Fuentes de Magaña

Coordenaes: 41°56′06″N 2°10′48″W / 41.935°N 2.18°O / 41.935; -2.18
De Wikipedia
Fuentes de Magaña
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Soria
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Fuentes de Magaña (es) Traducir Dionisio Martínez Valer
Nome oficial Fuentes de Magaña (es)[1]
Códigu postal 42181
Xeografía
Coordenaes 41°56′06″N 2°10′48″W / 41.935°N 2.18°O / 41.935; -2.18
Fuentes de Magaña alcuéntrase n'España
Fuentes de Magaña
Fuentes de Magaña
Fuentes de Magaña (España)
Superficie 11 km²
Altitú 1142 m
Llenda con Cerbón, Valdeprado, Magaña y Valtajeros
Demografía
Población 53 hab. (2023)
- 38 homes (2019)

- 26 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.06% de provincia de Soria
0% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 4,82 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
fuentesdemagana.com
Cambiar los datos en Wikidata

Fuentes de Magaña ye una llocalidá y tamién un conceyu de la provincia de Soria, partíu xudicial de Soria, comunidá autónoma de Castiella y Lleón, España. Pueblu de la contorna de Tierras Altas.

Dende'l puntu de vista xerárquicu de la Ilesia católica forma parte de la diócesis d'Osma la cual, de la mesma, pertenez a l'archidiócesis de Burgos.

Xeografía[editar | editar la fonte]

Términu municipal de Fontes de Magaña.

Esta pequeña población de la contorna de Tierras Altas ta allugada nel nordeste de la provincia, el so términu ta bañáu pel ríu Alhama afluente del Ebro al sur de la sierra de Alcarama.[2]

Situación[editar | editar la fonte]

Fuentes de Magaña ye una villa serrana que s'atopa alcontrada na provincia de Soria (España). La so situación exacta ye 41° 55' 60”N 2° 10' 60”W. Ta enclavada na contorna de Tierras Altas nel N.Y. de la provincia y arrodiada de les sierres del el Alcarama y la sierra del Rodadero pel norte pertenecientes al sistema Ibéricu. Llenda colos términos municipales de Valtajeros al oeste; Valdeprado al norte; Cerbon al este y Magaña al sur.

Fuentes de Magaña queda enclavada na aguada norte del sistema Ibéricu: alliniación montascosa que s'estiende dende la provincia de Burgos a la de Castellón, y que representa la conexón ente la Pandu Central y la cuenca del Ebro.

Historia[editar | editar la fonte]

Mientres la Edá Media formaba parte de la Comunidá de Villa y Tierra de Magaña, que nel Censu de Floridablanca apaez partida en cuatro partíos, pasando a pertenecer al Partíu de Fontes de Magaña, señoríu del marqués de San Miguel.[3]

A la cayida del Antiguu Réxime la llocalidá de constitúi en conceyu constitucional na rexón de Castiella la Vieya, partíu de Ágreda[4] que nel censu de 1842 cuntaba con 94 llares y 374 vecinos.

Fuentes de Magaña en 1850[editar | editar la fonte]

Fontes De Magaña: V. con conceyu na provincia de Soria (5 leg), partíu xudicial d'Afrelle, audiencia territorial y c.g. de Burgos, diócesis de Calahorra. Situación en terrén aspru y corralada d'elevaes cuetos, el so clima ye fríu pero sanu, y nun se conocen enfermedaes especiales. Tienen 72 cases, la consistorial, escuela d'instrucción primaria frecuentada por 40 alumnos a d'un maestru, al empar sacristán y secretariu de conceyu dotáu con 30 fanegas de trigu y 700 rs; una fonte de bones agües qu'aprove al vecinderu pa beber y demás usos domésticos; una ilesia parroquial ( la Purísima Concepción) qu'anque aneja a la de Magaña, tien pol so filial a la de Les Fuesas; sirvir 2 beneficiaos del cabildado de la matriz, l'unu col cargu de cura nutual. Confina col términu : Norte Les Fuesas; y. Villaraso, S. Cervon y O. Valtajeros, dientro del atopen dellos manantiales y una ermita ( San Sebastián). El terrén ye aspru y escabroso; entiende un curtiu monte pobláu de encina; báña-y el ríu Alhama que pasa ¼ de leg. De la Villa. Caminos: Los locales y el que se dirixe de Valdeprado a Soria. Corréu: recibir y espacha na alministración de Soria por un cartera, llega llunes y xueves, y sale martes y sábadu. Producción : Trigu común, centenu, cebada, avena y llegumes; críase ganáu lanar y les caballeríes necesaries pa l'agricultura, caza de perdices y llebres. Industria: l'agrícola, un molín fariñeru y l'emigración de dellos vecinos a trabayar nos molinos aceiteros d'Andalucía y Aragón. Comerciu: esportación de la demasía de frutos ya importación de los artículos de consumu que falten. Población 94 vecinos, 374 almes. Cap. Imp.: 62,142 rs. 6 mrs. Presupuestu municipal: 1,800rs.; cubrir colos fondos propiu y árbitru y repartida vecinal en casa de déficit-

