Muñotello

Coordenaes: 40°32′35″N 5°02′27″W / 40.543055555556°N 5.0408333333333°O / 40.543055555556; -5.0408333333333
De Wikipedia

Muñotello ye un conceyu d'España perteneciente a la provincia d'Ávila, na comunidá autónoma de Castiella y Llión. Muñotello atópase no fondero del Valle de Amblés, a los pies de La Serrota, a unos 3 km de la carretera N-110. En 2017 cuntaba con una población de 63 habitantes.

Muñotello
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia d'Ávila
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Muñotello (es) Traducir Gaudioso Martin Gomez
Nome oficial Muñotello (es)[1]
Códigu postal 05560
Xeografía
Coordenaes 40°32′35″N 5°02′27″W / 40.543055555556°N 5.0408333333333°O / 40.543055555556; -5.0408333333333
Muñotello alcuéntrase n'España
Muñotello
Muñotello
Muñotello (España)
Superficie 20 km²
Altitú 1171 m
Llenda con Mengamuñoz, Villatoro, Pradosegar, Amavida, Muñana, La Torre y Narros del Puerto
Demografía
Población 51 hab. (2023)
- 31 homes (2019)

- 31 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.03% de provincia d'Ávila
0% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 2,55 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
munotello.es
Cambiar los datos en Wikidata
esquierda
"El Rollu", plaza Muñotello Rollu (alministración)

Xeografía[editar | editar la fonte]

Allugamientu La llocalidá ta asitiada a una altitú de 1152 msnm.[2][3]
Noroeste: Amavida Norte: Muñana Nordeste: La Torre
Oeste: Pradosegar Este: Narros del Puerto
Suroeste: Villatoro Sur: Villatoro Sureste: Mengamuñoz

Demografía[editar | editar la fonte]

El conceyu, que tien una superficie de 19,94 km²,[4] cuenta según el padrón municipal pa 2017 del INE con 63 habitantes y una densidá de 3,16 hab./km².

Gráfica d'evolución demográfica de Muñotello ente 1842 y 2017

     Población de derechu (1842-1897, sacante 1857 y 1860 que ye población de fechu) según los censos de población del sieglu XIX.[5]      Población de derechu (1900-1991) o población residente (2001) según los censos de población del INE.[5]      Población según el padrón municipal de 2011[6] y de 2017 del INE.

Cultura y tradición[editar | editar la fonte]

Ilesia Parroquial.

Mientres les fiestes llocales ye tradición que los ciudadanos que cumplen la mayoría d'edá esi añu corten un árbol llamáu "mayu" y asitiar na plaza.

El día de Santiago Apóstol celébrase una misa especial por ser el patrón del pueblu, onde los quintos del pueblu saquen de la ilesia una figura del Santu empecipiando d'esta manera la procesión. Una vegada rematada la procesión realiza una puya ónde se puxa por coyer de los brazos del pedestal del Santu pa volver metelo a la ilesia.

Fiestes y tradiciones[editar | editar la fonte]

Muñotello tien 3 cais principales, 2 colexos abandonaos; unu de masculín y otru de femenín. Fiestes: 25 de xunetu Santiago Apóstol, Romería del Santu, jotes populares y puya de los brazos del pedestal del Santu.

Campanariu de la Ilesia Parroquial, Muñotello.

Feries:La Fiesta Grande ye'l 25 de xunetu, día de Santiago, Patrón de la Ilesia y del Pueblu. Dizse la misa y de siguío sale la procesión peles cais principales del pueblu

Santiago Apostol, de procesión por Muñotello.

. Cuando se vuelve a la puerta de la Ilesia realiza una puya pa introducir al Santu. Pela nueche ye típicu'l baille y tou lo que trai. Ye típicu poner na plaza los "mayos", unos álamos blancos, y a les moces pónenlos el "enramao" con flores y fueyes d'álamu nes puertes.

Metiendo'l Santu

.

San Antonio ye'l 13 de xunu, hai procesión y el Conceyu convida a refrescos y otros alimentos al rematar la procesión.

En San Isidro fai misa, bendícense los campos y la Cámara agraria.

Otres tradiciones qu'había nel pueblu yeren n'Antroxos, esiste'l costume de que'l que sacaba a baillar a una moza tenía que convidala al chigre y depués ella tenía que paga-y a él un puru. Amás el Martes d'Antroxu yera costume dir a pol señor cura a la so casa, xubíen-y nun carru de vaques tiráu polos miembros del Conceyu y llevábenlu a la Ilesia a dicir misa. Dempués de la misa convidaba'l cura a tol pueblu a vinu, pastes y carambelos. Tamién los mozos diben poles cases a pidir y depués celebraben merienda.

