Parque industrial

De Wikipedia
Saltar a navegación Saltar a la gueta
Símbolu de polígonu industrial.

Un parque industrial -tamién llamáu petrina industrial, polígonu industrial, polu industrial o zona industrial- ye un espaciu territorial nel cual arrexuntar una serie d'actividaes industriales, que pueden o nun tar rellacionaes ente sigo que s'atopa en terrén favorable, * fontes d'enerxía, * tresporte y mano d'obra, * allugamientu y magnitú de los mercaos o árees de serviciu, * impuestos y aranceles, y la disponibilidad de los servicios públicos y otros de sofitu que son esenciales pa la operación esitosa d'una planta.

Los parques industriales tienen la particularidá de cuntar con una serie de servicios, como pueden ser: suministru d'enerxía eléctrica, suministru d'agua con diversos tipos de tratamientu, en función del usu que se-y quiera dar, como, por casu, pa usu potable, pa calderes, o pa enfriamientu, etc.

Los parques industriales suelen tener tamién otros servicios comunes, como serviciu de vixilancia, portería, tratamientu d'agües sirvíes, ente otros.

Seleición de sitios industriales[editar | editar la fonte]

Evolucionó, últimamente, la seleición de sitios pa la industria, ya inclúi considerancies en cuanto al ambiente natural y social, y l'aceptación de les comunidaes que pueden ser afectaes, sía positiva o negativamente.

La meta de crecedera industrial yá nun ye abonda, como la única xustificación de la construcción d'una fábrica nun sitiu dáu. Una de les razones pal cambéu ye la mayor conocencia alrodiu de los efectos pa la salú pública y l'esperiencia cola degradación del aire, l'agua y la tierra que puede asoceder si nun esiste una planificación sólida de les árees industriales. Otra ye la falta de voluntá de les comunidaes pa tolerar les alteraciones na forma de ruiu, tráficu, golores y la presencia física de les grandes instalaciones. D'igual importancia, a lo menos, ye la conciencia del públicu de los peligros que representen munches operaciones industriales, que foi acentuada polos desastres en Bhopal y Chernobyl, que recibieron amplia publicidá.

Coles mesmes, la industria ganó esperiencia colos costos de les operaciones rutinaries de control de contaminación y eliminación de refugayes, respuesta a los accidentes y actividaes de llimpieza. Nos países onde s'executen les normes ambientales, el control de la contaminación representa un costo conocíu ya importante. Hai un enclín a incluyir l'aspeutu económicu en tomar de decisiones de les compañíes cuando busquen nuevos sitios pa les plantes, y los llugares que tienen fraxilidaes ambientales especiales que riquen midíes estraordinaries pa protexer la so calidá ambiental, vuélvense menos curiosos, económicamente. Sicasí, los parques industriales preplanificados, con sistemes de tratamientu y eliminación de refugayes y otres infraestructures necesaries, ufierten importantes ventayes.

Arriendes d'ello, ye cada vez más cómoda la práctica de riquir l'aprobación gubernamental previa de los sitios pa les industries que causen impactos que son, potencialmente, negativos.

  • La India, por casu, empezó, en 1988, a riquir l'aprobación del Conseyu Estatal de Control de Contaminación respectivu, antes de dexar la seleición d'un sitiu pa una planta, en cuenta de esperar hasta que tea llista pa empecipiar les sos operaciones. El Ministeriu d'Industria de la India estableció un procedimientu formal pa la seleición de sitios pa les industries bien contaminantes.
  • Apocayá, Indonesia empezó a obligar a les industries a que realicen un analís ambiental de les nueves instalaciones propuestes. Nel casu d'identificar impactos significativos, la empresa tendrá de realizar una evaluación d'impactos completa primero que pueda recibir una llicencia del Ministeriu d'Industria o'l Conseyu de Coordinación d'Inversiones.

Esiste l'enclín d'integrar la determinación de la idoneidad del sitiu al procesu global de control de la contaminación / remano del mediu ambiente. N'esencia, munches axencies que son responsables pal control de la contaminación y en delles de les qu'esisten principalmente pa promover el desenvolvimientu industrial, tuvieron escorriendo'l mesmu oxetivu que s'articula na necesidá d'establecer una estrecha integración de la Evaluación Ambiental con otros aspeutos de la preparación de proyectos, de cuenta que se dea a les considerancies ambientales la importancia que se merecen mientres la seleición, allugamientu y diseñu de los proyectos.

