Olba

Coordenaes: 40°07′57″N 0°37′30″W / 40.1326°N 0.625°O / 40.1326; -0.625
De Wikipedia
Olba
Alministración
País España
Autonomía Aragón
Provincia provincia de Teruel
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde d'Olba Federico Manuel Martín Fuertes
Nome oficial Olba (es)[1]
Códigu postal 44479
Xeografía
Coordenaes 40°07′57″N 0°37′30″W / 40.1326°N 0.625°O / 40.1326; -0.625
Olba alcuéntrase n'España
Olba
Olba
Olba (España)
Superficie 20.986572 km²
Altitú 659 m[2]
Demografía
Población 279 hab. (2023)
- 128 homes (2019)

- 100 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.21% de provincia de Teruel
0% de Aragón
0% de España
Densidá 13,29 hab/km²
olba.es
Cambiar los datos en Wikidata

Olba ye una llocalidá y conceyu español de la contorna Gúdar-Javalambre, na provincia de Teruel, comunidá autónoma d'Aragón.

Introducción[editar | editar la fonte]

Olba #atopar nes veres del ríu Mijares, cerca del banzáu d'Arenosu-Montanejos de la provincia de Castellón y a unos 59 km de la capital (46 km según otres fontes) turolense. Pol so términu trescurren 5 de los 75 quilómetros totales del ríu. El valle ta asitiáu al sureste de la provincia de Teruel. Les sos coordenaes son 40º y 7'de #latitud norte y 0º 38'de llatitú esti. L'altor sobre'l nivel del mar ye de 659 metros. Tien una superficie de 20,99 Km cuadraos y un perímetru de 18,17 km. Llenda al norte colos términos municipales de Mora de Rubielos, Rubielos de Mora y Fuentes de Rubielos, al este con Puebla de Arenoso (provincia de Castellón) y al sur y al oeste con San Agustín. A principios de 2013, atópense censaes 230 persones. La población de fechu multiplícase pel branu y dómines festives.

Topónimu[editar | editar la fonte]

L'historiador P. Francisco Diago menta que, en 1.612 visitó Olba y dexó constancia d'unes antigües ruines d'una ciudá celtíbera col so castiellu. Esi podría ser l'allugamientu de la mítica "Olduva", primitivu allugamientu de que'l so nome deriva l'actual, más amenorgáu. Otros autores especulen sobre un orixe romanu del nome o, inclusive, árabe. El xentiliciu ye: "olbense".

Distribución de la población[editar | editar la fonte]

Una de les carauterístiques más destacables del conceyu y que más llama l'atención ye la dispersión de los sos nucleos de población.

N'efeutu, a lo llargo del valle, distribúyense agrupaciones de cases de diversu tamañu. La más grande ye'l nucleu de Olba, puramente dichu. Pero tamién atopamos los siguientes barrios o aldegues: Los Lucas, Los Ibáñez Baxos, la Tosca, los Ramones, los Pertegaces, los Villanuevas, los Giles, Casa Bolea, el Casucho, la Artiga, los Ibáñez Altos, la Hoya Ramos, los Tarragones, los Tarrasones, los Moya, la Peñablanca, el Ribayu del Llobu... ente otros.

Los llamaos "barrios altos" alloñaos del ríu y asitiaos nel monte, tán abandonaos na actualidá, salvo esceiciones

Historia[editar | editar la fonte]

La presencia del home nesta zona ye bien antigua, como lo demuestren diversos restos. La primer población, puramente dicha, atribuyese a los celtíberos, concretamente a la caña de los turboletas. Esti pueblu solía construyir asentamientos cercaos con estructura de cais y places. Como menta l'historiador P. Francisco Diago, cuando visitó Olba en 1.612, na parte alta del pueblu apreciaben ruines d'un asentamientu celtíberu cola so fortaleza.L'allugamientu exactu ye discutible, pero esti asentamientu pudo ser l'orixe de Olba.

Nun hai datos de la dominación romana en Olba, pero ye lóxicu suponer que foi paralela al restu de la contorna: alredor del sieglu segundu antes de Cristu.

Tampoco se conocen datos de la dominación de los godos nos sieglos V, VI, y VII, nin de la posterior dómina musulmana. Ye natural atribuyi-yos la estensión del regadío por tol valle. Escontra'l sieglu XI esistíen na zona tres reinos de Taifas, con fronteres pocu definíes, polo que nun sabemos a cual d'ellos (Albarracín, Alpuente y Valencia) pertenecía Olba.

La repoblación con nuevos pobladores cristianos foi tou un ésitu, tantu, que surdieron problemes de camperes y otros aprovechamientos. Pa solucionar disputes, les aldegues xuniéronse formando les comunidaes. Sicasí, Olba nun s'incorporó a la comunidá de Teruel sinón que s'integró nel señoríu de Mora.