La Villa[editar | editar la fonte]

Villa y conceyu de la provincia de Soria. Enclavada na contorna de Tierras Altas nel N.Y de la provincia y arrodiada de les Sierres del Alcarama y del Rodadero pol N. La so altitú ye de 1145 metros sobre'l nivel del mar y con una estensión del so términu municipal de 11,03 km cuadraos. Llenda colos términos municipales de Valtajeros al O; Valdeprado al N; Cerbon al E y Magaña al S. El so relieve ye aspru y abrupto, cuenta con numberoses estivaciones qu'abarganen a la villa, los cuetos Serrezuela, Devesa y Carracierzo que ronden una altitú averada a 1300 m sobre'l nivel del mar. El so términu ta chiscáu de dellos ribayos d'onde surden numberoses fontes y manantiales y que son utilizaos pa regar los güertos y como suministru pal pueblu. Riega'l términu'l regueru Monte, afluente pela izquierda del ríu Alhama que se-y xune en Magaña, al regueru Monte desagüen dellos ribayos provenientes de la sierra del Rodadero amás de travesar una Devesa por onde escurre encajonado nun fondu ribayu de mal accesu y d'espectacular visión pola so fondura. Esiste unes 500 hai de encinar, carbayera y chaparral d'una gran densidá onde habiten numberoses especies d'interés ecolóxicu.

Fuentes de Magaña ta compuestu por un total de 95 viviendes, tien una casa consistorial, ilesia, una ermita, centru social que fai les vegaes de chigre y escuela qu'anguaño s'atopa en desusu. Ta asitiada metanes un ribayu que lu estrema en dos partes y que lo traviesa pola plaza entrando por El Barranquillo y baxando por El Ribayu onde puede vese pequeños güertos xunto a este hasta que llega a la ponte que traviesa la carretera que lleva a Cerbon y onde da empiezu'l ribayu de Miraflores y qu'en dómines húmedes l'agua escurre por esti regueru, tamién podemos atopar nesti mesmu ribayu una coleición de buelgues de dinosauriu. El pueblu puede trate a grandes distancies ensin nengún problema por cuenta de que s'atopa a gran altitú y la carretera que xune Castilruiz con San Pedro Manrique escurre a 200 m del pueblu. Atópase arrodiáu de grandes estensiones de cultivos de cebera. Les sos cais son inclinaes na so mayoría pero dispón nel centru d'unes fabulosa places onde s'atopaba l'antiguu llavaderu, fornu y pilon, a día de güei sumíos. Tien una ilesia dedicada la Purísima Inmaculada Concepción y l'ermita de San Sebastián asitiada pela rodiada ente'l camín que xune Fontes de Magaña y Cerbon, asitiada al llau del campusantu municipal. Esta ermita ta fechada en 1661.

Demografía[editar | editar la fonte]

A 1 de xineru de 2010 la población xubía a 101 habitantes, 49 homes y 52 muyeres.[5]

Gráfica d'evolución demográfica de Fuentes de Magaña ente 1900 y 2010

     Población de derechu (1900-1991) o población residente (2001) según los censos de población del INE.      Población según el padrón municipal de 2010 del INE.

Mediu ambiente[editar | editar la fonte]

Nel so términu ya incluyíos na Rede Natura 2000 los siguientes llugares:

Paisaxe[editar | editar la fonte]

A pesar del ensame d'accesos, el fechu de qu'estos escurran por unes orografíes bien accidentaes y alloñaes de grandes urbes, dexó qu'inda güei se pueda topar nestes tierres fuelgo y tranquilidá, al amparu d'un paisaxe envolvente y apacible.

Suelos y Usu[editar | editar la fonte]

La superficie: total d'esplotaciones ye la siguiente: Total 1704 hai ; Tierres llabraes 841 hai; Tierres pa camperes permanentes 0 hai; Especies arbóreas forestales 486 hai; Otres tierres non forestales 377 hai.

Xeoloxía[editar | editar la fonte]

Terrenales constituyíos por caliares del Cretácicu Inferior y depósitos aluviales del cuaternariu. Suelos pardos y pardu-caliares.

Clima[editar | editar la fonte]

Clima mediterraneu continentalizado; temperatures medies de 2 a 4 graos en xineru y de 18 a 20 graos en xunetu; precipitaciones medies añales ente 400 y 700 mm. Los iviernos d'estes tierres son aspros y duros, de llarga duración y nos cualos prodúcense precipitaciones en forma de nieve. El cerciu ye'l vientu más frecuente por cuenta de la cercanía col valle del Ebro.

