Guerra franco-china

De Wikipedia

La guerra francu-china, tamién conocida como'l conflictu de Tonkín, foi un enfrentamientu ente les fuercies chines del imperiu de la dinastía Qin y les del colonialismu francés pa determinar cuál de los dos países llograba'l control de la rexón de Tonkin, al norte de Vietnam, hasta entós sol proteutoráu chinu. Tuvo llugar ente agostu de 1884 y abril de 1885, llogrando unes resultaos qu'estropiaron dambos bandos: China perdió'l proteutoráu y reconoció la victoria de los franceses en terrén marítimu, y Francia sufrió una derrota militar estratéxica nel campu de terrén práuticamente cuando la guerra yá remataba.

Pintura de la guerra

El conflictu atayóse finalmente col tratáu de Tientsin, cola cesión de China de los sos poderes sobre la rexón a Francia.

Causes de la guerra[editar | editar la fonte]

Los primeros contactos de los franceses na provincia de Annam fueron cola entrada de los xesuites en 1615. La rellación ente dambes comunidaes tuvo mientres años basada nel intercambiu comercial y relixosu.

Mientres el final del sieglu XVIII y principios del XIX, los vietnamites vieron cómo delles provincies de China enfrentar ente elles, causando una sensación d'inseguridá de los vietnamites escontra los sos «proteutores». Foi entós cuando Francia supunxo un bon aliáu.

La entrada de Francia en Annam[editar | editar la fonte]

Mientres esa dómina la rellación ente Annam y Francia siguió siendo fructuosa, hasta que l'emperador El to Duc y les sos polítiques xenófobes y anti-católiques provocaron la intervención de Napoleón en 1858. Aquello dio llugar a una victoria francesa y la firma d'un alcuerdu d'anexón en 1862, nel cual l'emperador vietnamita dexaba la zona sur de Vietnam. L'alcuerdu tamién daría una gran indemnización polos disturbios causaos, llibertá relixosa a los católicos y privilexos comerciales.

L'alcuerdu reafitar en 1874 faciendo de Annam un proteutoráu francés pa formar parte de la colonia francesa de la Conchinchina. Esta nueva incorporación al territoriu colonial francés tamién dexó a los galos navegar pel Ríu Colorado escontra la zona norte del país, hasta llegar a Hanoi. Foi ellí cuando'l comandante francés Henri Rivière encendió les alarmes tantu de chinos como de vietnamites, al faer un intentu de tomar la ciudá.

Les zones qu'inda siguíen sol proteutoráu chinu demandaron en 1882 al gobiernu l'asentamientu de tropes chines en Annam pa defendese de l'amenaza francesa. China unvió a l'armada de les Bandera Negra, soldaos altamente entamaos lideraos por Liu Yongfu, pa evitar l'asaltu de los franceses a Tonkin.

Exércitu Qing mientres la guerra

Bracéu por Tonkin[editar | editar la fonte]

Ante la perspeutiva d'una posible guerra abierta contra China, hubo un acercamientu per parte de los franceses d'evitar esi conflictu. Propúnxose una división de poderes ente China y Francia de los distintos pueblos del proteutoráu. Sicasí, el comandante Rivière, col sofitu del nuevu gobiernu francés y les sos polítiques expansionistas, decidió unviar una flota pa tomar la ciudá de Nam Dinh en marzu de 1883.

Tres aquello, Francia fixo una declaración de les sos intenciones reales de tomar Tonkin, a lo que China respondió con un enfrentamientu armáu cerca de la ciudá de Hanoi en mayu de 1883. La Batalla de la Ponte de Papel, como ye conocíu esi conflictu, terminó con una terrible derrota pa los franceses.

Les Bandera Negra, a pesar de ser menos numberosos que l'exércitu francés, supieron utilizar táctiques como la guerra de guerrilles, lo que-yos dio una ventaya nes batalles iniciales. Sicasí, l'entrenamientu militar de los franceses foi clave a la de ver les causes de la derrota China nesti conflictu.

