Pantalón

De Wikipedia
Un home con pantalón.
Muyeres con pantalones en 1904.

El pantalón ye una prenda de vistir que s'afai a la cintura y llega xeneralmente hasta'l todíu, cubriendo cada pierna xebradamente (a diferencia de la falda).

Carauterístiques[editar | editar la fonte]

Esta confección de tela de distintos materiales (algodón, mezclilla, poliéster, pana, etc.) tien tres abertures; una d'elles afaise a la cintura y les otres dos en caúna de les piernes. El pantalón pueden ser llargu, y nesi casu les boques de les piernes lleguen al altor de los todíos o inclusive más embaxo, o puede ser curtiu en distintes graduaciones, que van dende la pantorría (pirates) hasta la rodía (pantaloneta) o la vería (mini-curtios). Cuando la largura llega a media pantorría denominar pantalones Capri.

Esta vistimienta ye usada tantu por homes como por muyeres, y suel tener tamién accesorios tales como bolsos pa guardar elementos personales, cremallera (bragueta nel casu de los varones), pa poder vistir más fácilmente aquellos de materiales menos flexibles, y pasacintos, pa poder sostener aquellos que sían folgosos de cintura.

La pallabra pantalón vien de Pantaleón, arquetipu lliterariu del burgués del sieglu XVII propiu de la comedia del arte italiana y que vistía una prenda d'esti tipu.[1]

Historia[editar | editar la fonte]

Guerreru godu nel "Sarcófagu Ludovisi" col torso al descubiertu, vistiendo unos "Braccae", pantalones bombachos folgosos, usaos de primeres polos celtes y depués estendíos escontra les otres tribus bárbares.

Los troyanos, los frigios, los habitantes de la Táurica y, nuna pallabra, tolos bárbaros apaecen nos monumentos griegos con calzones asemeyaos a los nuesos pantalones, pero más llargos y más engurriaos. Los galos estremar con aquella parte del so vistíu llamada polos llatinos bracece, lo que fizo llamar a una parte de les galias gallia braccata (bragada).

Los griegos nun los llevaben, como vemos por dos pasaxes de Teofrasto. Topamos en Ovidio dellos versos nos que diz espresamente qu'esti adornu o abrigu de los bárbaros yera desconocíu a los griegos y echa en cara a los habitantes del Ponto, que se vanagloriaban de ser griegos d'orixe, l'adoptar los calzones de los perses, los sos mortales enemigos. Solamente los atletes llevaben una faxa o zona na cintura pa cubrir la so desnudez. Paecíase esta a un mandil o mandil zarráu, al campestre de los romanos y al subligaculum, que puramente yera lo mesmo.

Nos primeros tiempos de Roma nun se llevaben calzones, porque la túnica llegaba hasta les rodíes y la toga hasta media pierna. Suplíense estos cuando se llevaben les armes o se tarrecía al fríu con ciertes viendas, fascice crurales, coles que s'envolubraben les zanques. Pero más palantre, tres entemecese los galos, los xermanos y los godos colos romanos, adoptaron estos polo xeneral los calzones llargos d'aquellos.

D'un pasaxe de Trebelio resulta que los soldaos llevaben tamién un campestre. Los oficiales representar en distintos monumentos antiguos con calzones que-yos lleguen hasta la rodía o un pocu más embaxo.

Tolos que salíen a los teatros de Roma taben obligaos a llevar por decencia unos calzones llargos, como se ve por Cicerón y por otros monumentos de l'Antigüedá. Pelo normal nos baños públicos llevábase'l campestre o'l subligaculum, como s'esprende d'unos versos de Marcial.[2]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]