Lupión

Coordenaes: 38°00′57″N 3°34′16″W / 38.0159°N 3.571°O / 38.0159; -3.571
De Wikipedia
Lupión
Alministración
País España
Autonomíasimple Andalucía
Provincia provincia de Xaén
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Lupión (es) Traducir Gonzalo Manuel Rus Pérez
Nome oficial Lupión (es)[1]
Códigu postal 23528
Xeografía
Coordenaes 38°00′57″N 3°34′16″W / 38.0159°N 3.571°O / 38.0159; -3.571
Lupión alcuéntrase n'España
Lupión
Lupión
Lupión (España)
Superficie 24.32 km²
Altitú 500 m
Llenda con Baeza, Begíjar, Torreblascopedro, Linares y Ibros
Demografía
Población 806 hab. (2023)
- 413 homes (2019)

- 429 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Xaén
0% de Andalucía
0% de España
Densidá 33,14 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
Cambiar los datos en Wikidata

Lupión ye una villa d'España. La so población, según datos del INE en 2016, ye de 883 habitantes.

Contestu xeográficu[editar | editar la fonte]

La villa de Lupión asítiase nel centru de la provincia de Xaén.

Ye un pequeñu conceyu de la contorna de La Llomba, de la cual ocupa l'estremu noroeste.

Ye l'últimu pueblu de la Llomba de Úbeda y ta nuna zona d'ente ríos, concretamente, el Guadalquivir y el so afluente'l Guadalimar. Ta llindada polos términos de Baeza, Ibros, Linares, Torreblascopedro y Begíjar. El so términu municipal baxa d'este a oeste hasta'l ríu Guadalimar, na cuenca del Guadalquivir, na parte más septentrional de la Cordal Béticu onde s'alluga'l segundu nucleu urbanu d'importancia del conceyu, que ye'l pobláu de Guadalimar. La olivar, que se constitúi casi en monocultivu, xunto cola industria almazarera, son les principales fontes d'ingresos de la llocalidá, complementaos colos procedentes del cultivu del algodón que s'esplota na vega del Guadalquivir.

Historia[editar | editar la fonte]

Hasta esta zona llegaron munches de les civilizaciones que poblaron Andalucía. Asitiáronse equí de primeres porque yera'l final del camín y una zona estratéxica na so situación pa siguir a cuerpu escontra'l pandu y al restu de la península por ser l'únicu pasu natural posible p'aportar, al pasu de Despeñaperros. Amás de too esto diéronse cunta qu'esta zona yera rica en plata, lo que supunxo un activu ya intensu comerciu unviando a Roma aceites, ceberes, llanes, plata, cobre y plomu.

Lupión y la so redolada, polos sos bonable condiciones naturales, seguro que siempres tuvo habitáu inclusive nel paleolíticu. Lupión yera una paraxa d'abondosa agua, camperes y numberosos llobos, d'onde-y vien el so primitivu nome romanu de "Luparia".

Nel apoxéu de la romana Cástulo citar a Lupión per primer vegada como "zona residencial y d'espansión d'aquellos habitantes".

Del pasu de los visigodos, escribióse que "cayeron sobremanera lo que golía a Roma". Cástulo foi destruyíu por completu, escalándolo y destruyéndolo tou.

Empieza yá la invasión árabe que convirtieron a Baeza en principal nucleu urbanu. Tou ello en desterciu de Cástulo que nun quixeron aprovechar la so infraestructura pol deterioru que-y causaron los visigodos y porque nun-yos interesaba estratéxicamente.

Definida yá la unidá territorial de Baeza, Lupión yera per tanto parte d'ella xunto cola mayoría de los pueblos d'alredor, toos baxu la so xurisdicción.

Asina trescurrió'l tiempu hasta que nel 14 d'agostu de 1795, el rei Carlos IV, "eximió, sacó y llibró al citáu llugar de Lupión de tutelar que sobre él tenía la mentada Ciudá de Baeza, faciéndola villa de por sí y sobre sí".

La tranquilidá de Lupión col so villazgo y ricu términu duró hasta 1.813, fecha en que'l llugar de Torreblascopedro solicitó-y a Lupión la so independencia, dilatándose'l requerimientu hasta 1.871, fecha en que se deslindó del conceyu de Lupión.

De resultes del denomináu "Plan d'Obres, Colonización, Industrialización y Electrificación de la provincia de Xaén", aprobáu por aciu la Llei de 17 de xunetu de 1.953, surde Guadalimar, pedanía construyida polos Ministerios d'Obres Públiques y Agricultura ente los años 1.954 y 1.958, nel términu municipal de Lupión. Foi inaugurada personalmente pol Xeneral Franco en 1.961 llamándose nos sos principios Guadalimar del Caudiellu y dende entós forma parte d'esti conceyu, siendo repoblada por mediu millar d'habitantes pertenecientes a families de Lupión, Begíjar, Baeza, Ibros, Bélmez de la Moraleda, Pontones y otros pueblos vecinos.