Tensiones crecientes[editar | editar la fonte]

Tres la derrota de la Batalla de Papel, los franceses reforzaron la so flota y aseguráronse Tonkin so la so proteición, dempués de ganar a los vietnamites na Batalla de Thuan An.

Gracies a eso, pudieron faer frente a les Bandera Negra mientres dellos enfrentamientos, pero de la mesma fueron ganaos en delles causes gracies a la conocencia del terrén y de les táctiques de les Bandera Negra. A pesar de los intentos de los franceses por convencer a China de retirar les sos fuercies de Tonkin, los chinos refugaron a dise.

Ante la perspeutiva d'una más que probable guerra, les tensiones ente los ciudadanos europeos residentes en China y los habitantes llocales crecieron a finales de 1883, provocando dellos incidentes de calter xenófobu na provincia de Guangzhou.

L'alcuerdu de Tientsin[editar | editar la fonte]

Tomar de Bac Ninh polos franceses en 1884.

Francia empezó a preparar pal conflictu cola estratexa d'una victoria rápida y una igual rindición de los chinos. L'escoyíu pa llevar a cabu la campaña de Tonkin foi l'almirante Courbet, que nun duldar n'atacar la ciudá de Son Tay a finales de 1883. Dempués d'una dura batalla gracies a la gran aguantadera per parte de les Bandera Negra, finalmente, y a pesar de les numberoses baxes, Courbet consiguió la victoria.

La derrota en Bac Ninh, pocu dempués de la cayida de Son Tay, según otres victories na primavera de 1884 convencieron a la emperatriz Dowager Cixi que China tenía d'atender a razones, y un alcuerdu foi algamáu ente Francia y China en mayu. Les negociaciones realizar en Tianjin (Tientsin). Li Hongzhang, representó a China; y el capitán François-Ernest Fournier, representó a Francia. L'alcuerdu de Tientsin, concluyó'l 11 de mayu de 1884.

Esti alcuerdu supunxo la reconocencia de Annam y Tonkin como protectoraos franceses per parte de China, amás de la retirada de les sos tropes en cuenta de unos alcuerdos comerciales ente dambos países. Esti tratáu tenía dellos puntos bastante ambiguos, polo que los franceses aprovechar pa roblar el Tratáu de Hue con Vietnam, nel cual el país asiáticu rompía venceyos colos sos antaño aliaos chinos, según dexaba l'asentamientu de tropes franceses en distintos puntos del mapa vietnamita.

La Guerra francu-china (1884-85)[editar | editar la fonte]

La emboscada de Bac -y[editar | editar la fonte]

El fechu de que l'alcuerdu de Tientsin nun concretara'l tiempu nel que China tenía de retirar les sos tropes de Tonkin foi un desencadenante de la guerra que tendría lugar dos meses dempués. Los franceses asumieron que los chinos abandonaríen Tonkin como alcordáu, y preparáronse pa ocupar les ciudaes fronterices de Lang Son, Cao Bang y That Ke. A principios de xunu de 1884, una columna francesa al mandu del comandante Dugenne avanzó pa ocupar Lang Son, pero cerca del pequeñu pueblu de Bac Atopó-y un destacamentu del exércitu chinu. Nel llau chinu, reconocieron l'alcuerdu de Tientsin, pero afirmaron que nun recibieren entá ordenes específiques de colase. Por ello pidieron a los oficiales franceses que fueren pacientes hasta que pudieren recibir nueves órdenes de los sos superiores. Pela so parte, los franceses, esixeron la retirada inmediata d'alcuerdu a los términos del alcuerdu y, cuando esto nun foi acatáu, ordenaron l'asaltu nel 23 de xunu de 1884.

Una vegada la llucha empezó, Wang Debang, un oficial chinu que recibiera'l so entrenamientu baxu Zuo Zongtant, dirixó les tropes chines nuna batalla de tres díes contra les fuercies franceses. Anque les baxes chines fueron alzaes (unos 300 chinos por unos 22 muertos y 6 mancaos franceses) los chinos fixeron recular a les fuercies franceses. Los chinos proclamaron l'incidente en Bac -y como una derrota francesa. Dada l'ambigüedá detrás del orixe del conflictu, los rexistros franceses referir a ello com una emboscada china.

