Mau Mau

De Wikipedia
Mau Mau
Insurxencia
Direición Kenia
Bolsa de valores descolonización de África (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Mau Mau foi una organización guerrillera d'insurxentes kenianos que lluchó contra l'Imperiu británicu mientres el periodu 1952-1960. Los sos miembros yeren fundamentalmente de la tribu kĩkũyũ con dellos elementos Meru y Embu. Anque militarmente'l llevantamientu Mau Mau fracasó, bastió la independencia keniana y motivó la llucha contra les potencies coloniales n'otres rexones africanes. La rebelión nun tuvo ésitu militarmente, pero ayudó a crear rocea ente los colonos blancos y el gobiernu de Londres, lo que contribuyó a crear el clima que llevó a la independencia de Kenia en 1963.

El nome de Mau Mau nun foi acuñáu por el mesmu movimientu, que prefería'l nome Muingi (El movimientu), Muigithania (L'entendimientu), Muma wa Uiguano (Xuramentu d'unidá) o a cencielles «The KCA», pola Kikuyu Central Association qu'impulsó la insurxencia. Los veteranos del movimientu reciben n'inglés el nome de «Land and Freedom Army».

Oríxenes[editar | editar la fonte]

Mientres les décades anteriores al conflictu, tomar de tierres por colonu europeos foi un puntu de tensión. La mayoría de les tierres tomaes taben na denominada «White Highlands», una área de 12000 milles cuadraes, de clima más frescu y más aprovechable pa l'agricultura habitada polos kĩkũyũs.[1] Les quexes de los africanos yeren inoraes. El profesor Michael S. Coray comentó a esti respectu que

El refugu de l'alministración [colonial] a desenvolver mecanismos polos que les quexes de los africanos contra los non africanos pudieren resolvese en términos d'igualdá sirvió p'acelerar el creciente descontentu col gobiernu colonial.[2]

Mientres el gobiernu colonial, los colonos europeos dexaron a unos 120.000 kikuyus llaboriar en granxes europees, pero ensin derechos sobre la tierra qu'antes yera so. Ente 1936 y 1946 los colonos amontaron les sos esixencies en términos de díes de trabayu, y aumentaron les restricciones d'accesu a la tierra pa los kikuyus.

Como resultáu d'esta situación, miles de kikuyus emigraron a les ciudaes en busca de trabayu, lo que contribuyó a doblar el númberu d'habitantes de Nairobi ente 1938 y 1952. Coles mesmes nació una clase de propietarios kikuyus con fuertes llazos cola alministración colonial, lo que creó un distanciamientu económicu ente los mesmos kikuyus. En 1953 la metá de los kikuyus nun disponía de tierres y enfrentábense a la probeza, la fame, el desemplegu y la sobrepoblación. La bifurcación económica ente los kikuyus dispunxo les condiciones necesaries pal españíu d'una guerra civil ente los kikuyu mientres la Revuelta Mau Mau.

Foi acusáu como'l iniciador d'esti movimientu a Jomo Kenyatta, primer ciudadanu de Kenia en ser nomáu primer ministru y presidente tres la independencia d'esi país. Ye consideráu'l padre fundador de Kenia, que foi arrestáu polos británicu en 1952.

Organización de la revuelta[editar | editar la fonte]

En 1940, la prohibida Kikuyu Central Association, una organización que naciera en 1924/25 pa sirvir de vocera de los kikuyus ante los xefes coloniales, reorganizar en Nairobi y empecipió los preparativos pa entamar una campaña de desobediencia civil. Nos primeros díes de la KCA introduxeren un xuramentu de llealtá al pueblu kikuyu inspiráu nel xuramentu británicu: había que sostener la biblia cola mano derecha, y un puñáu de tierra na esquierda. El xuramentu camudó na dómina de preparación pa la revuelta, pos en llugar d'una biblia, la mano derecha sostendría carne de cabra.[1] Anque nun principiu los xuramentos faíen referencia solo a la desobediencia civil, en rituales posteriores el nuevu miembru xuraba lluchar y defendese contra los europeos.

Los xuramentos, vistos como ceremonies sangrientes, causaron desconciertu ente los colonos a midida que crecíen los rumores de canibalismu, zoofilia, orxíes sexuales y les promeses xuraes de matar y estazar a los colonos, que los sos rellatos convencieron a les autoridaes britániques de la necesidá d'unvia-yos ayuda.

La primer mención oficial de los «Mau Mau» foi realizada pol Comisionado del Distritu de Nakuru nel so informe añal. La espresión nun tien significáu na llingua kikuyu y desconozse el so orixe. El nome foi emplegáu poles autoridaes pa referise lo que consideraben yera sociedá secreta, que proscribieron en 1950.[1]

El Forty Group y los sindicatos comerciales[editar | editar la fonte]

Tres la Segunda Guerra Mundial, munchos ex-soldaos kenianos enfrentáronse en Nairobi al desemplegu y los baxos salarios. Miembros d'esti grupu fundaron el llamáu anake wa 40 o Forty Group n'inglés, que taba dispuestu a emplegar la fuercia contra'l gobiernu. Per otra parte, seis sindicato comerciales formaron el East African Trades Union Congress (EATUC), qu'entamó una campaña pa sabotear la concesión d'un Decretu Real a Nairobi.

El 1 de mayu de 1950 los líderes de la EATUC fueron arrestaos. El 16 de mayu, el restu de la organización convocó una fuelga xeneral que paralizó Nairobi mientres nueve díes y qu'acabó col arrestu de 300 trabayadores y una muestra de fuercia de les autoridaes britániques. La fuelga arrobinar a otres ciudaes. Mombasa, por casu, quedó paralizada mientres dos díes. Sicasí la EATUC se desmoronó pola mor del apresamientu de los sos líderes.

Lo que quedó d'esta organización xunir col Forty Group, que los sos xuramentos diben más allá de lo anterior, pos abogaben pol derrocamientu del réxime colonial por aciu la violencia. Los sos simpatizantes consiguieron armes y municiones.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 1,2 Meredith, Martin (2005). The state of Africa (n'inglés). Londres: The Free Press. ISBN 978-0-7432-322-7.
  2. The Kenia Land Commission and the Kikuyu of Kiambu, Michael S. Coray, Agricultural History, Vol. 52, Non. 1 (Jan., 1978), páxs. 179-193



Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

"Xusticia pa los Mau Mau", El País, 14 d'ochobre de 2012