Historia y Lleendes[editar | editar la fonte]

[1]

Muñotello ye un pueblu fundáu sobre'l sieglu XI pola familia de los Tello. Esta yera una familia d'orixe romanu.

Esistía un pueblu de pocos habitantes a 3 km. Del actual de nome Anguas, ellí tuvo llugar una boda y pa faer la comida fueron coyer agua a una fonte que se llamaba "La Peraleja", na agua diba una sacavera que taba metida dientro del pozu polo que al coyer agua del pozu la sacavera se introducio dientro del recipiente onde estos coyeron l'agua. L'agua punxéronlo a ferver y cocieron a la sacavera polo que col so venenu morrieron casi tolos habitantes de Anguas; esti pueblu sumió y el restu de los habitantes treslladaron onde anguaño s'atopa'l pueblu. Polo qu'ellí se creó esti y púnxose el nome de muñotello n'honor a la mesma familia que decidiera dir a aquel llugar.

A mediaos del sieglu XIX Muñotello yera Villa con conceyu, de la provincia y diócesis d'Ávila, partíu xudicial de Piedrahita, audiencia territorial de Madrid, capitanía xeneral de Castiella la Vieya. Tenía 103 cases de mediana construcción distribuyíes en 5 cais y una plaza; hai casa del conceyu, otra que sirvía de cárcel, la escuela d'instrucción primaria (común a dambos sexos y a la qu'alleguen 25 alumnos) y una ilesia parroquial.

La Ilesia data del sieglu XVI, tien tres naves con columnes de madera, ta dedicada al apóstol Santiago. Guardando con ella numberoses figures pervalibles de la dómina.

El Rollu, na plaza de Muñotello

El "Rollu" ye otru monumentu importante asitiáu na plaza del pueblu. Ye de piedra llabrada de 5 metros d'altu por 40 - 50 cm. de diámetru. La so presencia diznos que Muñotello tuvo calter de Villa con xusticia propia. Polo que nel rollu a los deteníos y a los que yá yeren presos yeren llevaos al rollu p'apedriar tando estos ataos al rollu. Esti utilizar de humilladero.

A unos 500 metros de la plaza hai un cuetu conocíu como "El cuetu de Santa Agueda". Y dizse que nesi llugar hubo una ermita dedicada a esta Santa de la que yá nun queda nengún restu esistente.

Picote de los moros.

Ta a 3 km del pueblu en direición a la sierra. Cúntase qu'ellí tuvieron habitando los moros mientres dalgún tiempu.

Ferradura

.


La ferradura del Panderu de les Moces.

Nuna llancha de piedra hai una figura que representa la ferradura d'un caballu . La lleenda diz qu'escapando Santiago de los moros nel so caballu al traviés de la sierra, ésti dexó la so ferradura marcada na roca. Poco tiempu dempués hubo na sierra dellos esbarrumbamientos y la piedra onde taba la buelga camudó de llugar, y agora atópase nun sitiu bien restoláu dientro del llamáu Panderu de les Moces. Cunta la lleenda que'l que consiga tocar la ferradura va poder pidir tres deseos y van cumplíse-y al tirar tres piedrecita pequeñes y consiguir asitiales n'otra más grande.

Panderu de les Moces
La Serrota


  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Axencia Estatal de Meteorología (ed.): «Datos d'altitú pa Muñotello na páxina de previsión meteorolóxica de AEMET provenientes del Nomenclátor xeográficu de conceyos y entidaes de población del Institutu Xeográficu Nacional».
  3. Axencia Estatal de Meteorología (ed.): «Interpretación: Predicción por conceyos». Archiváu dende l'orixinal, el 18 de marzu de 2014.
  4. Institutu Nacional d'Estadística (ed.): «Población, superficie y densidá por conceyos - Ávila». Archiváu dende l'orixinal, el 2 d'ochobre de 2013.
  5. 5,0 5,1 Institutu Nacional d'Estadística (España) (ed.): «Alteraciones de los conceyos nos Censos de Población dende 1842 - Muñotello».
  6. Institutu Nacional d'Estadística (ed.): «Cifres oficiales de población resultantes de la revisión del Padrón municipal a 1 de xineru de 2011».