L'ataque a Keelung (Taiwán)[editar | editar la fonte]

Afalaos pola so derrota en Bac -y, los franceses decidieron bloquiar la islla China de Taiwan (Formosa). Empezando'l 5 d'agostu de 1884, l'almirante Lespes bombardeó los fuertes taiwaneses nel puertu de Keelung na mariña nordés y destruyó allugamientos d'armes. Aun así, Liu Mingchuan, un antiguu comandante de l'armada Huai, consiguió defender con ésitu Keelung contra un asaltu de les tropes de Lespes a otru día y los franceses abandonaron esti ataque a la vista de la llegada de refuerzos de tropes chines.

La batalla de Fuzhou[editar | editar la fonte]

Evolución de la guerra

Mientres l'armada china esfrutaba de victories llindaes en Annam y en Taiwán, a l'armada china nun-y diba tan bien. El 23 d'agostu de 1884, una flota de 8 barcos sol mandu del almirante Courbet desafió y destruyó nueve de los once recién construyíos barcos de guerra chinos nel puertu de Fuzhou. Nel espaciu d'una hora, bombardeos navales destruyeron, non solo lo meyor de la flota del sur de China, sinón tamién los estelleros de Fuzhou, que fueren construyíos con ayuda francesa a principios de 1866. Esti ataque dexó aproximao, unos 3.000 chinos muertos y daños envaloraos en 15 millones de dólares.

Ocupación de Keelung (Taiwán)[editar | editar la fonte]

Darréu dempués d'esti incidente, la corte Qing declaró oficialmente la guerra a Francia'l 26 d'agostu de 1884. El 1 d'ochobre l'almirante Courbet desembarcó en Keelung con 2.250 homes y tomaron la ciudá. Les tropes chines siguieron arrodiando la ciudá mientres el restu de la guerra. Anque un bloque francés atayó tolos esfuercios chinos d'unviar una flota a lliberar Taiwán, los franceses nunca pudieron tomar la ciudá de Tamsui na planicie costera del noroeste de Taiwán, darréu al norte de la moderna Taipéi. Como resultancia, el control francés sobre Taiwán llindóse puramente a la mariña norte.

La flota central de China foi incapaz de romper el bloque de Courbet en Taiwán. Anque'l sur rápido pidió ayuda de la flota del norte, Li Hongzhang refugó poner los sos barcos en peligru. Esta decisión casi garantizaba que les agües costeres chines diben ser apoderaes polos franceses. Darréu de la interrupción d'una misión de lliberación de Taiwán mientres febreru de 1885, los franceses consiguieron desembarcar tropes y tomar el control de les Islles Pescadores mientres marzu de 1885, una victoria que reforzó'l so bloquéu.

La Batalla de Lang Són[editar | editar la fonte]

La corte Qing sofitó totalmente la guerra, y dende agostu a payares de 1884 los militares chinos preparar pa entrar nel conflictu. Mientres los primeros meses de 1885, l'armada china de nuevu tomó la ofensiva y coló escontra Tonkin. Sicasí, la falta de suministros el mal tiempu y l'enfermedá afararon les tropes chines. Una unidá de 2000 homes perdió unos 1500 homes per enfermedá. Esta situación llevó a un oficial Qing a alvertir que la metá de los refuerzos pa Annam podríen vencer a los elementos.

El focu de la llucha llueu se centró alredor de Lang Son. Pan Dingxin, el gobernador de Guangxi, consiguió establecer el so centru de mandu ellí escontra principios de 1885. En febreru de 1885 una ofensiva francesa forzó a Pan a retirase, y les tropes franceses reocuparon la ciudá. Les fuercies franceses siguieron l'ataque y el 23 de marzu temporalmente ocuparon y amburaron rápido Zhennanguan, un pueblu na frontera de China y Annam, antes de retirase de nuevu a Lang Son.

