Llucha grecorromana

De Wikipedia
Saltar a: navegación, buscar
llucha grecorromana
Cambiar los datos en Wikidata

La llucha grecorromana ye un deporte nel cual cada participante intenta ganar al so rival con llaves y proyecciones utilizando solo la parte cimera del cuerpu. L'oxetivu consiste en ganar el combate faciendo cayer al adversariu al suelu y calteniendo los sos dos costazos fixos sobre'l tapiz o ganando por puntuación por aciu la valoración de les técniques y acciones consiguíes sobre l'adversariu. Ta prohibíu l'usu activu de les piernes nel ataque, según atacar les piernes del rival.

La llucha grecorromana al pie de la llucha llibre olímpica y a la so variante femenina, la llucha femenina denominar lluches olímpiques yá que tán presentes nos Xuegos Olímpicos.

Llucha Grecorromana

Hestoria olímpica[editar | editar la fonte]

La llucha ye un deporte bien practicáu dende l'antigüedá. En 1848, un francés de nome Exbrayat, antiguu soldáu de Napoleón, que tenía una barraca de feria, instituye la norma de nun realizar preses per debaxo de la cintura. Ésti erá l'orixe de la Llucha grecorromana (llamada entós "Llucha Francesa" o "Llucha a manos planes"). L'italianu Basilio Bartoli foi'l que-y punxo'l nome de Grecorromana.

Cuando los Xuegos Olímpicos rehicieron la so apaición n'Atenes nos primeros Xuegos Olímpicos de la era moderna en 1896, consideróse importante que la llucha fuera incluyida dende un puntu de vista históricu de tala forma que volvióse unu de los elementos centrales de los Xuegos. La llucha grecorromana percibíase como la verdadera reencarnación de la llucha griega y la llucha romana de l'Antigüedá y foi la que tuvo presente nesa primer olimpiada.

La llucha llibre almitir nos Xuegos olímpicos na sesión del COI celebrada en París en 1901. Les primeres pruebes olímpiques tuvieron llugar nos Xuegos Olímpicos de branu de 1904 a Saint Louis nos Estaos Xuníos. El oficiales olímpicos decidieron añedir esta nueva disciplina, de pasáu verdaderamente menos ricu y menos noble que l'anterior pero gociando d'una enorme sonadíasobremanera, en Gran Bretaña y a los Estaos Xuníos, que yera una de les atracciones estrelles de les verbenas y feries del sieglu XIX, una forma d'entretenimientu profesional. Al igual que la llucha grecorromana, cuenta dende entós ente les grandes disciplines de los Xuegos Olímpicos.

En 1912, en Suecia, creóse la FILA (Federación Internacional de Lluches Acomuñaes) que ye l'organismu internacional que dirixe esti deporte. Na actualidá, la Federación Rusa apodera en lluchasobremanera en grecorromana, pero ye apoderada per Estaos Xuníos en llucha llibre. A la fila de los países d'ónde salen lluchadores de nivel internacional figuren Irán, Turquía y Mongolia, país onde la llucha ye'l deporte nacional. Pa los Xuegos Olímpicos de Sídney en 2000, modificóse'l programa de llucha. Dende 1972, la llucha estremar en diez categoríes de pesu nos dos estilos. Nos Xuegos de Sídney, presentáronse solamente ocho categoríes de pesu en cada estilu. Los pesos tamién camudaron llixeramente y suprimióse la categoría más llixera, llamada comúnmente pesu semimosca a cencielles.

L'amenorgamientu del númberu de categoríes de 10 a 7 en LL y en GR dexó la introducción de la llucha femenina con cuatro categoríes de pesu nos Xuegos Olímpicos d'Atenes en 2004, anque nos campeonatos del mundu, al igual que les demás categoríes, apuéstense 7 pesos. El primer campeonatu del mundu de llucha grecorromana foi en Viena en 1904 y el primeru de llucha llibre tuvo llugar en Helsinki en 1951.

Diecisiete países compartieron les medayes de llucha llibre a los Xuegos Olímpicos de 1996 en Atlanta. Fueron 15 en Sídney y 17 n'Atenes.