Nos sieglos vinientes, Olba crez bien amodo, tantu la ilesia como'l conceyu daten del sieglu XVII, anque la primera nun se terminó hasta'l sieglu XIX. Ye nel XIX (en 1.803) cuando Carlos IV ordena la construcción de la ponte sobre'l ríu Mijares, convirtiéndose nun importante pasu, pos aguantó toles riaes hasta güei.

Tamién se producen destacaes inversiones de Francisco Tadeo Calomarde (ver más embaxo).

Ye nos sieglos XIX y XX cuando se produz la construcción de la mayoría de los actuales "barrios" o aldegues que se parten por tol valle, el momentu de mayor aprovechamientu agrícola y de mayor población : casi 2,000 persones a finales del XIX. A principios del pasáu sieglu lleguen industries a Olba, pos s'aprovechaba la fuercia motriz de los ríos: una fábrica de llanes, les centrales hidroeléctriques...

Nos años 20, a pesar de la construcción de la carretera Olba-Estación (Venta del Aire) en 1.921,empieza la decadencia y l'emigración. La guerra civil trai la voladura de la ponte, daños na ilesia y enforma sufrimientu. La pos guerra nun ye meyor y l'emigración acentúase.

Nos años 80 y 90 del sieglu pasáu'l pueblu vio amenorgase'l so censu a menos de 200 persones y cerrar la escuela de los Villanuevas.

Sicasí, nos dos últimes décades, la población estabilizóse y, inclusive, aumentáu. Families d'orixe urbanu instaláronse nos diversos nucleos de población, asegurando la continuidá de la escuela y diversificáu la población.

Personaxes célebres[editar | editar la fonte]

  • Francisco Tadeo Calomarde: Ministru de Gracia y Xusticia de Carlos IV.
  • Manuel Pertegaz (1918-2014): alfayate

Naturaleza[editar | editar la fonte]

Valle de Olba (Teruel, Aragón)

Hai monte de ribera en redol a los cursos fluviales, pinos de repoblación o bonales, zones de rebollo (carbayu) y de monte mediterraneu.

Tocantes a la fauna, destaca la presencia de llondra nel ríu.

Política llocal[editar | editar la fonte]

Valle de Olba (Teruel)

Últimos alcaldes de Olba[editar | editar la fonte]

Periodu Alcalde Partíu
1979-1983 Miguel Redón Navarro[3] UCD
1983-1987 Maximino Villanueva Ibáñez PSOE
1987-1991 Maximiliano Maicas Cervera PSOE
1991-1995 Maximiliano Maicas Cervera PSOE
1995-1999 Francisco Javier Marín Marco PP
1999-2003 Francisco Javier Marín Marco PP
2003-2005 Cristina Leralta Piñan CHA
2005-2007 Jose Manuel Salvador Llinares PSOE
2007-2011 Jose Manuel Salvador Llinares PSOE
2011-2015 Federico Manuel Martín Fuertes[4] PSOE
2015-2019 Federico Manuel Martín Fuertes PSOE

Resultaos eleutorales[editar | editar la fonte]

Eleiciones municipales[5]
Partíu 2003 2007 2011 2015
PSOE 1 4 4 4
PAR - 1 1 2
PP - - - 1
CHA 4 -
IX -
Total 5 5 5 7

Patrimoniu[editar | editar la fonte]

Conceyu

Construyíu nel sieglu XVII. Cuatro arcos de mediu puntu sobre pilastres de sillería formen una antoxana sobre'l que s'asitia l'edificiu de dos plantes. Na actualidá, reformóse por completu y lluz fachada de mampostería, balcón corríu na primer planta y reló de sol na fachada de la cai Mayor.

Ilesia Parroquial Santa Catalina

Asitiada na Plaza Mayor, enfrente del conceyu. Trátase d'un edificiu barrocu del sieglu XVII de mampostería con tres naves, la central cubierta de bóveda de mediu cañón. A los pies álzase una torre-campanario cuadrada rematada por un conu de mampostería. Nel so interior atopa'l mausoléu de Tadeo Calomarde, destruyíu mientres la guerra civil y parcialmente restauráu.

Antiguu Hospital
Grabaos cruciformes, ermita de San Roque (Olba)

Sufragáu por Tadeo Calomarde, la so función yera básicamente asistencial y d'agospiamientu. Pa la so mantención y la del hospitalero, tenía asignaes unes güertes, que los sos beneficios revertíen nel so caltenimientu. Caltiénense restos bien escasos, a pesar de qu'entá se caltenía de pies hai unos 30 años. La única paré caltenida forma parte del actual frontón, a la entrada de la la llocalidá. Na parte posterior de la citada instalación, estrémense claramente buecos de ventanes.