Aguiyonáu por esti ataque, el xeneral Feng Zicai lideró les sos tropes escontra'l sur contra les fuercies del xeneral François de Negrier. La situación volvióse seria pa los franceses, cuando los sos culís (porteadores, sirvientes) desertaron, atayando la llinia de suministros francesa, y la munición empezó a arralecer. Anque l'entrenamientu de les tropes Qing yera inferior y el so cuerpu d'oficiales probe, los sos númberos absolutos yeren meyores.

Esta precaria situación empioró pa los franceses cuando'l xeneral Negrier foi mancáu'l 28 de marzu. El teniente coronel Paul Gustave Herbinger, que tuviera en Tonkin solu trés meses, tomó'l mandu. Darréu ordenó la evacuación de Long Son. Anque Herbinger podía tase retirando a unes meyor fortificaes posiciones al sur, la retirada a munchos paeció-yos resultancia de la llerza. Llargamente interpretáu como una victoria de China, les fuercies Qing pudieron prindar la estratéxica ciudá nortiza de Lang Son y los sos territorios cercanos p'abril de 1885.

Les fuercies chines apoderaben agora'l campu de batalla, pero la llucha terminó'l 4 d'abril de 1885 como resultáu de les negociaciones de paz. China abogó pola paz yá que Gran Bretaña y Alemaña nun ufiertaron ayuda como Beijing esperaba, y Rusia y Xapón amenaciaben la frontera norte de China. Amás, la economía china siguía mancada pola inxerencia francesa nel comerciu marítimu. Les negociaciones ente Li Hongzhang y el ministru francés en China terminaron en xunu de 1885. Beijing finalmente reconoció tolos trataos de Francia con Annam que los convertíen en protectoraos franceses. Esta reconocencia debilitó gravemente'l sistema tributariu de China.

El tratáu de Tiansin[editar | editar la fonte]

Dempués de la incorporación de Tonkin a la fin de la guerra, el gobiernu francés axustó un alcuerdu ventaxosu nel Tratáu de Tiansin. D'esti alcuerdu non solamente Francia salió beneficiada, sinón que tamién lo fixeron delles potencies occidentales: y ye que'l Reinu Xuníu de Gran Bretaña ya Irlanda, l'imperiu rusu, l'imperiu francés y los Estaos Xuníos llograron el derechu d'establecer delegaciones en Beijing, hasta entós una ciudá zarrada.

Tamién supunxo un cambéu nel tratu a los estranxeros per parte de los chinos, tanto cultural como comercialmente: once puertos chinos, qu'incluyíen Newchwang, Tamsui, Hankou y Nanjing, teníen de ser abiertos al comerciu; tamién se garantizó'l derechu a navegar llibremente'l ríu Yangtzé per parte de barcos estranxeros. Foi a partir d'entós que los estranxeros tuvieron llibertá pa viaxar pel interior de China por motivos de turismu, comerciu o actividaes misioneres. Amás, finalmente los cristianos pudieron exercer la so relixón ensin medrana a represalies per parte de les autoridaes chines, una y bones el mesmu tratáu aseguraba la llibertá relixosa nel país.

El tratáu de Tiansin tamién imponía a China indemnizaciones al Reinu Xuníu y Francia por valor de dos millones de taeles de plata. Añedíase otru pagu de tres millones pa buques mercantes británicos.

Dada la nueva rellación non-discriminatoria establecida ente China y el restu de potencies occidentales, tamién se vetó l'usu del calter «夷» (yí, o «bárbaru» en chinu) en correos y documentos oficiales ente China y el Reinu Xuníu. Esti calter fuera bien utilizáu polos chinos pa referise de forma despreciatible a los estranxeros que nun formaben parte del imperiu o del so sistema tributariu.

Gracies al tratáu, Francia adquirió'l derechu de extraterritorialidad, asitiando concesiones franceses so la so soberanía (los edificios de ciudadanos franceses considerábense territoriu francés) en Shanghai y otres ciudaes portuaries chines, y de la mesma, estendiendo la so rede d'escueles franceses.