Procedimientos xenerales[editar | editar la fonte]

Zona industrial moderna Tréveris (Alemaña)

Magar esisten distintes metodoloxíes pa la seleición comparativa de sitios, hai siete elementos básicos comunes:

  • Una llista curtia de los sitios potenciales (puede incluyir los sitios preferíos según alternativos)
  • Descripción de cada sitiu en términos de les fraxilidaes ecolóxicu y sociocultural
  • Analises de la capacidá de cada sitiu p'asimilar impactos en términos d'un conxuntu común de criterios pa la prevención de la degradación de los recursos naturales y sociu-culturales
  • Eliminación de los sitios que tengan series llimitaciones ambientales
  • Descripción, pa los sitios restantes, de les midíes necesaries pa evitar o atenuar los impactos y cumplir coles normes ambientales, incluyendo la considerancia de la factibilidad técnica ya institucional, confiabilidad y costo al llargu plazu;
  • Consulta coles comunidaes afectaes
  • Clasificación de les alternatives y seleición del sitiu propuestu.

Dependiendo de los reglamentos aplicables en cada país y la naturaleza de la industria, el procesu de seleición del sitiu puede llevase a cabu dientro del contestu d'una evaluación ambiental, o como un analís más específicu, sol procedimientu de la solicitú de la llicencia o permisu.

Puédense preseleccionar los sitios, tamién, sía como parte d'un procesu de planificación y zonificación que llinda'l rangu d'alternatives a les árees designaes pa la industria, o so les polítiques de desenvolvimientu que traten d'allugar el desenvolvimientu industrial dientro de los parques respectivos. Si la planificación, zonificación y allugamientu del parque industrial basar en criterios ambientales, puede nun haber nenguna necesidá d'analís adicional del sitiu, o los estudios que se riquir pueden llindase a ciertes temes, como la necesidá de pretratamiento de les agües sirvíes de la planta propuesta. Sicasí, de cutiu, ye verdá que solamente los criterios de la factibilidad económica y técnica utilícense como la base pa identificar les árees de desenvolvimientu industrial. Nesti casu, nun hai nenguna garantía de que se cumplan los oxetivos ambientales. Tendría d'efectuase siempres la evaluación ambiental de los posibles sitios.

Nel casu de la espansión propuesta de los medios de producción nel sitiu actual, ye importante evaluar el sitiu acordies con los efectos combinaos de les operaciones esistentes y les nueves. Posiblemente, dalgún aspeutu únicu del nuevu procesu va faer que'l sitiu sía indeseable, o les midíes necesaries pa remanar l'impactu total pueden ser tan costoses qu'un nuevu sitiu sería preferible. El mesmu conceutu aplicar al allugamientu d'una nueva planta nun área yá industrializada. La medría nes emisiones atmosfériques cumulativas, por casu, puede faer que'l sitiu sía inaceptable pa la instalación propuesta.

Sub-sectores industriales críticos[editar | editar la fonte]

La seleición del sitiu nun ye l'aspeutu críticu pa tolos sub-sectores industriales. Sía debíu al tamañu amenorgáu, o'l tipu d'operación, o dambos, hai plantes que tienen pocu potencial pa causar un impactu negativu nel ambiente natural o sociocultural.

  • Indonesia toma esto en cuenta con un procedimientu d'evaluación ambiental de dos niveles. Toles empreses que soliciten llicencies tendrán de realizar una evaluación preliminar. Actividaes pa les cualos identifíquense impactos potencialmente severos, van riquir que se realice una evaluación d'impactu completu.
  • La India optó por un enfoque alternativu. El Ministeriu d'Industria publica la llista d'unos venti sub-sectores que riquen una autorización ambiental formal del gobiernu estatal antes de la seleición de los sitios. Dellos exemplos son: industries metalúrxiques primaries, magaya y papel, pinturas, curtido de cueru, bateríes, cauchu sintéticu, cementu y electro deposición. Les instalaciones grandes tendríen la obligación de realizar Evaluaciones del Impactu Ambiental según los reglamentos del Ministeriu del Mediu Ambiente y Montes de la India.

Criterios pa la seleición de los sitios[editar | editar la fonte]

Parque industrial.

Tienen de comparase y escoyer los sitios según un conxuntu completu de criterios. Dacuando, pueden esistir yá, criterios de seleición de sitios na forma de reglamentos y lineamientos gubernamentales. Onde nun esistan nesta forma, pueden ser derivaos de delles fontes, con cuenta d'utilizalos nel proyectu. Los criterios pueden ser implícitos na planificación y zonificación, como base pa determinar la so idoneidad pa usu industrial. Les lleis o reglamentos que protexen ciertes árees o recursos fráxiles sirven como restricciones, y tienen de ser incorporaos a los criterios que s'empleguen pa la seleición del sitiu. Hai criterios que representen bones práctiques pa ciertes industries. Finalmente, tán los principios xenerales pa la planificación del usu de les tierres que son ambientalmente fráxiles.

