Garai

Coordenaes: 43°11′41″N 2°36′35″W / 43.194722222222°N 2.6097222222222°O / 43.194722222222; -2.6097222222222
De Wikipedia
Garai
Alministración
País España
AutonomíaIkurrina País Vascu
Provincia Vizcaya
Comarcas (es) Traducir Duranguesado (es) Traducir
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Garay (es) Traducir Gonzalo Sarrigoitia Oregui
Nome oficial Garai (eu)[1]
Nome llocal Garay (es)
Códigu postal 48200
Xeografía
Coordenaes 43°11′41″N 2°36′35″W / 43.194722222222°N 2.6097222222222°O / 43.194722222222; -2.6097222222222
Garai alcuéntrase n'España
Garai
Garai
Garai (España)
Superficie 7.12 km²
Altitú 300 m
Llenda con Berriz, Abadiño y Iurreta
Demografía
Población 334 hab. (2023)
- 163 homes (2019)

- 164 muyeres (2019)
Porcentaxe 100% de Duranguesado (es) Traducir
0.03% de Vizcaya
0.02% de País Vascu
0% de España
Densidá 46,91 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
Cambiar los datos en Wikidata

L'anteiglesia de Garay (n'euskera y oficialmente Garai) ye un conceyu vizcaín nel País Vascu, España. Ta asitiáu na contorna del Duranguesado con una estensión de 7,12 km², con una población de 318 habitantes (2009) y una densidá poblacional de 44,66 hab/Km².

Topónimu[editar | editar la fonte]

El nome completu de la anteiglesia yera San Miguel de Garay, anque'l conceyu que surdió de la mesma denominóse Garay a seques. El nome del pueblu puede tener dos oríxenes etimolóxicos distintos: per un sitiu puede debese al allugamientu del pueblu, que ta nuna zona elevada qu'apodera la contorna del Duranguesado, yá que garai significa n'euskera alto o la parte de riba; pero tamién puede debese a los horros, que son típicos d'esta zona de Vizcaya y que reciben nel dialeutu llocal del vascu'l nome garaidxe. Asina, San Miguel de Garay podría traducise tanto como San Miguel del horru, como San Miguel de lo alto.

Tradicionalmente, el nome del pueblu escribióse Garay, pero según les modernes normes ortográfiques del euskera nesti idioma escríbese como Garai. Na década de 1990 el conceyu camudó la denominación oficial de Garay a Garai.

Demografía[editar | editar la fonte]

Variación demográfica del conceyu ente 1991 y 2008
1991 1996 2001 2004 2005 2006 2007 2008 2009
256 244 252 285 283 279 309 321 318

Descripción[editar | editar la fonte]

Vista xeneral de Garay.

Garay ta asitiáu nes faldes del monte Oiz, na contorna del Duranguesado del territoriu históricu de Vizcaya. Tien una estensión de 7,12 km² y una población que ronda los 300 habitantes, que se dediquen fundamentalmente a la esplotación maderera de los abondosos montes, a l'agricultura y a la ganadería, según al trabayu nes industries de la contorna.

Tien dos ilesies principales, que n'otres dómines fueron parroquies independientes, dedicaes a San Miguel Arcánxel y a San Xuan Evanxelista (esta ensin cultu), y delles ermites tremaes polos sos barrios, ente les que s'atopen la de Santa Catalina Virxe y Mártir, construyida pola casa de Duñaiturri y asitiada nel barriu del mesmu nome, y la de San Xuan Bautista de Momoitio, en que los sos redoma recuperar en 2009 una necrópolis medieval.

Anque d'amplia estensión territorial el so nucleu urbanu ye pequeñu. El paisaxe ta apoderáu pelos campos de campera y los montes, tantu de plantíos de coníferes pa la so esplotación comercial como los autóctonos. Les esplotaciones agrícoles de los numberosos caseríos del conceyu marquen tamién el paisaxe.

Nel valle que se forma al sureste sol cume del Oiz destaca la producción hidroeléctrica en pequeñes centrales. L'escasu caudal del ríu obliga a la recoyida horizontal de les agües que mueven les turbinas de les centrales que s'asitien no fondero del valle.

L'aguada sur abrir al valle del Ibaizabal creando miradores naturales sobre'l mesmu y les moles caliares de los montes del Duranguesado y sierra de Aramotz.

Historia[editar | editar la fonte]

Rincón de Garay. Palaciu de Garatikua ya ilesia de San Xuan.

L'orixe de Garay, como'l del restu de les anteiglesias, perder nel tiempu, entroncando col de la Tierra Llana de Vizcaya. Perteneció a la Merindad de Durango, en que les sos Xuntes ocupaba l'asientu númberu 6. La so población taba estremada en dos barriaes y dedicada na so mayoría a les actividaes agrícoles mesmes del país: collecha de maíz, trigu, hortolices, llegumes, cereces y recoyida de mazanes y castañes nes zones más altes.