Reglamentu[editar | editar la fonte]

El reglamentu ye prácticamente'l mesmu pa los trés modalidaes de Lluches Olímpiques, cola salvedá del non usu de les piernes en Llucha grecorromana.

El tapiz[editar | editar la fonte]

La llucha apuéstase sobre un tapiz cuadráu de 12x12 metros estremáu en dos zones. La superficie de combate ye un círculu de 9 m de diámetru estremáu de la mesma en dos zones, la zona central de llucha, de color mariellu, que ye un círculu de 7 m de diámetru; y la zona de pasividá, corona esterior a la zona central de 1 m d'anchor y color coloráu; la superficie de protección ye la área entendida ente la superficie de combate y la llende del tapiz.

Vestimienta[editar | editar la fonte]

Los deportistes visten un maillot d'una sola pieza de color coloráu o azul, y botes qu'arrodien los todíos pero ensin tacón nin oxetos metálicos.

Categoríes de pesu y edá[editar | editar la fonte]

  • Les 7 categoríes de pesu pa los séniors (+18) son: 50-55 kg; 60 kg; 66 kg; 74 kg; 84 kg; 96 kg; 96-120 kg.
  • Les 8 categoríes de pesu pa los júniors (17,18,19,20) son: 46-50 kg; 55 kg; 60 kg; 66 kg; 74 kg; 84 kg; 96 kg; 96-120 kg.
  • Les 10 categoríes de pesu pa los cadetes (15, 16, 17) son: 39-42 kg; 46 kg; 50 kg; 54 kg; 58 kg; 63 kg; 69 kg; 76 kg; 85 kg; 85-100 kg.
  • Les 10 categoríes de pesu pa los escolares (13, 14, 15) son: 29-32 kg; 35 kg; 38 kg; 42 kg; 47 kg; 53 kg; 59 kg; 66 kg; 73 kg; 73-85 kg.

Cuerpu arbitral[editar | editar la fonte]

En cada combate, el cuerpu arbitral ta compuestu por 3 xueces o árbitros. L'árbitru dirixe y puntúa el combate dende l'interior del tapiz, dirixiéndose directamente a'l lluchadores. El xuez, dende l'esterior y sentáu nuna siella, repara l'acción y puntúa les acciones independientemente del árbitru. El xefe de tapiz, dende la mesa principal, coordina les decisiones tomaes pol árbitru y el xuez, y nel casu de que nun coincidan toma partíu por unu o por otru para, d'esta forma, llograr la puntuación definitiva.

El combate. Tipos de victories[editar | editar la fonte]

Cada combate ta estremáu en 3 periodos independientes de 2 minutos cada unu, con un descansu ente ellos de 30 segundos.

A diferencia de la modalidá de Llibre, en Llucha Grecorromana cada periodu estremar en 3 partes. Una primer parte d'un minutu onde'l lluchadores empiecen de pies, y dos partes de 30 segundos caúna, onde cada lluchador empieza nuna posición ordenada en suelu. La posición ordenada de grecorromana, amás de la posición xeneral de castigu común a toles modalidaes, ye la siguiente:

Cuando s'acaba'l primer minutu, el lluchador que va ganando (según los criterios de victoria del combate) tien derechu a garrar primeru. En casu d'empate a cero hai sortéu d'una moneda pa ganar dichu derechu. Poro, el lluchador que va perdiendo poner a 4 puntos (2 manos y 2 rodíes nel suelu), y el lluchador que garra facer con agarre de cintura al aviesu (ver imaxe). Cuando rematen los 30 segundos, camúdense les posiciones y el lluchador que nun había agarráu, facer entós. El lluchador que garra tien la obligación de marcar dalgún puntu, sinón facer ye penalizáu con un puntu él. Polo tanto nun esiste prórroga.

Esisten principalmente dos formes de ganar un combate:

  • Por tocáu: cuando un lluchador caltien controláu colos dos omoplatos sobre'l tapiz al so adversariu, el tiempu abondu por que'l cuerpu arbitral constatar. Nun importa'l marcador.
  • Ganando dos de los trés periodos. Si un lluchador gana los dos primeros periodos, el terceru nun s'apuesta.