Siguiendo col exemplu de la India, el Ministeriu de Mediu Ambiente y Montes encamentó lineamientos que traten los siguientes puntos:

  • Les árees que tienen de ser evitaes
  • Los requerimientos ambientales pa los sitios industriales

Los exemplos danse de siguío (GeethKrishnan 1989):

  • El sitiu industrial va tar, a lo menos, a les siguientes distancies de los llugares que se numberen:
    • 25 km de les árees ambientalmente o d'otra manera fráxiles (los exemplos inclúin los sitios relixosos y hestóricos y monumentos arqueolóxicos, árees pintoresques, sableres, árees costaneras y esteros que sían criadorios importantes, parques nacionales y santuarios, llagos naturales y pantanales, y asentamientos tribales)
    • 0,5 km de la llinia de la marea alta nes árees costaneras
    • 0,5 km de les llendes naturales o modificaos de la planicie d'hinchente
    • 25 km de la llende de crecedera proxectada de les ciudaes grandes (población de 3 millones o más)
  • Los siguientes son exemplos de los requerimientos ambientales rellacionaos col usu industrial de los sitios específicos:
    • nun puede haber conversión de montes a otra actividá non forestal pa sostener la industria **

nun puede haber conversión de les meyores tierres agrícoles pal usu industrial

    • hai d'haber abondu espaciu nel sitiu pal almacenamientu de les refugayes sólides y el tratamientu apropiáu y reutilización de les agües sirvíes
    • ten d'haber un petrina verde de 0,5 km d'anchu alredor del sitiu **

tien d'afaese la instalación propuesta al paisaxe, de cuenta que'l desenvolvimientu nun alterie los aspeutos pintorescos del llugar

Posiblemente, les pautes de la India nun sían aplicables en tolos países, pero demuestren los tipos de considerancies que los gobiernos tán esixendo pa la seleición de los sitios industriales. Los siguientes son exemplos d'otros factores que podríen incluyise na llista de les característiques que prohiben la seleición d'un sitiu en particular pa usu d'una industria que sía bien propensa a producir contaminación (dependiendo de la naturaleza de la industria):

  • Si tratar d'una área que recarga un acuíferu que ye utilizada, anguaño, p'agua potable, o si esiste la posibilidá de que sía utilizáu nel futuru, o si tratar d'una área de captación d'agua pa un reservorio públicu d'agua potable *

Si les agües que les reciben nun pueden absorber les agües negres ensin que se degrade la so calidá, a pesar del tratamientu fayadizu * Si la zona climática tiende a esperimentar períodos de insalubridad del enrite * Si tratar del hábitat d'una especie en peligru d'estinción

  • Si'l sitiu (o los caminos d'accesu) tán cerca d'instituciones que'l so uso de la tierra sía incompatible, por casu, centros de salú, escueles, árees residenciales
  • Si nun esiste nenguna capacidá rexonal pa esaniciar los refugayes peligroses (si la industria producir)

Hai otros factores que, de normal, nun esclúin el sitiu de la considerancia, pero representen árees d'impactu potencial y tienen de ser tomaos en cuenta pa la clasificación de los sitios alternativos:

  • El númberu de residentes que seríen movíos
  • El númberu de propiedaes que seríen afectaes o espropiaes
  • La distancia al llugar más cercanu onde se faiga usu non industrial de la tierra *

Compatibilidá de les agües sirvíes col sistema local de recueya y tratamientu, si esiste

Relación cola evaluación ambiental[editar | editar la fonte]

Unu de los grandes inconvenientes de los parques industriales ye'l so impactu al mediu ambiente.

