Nevera

De Wikipedia
Nevera
major appliance (en) Traducir, máquina frigorífica (es) Traducir, electrodomésticu y aparátu llétricu
Cambiar los datos en Wikidata

La nevera[1] o'l frigoríficu[2] ye un dispositivu emplegáu principalmente en cocina y en llaboratoriu que consiste nun armariu aislláu térmicamente, con un compartimientu principal nel que se caltién una temperatura d'ente 2 y 6 °C y tamién, frecuentemente, un compartimientu extra utilizáu para conxelación (a −18 °C) llamáu conxelador.

El fríu produzse por aciu d'un sistema de refrigeración por compresión, alimentáu por corriente llétrica y, dacuando, por un sistema d'absorción usando como combustible querosenu o gas butanu. Amas, esisten delles teunoloxíes alternatives como la refrigeración magnética con distintos niveles de desenvolvimientu.

Ye unu de los electrodomésticos más comunes nel mundu.[ensin referencies]

Conozse como refrigeración al enfriamientu d'un cuerpu por tresferencia de calor. Delles aplicaciones típiques son el caltenimientu sobremanera d'alimentos, y tamién l'enfriamientu de bébores pa faer el so consumu más prestosu.

Funcionamientu[editar | editar la fonte]

Exemplu d'etiquetáu enerxéticu de la XE pa una nevera.

La función d'una máquina de refrigeración ye tomar el calor del interior de la nevera y espulsala al esterior, emplegando una fonte d'enerxía esterna pa caltener el procesu. Un refrixerador ye una bomba de calor, impulsada xeneralmente por un motor llétricu. Ye coles mesmes posible emplegar sales eutécticas o absorción.

Por que la eficiencia sía mayor, la diferencia de temperatura ente'l condensador, (que contién el calor absorbíu pol refrigerante nel evaporador) y l'aire ambiente ten de ser máxima, yá que ye nesti llugar onde'l calor sale del aparatu. Por esti motivu son más eficientes pel hibiernu que pel branu y en cualquier dómina, el so consumu ye menor si asitiar nun llugar frescu. Coles mesmes tien de procurase que'l intercambiador de calor esterno (o condensador), que suel tar na parte trasera del aparatu, tenga una bona ventilación.

Tamién son más eficientes y, polo tanto peracaben menos, los aparatos que disponen de dos compresores, unu pa cada compartimientu (refrigeración y conxelación). Efeutivamente, si ta abriéndose constantemente la puerta del refrixerador (mientres se preparar la comida), va poner en marcha solamente unu de los dos compresores, ensin añedir fríu, que nun fai falta, al compartimientu conxelador.

Historia[editar | editar la fonte]

Unu de los pioneros del refrixerador foi Charles Tellier, qu'en 1867 inventó un dispositivu destináu a fabricar xelu. Ente 1868 y 1869 centrar nel analís del fríu industrial y les sos aplicaciones. Llueu se dedicó a la fabricación d'aparatos frigoríficos pal caltenimientu de los alimentos. Introdució'l éter dimetílico y la trimetilamina na industria, y en 1876 consiguió construyir el primer frigoríficu dafechu funcional.[3]

Esi mesmu añu acondicionó un buque pa tresportar carne esfrecida. D'esta manera llevar a cabu'l primer tresporte a llarga distancia ente Buenos Aires (Arxentina) y la ciudá de Rouen (Francia), dexando que pudiera consumise carne suramericano n'Europa, cosa qu'antes fuera impensable. Con esto dio empiezu un intensu tráficu de carne ente Europa y América.[3]

A pesar de la importancia del so inventu, Tellier amosóse carente del espíritu empresarial necesariu pa esplotalo comercialmente. Recibió honores, sobremanera n'Uruguái y Arxentina (grandes beneficiarios del inventu, que-yos dexaba esportar carne a Europa), onde s'abrir coleutes pa intentar ayudar a Tellier. Con tou, finó en París casi na miseria. Amás del so inventu mandó una importante obra, titulada Historia d'una invención moderna: el frigoríficu (París, 1910).[3]

Carauterístiques[editar | editar la fonte]

Frigoríficu cola puerta abierta, llenu de botelles de cerveza.

Los refrixeradores domésticos pueden tener un solu compartimientu, que puede ser de conxelación, o bien dos. Los frigoríficos con dos compartimientos fueron comercializaos per primer vegada por General Electric en 1939.