Política municipal[editar | editar la fonte]

Repartu de conceyales[editar | editar la fonte]

Eleiciones municipales
Partito 1979 1983 1987 1991 1995 1999 2003 2007 2011 2015
PSOE-A 1 3 4 3 3 1 3 4 3 2
PP-A 3 3 2 2 2 3 2 1 0 1
IX-LV-CA 5 3 3 4 4 5 4 4 4 4
P.I.LYG. - - - - - - - 0 - -
Total 9 9 9 9 9 9 9 9 7 7

Alcaldes[editar | editar la fonte]

Alcaldes dende les eleiciones de 1979
Llexislatura Nome Partíu
1979-1983 Ramón Galiano Pérez IX-LV-CA
1983-1987 Gregorio Gámez PSOE-A
1987-1991 Emilio Parrilla Pérez IX-LV-CA
1991-1995 Emilio Parrilla Pérez IX-LV-CA
1995-1999 Juan Sánchez Díaz IX-LV-CA
1999-2003 Juan Sánchez Díaz IX-LV-CA
2003-2007 Rafaela Pérez Torres PSOE-A
2007-2011 Juan Sánchez Díaz IX-LV-CA
2011-2015 Gonzalo Manuel Rus Pérez IX-LV-CA
2015-2019 Gonzalo Manuel Pus Pérez IX-LV-CA
2019-2023 n/d n/d
2023- n/d n/d

Patrimoniu[editar | editar la fonte]

Torrexón[editar | editar la fonte]

El torrexón de Lupión perteneció a un antiguu castiellu medieval que puede datase nel sieglu XIII, fechu a base de mampostería en filaes regulares, con panales de sillarejo. La so planta algama la forma cuadrada na parte interna, la más antigua, llendera col patiu d'armes, ente que la esterior, que da a la cai, ye redonda, seique porque se reformó darréu pa evitar los efeutos destructivos de l'artillería. Internamente los sos dos plantes cubrir con bóvedes de lladriyu de media naranxa. La terraza caltién la estructura almenada con canes, según les ménsulas d'un desapaecíu matacán defensivu.

Foi declaráu Bien d'Interés Cultural en 1985.

Ilesia de La nuesa Señora de l'Asunción[editar | editar la fonte]

L'orixe d'esta ilesia venceyar a una lleenda medieval: l'apaición de la Virxe de Lorite nun caserío espresando'l so deséu de qu'ellí se -y honrara con un templu. La construcción del edificiu empecipiar nel sieglu XIV, pero socesives reformes han desnaturalizado el so inicial goticismu, qu'entá puede apreciase na zona del presbiteriu. Les sos pequeñes dimensiones refuercen la orixinaria tipoloxía medieval.

La so planta presenta tres naves con mayor anchor la central, anque tamién el llateral esquierdu ye mayor que'l derechu. Les pilastres que dixebren les naves tienen distintes plantes y los arcos que comuniquen la nave central coles llaterales son de mediu puntu, salvu na zona gótica del presbiteriu onde, naturalmente, son apuntaos. Una bóveda de mediu cañón cubre los trés tramos de la nave central, que ta percorrida por una cornisa y definida por falsos arcos fajones que fuelguen n'estribos. El presbiteriu, construyíu nel sieglu XIV, ye de sillería y sillarejo, anque parcialmente encalado, y cúbrese con bóveda de terceletes con diagonales y lligadura. L'accesu de la nave al presbiteriu se enfatiza con un gran arcu toral apuntáu con baquetones y capiteles góticos afataos con nardos. Como contraste pol so contemporaneidad ta la sacristía, que s'asitia de primeres del llateral esquierdu, equilibrada, na parte opuesta, por una capiya. A los pies llevanta'l coru sobre columnes salomóniques, antepechu con balustres tamién de madera y tres arcos carpaneles.

El so esterior ye abondo simple. Los murios son de mampostería encalada y, nel llau norte, presenta una puerta d'accesu con un arcu de mediu puntu de sillería con dovelas radiales sobre jambas, anque ensin mayor significación artística; na parte cimera suxúrense una fornica y círculos.

Fonte[editar | editar la fonte]

Na Plaza del Conceyu caltién una fonte decimonónica de cierta prestancia a pesar de la so severidá. Compuesta de sillería tanto regular como irregular, presenta un frontis que corona una cornisa en hastial de cruz y llaos curvos. Dos caños sobre piletas troncocóniques invertíes dan agua y decórase con una cerámica con iconografía relixosa.

Patrimoniu natural[editar | editar la fonte]

Casa de Máquines[editar | editar la fonte]

Trátase d'una trupa arbolea allugada xunto al Guadalimar, onde vamos poder reparar la vexetación típica riberana que se desenvuelve a dambos márxenes del ríu.