Economía[editar | editar la fonte]

Anguaño la mayoría de la población de Fontes de Magaña son persones xubilaes. D'antiguo la mayoría de los habitantes de Fontes dedicar al cultivu de la cebera: trigu común, centenu, cebada, avena y llegumes, tamién se dedicaben a la cría lanar, porcina, caprina y avícola y la caza de perdices, llebres, xabalinos y corzos abondosos per esta zona. En tiempos funcionaba un molín que ta asitiáu a les veres del ríu monte y qu'entá se caltién de pies. Esistía un fornu que s'asitiaba na plaza del pueblu y yera d'usu comuñal. Amás Fuentes yera conocíu por allugar ferreros que realizaben les típiques balconaes tan abondoses na contorna de Tierras Altas. En tiempos, numberosos habitantes de Fuentes emigraben temporalmente a los molinos aceiteros d'Andalucía, Aragón y la Rioja como complementu de l'agricultura que dacuando resultaba insuficiente. Esistieron tamién persones dedicaes a ser arrieros, bien común n'otres dómines.

Comunicaciones[editar | editar la fonte]

A estes paraxes castellanes, fronterizos con tierres rioxanes y próximes a les comunidaes de Navarra y Aragón, aportar por distintes víes. Los viaxeros que nos visiten dende La Rioxa van facer preferiblemente por San Pedro Manrique esfrutando de la guapura de Tierras Altas de Soria. Dende Aragón y Navarra, van aportar pasando xunto al Moncayo por Ágreda, y tomando la esviadura escontra Castilruiz en Matalebreras. Dende la capital Soriana, puede llegase tamién por Almajano y pasando por Magaña.

Víes d'accesu y comunicaciones: La vía d'accesu más frecuente ye la SO-630 dende la esviadura de la carretera nacional Zaragoza-Soria en Matelebreras que la xune con San Pedro Manrique y escurre a 200m del cascu urbanu. N-111 y SO-V-6611. SO-630 Otru accesu correspuende dende la carretera que xube dende Aguilar del Ríu Alhama xubiendo por Valdeprado hasta Fontes de Magaña.

Rede de Tresporte: Desafortunadamente nun esisten una rede de tresporte que faciliten l'accesu direutu hasta Fuentes, solo atopamos una rede de tresporte: 0233 Fontes de Magaña-Soria

Flora y fauna[editar | editar la fonte]

Roble y encina. Romero, espliegu, jara, tomillu, sauce, te, manzanilla, axatada. Xabalín, corzu o venáu, foín, coneyu, llebre, falpayar, perdiz, pasu de palombos.

Costume y Fiestes[editar | editar la fonte]

Tradiciones: caltienen activa la cofradería de San Sebastián, en que'l so honor bendicen los campos el 3 de mayu y meriendan los hermanos. En Selmana Santa quemen al Judas y tamién a la Judesa. Por Santa Bárbara y la Purísima Concepción encendíen llares. El día de la fiesta principal del Santu Cristu pingaben el mayu y tirar la viéspora de la Virxe del Rosario. Tamién se perdió'l costume del 29 de setiembre, día de San Miguel: nesa fecha llamaben a conceyu a los vecinos y púyense públicamente la llimpieza de les cais, el semental de goches, el fornu de poya y el cuidu de les cabres; dempués bebíen en comunidá'l vinu que regalaben el conceyu. Pagaben el pisu y les entraes mozu y vecín. En llugar de albadas llamaben serenatas a los cantares de bodes, en cuenta de elles, los cantantes recibíen de los novios o la so familia pan, un decillitru de vinu y daqué de dineru.

Fiestes Principales: El segundu domingu de setiembre n'honor del Santu Cristu y tamién el Sábadu dempués del Domingu de Calderes de Soria, Santa Isabel.

A destacar[editar | editar la fonte]

Ilesia de la Inmaculada Concepción apocayá restaurada. Ermita de San Sebastián. Caltiénense'l rollu simobolo de xurisdicción nel pasáu de la Villa, llocalmente conocíu como forca o pingotes, na paraxa del mesmu nome, con dos picotas. Esisten ruines de castros celtiberos, y restos d'edificación na paraxa de “La Mora” d'un pobláu medieval. Tamién puede atopase cerca del pueblu la maqueta de dinosauriu más grande del mundu. Con trenta y dos metros de llargor y ocho metros d'altor, esti modelu foi construyíu como reclamu turísticu aprovechando que, a curtia distancia del pueblu, atópase un importante xacimientu de buelgues de dinosauriu: "El Xacimientu de Miraflores". Na figura puede identificase un reptil de la especie "Apatosaurio".

La maqueta de dinosauriu más grande del mundu, en Fontes de Magaña.

Buelgues de dinosaurios[editar | editar la fonte]

Nel ribayu de Miraflores, apenes a 200 metros del cascu urbanu atopáronse dellos xacimientos de buelgues de dinosaurios y que na so mayoría correspuende a pisaes de terópodos y de sauropodos, en menor cantidá atopáronse de ornitópodos y otros reptiles. N'unu de los xacimientos pueden atopase más de 300 buelgues en distintos niveles, principalmente de sauropodos.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Wikimapia [1]
  3. España estremada en provincies...., Madrid, 1789, páxs.493-501.
  4. Conceyu Códigu INE -42.092
  5. INE, Soria: Población por conceyos y sexu.
  6. Rede Natura 2000 LIC YE4170054 [2]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]