N'Europa'l refrixeradores clasificar en cuatro tipos, que s'indiquen con estrelles:

  • **** −30 °C (conxelador; conxelación)
  • *** −20 °C (conxelador; caltenimientu)
  • ** 0 °C (frigoríficu; carnes)
  • * 4 °C (frigoríficu)

La capacidá del refrixerador acostumar a midir en llitros.

Les posibilidaes de los refrixeradores más recién ampliáronse notablemente; pueden tener:

  • Una pantalla de cristal líquidu que suxure qué tipos de comida tendríen d'almacenase a qué temperatures y la fecha de caducidá de los productos almacenaos.
  • Indicador de les condiciones del filtru qu'avisa cuando llega'l momentu de camudalo.
  • Una alvertencia d'apagón, sollertando al usuariu sobre l'escurrimientu del mesmu, usualmente al ceguñar la pantalla qu'amuesa la temperatura. Puede amosar la temperatura máximo alcanzada mientres l'apagón (al nun haber refrigeración por falta d'enerxía llétrica), xunto con información sobre si la comida conxelada se descongeló o si hai posibilidá de que como resultáu de la interrupción de la refrigeración pueda allugar bacteries dañibles.

Fabricahielo[editar | editar la fonte]

El «fabricahielo» ye un dispositivu atopáu de cutiu dientro de los conxeladores y ye emplegáu pa producir xelu automáticamente.

Los fabricantes comerciales de cubitos de xelu ameyoren la calidá del mesmu por aciu l'usu d'agua en movimientu. Básicamente la idea ye que l'agua muévese bien rápido y a cambéu consíguese un xelu de meyor calidá.

Los residuos gaseosu y sólidu como l'aire y los sólidos non disueltos son esaniciaos pola llimpieza automática del electrodomésticu, hasta tal puntu que nes máquines evaporadores horizontales l'agua contién un 98% de los sólidos esaniciaos, lo cual nun podría faese col xelu puro, y eso ensin tener en cuenta qu'amás el xelu ta más fríu.

Nes máquines evaporadores verticales el xelu ye más nidiu, sobremanera si hai partícules nes celdes de los cubitos de xelu; sicasí, esti tipu de xelu ta menos fríu que'l xelu que se forma nes máquines evaporadores horizontales.

Recicláu de refrixeradores[editar | editar la fonte]

Un primitivu refrixerador, con un intercambiador de calor cilíndrico enriba. Agora na coleición del Thinktank, Muséu de Ciencies de Birmingham (Reinu Xuníu).

El reciclaje de los refrixeradores vieyos ye una tema d'esmolición dende'l puntu de vista ecolóxicu: orixinalmente l'atención centrar nel fechu de que'l fluyíu refrigerante freón (emplegáu pa la conxelación) estropiaba la capa d'ozonu de l'atmósfera en casu de fuga, yá que ta compuestu por clorofluorocarbonos (CFC), qu'estropien la capa d'ozonu cuando lleguen a l'alta atmósfera. La historia del usu industrial de los freones estender dende 1874 hasta xineru de 1987, cuando'l Protocolu de Montreal prohibió l'usu de los CFC en refrixeradores.

Los refrixeradores modernos, en llugar de freón empleguen un refrigerante llamáu HFC-134a 1,2,2,2-tetrafluoroetano, que nun descompon el ozonu pero que ye un gas d'efeutu ivernaderu reguláu pol Protocolu de Kioto.

En cuanto al restu de los componentes, metales o plásticos, ye natural reutizarlos pa fabricar otros aparatos.

En Méxicu, el Gobiernu federal creó'l programa «Camuda'l to vieyu por unu nuevu». Esti programa consiste n'ufierta-y a les families camudar un refrixerador vieyu por unu nuevu. Los refrixeradores vieyos son reciclaos pa recuperar los sos componentes como'l gas refrigerante, cobre, vidriu, aceru, ente otros, amás d'aforrar enerxía, esto llográu a los sistemes presentes en tolos refrixeradores ufiertaos nel programa.[4]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Esti términu apaez nel Diccionariu de l'Academia de la Llingua Asturiana. Ver: nevera
  2. Esti términu apaez nel Diccionariu de l'Academia de la Llingua Asturiana. Ver: frigoríficu
  3. 3,0 3,1 3,2 Biografíes y Vides. «Charles Tellier». Consultáu'l 10 de marzu de 2011.
  4. «Recicláu de refrixeradores en Méxicu». Ecofrigo. Consultáu'l 16 d'agostu de 2011.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]