Insurrección anarquista de xineru de 1933

De Wikipedia

La insurrección anarquista de xineru de 1933,[1][2] tamién conocida como la revolución de xineru de 1933,[3] foi la segunda de les insurrecciones llevaes a cabu pola Confederación Nacional del Trabayu (CNT) n'España mientres la Segunda República. La primera foi la insurrección anarquista del Altu Llobregat en xineru de 1932, y la tercera foi la insurrección anarquista d'avientu de 1933.

Mientres la mesma tuvieron llugar los Sucesos de Casas Viejas que conmocionaron a la opinión pública española contemporánea, nel contestu del final del primer bieniu de la Segunda República Española.

Empecipio[editar | editar la fonte]

La insurrección correspuende a la táctica anarquista de la CNT y de la FAI, correspondiente a realizar baturicios sociales que denunciaren les paupérrimas condiciones de vida de la clase trabayadora española, situaciones que produciríen el llamáu "andada revolucionaria" nel cual empecipiaríase la revolución llibertaria n'España.

Nun Plenu de Rexonales de la CNT celebráu'l 1 d'avientu de 1932 en Madrid el sindicatu de ferroviarios solicitó'l sofitu pa declarar una fuelga xeneral na que se reclamaríen aumentos salariales. A la fin los ferroviarios echáronse tras porque más de la metá de les sos seiciones sindicales pensaben que la fuelga resultaría un fracasu, pero'l Comité de Defensa Rexonal de Cataluña retomó la idea a propuesta de Joan García Oliver, dispuestu a poner en práctica la ximnasia revolucionaria” que consistiría nuna aición insurreccional” que torgara l'afitamientu de la República Burguesa”. La fecha escoyida foi'l 8 de xineru de 1933.[4]

La insurrección empecipia'l 1 de xineru, cuando dende'l siete de la tarde a los nueve de la nueche, faen esplosión en La Felguera, (sede de la CNT d'Asturies), delles bombes de gran potencia. Simultáneamente, en Sevilla, prodúcense gallaríos caleyeros y son asaltaes tiendes y chigres. Nel pueblu de Real de la Jara los agitadores amburen la ilesia llocal. Prodúcense tamién saqueos en Lleida, y enfrentamientos en Pedro Muñoz (Ciudá Real), onde los sindicalistes tomen el Conceyu, proclamando'l comunismu llibertariu. El 2 de xineru la Guardia Civil de Barcelona afaya un depósitu de bombes atribuyíu al mesmu sindicatu. El día 3 afayar otru arsenal d'esplosivos en Barcelona; el 5 españen más artefautos en La Felguera, y en Xixón, y agrávense les fuelgues de los tipógrafos en Valencia, los metalúrxicos y los emplegaos de la empresa Electra.

Espardimientu[editar | editar la fonte]

Principales escenarios.
  • El día 8, miembros del movimientu anarcosindicalista de Madrid intenten tomar los cuarteles de Carabanchel, del Monte y María Cristina, produciéndose un intercambiu de disparos cola Guardia Civil. En Barcelona desenvuélvense actos de violencia pela redolada del Arcu del teatru, onde ta instalada la sede del sindicatu. Hai tamién tiroteo ante'l cuartel de Atarazanas, onde un guardia d'asaltu cai muertu, y un cabu resulta mancáu. Na xefatura de policía de Madrid españen tres bombes.
  • En Valencia, les organizaciones anarcosindicalistas sumir al baturiciu en gran parte de la rexón. Hai desordes en Valencia y en numberosos pueblos de la provincia, como Ribarroja, Bétera, Benaguasil y Utiel.[5] En Gestalgar españen delles bombes. En Bugarra, los anarquista dempués un intensu combate coles fuercies del orde tomen el pueblu, con un saldu de más de cinco muertos y dellos mancaos, y proclamen el comunismu llibertariu. En Castellón de la Plana empecípiase'l baturiciu'l día 10. En Pedralba morrieron un guardia civil y un guardia d'asaltu mientres la insurrección; cuando la Guardia Civil restableció l'orde causó la muerte de diez paisanos.[6]
  • El baturiciu va estendiéndose a Zaragoza, Murcia, Uviéu y otres provincies, algamando la so mayor resonancia n'Andalucía, onde s'empecipien numberoses fuelgues. En Sevilla ambúrense coches y tranvíes, onde la fuercia público enfrentar en dellos tiroteos. En La Requexada, proclámase'l comunismu llibertariu.

Finalización[editar | editar la fonte]

El Comité Nacional de CNT, que nun convocara la fuelga, declaró'l 10 de xineru que la insurrección fuera “de pura significancia anarquista ensin que pa nada interviniera nellos l'organismu federal”, anque nun la condergaben, como tampoco lo faía l'órganu confederal Solidaridá Obrera, pa cumplir “con un deber de solidaridá y de conciencia”. Pero nun yera esa la so revolución que se va faer “con garantíes”, “pel sol”.[7]

El diariu oficial de la CNT en Madrid, que'l día 9 de xineru escribiera nel so editorial “esa nun ye la nuesa revolución”, dos díes depués afirmaba “Nin vencíos nin humildaos” y responsabilizaba de la insurrección a “la política represiva... sectaria de los socialistes que detentan el poder y usen d'él contra los intereses de los trabayadores”. Les revueltes “esisten y van aumentar por razones d'inxusticia bien patentes”. Por eso, “vencida una insurrección surde otra, resuelta una fuelga, otra produzse; apangáu un motín, españa otru mayor”.[8]

Enforma tiempu dempués en “L'ecu de los pasos” (1978) Juan García Oliver esaxeró l'algame de la insurrección anarquista de xineru de 1933, de la que se consideraba máximu instigador, al calificala como “una de les batalles más series ente los llibertarios y l'Estáu español… que determinó que los partíos republicanos y el Partíu Socialista perdieren la so influencia sobre la mayoría de los españoles[8]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Casanova, Julián (1997). De la cai al frente. El anarcosindicalismu n'España (1931-1936). Barcelona: Críticu, páx. 108-114. ISBN 84-7423-836-6.
  2. Gil Pecharromán, Julio (1997). La Segunda República. Esperances y frustraciones. Madrid: Historia 16, páx. 67-68. ISBN 84-7679-319-7.
  3. José Luis Fernández-Rúa, Eduardo de Guzmán, Rafael Pérez Delgado, Historia de la segunda República, 1931-1939, Volume 5, Giner, 1985, ISBN 8472731235, pg. 244 y ss.
  4. Casanova, Julián (1997). De la cai al frente. El anarcosindicalismu n'España (1931-1936). Barcelona: Críticu, páx. 108. ISBN 84-7423-836-6.
  5. Casanova, Julián (1997). Ibid., páx. 109.
  6. Ballbé, Manuel (1983). Orde públicu y militarismu na España constitucional (1812-1983). Madrid: Alianza Editorial, páx. 357. ISBN 84-206-2378-4.
  7. Casanova, Julián (1997). Ibid., páx. 111.
  8. 8,0 8,1 Casanova, Julián (1997). Ibid., páx. 110.