Huélago

Coordenaes: 37°25′12″N 3°15′41″W / 37.42°N 3.2615°O / 37.42; -3.2615
De Wikipedia
Huélago
Alministración
País España
Autonomíasimple Andalucía
Provincia provincia de Granada
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde d'Huélago Luis Nemesio Ramirez Hervas
Nome oficial Huélago (es)[1]
Códigu postal 18540
Xeografía
Coordenaes 37°25′12″N 3°15′41″W / 37.42°N 3.2615°O / 37.42; -3.2615
Huélago alcuéntrase n'España
Huélago
Huélago
Huélago (España)
Superficie 32.79 km²
Altitú 913 m
Llenda con Morelábor, Pedro Martínez, Fonelas, Guadix y Darro
Demografía
Población 365 hab. (2023)
- 208 homes (2019)

- 195 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Granada
0% de Andalucía
0% de España
Densidá 11,13 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
Cambiar los datos en Wikidata

Huélago ye una llocalidá y conceyu español perteneciente a la provincia de Granada y comunidá autónoma d'Andalucía, asitiáu na parte occidental de la contorna de Guadix.

El términu municipal tien una estensión de 32,79 Km². El so nucleu de población, asitiáu a 913 m. d'altitú sobre'l nivel del mar, allugar nuna depresión trevesada por un regueru que lleva'l so nome, y que de la mesma ye afluente del Fardes. Huélago llinda al norte colos términos municipales de Morelábor, Pedro Martínez y Fonelas. Al sur con Darro y Guadix (pol exclave de Belerda). Al este con Fonelas y al oeste con Morelábor.

Por él pasa'l ríu Huélago.

Historia[editar | editar la fonte]

El xacimientu achelense de la Solana del Zamborio en Fonelas xuntu en cantu del inmensu llagu qu'ocupó gran parte de la contorna de Guadix, fai presuponer la presencia de homínidos cazadores-pañadores pela redoma de Huélago hai más de 200.000 años, dada la cercanía y la condición de mariña llacustre que daquella teníen estes tierres. Otramiente, los restos arqueolóxicos topaos na Cueva de Horá habitada pol Home de Neandertal, na vecina llocalidá de Darro, dannos una idea de qu'estes tierres yeren zona frecuente de camín, caza y recueya de los sos moradores. Sicasí, nun esisten muertes evidentes d'actividá humana en Huélago hasta'l Paleolíticu Cimeru como queda constatáu nel asentamientu del Llanu de la Estación de Huélago. Nél, el profesor Hugo Obermaier topó importantes restos de xiles del auriñaciense ya inclusive musteriense que nos delaten a un home cazador que vivía en pequeños grupos tribales apostándose la escasa caza que nel últimu periodu de la Glaciación de Würm había pela zona.

Vista parcial de Huélago.

Cola llegada del Neolíticu vuelven perdese referencies de presencia humana na zona hasta la irrupción de la Edá del Bronce na qu'hai constancia de delles necrópolis megalítiques, con dólmenes tremaos por distintos puntos del términu municipal de Huélago, qu'indica claramente la esistencia d'una población cercana non descubierta y posiblemente asemeyada al topáu nel Cuetu de los Castellones en Laborcillas. De los habitantes d'esta zona sábese que practicaben una intensa actividá metalúrxica y agropecuaria, que rindíen cultu a los sos difuntos y que vivíen n'asentamientos fortificaos polo que fai presuponer que yá esistía una estratificación social siquier de tipu militar, propiu de la cultura argárica que se desenvolvió pol sureste de la península Ibérica.

Mientres la dómina de dominación romana hai ciertos nicios de la esistencia d'una villa romana na zona pero nun va ser hasta la dominación musulmana, y más concretamente la nazarí, cuando se constate la esistencia d'una alquería y numberoses torres vigías, de les cualos caltiénse una de base cuadrangular na redoma de la estación de ferrocarril. La situación fronteriza col Reinu de Castiella convirtió a esta llocalidá nun baluarte defensivu del Reinu de Granada a finales del sieglu XV, polo que nun permaneció ayena a les numberoses incursiones castellanes como la protagonizada en 1435 pol Capitán Xeneral de Xaén y l'arzobispu Gonzalo de Zúñiga que llegó hasta les mesmes puertes de Guadix.