Fiestes[editar | editar la fonte]

  • La Candelaria (2 de febreru): Anguaño en Lupión, la fiesta de la Candelaria consiste en faer unes cuantes lumbres pela nueche, axúntense los vecinos y garren gatafos, chuletes, etc. Pero a principios de sieglu sé escontra una fiesta un tanto peculiar: El día anterior a la Candelaria, el conceyu encargaba una enorme tarta y el día de la Candelaria pela mañana celebrábase la santa misa a la qu'asistíen tola corporación municipal cada unu con una vela na mano y de siguío sacaben en procesión a la Virxe del Lorite. La procesión faíase solamente alredor de la plaza y l'alguacil diba delantre de la virxe llevando la tarta nes sos manes, dempués nel conceyu comíen la tarta ente toos. Peles nueches faíense fogueres y cantábense y baillaben los típicos melenchones de Xaén.
  • Antroxu: En Lupión, el Antroxu yera una de les fiestes más importantes del pueblu, a principios de sieglu celebraben bailles d'amarutes nel casino. Pero lo más típico del antroxu de Lupión yeren, les "mázcares" que bullíen pol pueblu mientres tol día, les "ruedes" que se faíen al anochecer, y les comparses o murgues. Na actualidá solo celébrase un día con una fiesta d'amarutes pela tarde pa los neños y un baille d'amarutes pela nueche pa mayores.
  • Virxe del Lorite (5 de marzu): Amás de les fiestes patronales, el día 5 de marzu de tolos años celebra'l día de la virxe. Esta conmemoración ye relativamente recién, data del añu 1.918, nel que, como hasta va dellos años, pidir de forma pública, xeneralmente con procesiones rogatorias, que se remediaren los males que se producía na agricultura la falta d'agua. Esta fiesta al contrariu que les d'antroxu foi n'aumentu; hai unos 15 años consistía nun triduu los díes antes de la fiesta, la santa misa n'honor a la virxe y dempués la procesión. Na actualidá amás de lo dicho, hai una ufrienda de flores el día anterior. Pela mañana hai paella pa tol pueblu, a la tarde ye la procesión con banda de tambores y cornetes y baille na plaza pela nueche. Ye costume qu'una vegada rematada la procesión y l'imaxe de la virxe ente al templu, tol pueblu cante cantares n'honor de la so patrona.
  • San Marcos (25 d'abril): El 25 d'abril celébrase per tolo alto el día de San Marcos, fecha na que ye tradicional que los hermanos que s'encarguen anguaño de la fiesta, el día anterior ellaboren unos roscos de pan fechos con farina de trigu duru y matalahúva llamaos "Caridá". Estos roscos son costeados por tol pueblu y partíos polos hermanos casa por casa dempués de la santa misa y la procesión, de primeres los hermanos podíen ser cualquier grupu d'amigos, más tarde fíxose costume que fueren los "quintos" los mozos que fueren midíos y dados aptos pa dir a la "mili" nos reemplazos d'esi añu. Agora vuelven ser grupos d'amigos. Esi día va haber solemne procesión, na que'l santu va ser lleváu a costazos polos hermanos y pela nueche va llevase a cabu un animáu baille con verbena.
  • San Isidro Llabrador (15 de mayu): Tamién el 15 de mayu los llabradores festexen al so patrón San Isidro con una fiesta-romería nel Camín de la Redonda qu'empieza la nueche anterior con una verbena popular, y a otru día pela mañana dempués de la santa misa nel so honor celebra la procesión pola contorna del pueblu por que San Isidro bendiga los campos. Dempués hai paella y aperitivos gratis pa tol pueblu.
  • Corpus Christi: Fiesta católica destinada a celebrar la eucaristía. La celebración llevar a cabu'l siguiente xueves al octavu domingu dempués del domingu de Pascua. Esta fiesta empieza pela mañana, cola santa misa y de siguío la procesión. Los neños que fixeron la comunión esi añu, y los neños que fixeron la comunión l'añu anterior, acompañen al cuerpu de Cristu mientres la procesión, arramando pétalos de roses al so pasu. Los altares son abondosos por toles cais, ónde en cada unu d'éstos la parada ye obligatoria.
  • Fiestes Mayores: Nel primer fin de selmana d'agostu llevar a cabu les fiestes mayores n'honor de la Virxe del Lorite y el Stmu. Cristu de la Veracruz, que hasta l'empiezu de la década de los noventa del sieglu XX realizar ente los díes 15 y 17 de setiembre, siendo camudaes de fecha por que pudieren allegar a elles tolos fíos y fíes de Lupión que moren lloñe d'esta villa y nun pueden tornar a ella namás que nes vacaciones branices.

Educación[editar | editar la fonte]

Nome Etapes educatives Direición
C.E.I.P. "Ntra. Sra. del Lorite" Infantil y Primaria Cai Maestru Juan Diego García, s/nᵘ- Lupión
C.E.I.P. "Virxe del Pilar" Infantil y Primaria Cai Ronda de la Vega, s/nᵘ- Guadalimar

Persones destacaes[editar | editar la fonte]

  • Amalia Ramírez: cantante de llírica.
  • Fanny Rubio: Catedrática, investigadora y escritora. Anque nun ye nacida en Lupión, los sos padres son lupionenses y caltién una estrecha rellación col pueblu.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]