Ermita de San Pedro

Asitiada nel antiguu camín a San Agustín, en plenu monte. Xubese en romería, bien allegada, l'últimu fin de selmana d'abril. Edificiu del sieglu XVIII, construcción popular de mampostería y sillería, con portada de mediu puntu, en que la so clave apaez la fecha de 1.724. Teyáu a cuatro agües y espadaña de piedra. Consta de dos partes, la ermita puramente dicha, zarrada, y una gran antoxana con bancada a los llaos. Destaca la trabazón de les vigues, al descubiertu.

Ermita de San Roque.
Ermita de San Roque (Olba)

Asitiada na parte alta del pueblu. Edificiu rectangular, con teyáu a cuatro agües.

Ermita de la Virxe de los Desamparaos

Asitiada en plenu monte, enfrente del barriu de los Ibáñez Altos. Atópase en ruines.

Ponte de Carlos IV

Alzáu sobre'l ríu Mijares. Orixinalmente tenía cuatro arcos rebaxaos, mientres la retirada de les tropes republicanes, sufrió la voladura de dos d'ellos, calteniéndose los actuales por un fallu na carga. Darréu foi reconstruyíu con vigues de fierro.

Molín fariñeru

Esti molín, asitiáu a la vera del Mijares, construyóse escontra 1.630, cesando la so actividá en 1.964. Dispón d'una llimpia y trés muelas. Na actualidá caltién la acequia que mueve les piedres y restauróse parcialmente, siendo posible'l so usu. Cúntase qu'esti molín tenía gran fama na contornada pola calidá de la so molienda y, porque se da la circunstancia de que, mientres les seques, el ríu Mijares nunca dexaba de tener abonda agua pa mover les mueles. Por ello, allegaben persones de tola contornada a moler la so cebera.

Antigua fábrica de papel

Asitiada a escasos 10 minutos del cascu urbanu de Olba, pel camín escontra los Ibáñez Baxos. Parte de la cai "La Fábrica", nome que fai alusión a la presencia d'una fábrica de papel timbrado. Foi una de les aportaciones de Tadeo Calomarde al patrimoniu de Olba. Alzada nel sieglu XIX, atribúyese la so actual ruina a una riada de principios del sieglu XX. Asitiada mui cerca del calce, llograba la fuercia motriz por aciu una noria. Caltiénense dellos paños de los murios y un arcu rebaxáu, según restos de conducciones d'agua.

Doncel d'Olba

Ye la tapa d'un sarcófagu de piedra de grandes dimensiones procedente de baltar d'un caballeru. Data de finales del sieglu XII o principios del XIII d'estilu protogótico. Estrémase una escultura d'un caballeru yacente, anque abondo deteriorada. Pola datación, especúlase que podría ser de los primeros señores de Olba. Na actualidá, atópase formando parte de la paré posterior de la ilesia parroquial, obviamente procedente d'un allugamientu anterior na primitiva ilesia de Olba, sustituyida pola actual, más moderna. L'accesu namái ye posible por un caleyón particular.

Fiestes[editar | editar la fonte]

Del 13 al 19 d'agostu celebren les llamaes "fiestes de branu". La patronales son el 14 de setiembre n'honor al Santu Cristu. Y, el 25 de payares ye fiesta llocal por ser Santa Catalina d'Alexandría, patrona de la llocalidá.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Afirmao en: Gran Enciclopedia Aragonesa. ID Gran Enciclopedia Aragonesa: 9534. Data de consulta: 16 ochobre 2016. Llingua de la obra o nome: castellanu. Data d'espublización: 1977.
  3. Ministerio de Hacienda y Administraciones Públicas (Gobierno de España). «Trenta aniversario de las primeras eleiciones municipales de la democracia». Archiváu dende l'orixinal, el 6 de marzu de 2014. Consultáu'l 6 de marzu de 2014.
  4. Alcaldes de Aragón de las eleiciones de 2011
  5. Gobierno de Aragón. «Archivo Eleutoral de Aragón». Consultáu'l 30 de setiembre de 2012.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Ibáñez González, Javier (coord.) (2009). Los Focetes del Mijares y los Caminos de l'Agua. Qualcina. Arqueoloxía, Cultura y Patrimoniu. Ibáñez González, Javier (coord.) (2009). Las Hoces del Mijares y los Caminos del Agua. Qualcina. Arqueología, Cultura y Patrimonio. ISBN 978-84-937190-0-5. 
  • Ibáñez González, Javier & Casabona Sebastián, José F. (2013). Castillos, murallas y torres. La arquitectura fortificada de la Comarca de Gúdar-Javalambre. Qualcina. Arqueoloxía, Cultura y Patrimoniu. ISBN 978-84-937190-5-0

Ver tamién[editar | editar la fonte]

  • Conceyos de la provincia de Teruel

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]