Las Pedroñeras

Coordenaes: 39°26′52″N 2°40′18″W / 39.447725°N 2.671775°O / 39.447725; -2.671775
De Wikipedia
Las Pedroñeras
Alministración
País España
AutonomíaBandera de Castiella-La Mancha Castiella-La Mancha
Provincia provincia de Cuenca
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Las Pedroñeras (es) Traducir José Manuel Tortosa Ruiz
Nome oficial Pedroñeras, Las (es)[1]
Códigu postal 16660
Xeografía
Coordenaes 39°26′52″N 2°40′18″W / 39.447725°N 2.671775°O / 39.447725; -2.671775
Las Pedroñeras alcuéntrase n'España
Las Pedroñeras
Las Pedroñeras
Las Pedroñeras (España)
Superficie 225 km²
Altitú 745 m
Llenda con
Demografía
Población 6550 hab. (2023)
- 3406 homes (2019)

- 3232 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Cuenca
0.31% de Castiella-La Mancha
0.01% de España
Densidá 29,11 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
laspedroñeras.es
Cambiar los datos en Wikidata

Las Pedroñeras ye un conceyu español asitiáu al suroeste de la provincia de Cuenca, na comunidá autónoma de Castiella-La Mancha, allugáu na contorna histórica de La Mancha. Tien una población de 7.581 habitantes (INE 2017).

Ye conocíu como la Capital del Ayu, dada la so excelencia d'esti productu.

Historia[editar | editar la fonte]

Los oríxenes del pueblu son anteriores a 1400, corría l'añu de 1479 cuando Las Pedroñeras, El Pedernoso y Las Mesas llevantar en nome de los Reis Católicos pa reclamar que la so dependencia fora de la Corona. [necesita referencies]

Nel so términu esisten noticies históriques y muertes de, siquier, tres anexos de población medievales: Robledillo de Záncara, Martín Ovieco y Záncara

L'orixe del nome vien del árabe. Pedroñeras vien del términu "pedrusqueras" (fundáu sobre piedres).

Ye natural de Las Pedroñeras el Ministru d'agricultura y desamortizador na II República D. José María Álvarez-Mendizábal.

Ente los homes pernomaos del pueblu destaca'l Capitán Félix Martínez Ramírez, natural de Las Pedroñeras. Nomáu alumnu de l'Academia d'Infantería de Toledo'l 02.08.1917 (fonte: periódicu La Correspondencia Española). El 19.06.1926 dase cuenta de la so fazaña y de la disposición na campaña de Marruecos (bombardéu de Ben Mesuar), proponiéndose ábrase espediente pa la concesión de la cruz gallardoniada de la Real y Militar Orde de San Fernandocruz|gallardoniada de la Real y Militar Orde de San Fernando, dicha condecoración ye la más alta dientro del Exércitu Español (fonte: La Dómina), el Rei robla'l Decretu proponiendo la concesión de la cruz gallardoniada cuando ostentaba l'empléu de teniente d'Infantería siendo amás pilotu aviador (fonte: L'Imparcial 26.06.1926), impónse-y la condecoración na plaza de Primo de Rivera de Tetuán el día 14.10.1928 (fonte: La Dómina 11.10.1928). El 06.03.1931 tantu La Dómina como El Sieglu Futuru y el 07.03.1931 en ABC fáense ecu de la so muerte n'accidente d'aviación en Alcalá de Henares al entrar el so avión en barrena. Cítase que moraba en Alcalá de Henares cola so esposa y dos fíos y que desempeñó'l puestu de profesor nes Escueles d'Aviación Militar d'Alcalá de Henares y Guadalaxara, considerábase-y -según diches fontes- un gran pilotu, de tratu bonable y bien envaloráu polos sos compañeru. N'honor a la so trayeutoria alzar na plaza de Las Pedroñeras una estatua nel so nome.

Add caption here

La hestoria de Las Pedroñeras la marca'l cultivu y l'esplotación del ayu moráu. Ye la principal esportadora d'ayu de la península dende va delles décades y la mayor productora y comercializadora del Mundu.

En 1998, el príncipe Felipe visitó Las Pedroñeras, onde les cais quedaron atarraquitaes de xente y les midíes de seguridad ante tal llegada fueron les mayores de la hestoria del pueblu. El Príncipe robló nel llibru d'honor, apurrióse-y la mayor reconocencia del Conceyu —L'Ayu de Plata— y visitó la Cooperativa d'Ayos. Llegó n'helicópteru, xubió hasta'l Conceyu en coche y pasió peles cais más importantes hasta llegar a la Cooperativa.

