Partíu Socialdemócrata Independiente d'Alemaña

De Wikipedia
Unabhängige Sozialdemokratische Partei Deutschlands
Partíu Socialdemócrata Independiente d'Alemaña
Acrónimu USPD
Presidente Hugo Haase
Fundación 1917 1
Disolución [[1920]]
Precedíu por Partíu Socialdemócrata d'Alemaña
Asocedíu por Partido de los Trabajadores Socialistas de Alemania (es) Traducir
Estáu Plantía:Xeodatos Reich alemán
Ideoloxía política Socialismu,
socialdemocracia,
pacifismu
Posición nel espectru Izquierda
Cambiar los datos en Wikidata
Póster del USPD pa les eleiciones parllamentaries alemanes de 1919.

El Partíu Socialdemócrata Independiente d'Alemaña (n'alemán: Unabhängige Sozialdemokratische Partei Deutschlands, o USPD) foi un efímeru partíu políticu socialdemócrata nel Imperiu alemán y la República de Weimar.

Historia[editar | editar la fonte]

La so hestoria empieza'l 21 d'avientu de 1915, cuando 20 miembros del Partíu Socialdemócrata d'Alemaña (SPD) nel Reichstag votaron en contra de l'autorización de más creitos pal financiamientu de la Primer Guerra Mundial, incidente ésti qu'amontó les tensiones esistentes ente los líderes del partíu y la so fracción más izquierdista, liderada por Hugo Haase y contraria a la guerra, que finalmente produció la espulsión d'ésti del SPD el 24 de marzu de 1916.

Pa poder siguir el so trabayu parllamentariu, el grupu formó'l SAG (Sozialdemokratische Arbeitsgemeinschaft) o Grupu de Trabayu Socialdemócrata. La continuación de les tensiones col SPD condució a la creación del USPD el 6 d'abril de 1917, na Conferencia de Gotha, na que se nomó a Haase como primer presidente; al nuevu partíu xunióse-y tamién la Lliga Espartaquista, anque calteniendo ésta una cierta autonomía. Pa evitar tracamundios, al SPD denominóse-y a partir d'entós como MSPD o SPD mayoritariu (Mehrheits-SPD).

A partir de la fuelga de xineru de 1918 - na cual pidíase'l fin de la guerra y una meyor política de suministru entamada por revolucionarios afiliaos al USPD y oficialmente sofitada por esti partíu, el USPD algamó la cifra de 120.000 miembros. A pesar del so continuu enfrentamientu col SPD por causa de la collaboración d'ésti col gobiernu, el USPD llegó a un alcuerdu con ésti al entamu de la Revolución Alemana de payares de 1918, llegando inclusive a formar parte del gobiernu subsiguiente na forma del Conseyu de Diputaos Obreros (Rat der Volksbeauftragten), formáu'l 10 de payares y nel que participaron Friedrich Ebert y Hugo Haase.

Sicasí, esti alcuerdu nun duró enforma tiempu. El 29 d'avientu de 1918, y como protesta pola actuación del SPD mientres el motín militar de Berlín del 23 de payares, Haase, Wilhelm Dittmann y Emil Barth abandonaron el Conseyu. Coles mesmes, la Lliga Espartaquista de Rosa Luxemburg y Karl Liebknecht dixebrar del USPD pa xunise con otros grupos d'estrema izquierda y formar el KPD, el Partíu Comunista d'Alemaña (Kommunistische Partei Deutschlands).

Mientres les eleiciones a l'Asamblea Nacional el 19 de xineru de 1919 - na cual el SPD quedó como'l partíu más fuerte col 37,9% de los votos - el USPD namái consiguió'l 7,6%. A pesar d'ello, el fuerte sofitu d'esti partíu a la formación d'un gobiernu al traviés d'un sistema de conseyos (Räterepublik) en cuenta de una democracia parllamentaria, atraxo a munchos miembros del SPD, lo cual fizo que na primavera de 1920 el USPD creciera hasta los 750.000 militantes, llegando a algamar un 17,9% de votantes mientres les eleiciones parllamentaries del 6 de xunu de 1920, lo cual dexó-y formar unu de los grupos más grandes nel Reichstag, namái superáu pol SPD, que llogró un 21,7% del votu.