Esisten delles formes de ganar un periodu:

  • Por superioridá técnica (3 casos): diferencia de 6 puntos, dos técniques de 3 puntos, o una técnica de 5 puntos. Cuando se ganen los dos periodos por superioridá técnica, considérase que se ganó'l combate enteru por superioridá técnica.
  • Por puntos: cuando se termina'l tiempu d'un periodu. Nesti casu gana'l primeru que cumpla por esti orde los siguientes requisitos: mayor númberu de puntos, menor númberu de amonestaciones, númberu de técniques de mayor puntuación (si marcó dalguna de 3 y en segundu llugar nº de técniques de 2 puntos), últimu puntu marcáu.

Puntuación[editar | editar la fonte]

Les acciones realizaes polos lluchadores pueden ser puntuaes pol cuerpu arbitral con 1, 2, 3 o 5 puntos.

1 puntu:

  • Valtamientos en que nun ponen al rival de llombu.
  • N'acciones de suelu controlar por detrás al lluchador rival que nun ta de llombu.
  • Si'l rival fuxe d'una técnica o del tapiz, si'l to rival sale de pies de la superficie de combate (tría la zona de protección).
  • Por caltener 5 segundos en “posición de peligru” (de llombu, devasando los 90º) al rival.
  • Al lluchador contrariu, si un lluchador nun marca nengún puntu nos sos 30 segundos d'agarre.
  • Si'l rival realiza una acción illegal que nun torgar realizar la to técnica y polo tanto puntuar.
  • Al lluchador contrariu, si un lluchador rehúye o nun garra correchamente n'agarre ordenáu en greco.

2 puntos:

  • Técnica de suelu que pon al rival en “posición de peligru” o de tocáu inmediatu.
  • Cuando'l rival sale de la superficie de combate en “posición de peligru”.
  • Al lluchador contrariu, si un lluchador rehúye o nun s'asitia a 4 puntos correchamente n'agarre ordenáu en greco
  • Si'l rival realiza una acción illegal que torga realizar la to técnica.
  • Al lluchador que bloquia y pon en “posición de peligru” al rival dempués de sufrir él una proyección.

3 puntos:

  • Técnica de pies que pon al rival en “posición de peligru”, inclusive si haber llevantáu dende una posición de suelu.
  • Técnica de pies de “gran amplitú” (que describe un gran arcu nel espaciu) que nun pon al rival en “posición de peligru”, inclusive si haber llevantáu dende una posición de suelu.

5 puntos:

  • Técnica de pies de “gran amplitú” (que describe un gran arcu nel espaciu) que pon al rival en “posición de peligru”, inclusive si haber llevantáu dende una posición de suelu.

Amonestaciones:

  • Técniques illegales que nun suponen una descalificación directa. Con trés amonestaciones pierdes el combate.

Sistema de competición[editar | editar la fonte]

El sistema de competición utilizáu ye'l d'eliminación directa con repesca p'aquel lluchadores que perdieren contra dalgún de los finalistes.

Va Esistir, por tanto, dos terceros, que van ser el ganadores de repescar, y dos quintos, el perdedores. La clasificación a partir del séptimu realízase, atendiendo a los siguientes criterios, por esti orde: mayor númberu de puntos de clasificación, mayor númberu de tocaos, mayor númberu de victories por superioridá, mayor númberu de periodos ganaos por superioridá, mayor númberu de puntos marcaos, menor númberu de puntos recibíos.

Los puntos de clasificación son puntos otorgaos a cada lluchador dempués del combate, en relación al tipu de victoria o derrota:

  • Victoria por tocáu: 5 puntos.
  • Victoria por superioridá técnica en tol combate: 4 puntos.
  • Victoria por puntos: 3 puntos.
  • Derrota por tocáu: 0 puntos.
  • Derrota ensin marcar puntos: 0 puntos.
  • Gana marcando puntos y non por tocáu: 1 puntu.

Nel casu de que'l númberu de lluchadores d'una categoría sía inferior a seis, entós va emplegase el sistema de competición nórdicu”, esto ye, toos contra toos, y la clasificación va realizase atendiendo de primeres al númberu de victories, y dempués a los criterios enantes descritos.