En 2008 estiéndese una plaga de coneyos que destrúin gran parte de les colleches de vide y cebera de gran parte del términu municipal.

El 8 d'agostu de 2009 produzse la mayor riada en 60 años. El vientu, l'agua y el xarazo provoquen hinchentes en casi tolos barrios del pueblu pola fuerte nube y l'arrastre d'agües procedentes de la parte alta del términu municipal. Recoyer hasta 50 llitros d'agua n'apenes media hora. Queden anubiertes cases, comercios, industries, etc. En delles zones del pueblu como la cai San José, Plaza Arrabal del Cueso, Avda. Sebastián Molina, Avda. Álvarez Mendizábal, Avda. Capital del Ayu, Avda. Xuan Carlos I y la N-301(Avda. Príncipe Felipe), l'agua cuerre como auténticos ríos y supera el metro d'altor. El pedrisco, amás, afara les colleches d'uva, cebolla y aceituna dexando cerca de 1.500 hectárees agraries estropiaes. Díes más tarde numberosos políticos castellanu-manchegos visitaron Pedroñeras y el so términu cola so consiguiente declaración de zona catastrófica.

Xeografía[editar | editar la fonte]

El pueblu atopar nel quilómetru 160 de la carretera nacional 301, práuticamente na interseición formada poles provincies de Cuenca, Ciudá Real, Toledo y Albacete. Otres víes d'accesu componer; la carretera de peaxe AP-36 Ocaña-La Roda y la carretera comarcal CM-3110 Castillo de Garcimuñoz-Las Mesas

Amás bona parte del términu pedroñero travesar el ríu Záncara, afluente del ríu Gigüela. Nél cría cámbaru americanu yá que l'autóctonu de la zona sumió va dellos años. Ye un recursu hídricu perimportante pa la zona norte del términu municipal, onde s'abrir grandes vegues, cerrojos y monte de carrasca.

Dada la so situación en La Mancha, el paisaxe ta compuestu na so mayoría por planicies dedicaes al cultivu y a la llabranza xunto con delles zones de monte baxu y pinar.

Economía[editar | editar la fonte]

La economía de Las Pedroñeras ta basada na agricultura, siendo los cultivos principales l'ayu, vide, cebera, olivar y cebolla. El pueblu carauterizar pol cultivu del meyor ayu del mundu: l'ayu moráu de Las Pedroñeras. Amás, esta variedá tien la IGP (Indicación Xeográfica Protexida).

Cultivu del ayu[editar | editar la fonte]

Sobre l'añu 1849 rexístrense les primeres práutiques del cultivu del ayu na llocalidá. Ye entós cuando la producción yá llega a cifres considerables y ye el principal motor económicu de munchos Pedroñeros/as.

L'Ayu Moráu de Las Pedroñeras, empieza a semase nel mes d'avientu y por regla xeneral suel rematar nel mes de xineru, dependiendo de les zones de cultivu nel que los llabradores arrendaren les tierres pa felicidá sema.

Anguaño, la llantadera llevar a cabu con maquinaria que facilita y entaína el llabor, pero d'antiguo, el cultivu del ayu yera manual, polo que les cuadrielles de xente del pueblu, colaben a les tierres de llantadera con un "morral" na cintura onde se llevaben los dientes d'ayu, grana que al granar, produciría la llamada cabeza d'ayu.

Más tarde, van llegar los riegos si l'iviernu nun ye bien lluviosu, l'abonáu y los primeros pasos ente llinies colos araos que van faer que la tierra tea más llimpia de meruxes y van osixenar el bulbu.

A más tardar, y si el tiempu portar de manera fayadiza, l'ayu moráu tendrá de tar llistu pa la so recueya pa mediaos del mes de xunu de cada añu, anque les colleches suelen retrasase o adelantrase dependiendo de les zones de sierra o llanura. Pero antes de dicha recueya, l'ayu moráu sigui dando más trabayu, el llamáu biltu del ayu moráu, o "palote" denomináu asina polos llabradores, tendrá de ser estrayíu del tarmu por que el ayu coxa más fuercia y la cabeza sía de mayor calibre.