Tres la Reconquista de los Reis Católicos en 1492, los dominios de la "Villa de Güélago" pasaron a manes del pernomáu Caballero García de Arana y los sos descendiente como agradecimientu del sofitu emprestáu na guerra. Mientres el so señoríu, y de resultes de les revueltes mudéxar en 1499 y morisca del 1568 al 1571, la población árabe foi sustituyida por inmigrantes de Xaén, Castiella y Aragón que sustituyeron los vezos y cultivos de la zona, hasta entós dedicada al cultivu de la seda qu'abastecía los telares de Guadix. Daquella y hasta'l sieglu XVIII la "Villa de Güélago" va formar parte de la parroquia de Moreda como pedanía de la mesma. Nun va ser hasta bien entráu'l sieglu XIX cuando Huélago adquiera la categoría de llocalidá de primer rangu cola construcción del primer Conceyu del conceyu.

Cola llegada del ferrocarril a la llocalidá a principios del sieglu XX empieza una de les dómines más revulsivas al convertise nel centru aglutinador de mercancíes agrícoles, especialmente remolacha y ceberes de los conceyos colindantes. El desenvolvimientu del tresporte y del almacenaxe, favorecíu pola floreciente actividá agrícola y ganadera va vese sofitáu cola construcción d'una central llétrica y l'esplotación de delles canteres. La población de Huélago pasó del centenar d'habitantes de finales del sieglu XIX a superar holgadamente el millar.

La irrupción de la Guerra Civil Española en 1936 va poner fin a la dómina de prosperidá al nacionalizarse la producción y suspendese les actividaes comerciales que sosteníen la economía llocal. Huélago queda encuadrada na Zona Republicana siendo nuevamente terrén fronterizu cola Zona Nacional polo que nun tuvo al marxe de les numberoses guerres militares que se desenvolvieron na provincia de Granada al envís d'abrir el pasu de les tropes de Franco escontra Llevante. En 1939 Franco toma Madrid y collo empieza la posguerra marcada pol racionamientu y l'emigración de los huelagueños a Granada y más tarde al Llevante y Europa. Va Haber qu'esperar hasta principios de los años setenta p'atopar signos de recuperación de l'actividá agrícola y comercial de Huélago, agora centrada na cebera y el ganáu lanar y cabrío. En 1975 muerre Franco y collo llega la democracia, celebrándose les primeres eleiciones municipales que van dexar na alcaldía al socialista Antonio Garrido qu'años más tarde crearía'l GIH col que tuvo 22 años al frente del consistoriu, y al qu'asocedería'l so fíu, José Garrido García.

En 1986 España entra a formar parte de la Xunión Europea y ello contribúi positivamente na crecedera económica y la meyora de la calidá de vida en Huélago gracies a les numberoses subvenciones comuñales. Sicasí, la fuerte emigración carecida na posguerra y na crisis del petroleu del 1973 empieza a faer esmornia a finales del sieglu XX con una población avieyada que pasu ente pasu va abandonando l'actividá granible ensin atopar un remplazamiento xeneracional que garantice la continuidá. La población de Huélago cai fulminantemente del millar al mediu millar en pocos años. Les inversiones n'infraestructures, comunicación y servicios estabilicen l'enclín negativu consolidando una actividá granible cola qu'encarar los retos del sieglu XXI.

Política[editar | editar la fonte]

Los resultaos en Huélago de les postreres eleiciones municipales, celebraes en mayu de 2015, son:

Eleiciones Municipales - Huélago (2015)
Partíu políticu Votos %Válidos Conceyales
Partíu Socialista Obreru Español (PSOE)
147
51,94%
4
Partíu Popular (PP)
133
47,00%
3

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]


Noroeste: Morelábor Norte: Morelábor y Pedro Martínez Nordeste: Fonelas
Oeste: Morelábor Puntos cardinales Este: Fonelas
Suroeste: Morelábor y Darro Sur: Darro Sureste: Guadix
El conteníu d'esti artículu incorpora material d'una entrada de Granadapedia, publicada en castellanu so la llicencia GFDL.