Iztaccíhuatl

Coordenaes: 19°10′45″N 98°38′36″W / 19.1792°N 98.6433°O / 19.1792; -98.6433
De Wikipedia
Iztaccíhuatl
estratovolcán
Situación
PaísBandera de Méxicu Méxicu
Estáu federáuBandera de Estáu de Méxicu Estáu de Méxicu
Cordal Eje Neovolcánico (es) Traducir
Montes Popocatépetl
Coordenaes 19°10′45″N 98°38′36″W / 19.1792°N 98.6433°O / 19.1792; -98.6433
Iztaccíhuatl alcuéntrase en Méxicu
Iztaccíhuatl
Iztaccíhuatl
Iztaccíhuatl (Méxicu)
Datos
Altitú 5230 m
Prominencia 1560 m
Materiales andesita (es) Traducir
Fechos importantes
Primer ascensu1889 -
Cambiar los datos en Wikidata
Iztaccíhuatl vistu dende'l pie del Popocatépetl, nel Pasu Cortés.

L'Iztaccíhuatl (nahuatl) Tocante a esti soníu iʃtakˈsiwatɬ (náhuatl: Iztac, "blancu"; cihuatl, "muyer", 'muyer blanca[1]' ) ye un volcán sismicamente activu allugáu nel centru de Méxicu. Ye'l tercer monte más altu del país (5,286 msnm), dempués del Picu de Orizaba (5,610 msnm)[2][3] y el Popocatépetl (5,500 msnm).[2] Alcontrar nes llendes territoriales de los estaos de Méxicu y Puebla. El so nome provién del so perfil neváu, que dende'l valle de Méxicu asemeya a una muyer xaciente cubierta d'un mantu blancu.

Mientres sieglos foi posible ver y almirar a esti monte cubiertu de nieve dende cientos de quilómetros a la redonda, pero'l calentamientu global provocó que los sos glaciares reculen o suman al ser les nevaes cada vez más escases. El volcán presenta dellos picos: el más altu, a 5,286 msnm,[4] ye conocíu como «el Pechu»; sobresalen tamién «la Cabeza» y «los Pies». Estos nomes deber a la figura del monte, que recuerda'l perfil d'una muyer recostada, col pelo estendíu escontra'l llau opuestu del so cuerpu. Por esta razón conocer non solo como Muyer blanca, sinón tamién como Muyer dormida. El Iztaccíhuatl atopar a unos 55 km al sureste de la ciudá de Méxicu, y delles vegaes puede trate dende esta, dependiendo de les condiciones atmosfériques. Por cuenta de la so cercanía cola capital cultural, política y económica del imperiu mexica, del virreinatu de la Nueva España y de la República Mexicana, xeneráronse una tremera d'espresiones artístiques y lliteraries en redol a esti monte y al so tamién mitolóxicu acompañante, el volcán Popocatépetl.

El primer rexistru d'ascensu d'esti monte data de 1889, pero evidencia arqueolóxica indica que los mexicas ya inclusive cultures anteriores xubieron al monte. El volcán atópase dientro del parque nacional Izta-Popo-Zoquiapan.[5]

El volcán consta d'una serie de conos superpuestos alliniaos a lo llargo d'una llinia con direición nornoroeste-sursureste escontra'l sur de la caldera de Llanu Grande, que data del Pleistocenu, la cresta del cume d'esti volcán tien un volume de 430 km³.

Presentóse vulcanismu de tipu andesítico y dacítico dende les chimenees cercanes al visu, nel Holocenu y el Pleistocenu. Les árees cercanes a la chimenea del cume tán cubiertes por cames y fluxos de toba provenientes d'una erupción d'aproximao 11 000 años d'antigüedá. Les chimenees más recién tán alcontraes nel visu y nuna depresión a 5,100 m. a lo llargo de la cresta del visu, a mediu camín ente El Pechu y Los Pies.

La Exa Volcánica Tresversal aniciar por un sistema de fragmentación o fracturamiento de tipu ortogonal. Na parte central de la Exa, la disposición del relieve débese, nun entamu, a la formación d'una gran falla a finales del Terciariu y que sigue nel Cuaternariu formando un desnivel de 1,000 metros ente l'Altiplanu del Norte y la Fuesa de la Balses al sur. L'estensu fallamiento, acomuñáu al vulcanismu, traxo de resultes -ente otres- la formación de dellos llagos nel Pliocenu y el Pleistocenu, convirtiéndose nel paisaxe carauterístico del centru del país.

Esta enorme quebra recién determina la estructuración del relieve, la distribución de la hidrografía y les carauterístiques climátiques, tanto al norte como al sur de la Exa Volcánica. D'esta manera, l'apaición progresiva de los volcanes convertir nuna enorme presa natural al traviés del país que torgó'l drenaxe de la parte central escontra'l Pacíficu.

Les primeres manifestaciones volcániques nel área de la Cuenca de Méxicu asoceden a mediaos del Oligocenu cimeru (alredor de 30 millones d'años), cuando se constituyeron les bases de la Sierra Nevada, nun procesu que se conoz como formación Xochitepec, que consiste na acumuladura de productos volcánicos per alredor de 20 millones d'años y que formaron estratos de considerable espesura, según afloramientos en grandes superficies que s'estienden hasta los esplanaos cumes asitiaos al nordeste de la Iztaccíhuatl.