Y en plenu mes de xunu, la recoyida va llevar a cabu na so mayor parte por maquinaria que va estrayer l'ayu de la tierra, va faer pequeños manizos arreyar con un filo y darréu van dexase ensugar unos díes en grandes montones hasta'l so tresporte al pueblu en camiones o direutamente va cortase el tarmu y los raigaños nel campu, dexándolo asina llistu pa la so venta, bien a les Cooperatives de les que la mayor parte de los llabradores son socios o a la venta direuta.

Nesti puntu hai que dicir, que nos últimos años, l'ayu moráu de Las Pedroñeras sufrió cayíes de preciu, y precios de venta al mercáu per debaxo de los costos de producción polo que cada vez más, ye pocu rentable siguir viviendo solamente d'esti cultivu.

La sofisticación llegó tamién a esta hortoliza y yá puede atopase en dados, pasta, llámines, llistos pa usar o inclusive preparaos pa comelos crudos.

Cultivu vitivinícola[editar | editar la fonte]

Anque'l principal cultivu de Las Pedroñeras ye l'Ayu, una parte bien importante del estensu términu Pedroñero, ta dedicáu a la vide. Unes uves, que cola temperatura fayadizo del branu y les agües d'iviernu y primavera faen un vinu escelente, llogrando dellos premios a nivel nacional ya internacional[necesita referencies]. La Cooperativa San Isidro Llabrador d'esta llocalidá empezó la so actividá nos años 1958, fundada por un centenar de llabradores que se disponíen a entamar un gran proyeutu cooperativu. Na actualidá la bodega cunta cola uva apurrida de 3800 hectárees de viñéu y una capacidá de 26 millones de llitros. Cuenta con unes instalaciones modernes, onde se fueron afaciendo les últimes teunoloxíes d'ellaboración, caltenimientu y embotellado.Con una llarga trayeutoria na esportación de vinos tanto a granel como embotellado, la bodega cunta con un equipu humanu que supo afaese a los nuevos tiempos y faese un buecu nos mercaos internacionales. En 2015 el BRUT NATURE consigue un Diploma de Gran Seleición de Castiella La Mancha 2015.

Industria[editar | editar la fonte]

Magar Las Pedroñeras ye un pueblu eminentemente agrícola, dispón d'un polígonu industrial nel cual tienen see numberoses empreses d'alimentación, construcción, servicios y una ITV.

Cultura y tradiciones[editar | editar la fonte]

Selmana Santa[editar | editar la fonte]

La pasión y la devoción son la nota predominante na Selmana Santa Pedroñera. Cientos de persones atacar nes cais en silenciu pa ver les procesiones del Xueves Santu y Vienres Santu, acabando este peracabo día de diverses maneres: la cofradería de jesus de nazarenu col toque del silenciu al santu representante, la virxe con un cantar de la banda de CCTT de la cofradería del cristu amarráu. Son poques les cofraderíes que procesionan, pero bien numberoses tocantes a fieles refierse, y cada una d'elles cunta cola so propia banda de cornetes y tambores. Amás, una procesión tamién bien numberosa, ye la del alcuentru, qu'axunta na so mayoría a cientos de mozos concentraos a l'amanecida esperando la llegada del Resucitáu y la patrona de Las Pedroñeras Ntra. Sra. La Reina de los Ánxeles. Una vegada rematáu l'alcuentru, dar# en llevar a cabu la misa na Parroquia Ntra. Sra. de l'Asunción, y al términu de la mesma, les 3 bandes qu'anguaño esisten na llocalidá, ruempen el silenciu de la mañana a manera de gran tamborada cola marcha ordinaria nel centru de la plaza de la Constitución.

Otra nota predominante na Selmana Santa pedroñera, ye la representación teatral de "La Divina Traxedia" (La Pasión) llevada a cabu pel Círculu artísticu San Lucas, fundáu pol P.Miguel Acosta MCR. Siendo representada por casi un centenar d'actores non profesionales d'esta llocalidá. Llevando esta obra teatral non solo a esta llocalidá sinón a llugares como Cuenca, Albacete, Castellón, Utiel, Las Mesas, Iniesta, San Clemente, etc.