Na zona fronteriza con Indochina, los franceses obligaron a l'apertura comercial de ciudaes na frontera ente Tonkin y China (les ciudaes de Mengzi, Manhao y Longzhou), nes provincies de Yunnan y Guangxi, onde los ciudadanos franceses podíen llograr la residencia de plenu derechu y una tributación amenorgada sobre les sos actividaes comerciales.

P'asegurar estos beneficios, el gobiernu francés estableció consulaos nes ciudaes de Mengzi y Longzhou en 1889, qu'empezaron a unviar informes a sobre Yunnan a les autoridaes franceses d'Indochina. Dende estes ciudaes, distintos equipos d'inxenieros franceses realizaron esploraciones en Yunnan, Guangxi y Guangdong pa les autoridaes llocales y les reserves mineres de la zona reveláronse importantes y con un altu marxe de beneficiu na esplotación.

Consecuencies[editar | editar la fonte]

La derrota china na guerra sino-xaponesa (1894-95) amosó la debilidá del gobiernu de Beijing, evidenciando el distanciamientu coles provincies perifériques, aprovecháu polos franceses pa reforzar la so influencia na rexón. El nomamientu de Paul Doumer como Gobernador Xeneral d'Indochina (1897-1902), ferrial defensor del imperialismu francés, empecipió una política decidida a estender los intereses franceses d'Indochina al sur de China (Goodman, 2012, 135). Gracies a una serie de trataos y convenciones, el Gobiernu francés consiguió ampliar los sos derechos en ciudaes fronterices de les provincies chines de Yunnan, Guangxi y Guangdong, llogrando concesiones sobre'l ferrocarril y derechos d'esplotación minera, según un arriendu por 99 años sobre una pequeña porción de la provincia de Guangdong, la badea de Guangzhouwan (en francés conocida como'l Territoire de Kouang-Tchéou-Wan). Esti territoriu taba formáu por una salida al mar, asitiáu na península de Leizhou y dos pequeñes islles, Donghai y Naozhou. A finales del sieglu XIX, Francia consiguiera establecer una esfera d'influencia al norte d'Indochina que podía ser una posible espansión de la colonia d'Indochina nel casu de que China fuera estremada poles potencies occidentales pasando a formar parte de los sos respeutivos territorios coloniales. Pa vertebrala, l'alministración francesa vio nel ferrocarril el venceyu de la so colonia col sur de China, favoreciendo la penetración económica y la dominación política de la provincia de Yunnan.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Fairbank, J., & Liu, K. (Eds.); The Cambridge History of China [Cambridge, 1980] Cambridge University Press

Evans, Harriet; Historia de China dende 1800 [Méxicu, 1989] El Colexu de Méxicu

Olender, Piotr; Sinón-French Naval War, 1884–1885 [2012] MMP Books

Heaver, Stuart; When China and France went to war: 130 years since forgotten conflict [Hong Kong, agostu de 2014] artículu consultáu en mayu de 2017, South China Morning Post: http://www.scmp.com/magacinos/post-magacín/article/1578428/non-charm-intended

Editors of Encyclopedia Britannica; artículu consultáu en mayu de 2017 en Encyclopedia Britannica: https://www.britannica.com/event/Sinón-French-War

Chere, Lewis Milton; The diplomacy of the sinón-french war (1883-1885): finding a way out of an unwanted, undeclared war. [Washington State University, 1978] ProQuest Dissertations Publishing, http://search.proquest.com/docview/288510431/

Elleman, Bruce A.; Modern Chinese Warfare (1795-1989) [Londres y Nueva York, 2001] Routledge https://books.google.es/books?id=HkaFAgAAQBAJ&printsec=frontcover&dq=modern+chinese+warfare&hl=es&sa=X&redir_esc=y#v=onepage&q=modern%20chinese%20warfare&f=false

Ver tamién[editar | editar la fonte]


Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]