Técniques illegales[editar | editar la fonte]

Na llucha grecorromana ta prohibíu garrar al adversariu per debaxo de los cadriles o apertar coles piernes, lo mesmo que tolos emburriones, presiones o llevantamientos per contactu de les piernes sobre una parte del cuerpu del adversariu, tán totalmente prohibíos. En llucha grecorromana, contrariamente a la llucha llibre, hai qu'acompañar al adversariu al suelu y de quedar en contactu con él por que la acción sía puntuada.

Tán prohibíes les técniques numberaes de siguío:

  • Técnica de gargüelu.
  • Torsión de brazu a más de 90º.
  • Técnica de brazu percima, efectuada sobre l'antebrazu.
  • Técnica de cabeza y de pescuezu colos dos manos, según toles situaciones y posiciones de estrangulamiento.
  • Doble técnica de pescuezu (Nelson), si nun ye executada de llau, ensin nenguna intervención de les piernes sobre parte dalguna del cuerpu del adversariu Pa cadetes y escolares, según na modalidá femenina ta totalmente prohibida.
  • Llevar el brazu del adversariu detrás del so llombu exerciendo simultáneamente una presión y nuna posición que l'antebrazu col brazu forme un ángulu agudu.
  • Executar una técnica en contra de la columna vertebral del adversariu.
  • Faer la "corbata" en cualquier sentíu.
  • Solo van ser dexaes les técniques que lleven un brazu y la cabeza coles mesmes.
  • Amás, nes técniques de pies y por detrás, mientres l'adversariu ta vueltu cabeza abaxo (cola cintura al aviesu), la proyección nun tien de realizar se más qu'escontra un llau y de nenguna manera de riba abaxo (en picáu).
  • Na execución d'una técnica, garrar la cabeza o'l pescuezu del adversariu colos dos brazos.
  • Llevantar al adversariu que se tope en ponte y tiralo darréu al tapiz (golpes sópitos nel suelu), esto ye, qu'hai que primir la ponte.
  • Fundir la ponte emburriando nel sentíu de la cabeza.

Léxicu[editar | editar la fonte]

Abra: Requerimientu que fai l'árbitru por que un lluchador controláu en suelu suelte al atacante o adopte una postura de brazos más abierta.

Acción: Requerimientu que fai l'árbitru por qu'unu o los dos lluchadores sían más activos.

Árbitru: Oficial que dirixe'l combate sobre'l tapiz.

Atención: Avisu que fai l'árbitru a un lluchador antes de amonestarlo.

Bomberu: Movimientu qu'asemeya la carga d'un bomberu del rival polos costazos antes de proxectalo lateralmente.

Brazu esmartiello: movimientu pol cual un lluchador proxecta al so adversariu sobre'l so costazu teniéndolo coyíu del brazu.

Cintura en ponte: Movimientu al traviés del cual un lluchador voltia en suelu al so rival pasando él pola posición de ponte. Rusa.

Círculu central: pequenu círculu de 1 metro de diámetru asitiáu nel centru del tapiz de llucha.

Clinch: Posición d'agarre ordenáu. En grecorromana, un lluchador asitiar a 4 puntos (2 manos y dos rodilla), y el lluchador que garra facer con agarre de cintura al aviesu (ver imaxe). En Llucha Llibre, posición inicial de la prórroga, con agarre de dambes manos alredor de la corval del rival.

Encruz de todíos: Acción por aciu la cual un lluchador bloquia les piernes del so rival nel suelu y facer xirar sobre'l so llombu.

Valtamientu fronteru: Movimientu nel cual un lluchador fai cayer al so rival escontra tras llevantándo-y les piernes y emburriando frontalmente.

Descalificación: Eliminación d'un lluchador d'un combate por infringir les riegles. Entrada a una pierna: Acción pola cual un lluchador al avanzar agacháu ye capaz de garrar una pierna. En plural si'l so oxetivu ye garrar los dos.

Forfait: Victoria cuando nun se presenta'l rival al entamu del combate.

Fuga de presa: Situación onde un lluchador rehúye el combate nel tapiz, y ye penalizáu con una amonestación y otorgando un puntu al so oponente.

Fuga de tapiz: Situación onde un lluchador sale voluntariamente del tapiz, y ye penalizáu con una amonestación y otorgando un puntu al so oponente si nun sale en “posición apeligro” o con dos puntos en casu contrariu.