Festividá de San Isidro Llabrador[editar | editar la fonte]

La fiesta de San Isidro, celébrase'l 15 de mayu y ye fiesta llocal, siendo ésta, xunto coles fiestes patronales, la más importante de la llocalidá. Como patrón de los llabradores, esta festividá tien una especial importancia nel pueblu yá que se celebra nel campu. Miles de persones axuntar nun pinar a la vera de la Cañada Real, onde s'atopa la ermita. Fáense les llamaes "cabanos" construyíes de lones, sacos y tela especialmente pa esi día, nes cualos axúntense familiares y amigos pa celebrar la fiesta nun día apináu de xuegos populares, actividaes deportives, conciertos, etc. El Santu llevar dende'l pueblu hasta'l pinar a una distancia averada d'unos 5 km cola xente procesionando detrás d'él.

Fiestes de Jesús Nazarenu y el Santísimu Cristu de la Humildá[editar | editar la fonte]

Son les fiestes patronales de la llocalidá. Hai que destacar que diches fiestes facer por separáu a cada Santu, y denominar les fiestes del Cristu y del "Cristillo". Más tarde pasaríen a celebrase del 31 d'agostu al 7 de setiembre y pasaron a celebrase mientres unos años l'últimu fin de selmana d'agostu. Anguaño son del 31 d'agostu de setiembre.

Hai que dicir que nesta selmana de fiestes, el día 1 de setiembre ye fiesta llocal.

Día de Castiella-La Mancha

Mientres los díes 29, 30 y 31 de mayu de 2008 celebrar en Las Pedroñeras el Día de la Rexón de Castiella-La Mancha. La primer llocalidá Castellanu-Manchega, onde s'hai algamar el récor d'asistentes, (en redol a les 40.000 persones, según fontes oficiales),[ensin referencies] y el primer conceyu con menor númberu d'habitantes onde s'entamaba a lo llargo de la so historia. La celebración d'esti eventu tan importante pa Las Pedroñeras engalanó cais y places, recibió la visita d'innumberables autoridaes comarcales y rexonales, construyéronse infraestructures y el conciertu del grupu de Rock Dover fizo que la llocalidá viviera unu de los fechos más notables ya importantes de la so historia, siendo finalmente un atayante ésitu.

Festividaes menores[editar | editar la fonte]

En Las Pedroñeras siguen celebrándose ensame de festividaes tradicionales, ente les que cabo destacar:

Ye la nueche na que los vecinos de Las Pedroñeras faen les cantaraes del mayu manchegu a la patrona Ntra. Sra. Reina de los Ánxeles. Ye avezáu que nesa mesma nueche y una vegada acabaos estes cantaraes na Plaza de la Constitución, visitárense les puertes de les moces pa tocar y cantar el mayu.

Romería na que se comparte festividá col pueblu Alconchel de La Estrella. La xubida de la virxe hasta la so ermita llevar a cabu poles xentes de Las Pedroñeras. Y en la nueche anterior a la xubida de la virxe hasta'l cuetu, cientos de pelegrinos de Las Pedroñeras percuerren 40 quilómetros andando hasta la ermita. (Enllaz esternu Virxe de la Cuesta)

Na tarde de xueves lardero los grupos d'amigos, sobremanera nuevos, van al campu a pasar la tarde y a merendar. Mentanto mientres el día, les muyeres axuntar en familia y con amigues cocinen les típiques tortielles de xueves lardero y rolletes.

Na procesión de San Cristóbal realiza un percorríu col santu y los vehículos, la gran mayoría camiones, na que desfilen xunto a él pa llegar a la misa nel so honor. San Cristóbal tien ermita propia y ta emplazada na interseición de la N-301 y la Cañada Real(La Sienda).

Santuyano tamién ye una festividá na que los mozos tienen mayor protagonismu, sobremanera los más pequeños. Nesta festividá realiza repartu de paninos, ufriendes al santu, foguera y la so procesión, que como nota interesada da 3 vueltes a la ermita antes d'entrar a Santuyano al so interior. (Enllaz esternuReportaxe)

Fieles a la devoción d'esta virxe, los pedroñeros faen innumberables iluminarias o fogueres por que felicidá virxe guardar la vista per munchos años. Amás ye momentu ideal para p'axuntase con familia y amigos y terminar con una bona parrillada.

Los galleos quiciabes ye otra festividá única de Las Pedroñeras. Llámase galleos a les madrugaes de Nuechebona y Nuechevieya onde tolos amigos axuntar pa celebrar los díes de Navidá hasta bien entráu l'amanecer. Esti nome vien dau pola misa del gallu.