El Terciariu ye la base del relieve actual como productu de l'actividá volcánica y el fluxu de laves. La sierra representa una unidá qu'algamó la so forma y desenvolvimientu actuales por cuenta de la múltiple sobreposición de sistemes volcánicos socesivos, nos que coesisten los fluxos d'erupciones andesíticas refundiaes polos grandes conos, y que se caracterizaron pol so explosividad y la efusión abondosa de laves basáltiques emitíes polos volcanes pequeños. Por esto, los depósitos de material clástico andesítico entrepolar en delles rexones colos malpaíses basálticos.

El Cuaternariu (dos millones d'años a la fecha), carauterizar por movimientos tectónicos producíos por quebrar Clarión, lo qu'auníu a un clima lluviosu y al desenvolvimientu de glaciares, dio orixe a un procesu d'erosión bien acentuáu nes partes elevaes y a una gradación de depósitos aluviales, llacustres y fluviales nes partes baxes, que se conocen como formación Clástica Aluvial del Cuaternariu. Con estos cambeos xenerales, el relieve viose afeutáu por cuenta de la erosión causada polos escurrimientos superficiales que cavaron fondos ribayos, según polos movimientos tectónicos que crearon quebres poles que surdieron infinidá de volcanes y fluxos de llava que llograron acumuladures de 2,000 metros y entá de mayor espesura.

Mientres el Cuaternariu, los primeros movimientos de quebrar Clarión dieron orixe a la Iztaccíhuatl y el Ventorrillo, anguaño'l Popocatépetl, que tán formaos por laves de andesita porfirítica de piroxena. Los derrames cimeros d'estos edificios consisten d'una andesita de coloración arrosada de hornablenda. La espesura y la disposición estructural de los derrames son variables, acordies cola topografía sobre la que s'asitiaron. Los derrames dacíticos y riodacíticos constitúin la unidá del Popocatépetl, pero la so base ta cubierta por abanicos aluviales que na so parte sur amuesen una espesura considerable.

Anguaño l'actividá del Iztaccíhuatl ye sísmica, polo que nun tien de dicir se que ye un volcán apagáu o estinguíu. El volcán atopar na llista de los volcanes activos de Méxicu. [6]

Lleenda de Popocatépetl y Iztaccíhuatl[editar | editar la fonte]

La Muyer Dormida.

Según la mitoloxía mexica Iztaccíhuatl foi una princesa fía única de Tízoc, séptimu huey tlatoani socesor del so hermanu Axayácatl, especialmente dedicáu a la vida relixosa y con escasu ésitu na espansión militar, que tuvo un reináu relativamente curtiu (1481-1486).

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Artes de Méxicu y del Mundu (2005). Artes de Méxicu. Popocatépetl y Iztaccíhuatl. Artes de Méxicu y del Mundu. ISBN 970-683-116-9.
  • Centro Estatal d'Estudios Municipales del Estáu de Méxicu (1988). Los conceyos del Estáu de Méxicu. Méxicu: Secretaría de Gobernación. Consultáu'l 25 d'ochobre de 2012.
  • ITURBE, Mercedes (2005). Popocatépetl, Iztaccíhuatl. Institutu Nacional de Belles Artes. ISBN 978-968-5208-45-1.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Ferrer, Eulalio (2000). «El color ente los pueblos nahuas». Estudio de cultura náhuatl (Méxicu: UNAM) (Non. 31):  p. 204. ISSN 0071-1675. http://www.historicas.unam.mx/publicaciones/revistas/nahuatl/pdf/ecn31/612.pdf. 
  2. 2,0 2,1 Institutu Nacional d'Estadística y Xeografía (INEGI) (ed.): «Elevaciones principales - Puebla». Archiváu dende l'orixinal, el 10 de marzu de 2012. Consultáu'l 23 de xunetu de 2012.
  3. Institutu Nacional d'Estadística y Geografía (ed.): «Lo más y lo menos del territoriu de Méxicu - Elevaciones (más altes)». Archiváu dende l'orixinal, el 3 de marzu de 2012. Consultáu'l 23 de xunetu de 2012.
  4. Rzedowski, 2010; 9: “La Sierra Nevada ye la qu'algama les mayores altitúes col Popocatépetl (5452 m), el Iztaccíhuatl (5284 m), el Telapón (3996 m) y el Tláloc (4130 m) como prominencies principales”. Centru Estatal d'Estudios Municipales del Estáu de Méxicu, 1988; 59: “La sierra Nevada remata nos volcanes Iztaccíhuatl (5284 metros) y Popocatépetl (5452 metros)”.
  5. Direición del Parque Nacional Iztaccíhuatl-Popocatépetl. Comisión Nacional d'Árees Protexíes (ed.): «Antecedentes del Parque Nacional Izta-Popo». Consultáu'l 21 de febreru de 2009.
  6. «Hai de 14 a 18 volcanes activos en Méxicu». La Jornada de la UNAM. Consultáu'l 5 d'ochobre de 2016.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]