Una de les árees onde la evaluación ambiental pue ser más efectiva ye la de la seleición del sitiu pa la planta, pero, namái, si empecipia'l procesu d'evaluación antes de rematar el procesu d'escoyer les opciones. Los proyectos complexos de desenvolvimientu industrial y les instalaciones similares que tienen el potencial pa causar un impactu ambiental significativu, nun pueden ser remanaos por aciu l'aplicación simple de los criterios de seleición del sitiu. Estos proyectos riquen una evaluación ambiental completa. Esta tien d'empezar muncho primero de tomar la decisión tocantes a la seleición del sitiu, de cuenta que pueda considerase les alternatives reales. Al identificar los impactos potenciales acomuñaos con cada llugar, y al comparar los sitios sobre esta base, salen a la lluz, bien a propósito, les cuestiones ambientales, y esto dexa que los planificadores y diseñadores del proyectu puedan aprovechar al máximu toos les formes posibles d'evitar los impactos. Nel casu de los impactos que nun pueden ser evitaos y que sían aceptaos como parte de los costos del desenvolvimientu, preséntase la oportunidá d'escoyer un sitiu alternativu y, como resultancia, la eficiencia de les midíes tomaes p'atenuar los impactos puede ser más alta y los costos de les mesmes, más baxos, de lo que sería, d'otra manera. Amás, la evaluación ambiental oportuna ayuda a evitar les interrupciones, demorances y costos adicionales qu'asoceden cuando ye necesariu camudar de sitiu por cuenta de cuestiones ambientales, o la falta d'aceptación del públicu, que salen a la lluz mientres el diseñu final.

Área d'influencia[editar | editar la fonte]

Dependiendo del tipu de planta y el mediu que ta so considerancia (l'aire, l'agua, les plantes, los animales, comunidaes humanes)..., la área onde se siente la influencia del proyectu puede estender muncho más allá del sitiu y la so contorna inmediata. Na seleición del sitiu, tendrán de considerase los factores como l'efectu que puede haber sobre la disponibilidad de l'agua nel puntu de remoción, o la so calidá a distancia enagües embaxo del puntu de descarga. Son relevantes a grandes alloñes les característiques de los recursos naturales y los usos de la tierra de la zona climática a favor del vientu, según los impactos ambientales nes víes de comunicación. Si'l proyectu va causar desenvolvimientu secundariu que variaría según la seleición del sitiu (por casu, plantes d'asfaltu nes canteres, ferrocarriles o carreteres nueves, instalaciones portuaries, o poliductos nuevos, viviendes pa'l trabayadores, sitios de reasentamiento). les árees de captación d'agua y les zones climátiques tienen de ser tomaes en cuenta na decisión sobre la seleición del sitiu.

Capacidá de la respuesta d'emerxencia[editar | editar la fonte]

Artículu principal: Riesgos na industria

Ye irresponsable allugar una planta industrial nun sitiu onde represente un riesgu significativo pa les comunidaes vecines, o los sistemes naturales fráxiles de la contorna, onde sía imposible remanar una emerxencia de tal manera que s'eviten los daños o un desastre. Si nun ye posible diseñar un plan d'acción que dexe tar razonablemente seguro de la so efectividá (incluyendo les provisiones pa evacuación d'emerxencia, si'l tipu d'instalación merecer), tien d'escoyese otru sitiu. De nun esistir medios de comunicación y respuesta d'emerxencia, ye imposible remanar los riesgos. Constitúin riesgos inaceptables los caminos y ferrocarriles inseguros, o los camiones y trenes dudosos, si utilizar pa tresportar materiales peligrosos peles árees residenciales. La falta d'una zona de separación ente l'almacenamientu de los materiales peligrosos o la planta de procesamientu, y les comunidaes o sistemes naturales fráxiles (árees de friega de los pexes, por casu) crea una situación na que nin l'alvertencia, nin la contención van ser lo suficientemente oportunes pa prevenir los daños.

Pueden superase delles d'estes llimitaciones, si'l proyectu inclúi componentes de manexu de riesgos. Puede fortalecese la capacidá de respuesta del gobiernu local, apurriendo equipos y capacitación. Los medios de tresporte pueden ser ameyoraos, o pueden construyise rutes alternatives pa llegar al sitiu. Sicasí, dalgunes de les dimensiones del problema de respuesta d'emerxencia pueden ser resueltos, namái, por aciu una seleición cuidadosa del sitiu.

Desenvolvimientu inducíu[editar | editar la fonte]

Artículu principal: Desenvolvimientu inducíu

Les oportunidaes d'empléu son imanes qu'atraen a'l trabayadores ya impulsen la crecedera de les comunidaes locales. Especialmente al entamu de la crecedera industrial, la comunidá puede esperimentar el desenvolvimientu inducíu de la tierra, y tar mal preparada pa remanar los impactos. Estos inclúin la sobrecarga de la infraestructura y servicios municipales, y los conflictos culturales ente los residentes antiguos y el trabayadores inmigrantes. Hai que dar especial atención a la prevención de los asentamientos ensin planiar al pie de les puertes de la fábrica. El fortalecimientu institucional del gobiernu local y la participación de les comunidaes locales na preparación del proyectu, son maneres efectives d'amenorgar estos impactos negativos.

Ver tamién[editar | editar la fonte]


Parque industrial