Feria Internacional del Ayu[editar | editar la fonte]

En Las Pedroñeras tien llugar la feria internacional más importante[2] sobre'l cultivu del ayu. Les feches varien cada añu y síguese avanzando y modernizando cada vez más.

Nos últimos años la feria internacional del ayu de Las Pedroñeras celebróse coincidiendo col últimu fin de selmana de xunetu.

Gastronomía[editar | editar la fonte]

Cobra especial protagonismu l'ayu na cocina de Las Pedroñeras. Ente los platos típicos atópense: les migues, ajoarriero, morteruelo, farrapes, pistu manchegu, gazpachu manchegu, platos con carnes de caza, comíes de pastores y toos aquellos que los llabradores ellaboraben nel campu mientres trabayaben.

Medios de comunicación[editar | editar la fonte]

Grupos musicales[editar | editar la fonte]

Las Pedroñeras cuenta con tradición folclórica. El grupu "Raigaños Manchegos", dende la so fundación, hai más de 20 años, lleva cantares y bailles tradicionales a toes partes d'España.

Otru importante grupu musical de la contorna ye la tuna de San José de Cupertino.

De Las Pedroñeras son orixinales dalgunos de los grupos musicales alternativos de Cuenca, como'l grupu de Death Metal Oniricous, grupu estandarte del sellu zaragozanu Equinox Discos.

Asociaciones[editar | editar la fonte]

En Las Pedroñeras cuntar con un ampliu abanicu n'asociaciones de cualesquier índole, pasando por asociaciones culturales, xuveniles, de la muyer, deportives...

Dalgunes d'elles son el club ciclista Ayu y Agua y l'asociación cultural L'Home Que Glaya.

Llugares d'interés[editar | editar la fonte]

Nel pueblu[editar | editar la fonte]

Percorrer les sos cais, dar un paséu pela Avenida Xuan Carlos I y llegar al parque municipal, dir a la plaza de la Constitución y tomar un vinu nes terraces de los chigres y locales de la llocalidá ye unu de los meyores curiosos de Las Pedroñeras.

Otra interesante opción ye la realización d'un percorríu pol términu municipal, atopando pinares ya interesantes paisaxes. Tres la puesta de sol, ye avezáu atopar un cielu estenu siendo apetecedor la observación de les estrelles.


Nel términu municipal

El términu municipal de Las Pedroñeras ye'l 5º n'estensión de tola provincia de Cuenca con alredor de 224,7 km². Componer de 100 polígonos. Dalgunos de los llugares más destacaos pola so hestoria y patrimoniu son los siguientes:

  • Pinar y ermita de San Isidro.
  • Paraxa de La Veguilla.
  • Cueves de Les Canteres y barreros.
  • El Cuetu Mirar.
  • Complexu lagunar de: Llaguna El Taray, Llaguna'l Güeveru, Llaguna Grande, Llaguna Navablanca.
  • Ríu Záncara.
  • Monte Jareño.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. «ayu moráu-de-les-pedroneras Feria Internacional del Ayu Moráu de Las Pedroñeras».
  • CARRASCO SOTOS, Á (2003). Por campos de Las Pedroñeras (rutes por una xeografía escaecida). A.D.I. El Záncara. ISBN 84-607-9899-2.
  • CARRASCO SOTOS, Á (2006). Xardín d'intereses sobre l'ayu. El refraneru del ayu. L'ayu na contorna de Las Pedroñeras. A.D.I. El Záncara.
  • CARRASCO SOTOS, Á. (2009). Cancioneru popular de la Mancha conquense (2 volumes). Diputación provincial de Cuenca. ISBN 978-84-92711-09-3.
  • MOZU DE ROSALES, Y. (2009). L'alcalde de Pedroñeras (Edición d'Ángel Carrasco Sotos). Cuenca, Eurográficas.
  • CARRASCO SOTOS, Á. (2014). Folclor infantil de Las Pedroñeras y comarca. Cuenca, Eurográficas.
  • CARRASCO SOTOS, Á.. Mapa de Las Pedroñeras - Toponimia histórica comentada (2 volumes) = 2015. Cuenca, Eurográficas. ISBN 978-84-606-8491-6.
  • CARRASCO SOTOS, Á. (2016). La fala de Las Pedroñeras: Contribución al estudiu de la dialeutoloxía y etnoloxía conquenses. Cuenca, Eurográficas. ISBN 978-84-608-7380-8.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]