Coles mesmes, sicasí, surdió un revesosu alderique nel partíu pola conveniencia o non de xunise al Komintern; munchos militantes sentíen que los requerimientos d'esta unión provocaríen una perda de la independencia del partíu al tener que siguir los "dictaos de Moscú", ente qu'otros - especialmente los miembros más nuevos, como Ernst Thälmann - argumentaben qu'esta unión dexaría al partíu faer realidá los sos ideales socialistes.

Finalmente, la propuesta d'unión al Komintern aprobar na convención de Halle d'ochobre de 1920, pero ello provocó la separación del USPD en dos grupos engarraos que se consideraben por igual como los "auténticos", considerando al otru grupu como una dixebra. El 4 d'avientu de 1920, l'ala izquierdista del partíu, con unos 400.000 miembros, xunir al Partíu Comunista d'Alemaña (KPD) formando'l VKPD o Partíu Comunista Xuníu d'Alemaña (Vereinigte Kommunistische Partei Deutschlands), ente que la otra metá con unos 340.000 miembros y na que taben los trés cuartes partes de los 81 diputaos del Reichstag, siguieron cola denominación de USPD. Esta fracción moderada del USPD, liderada por Georg Ledebour y Arthur Crispien que defendía la democracia parllamentaria, participó na creación de la Unión de Partíos Socialistes pa l'Acción Internacional en 1921.

Coles mesmes, les diferencies polítiques ente'l SPD y el USPD menguaben. Dempués del asesinatu del ministru d'asuntos esteriores Walter Rathenau pola estrema derecha en xunu de 1922, los sos respeutivos grupos parllamentarios nel Reichstag formaron un únicu grupu de trabayu'l 14 de xunetu de 1922; dos meses más tarde, el 24 de setiembre, los dos partíos xuniéronse oficialmente dempués de la convención de Núremberg, tomando'l nome de Partíu Socialdemócrata Xuníu d'Alemaña o VSPD (Vereinigte Sozialdemokratische Partei Deutschlands), nome finalmente encurtiáu a SPD en 1924.

El USPD siguió como partíu independiente con Georg Ledebour y Theodor Liebknecht, que refugaron trabayar xunto al SPD, pero nunca más llograron resultancies significatives, lo cual llevólos a incorporase al Partíu de los Trabayadores Socialistes d'Alemaña o SAPD (Sozialistische Arbeiterpartei Deutschland) en 1931.

Miembros notables nesti partíu fueron:

Refundaciones dempués de 1945[editar | editar la fonte]

El significáu históricu del USPD llevó dempués del final de la Segunda Guerra Mundial a que facciones biforcaes del SPD tomaren el nome. Sicasí, nengunu d'estos partíos biforcaos llogró un ésitu políticu comparable al del USPD orixinal.

USPD Berlín[editar | editar la fonte]

Alredor de 1950, foi constituyíu a partir de miembros del SPD en Berlín Occidental. Participó nes eleiciones estatales de 1950 llogrando 9.782 votos (0,7%), y nes de 1954, llogrando 1.482 votos (0,1%), eslleiéndose años más tarde.

El USPD na RDA[editar | editar la fonte]

El 16 de febreru de 1990 formar en Fürstenberg/Havel un nuevu USPD. Esti partíu sentíase conectáu al heriedu socialdemócrata y buscaba instaurar el socialismu democráticu na República Democrática Alemana. Nes eleiciones xenerales de 1990 llogró 3.891 votos.

Refundación del USPD en 2006/2007[editar | editar la fonte]

El 8 de febreru de 2006, un USPD foi fundáu por antiguos miembros del SPD y el WASG. Amás, fundóse otru partíu, los Demócrates Independientes Sociales Progresistes (alemán: Unabhängigen sozialen progressiven Demokraten), formáu por un grupu d'ex miembros del SPD, que por problemes llegales nun pudo usar l'abreviatura de USPD, nin tampoco UspD, como s'habíen renombráu. Estes organizaciones terminaron xuniéndose a Die Linke.[1][2]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Kölner Stadt-Anzeiger: Fraktion USPD schreibt sich jetzt „UspD“, 3. Mai 2007.
  2. Kölner Stadt-Anzeiger: Fraktion lässt jedes Kürzel ruhen, 4. Mai 2007.