En San Miguel de Garay esiste una cortil onde s'alluga'l caserío palaciu de Garatikua construyíu por conquistador Juan de Garay, gobernador del Paraguái. A esti llugar denominábase-y nel sieglu XIXGaray-Goitia”.

Nel añu 1704 Garay cuntaba con trenta y seis hoguera, según esprender d'un fogueramiento efectuáu en toa Vizcaya nel citáu añu, decretáu pola Xunta Xeneral del Señoríu con fecha 28 de xunu, con cuenta de poder faer los repartimientos de los gastos xenerales del Señoríu.

El 1 de mayu de 1966 la organización terrorista ETA llevó a cabu una de les sos primeres aiciones significatives, cuando un comandu de dicha organización, encabezada pol históricu activista Xabier Zumalde, "la cabra", ocupó'l pueblu de Garay mientres unes cuantes hores. La ocupación llindar a cortar el teléfonu, realizar delles pintaes y asitiar la ikurriña (entós illegal) en llugar visible. El comandu abandonó'l pueblu primero que llegara la Guardia Civil.

=== La bandera caltién una bandera de 1886 que yera exhibida pol grupu de baille de la anteiglesia. En 1952 iguóse una nueva bandera por encargu de la familia Zubiaurre, que la donó al grupu de dances y ye la que s'usa nos actos oficiales del conceyu. Hai tamién un pendón municipal igual a la bandera. La bandera de Garay ye utilizada por otros grupos de dances del País Vascu.

La bandera conformar con cuadraos que s'estremen en 8 triángulos distribuyíos como sigue: empezando pela esquierda, nel sentíu de les manes del reló, verde, moráu, blancu, verde, blancu, moráu, verde, blancu. Nel centru, ente motivos vexetales, la inscripción anteiglesia de Garay 1952.[2]

Monumentos[editar | editar la fonte]

Ilesia de San Xuan Evanxelista Foi la parroquia dependiente de la parroquia de Berriz,

construyir a mediaos del sieglu XVI, nel añu 1550, Ye un templu d'una sola nave con bóveda de madera, cabecera ochavada, pórticu ampliu empobináu al sur y torre de campanes nel este.

Destaca nel esti edificiu la bóveda de madera bien poco frecuente nel País Vascos, anque comíún nel valles del Duero na redolada solo hai daqué paecíu nes ilesies de Lemoniz y Artea. Ta cubierta estremar en trés ambientes estremaos. Nel centru la nave mayor, una armadura de llimes o de bacica que sigue la planta del templu, esto ye, ochavada na cabecera y recta nos pies, y a los llaterales acueye dos tales pareyes de capiyes forniques, realizaes en madera. La parte plana y los faldones tán casetonados, lo que ye la única ornamentación del techu. La madera ye de carbayu y escarez de talles o policromíes.

El coru alto álzase a los pies de la nave sobre un arcu corríu formáu por dos fueyes de tablazón machihembradas. Les tables que la formen dispónense verticalmente alternándose pieces llises con otres fines y llabraes con bisel. Tola obra de carpintería, techu incluyíu, executóse para 1616.

Les parés tienen restos de pintures al temple, queden cuatro fragmentos nos que se ven retos de forniques, columnes y tarmos vexetales, al paecer los escasos ingresos de la parroquia torgaron que se construyeren los altares por dalgún tiempu. Estes pintures van dende 1550 hasta los sieglos XVII y XVIII. Los dos altares que se caltienen na actualidá daten, el dedicáu a la virxe con columnes salomóniques de 1700 y l'otru, el de San Antonio Abá de 1635.

La torre alzar en 1850 de la mano de Mateo Barrenechea y ye un elementu neoclásicu de tres cuerpos coronáu por una pequeñu cúpula. La ilesia yá nun tien cultu y dedícase a actividaes culturales.[3]

San Miguel Arcánxel.

Esta ye la parroquia que dependía de la troncal de Abadiano. Construyir en 1545 sobre una pequeña ermita. Ye un templu d'una sola nave, nel so llau sur álzase la torre de campanes que ye d'estilu neoclásicu. Destaca nel so interior la imaxe de la Virxe de los Dolores y la cajonwera de la sacristía, xunto al llavamanes y un cristu.

Ermita de San Xuan Bautista de Momoitio

ermita del sieglu XII con una importante necrópolis medieval. Tien una planta rectangular con murios de mampostería vista y sillería nos esquinales. La sacristía, que s'alluga al suroeste, ta realizada en 1786 y ye obra de Martín Mauricio de Larrea, La ermita remocicar en 1754 y en 1981.

