Erupción solar

De Wikipedia
Erupción solar.

Una erupción solar ye una lliberación súbita ya intensa de radiación electromagnético na Cromosfera del Sol con una enerxía de bombes d'hidróxenu, d'hasta 6 × 1025 xulios, que aceleren partícules a velocidaes cercanes a la de la lluz y tán acomuñaes como precursores de les eyecciones de masa coronal. Les erupciones solares tienen llugar na cromosfera solar, caleciendo plasma a decenes de millones de kelvin y acelerando los electrones, protones y iones más pesaos resultantes a velocidaes cercanes a la de la velocidá de la lluz lluz. Producen radiación electromagnético en toles llonxitúes d'onda del espectru electromagnéticu, dende llargues ondes de radio a los más curtios rayu gamma. La mayoría de les erupciones asoceden nes rexones actives acomuñaes a manches solares, llazos y filamentos solares, onde remanecen intensos campos magnéticos de la superficie del Sol escontra la corona. Les erupciones solares tienen duraciones de minutos[1]

Les erupciones solares reparar por primer vegada nel Sol en 1859. Reparáronse erupciones estelares n'otres estrelles.

La frecuencia d'estos sucesos varia, de dellos al día cuando'l Sol ta particularmente "activu" a menos d'una selmanal cuando ta "sele". L'actividá solar varia nun ciclu de 11 años (el ciclu solar). Nel cumal del ciclu suel haber más manches nel Sol, y polo tanto más erupciones solares.

Historia[editar | editar la fonte]

Les primeres observaciones óptiques fueron realizaes por Richard Christopher Carrington que reparó un fogaral per primer vegada'l 1 de setiembre de 1859, proyeutando la imaxe producida por un telescopiu ópticu, ensin filtros. Yera una extraordinariamente intensa white light flare (fogaral de lluz blanco). Puesto que los fogarales producen bayuroses cantidaes de radiación n', añedir un estrechu filtru de camín de banda (≈ 1 Å) centráu nesti llonxitú d'onda nel telescopiu ópticu, dexa la observación de les erupciones non bien brilloses con pequeños telescopios. Mientres años Hα foi la principal, si non la única, fonte d'información sobre les erupciones solares.

Clasificación de erupciones[editar | editar la fonte]

El Sol amosando una erupción de tipu C-3.

Les erupciones solares clasifíquense como A, B, C, M o X dependiendo del picu de fluxu de rayos X (en vatios per metro cuadráu, W/m²) de 100 a 800 picómetros na redoma de la Tierra, midíos na nave GOES. Cada clase tien un picu de fluxu diez vegaes mayor que l'anterior, teniendo les erupciones de clase X un picu del orde de 10-4 W/m². Dientro d'una clase hai una escala llinial de 1 a 9, asina que una erupción X2 tien dos veces la potencia d'una X1, y ye cuatro veces más potente qu'una M5. Les clases más potentes, M y X, tán acomuñaes de cutiu con dellos efeutos na redolada espacial cercanu a la Tierra. Anque se suel usar la clasificación GOES pa indicar el tamañu d'una erupción, ye namái una midida.

Dos de les erupciones GOES más grandes fueron los eventos X20 (2 mW/m²) rexistraos el 16 d'agostu de 1989 y el 2 d'abril de 2001. Sicasí, estos dos eventos fueron clisaos por una erupción el 4 de payares de 2003, que foi la erupción de rayos X más potente enxamás rexistrada. De primeres clasificar como una X28 (2.8 mW/m²). Sicasí, el detectores de GOES quedaron enchíos mientres el picu de la erupción, y anguaño piénsase que realmente tuvo ente X40 (4.0 mW/m²) y X45 (4.5 mW/m²), basándose na influencia del eventu sobre l'atmósfera terrestre.[2] La erupción aniciar na rexón de manches 10486, que s'amuesa na ilustración anterior dellos díes dempués del eventu.

Créese que la erupción más poderosa de los postreros 500 años asocedió en setiembre de 1859. Foi reparada pol astrónomu británicu Richard Carrington y dexó rastros nel xelu de Groenlandia en forma de nitratos y beriliu-10, que dexa midir la so potencia entá güei.[3]

Consecuencies[editar | editar la fonte]

Les erupciones solares tán acomuñaes a eyecciones de masa coronal (CME), que inflúin enforma nuesa meteoroloxía solar local. Producen fluxos de partícules bien enerxétiques nel vientu solar y la magnetosfera terrestre que pueden presentar peligros por radiación pa naves espaciales y astronautes. El fluxu de rayos X de la clase X de erupciones amonta la ionización de l'atmósfera cimera, y esto puede interferir coles comunicaciones de radiu n'onda curtia, y aumentar la esfregadura colos satélites n'órbita baxa, que lleva a escayencia orbital. La presencia d'estes partícules enerxétiques na magnetosfera contribúin a l'aurora boreal y a l'aurora austral.

Les erupciones solares lliberen una cascada enorme de partícules d'alta enerxía conocida como nube de protones. Los protones pueden travesar el cuerpu humanu, provocando dañu bioquímicu. La mayoría d'estes nubes tarden dos o más hores en llegar a la Tierra tres la so detección visual. Una fulgruación asocedida'l 20 de xineru de 2005 lliberó la concentración de protones más alta midida direutamente, que tardó namái 15 minutos en llegar a la Tierra tres la so observación.

El riesgu de irradiación que suponen les erupciones solares y CME ye una de les mayores esmoliciones tocantes a les misiones tripulaes a Marte o a la Lluna. Precisaríase dalgún tipu de blindaxe físicu o magnéticu pa protexer a los astronautes. De primeres creíase qu'éstos tendríen dos hores p'algamar dalgún abellugu. Basándose nel eventu del 20 de xineru de 2005, podríen tener tan pocu como 15 minutos pa faelo.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. / Erupción solar activa. Consultáu: 08-04-2011
  2. [1]
  3. «Timeline: The 1859 Cortil Superstorm» (inglés). Scientific American.

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]