y Xuliu César

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]