N'el so redolada topa una necrópolis medieval que foi escavada ente 1982 y 1985 so la supervisión del arqueólogu Iñaki García Camino. Una vegada rematáu l'estudiu foi cubierta. Nel añu 2009, dientro del proyeutu "aostarri",desenvueltu conxuntamente pola asociación Gerediaga Elkartea y el Conceyu de Garay col patrociniu del departamentu de cultura de la Diputación Foral de Vizcaya, dar# en la recuperación de dellos cercos funerarios medievales de los sieglos IX y X que s'asitiaron en redol a la ermita, tal que s'atopaben naquella dómina. Tamién se reconstruyeron, cola collaboración del canteru Bernat Vidal, los cercos que se toparon en 1981 por cuenta de la renovación de la ermita y nes posteriores escavaciones y hanse recolocado na necrópolis. Amás, los dos ventanes que tien la sacristía de la ermita afixéronse como esposición. Nestes nueves vitrines el visitante va poder conocer la importancia histórica del conxuntu, por aciu fotografíes, testos, reproducciones arqueolóxiques, etc.

Dientro de la ermita esíbense restos de les llábanes orixinales que caltenía'l conceyu. Instaláronse unos sensores de lluz que detecten el movimientu del visitante, que d'esa manera, puede ver los materiales espuestos nes vitrines de la parte sur de la ermita y tamién los restos de les llábanes orixinales que s'atopen nel interior.

Santa Catalina Virxe y Mártir.

Asitiar nel encruz de Santa Catalina, al que da'l nome, cerca del caserío de Etxeita. Nesti encruz converxen les víes que vienen de San Juan de Momoitio, Goiuria (Yurreta), el nucleu urbanu de Garay y el camín que xube hasta'l Castru de Tromoitio, restos d'una cortil fortificada fecháu na segunda metá del primer mileniu antes de Cristu, onde son visibles entá los sos murios defensivos.

La ermita, construyida pola familia Doñaiturri y reedificada en 1773, ye un edificiu rectangular de mampostería y sillería nos remates con teyáu a cuatro agües. El so frente ta formáu por un pórticu que cierra la entrada a la cortil con una rexa de madera. Delantre del mesmu hai un sarcófagu de piedra y una gran cruz. L'el interior, una imaxe de la santa y una gran crucifixu.

Casa palaciu de Garatikua.

Ye un caserío palaciu construyíu en 1574 por Juan de Garay y el so fíu Lope, descendientes del llinaxe de Urretxa de Suso tal que reza la gran inscripción que tien na so fachada.

Encina de Etxeita

Ye una espectacular encina de 19 metros de diámetru y más de 60 metros de circunferencia na so copa, so la cual pueden guarecer más de 300 oveyes. Ye unu de los árboles protexíos pol Gobiernu Vascu.

Fiestes[editar | editar la fonte]

En Garay celébrense distintes fiestes y toles sos ermites celebren el día del santu al que tán consagraes. Les fiestes principales son les que se realicen n'honor A Santiago. Hai de solliñar les interesantes dances y bailles que se realicen nestes fiestes. Son especialmente destacables les interpretaciones de "Ezpatadantza" , "Gernikako Arbola dantza", la "Dantzari dantza" , la "Agintariena" y el "Ikurrin dantza".

  • 24 de xunu, fiesta de San Juan de Momoitio.
  • 25 de xunetu, fiesta mayor de Garay. Misa na parroquia y procesión na que la imaxe del Santiago ye llevada polos dantzaris, que baillen na plaza del pueblu n'honor del santu les dances "Agintaria" y el "Gernikako Arbola"
  • 26 de xunetu, Santa Ana continuación de les fiestes de Santiago con una represntación similar al día anterior.
  • 31 de xunetu, San Ignacio, ye l'últimu día de les fiestes de Santiago.

Caseríos del conceyu de Garay[editar | editar la fonte]

Aiartza (Aiarza) Goena, Aiartza (Aiarza) Barrena, Aiartza (Aiarza) Erdikoa, Aiartza (Aiarza) Goitia, Aldatza, Arroita Beitia, Arroita Ganekoa, Askaiturrieta, Barraikua Atzekoa, Barraikua Aurrekoa, Barrainkua, Bekoetxea, Bekoetxea Errota, Beratua Azpikoa, Beratua Erdikoa, Beratua Goena, Duina Beitia (Duñabeitia), Duina Iturri (Duñaiturri), Emaldia, Etxebarria, Etxeita, Etxeitabehe (Etxeitabe), Etxetxuaga, Garai Andia, Garai Goitia, Guzurmendi, Ikastoikua, Landaberena, Lazpita, Mailukiza (Mallukiza), Milikua, Milikua Bizkar, Momoitio Azpikoa, Momoitio Ganekoa, Oar Azpikoa, Oar Erdikoa, Oar Ganekoa, Orubeta, Otokoa, Potoko, Ugalde, Urien Azpikoa, Urien Ganekoa, Urresti, Zelai Bizkar (Solabizkar), Zelai Garai (Solagarai), Zelaia.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. *Irazabal Aguirre, Jon (2007). Banderes del Duranguesado. Abadiano Vizcaya (España): EDITORIAL. ISBN.
  3. Diputación Foral de Vizcaya Patrimoniu Históricu de Vizcaya

2. San juan de Momoitio[1]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]