Xefe de tapiz: Oficial responsable d'un tapiz. Decide ente unu y otru en casu de desalcuerdu ente l'árbitru y el xuez.

Xuez: Oficial que garrasti al árbitru y axudica los puntos a'l lluchadores mientres el combate.

Llevantada: Acción pola cual un lluchador llevanta al so rival.

Liana: Movimientu nel cual un lluchador sirvir de les sos piernes pa voltiar al adversariu. Tisoria.

Pasada tras: Acción pola cual un lluchador controla por detrás al so rival nel suelu. Vale un puntu.

Periodu: Caúna de les 3 partes independientes en que s'estrema un combate.

Posición: Voz con que se dirixe l'árbitru a un lluchador por qu'adopte la posición correcta d'entamu.

Posición d'agarre ordenáu: En grecorromana, un lluchador asitiar a 4 puntos (2 manos y dos rodilla nel suelu), y el lluchador que garra facer con agarre de cintura al aviesu (ver imaxe). En Llucha Llibre, posición inicial de la prórroga, con agarre de dambes manos alredor de la corval del rival

Posición de castigu: Posición consecuencia d'una irregularidá en suelu, na cual un lluchador asitiar a 4 puntos (2 manos y dos rodilla, formando les articulaciones 90º con respectu al cuerpu o'l suelu) y el rival asitia les palmes de la mano nes sos omoplatos. Puesta a tierra ordenada.

Presa de gran amplitú: Proyección na cual el centru de gravedá del adversariu ye cimeru al del lluchador que proxecta.

Ponte: Posición narquiada qu'adopta un lluchador de llombu al tapiz, pa evitar qu'el so llombu toque'l tapiz.

Puesta a tierra: Llevar al adversariu al suelu.

Puesta a tierra ordenada: Posición consecuencia d'una irregularidá en suelu, na cual un lluchador asitiar a 4 puntos (2 manos y dos rodilla) y el rival asitia les palmes de la mano nes sos omoplatos. Posición de castigu. Tamién puede significar la posición d'agarre ordenáu en grecorromana.

Puesta en peligru: Posición na cual el llombu d'un lluchador forma un ángulu de menos de 90 graos col tapiz.

Puntos de clasificación: Puntos otorgaos dempués del combate en relación a la resultancia final.

Puntos técnicos: Puntos marcaos mientres el combate.

Rondes de calificación: Rondes efectuaes col fin de consiguir el númberu ideal de lluchadores pa empezar la eliminación directa.

Rondes de repesca: Combates que realicen el lluchadores que fueron ganaos polos finalistes col fin de decidir quien consigue la medaya de bronce.

Rusa: Movimientu al traviés del cual un lluchador voltia en suelu al so rival pasando él pola posición de ponte. Cintura en ponte.

Superioridá técnica: Nun combate cuando se ganen dos periodos por superioridá técnica. Nun periodu cuando se gana por más de 6 puntos de diferencia, dos técniques de 3 puntos o una técnica de 5 puntos.

Superficie central de llucha: Círculu central de llucha de 7 metros de diámetru.

Superficie de protección: Zona entendida ente la zona de pasividá y la llende del tapiz que'l so oxetivu ye protexer a'l lluchadores de posibles mancadures.

Suplé: Acción na cual un lluchador por aciu un agarre al cuerpu del adversariu, proxectar percima d'él al arquiar escontra tras.

Tackle: Acción d'entrada a les piernes na cual faise un movimientu llateral de barríu coles manos con cuenta de baltar al contrariu.

Tiempu: Acabóse'l tiempu.

Tisoria: Movimientu nel cual un lluchador sirvir de les sos piernes pa voltiar al adversariu. Liana.

Tocáu: Control del rival que consigue caltener los dos omoplatos d'ésti pegaos al tapiz. Esta acción pal combate y apurre la victoria.

Turca: Voltio dende agarre de cintura al aviesu.

Vuelta de cadril: movimientu pol cual un lluchador por aciu un xiru desequilibra al contrariu, voltiar al bloquialo col cadril.

Zona de pasividá: Corona de 1 m d'ancha esterior a la superficie central de llucha, ya interior a la superficie de protección. Sirve p'avisar a'l lluchadores que les llendes tán cerca.

Vease tamién[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]



Lucha grecorromana